Paard weigert om te lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Melisz

Paard weigert om te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:38

Hallo,

Ik heb een vraagje.
Ik verzorg een jaarling (bijna een twenter).
Als ik haar uit stal haalt loopt ze gewoon mee,
maar zodra ik een stukje verder loop weigert ze gewoon om verder te lopen.
Ik ben dus naar de staleigenaar geweest en die zei dat ik duidelijke stemhulpen moet geven.
Nou heb ik dit geprobeert en dit heeft dus geen effect.
Nu zei iemand anders dat ik dr gewoon een tik op dr kont moet geven.
Maar ik weet niet of dit wel zo'n goed idee is, want ik wil niet dat ze straks bang voor me is ofzo.

Weet iemand wat ik het beste kan doen?
Laatst bijgewerkt door _Melisz op 23-04-08 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

silfie35

Re: Paard weigert om te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:40

Een tik verpest paarden echt niet hoor!!! een tik kan best effectief zijn!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:46

Neem wat lekkers mee, steeds een klein stukje verder, eventueel iemand anders vragen ook met een ander paard even meete lopen, je moet het niet forseren, een tik kan idd best effectief zijn, maar dn moet dat wel op precies het juiste moment gebeuren en vooral bij een onervaren jaarling valt het nog wel eens verkeerd..
Dus neem wat lekkers+een vriendje mee, ga maar een klein stukje verder dan het punt van staken.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:46

En als je maar lief blijft proberen krijgt ze alleen maar meer de scheit aan je.... dus zou zeker duidelijk aangeven waar jou grenzen liggen en wat jij van haar vraagt... en schijnbaar heeft ze totaal geen moeite met lopen want wat jij aangeeft in je verhaal is dat ze uit de stal enz. wel wil lopen!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:49

in de opfok zetten, en 1 keer in de week poetsen en een klein stukje wandelen.
beste voor een 1jarige

_Melisz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:52

sandra1986 schreef:
in de opfok zetten, en 1 keer in de week poetsen en een klein stukje wandelen.
beste voor een 1jarige

Ja dit vind ik zelf ook.
Maar het is jammer genoeg mijn paard niet.
Ik verzorg dit paaard alleen.
Ze is van de staleigenaar en ik ben dr eigenlijk gaan doen,
omdat niemand anders er wat mee deed en ze altijd maar in een vieze stal stond.
Als het goed is gaat ze