Jurylid geeft een 0

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UpToDance

Jurylid geeft een 0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 20:56

Hallo,
Afgelopen zondag had ik mijn 4e wedstrijd in de B.
Me eerste proef ging slecht(er was een spiegel kapot en daar overheen was tape geplakt dus erg eng!), me tweede proef ging eigenlijk best wel lekker. Alle paarden vonden de kapotte spiegel eng en ik de mensen zeiden dat de Jury daar rekening mee zou houden en je een rondje extra mocht rijden voordat je startte. Nou, bij mij dus niet.. ik moest meteen beginnen. Vork

Mijn punten waren 149(!!) en 164. Iedereen had zeer lage punten er er was niemand met winst in de B.
Op mijn protecol stond oa. bij het afgroeten "Staat niet vierkant" en dus kreeg ik een 4. Sinds wanneer moet een paard vierkant staan in de B? Mijn voorlezer las een keer verkeerd voor omdat mijn paard wat snel ging, reed snel een rondje en deed de oefening. Daarvoor kreeg ik een 0 en ook nog is -2 voor het verkeerd rijden! Iemand waarmee ik ook op wedstrijd ging(L1) kreeg ook een 0, ze moest op de rechterhand na een volte en dat zou ze niet getoond hebben(?).

Heeft iemand ervaring met dit soort Jury's? Is dit normaal?

AmonRe

Re: Jurylid geeft een 0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:00

Beetje raar gejureerd voor een B-proef lijkt me, maar ik heb de proef uiteraard niet zelf gezien. Een extra rondje is -2 en het figuur wordt de 1e keer dat je het rijdt beoordeeld. Ben je dus al wel begonnen aan het figuur, maar maak je halverwege een extra rondje, dan kan het een 0 en -2 zijn. Maak je het rondje voordat je aan de oefening bent begonnen, dan is het alleen -2.
Ik geef zelf nooit een 0. We hebben op de jurycursus geleerd: als ze in de baan blijven is het altijd nog een 1 voor de moeite.
Die kapotte spiegel, als ze iedereen een extra rondje laten rijden en jij niet, dan is dat niet eerlijk. Maar iedereen heeft na het startsein in elk geval 45 seconden, dus een rondje door de baan heeft iedereen. Succes!

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 21:03

AmonRe schreef:
Beetje raar gejureerd voor een B-proef lijkt me, maar ik heb de proef uiteraard niet zelf gezien. Een extra rondje is -2 en het figuur wordt de 1e keer dat je het rijdt beoordeeld. Ben je dus al wel begonnen aan het figuur, maar maak je halverwege een extra rondje, dan kan het een 0 en -2 zijn. Maak je het rondje voordat je aan de oefening bent begonnen, dan is het alleen -2.
Ik geef zelf nooit een 0. We hebben op de jurycursus geleerd: als ze in de baan blijven is het altijd nog een 1 voor de moeite.
Die kapotte spiegel, als ze iedereen een extra rondje laten rijden en jij niet, dan is dat niet eerlijk. Maar iedereen heeft na het startsein in elk geval 45 seconden, dus een rondje door de baan heeft iedereen. Succes!

Ik was nog niet begonnen aan het figuur, vandaar dat ik het zo raar vond dat ik een 0 kreeg.
Bedankt voor je reactie!!

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:08

Waarom ben je dit niet achteraf aan je jury gaan vragen in plaats van op bokt? Denk dat die het beste haar keuzes had kunnen motiveren dan mensen die er niet bij waren!

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 21:13

Bonechi_ schreef:
Waarom ben je dit niet achteraf aan je jury gaan vragen in plaats van op bokt? Denk dat die het beste haar keuzes had kunnen motiveren dan mensen die er niet bij waren!

Wou ik graag doen, maar de jury was pas een uur later klaar met jureren en de paarden stonden al lang op de trailer. Dus gingen we maar naar huis toe..

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:14

Ja dat is altijd het beste, maar vaak kan het niet, omdat de jury al weg is of nog bezig is met een volgende rubriek. Dat is wel jammer.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 05:55

een 0 krijg je alleen van mij al de oefening echt niet getoond is ofwel vergeten.
Ik grijp dan echter in door te bellen en aan te geven dat de oefening vergeten worden en geef gelegenheid tot herstel.
Dan wel -2 voor eerste vergissing, -4 voor tweede en voor derde uitsluiting + een cijfer voor het alsnog uitgevoerde onderdeel.

Voor het schrikken spiegel, omdat het B is zal het niet te streng aanrekenen maar wel iets omdat het anders niet eerlijk zou zijn voor de combinaties die er geen last van hebben.
Wel krijgt iederen een extra rondje (of 2).
Wat andere mensen zeiden (van het extra rondje) hoeft niet overeen te komen met wat de jury gezegd heeft.

Staat niet vierkant mag niet meer op protocol staan omdat dit niet meer gevraagd wordt (in geen enkele klasse). Gewicht van paard moet wel over 4 benen verdeeld worden. Er mag dus niet 1 been helemaal naast of achter de massa staan. Als dit het geval zou zijn en je verder recht aangereden was en recht halt, overgang netjes zou je nog een 6 hebben gekregen.

De door jou aangehaalde voorbeelden lijken vreemd.
Dat niemand een winstpunt gereden heeft zegt niets. Ik vind dat men vaak wel erg makkelijk een winstpunt geeft. Welke jury's doen het dan goed. Die van de vele winstpunten omdat we nu eenmaal zo graag winstpunten rijden? Of de "strenge" omdat hij/zij jureert wat er gezien wordt en geen rekenig houdt met politiek (wordt hier nl. vaak niet populair door en terugvragen door de vereniging wordt ook steeds minder)?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:47

Sorry UptoDance, maar als ik jouw berichtje lees, lees ik alleen maar: spiegel kapot, iedereen zei dat ik een extra rondje zou krijgen en dat deed de jury niet, mijn voorlezer las verkeerd....
Ik vind een 0 in de B streng gepunt maar waar is je eigen verantwoordelijkheid? Kijkerig paard trainen op vreemde locaties, zorgen dat je paard gewoon klaar is als je je proef inmoet, proef uit je hoofd leren zodat je niet afhankelijk bent van de lezer (het rijden van de proef is en blijft jouw verantwoordelijkheid, dus als je lezer fout leest, wordt jij geacht gewoon door te gaan tot je lezer het weer op kan pikken)...
Ik vind het streng gepunt om een 0 te geven maar zo te horen was je eigen voorbereiding ook niet bepaald optimaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:58

Niet 4 kant mag misschien niet gezegt worden, maar de zin; draagt gewicht niet over 4 benen, is ook zo lang om op te schrijven Lachen
En dat moet in de B toch wel Lachen
Vandaar dat je toch nog veek tegen komt, niet vierkant
Van het punt kan ik niet veel zeggen, wellicht was de lijn of overgang zelf ook niet zoals het hoort Lachen

Die spiegel en het rondje rijden, de andere hebben misschien meer gebruik gemaakt van de 45 sec.?
Verder is het jammer als je paard ergens bang van is...dat zul je nog wel vaker hebben.
Dat is nu ook het leuke van wedstrijdrijden. Dat gaat altijd anders als thuis op bekende plek.

Van die 0 kan ik niet zeggen zonder het gezien te hebben.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:05

Urielle schreef:
Sorry UptoDance, maar als ik jouw berichtje lees, lees ik alleen maar: spiegel kapot, iedereen zei dat ik een extra rondje zou krijgen en dat deed de jury niet, mijn voorlezer las verkeerd....
Ik vind een 0 in de B streng gepunt maar waar is je eigen verantwoordelijkheid? Kijkerig paard trainen op vreemde locaties, zorgen dat je paard gewoon klaar is als je je proef inmoet, proef uit je hoofd leren zodat je niet afhankelijk bent van de lezer (het rijden van de proef is en blijft jouw verantwoordelijkheid, dus als je lezer fout leest, wordt jij geacht gewoon door te gaan tot je lezer het weer op kan pikken)...
Ik vind het streng gepunt om een 0 te geven maar zo te horen was je eigen voorbereiding ook niet bepaald optimaal.

Ik ben het helemaal hier mee eens in de zin van dat je klaar moet zijn voor je proef en je proef moet kennen. En niet bij elke jury mag je een rondje rijde, dat is gewoon per wedstrijd verschillend.
Maar wat jij zegt over kijkerige paarden dat je die meer moet trainen op vreemde locaties vind k toch wel een beetje krom. Mijn vorige paard ging al 5 jaar mee op concours en heeft echt alles al gezien, maar zelfs onze eigen manege en terrein vond ze nog eng. Ze was gewoon kijkerig en dat gaat er ook nooit meer uit, wat ik ook geprobeerd heb.

Ff ontopic... Een 0 geven mag, ook in de B. Heb je het figuur later nog wel getoond nadat je een rondje hebt gereden? Dan had de jury jou gewoon een cijfer moeten geven voor dat getoonde figuur en dan -2 omdat je verkeerd reed.
Ik heb ooit ook eens een 0 in de L2 gekregen omdat ik 3 meter na de letter in galopaansprong in galop ipv erop Verward De overgang was gewoon goed, alleen iets te laat. Super krom!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:26

rowo schreef:
Maar wat jij zegt over kijkerige paarden dat je die meer moet trainen op vreemde locaties vind k toch wel een beetje krom. Mijn vorige paard ging al 5 jaar mee op concours en heeft echt alles al gezien, maar zelfs onze eigen manege en terrein vond ze nog eng. Ze was gewoon kijkerig en dat gaat er ook nooit meer uit, wat ik ook geprobeerd heb.

Eigen terrein is altijd veel enger dan elders Vork

Bij sommige paarden is het er echt heel moeilijk uit te krijgen, dat weet ik. Maar dan ga je niet zitten piepen dat je paard bang is voor een afgeplakte spiegel, een reclamebord of klapperlint en dat de jury daar rekening mee moet houden. Peerd moet gewoon op jou letten, daar gaat de jury ook vanuit. Niet echt eerlijk dat ze jou een 6 geven als je paard schrikt terwijl iemand anders misschien net zo'n schijtbok onder het zadel heeft maar kundig genoeg is om die er zonder storingen langs te krijgen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:27

Nee dat is zeker zo... maar ik weet dus wat het is om een kijkerig paard te hebben. Die halen af en toe het bloed onder je nagels vandaan door dus bijv te schrikken van zo'n stukje tape op de spiegel.

Ik weet ook niet hoe lang de TS al wedstrijden rijd, maar als het onervarenheid is dat het paard zo kijkerig is, moet ze dus wel veel op vreemde terreine gaan oefenen. Of bijv. thuis eens enge dingen in en om de bak leggen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:36

vind het wel erg streng... heb het ook wel eens op een wetstrijd gehoord van iemand die een proef reed en dacht dat ie m heel goed gereden had maar echt superslechte punten.... De jury had pauze en daarna moest zij nog een proef rijden wat voor haar gevoel een stuk minder ging maar ze kreeg meer punten.... De rest van de jury gaven veel hogere punten als hij bij haar eerste proef.... dat is ook niet helemaal eerlijk vind ik!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:39

Kun je wel niet eerlijk vinden, maar dat is dressuur..

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:50

maar toen die de punten van de andere juryleden zag (die aanzienlijk hoger waren) ging die ineens veel hogere punten geven! dan ben je nie helemaal goed bezig lijkt mij

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:07

Werd er na de pauze niet gewoon beter gereden Clown Ik heb ook wel eens zitten schrijven dat het voor de pauze echt om te janken zo slecht was, en na de pauze reed iedereen vrij behoorlijk. Gewoon toevallig zo ingedeeld blijkbaar.

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 14:13

Van dat iedereen een extra rondje mocht rijden en ik meteen moest beginnen vond ik opzich geen probleem.
Hoe vaak ik ook oefen op ander terrein met mijn paard, hij blijft vaak alles erg eng vinden.
Dat mijn voorlezer verkeerd las was ook het probleem niet, ik heb mijn oefening daarna gewoon gereden, vandaar dat ik het erg raar vond dat ik een 0 -2 kreeg. Ik ken de proeven redelijk uit me hoofd thuis, maar op wedstrijd ben ik door de zenuwen alles direct vergeten.

Ik vond het commentaar erg streng voor de B, vandaar.. Lachen

marielle_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:21

dressuur blijft nou eenmaal een jurysport. Soms krijg je winstpunten als je vindt dat je ze niet verdient en een andere keer krijg je ze niet terwijl je ze wel verdient. Maar als niemand een winstpunt in de B heeft gehaald kan het best zijn dat niemand er een verdient had! Ik kan alleen maar zeggen kijk naar de rest van de op merkingen en kijk of je daar iets mee kan! heel veel succes met oefenen. Ik hoop voor je dat het volgende keer beter gaat!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:23

Maar de tweede proef had zij het idee dat ze aanzienlijk slechter had gereden.. dus dat lijkt me erg vaag!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:34

Ik denk ook dat je het beter even aan de jury had kunnen vragen.
Duurde lang en de paarden stonden al op de trailer vind ik geen excuus daarvoor. Als jij weggaat zonder het na te vragen geef je daarmee indirect aan dat je het wel eens bent met de punten die je krijgt.

Op bokt kan niemand in het hoofd van dat jurylid kijken en zien wat zij/hij zag, daarom is de enige oplossing het te vragen.

Afgezien daarvan vind ik een 0 idd wat streng misschien wel terecht omdat jij zegt dat je nog niet begonnen was met de figuur, misschien zag de jury dat anders.
Als mijn voorlezer een fout maakt en ik kan het niet herstellen zonder een oefening over te slaan of een volte te rijden ga ik acuut in de rem en vraag de jury of ik weer mag beginnen waar ik gestopt ben. Normaal gesproken krijg je dan alleen -2 omdat je gestopt bent.

Wbt de spiegel; dat is gewoon pech hebben en de jury kan zoiets moeilijk negeren, dat zou niet eerlijk zijn tegenover de andere combinatie's.
En zoals gezegd; je hebt 45sec voor je moet beginnen.

Dat niemand een wp had lijkt me juist een goed teken als veel paarden bang waren voor de spiegel, dan heeft ze iig iedereen gelijk gepunt. Lijkt me vreemder als iedereen wel een wp zou hebben maar jij als enige 160 pnt, dan zou ik me eerder zorgen gaan maken.

Volgende keer beter!

marielle_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:54

silfie35 schreef:
Maar de tweede proef had zij het idee dat ze aanzienlijk slechter had gereden.. dus dat lijkt me erg vaag!

dat heb ik ook wel eens gehad. Mijn tweede proef ging voor mijn gevoel beter, maar het ging eigenlijk te braaf. In de eerste proef was ze wat drukker geweest, maar daardoor had ik wel meer gereden. En waren bepaalde onderdelen veel beter en andere slechter. Maar dan kan je uiteindelijk hoger uitkomen.

itsmemelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:55

een 0 is natuurlijk erg streng en mischien op dat moment niet recht vaardig.
maar ik zou wel meer jury's willen zien die echt punten durven te geven. een 1 durven geven maar ook een 9 en dit zie je zo wijnig helaas is het vaak alleen maar 5jes en zesjes.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 05:08

itsmemelin schreef:
een 0 is natuurlijk erg streng en mischien op dat moment niet recht vaardig.
maar ik zou wel meer jury's willen zien die echt punten durven te geven. een 1 durven geven maar ook een 9 en dit zie je zo wijnig helaas is het vaak alleen maar 5jes en zesjes.

Geloof me, dat wordt over het algemeen ook niet gewaardeerd.
Want dan krijg je bij slecht rijden eerder verlies en bij matig rijden blijf je vaker onder winst hangen.
Bij goed rijden ga je echter ook makkelijker naar twee of drie winstpunten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:38

En toch ben ik het daar ook wel mee eens, ik heb ook vaak genoeg een proef gereden dat ik achteraf denk; dat aangallopperen was een 4 en het uitstrekken zeker wel een 8. Wat staat er op papier? Een 3 voor het aangalopperen en een 7 voor het uitstrekken met als commentaar; heel netjes!

Dan heb ik ook weleens een moment dat ik denk; als het heel netjes is had ik ook wel een 8 verdient, misschien wel hoger.
Als iets goed is moet je er ook naar punten, veel jury's durven wel lage punten te geven voor dingen die slecht gaan(en daar is niets mis mee) maar ze hebben standaard een 7 voor alles wat goed gaat.

Ik ben weleens de ring uitgekomen waarbij ik van omstanders complimenten kreeg voor de nette proef met bv heel goed uitstrekken. Krijg je je coupon heb je allemaal 7'ens met hier en daar 'goed/ heel netjes' als commentaar en bv 3 3en ertussen.

Een 10 is idd wat hoog maar een keer een 8 geven bij een goede oefening is niets mis mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:54

Oh, ik heb al vaak achten gehad met Wrangler en zelfs negens. Met mijn vorige was dat moeilijker, was een simpeler paard om te zien en zelf ben ik ook geen handige ruiter die een paard op zijn best kan presenteren.
Helaas zijn de meeste proeven ook alleen vijven, zessen en een incidentele zeven waard, gewoon omdat iedereen van die saaie voortkabbelende proefjes rijdt. Er is niet echt iets op aan te merken maar het wauweffect is er ook niet.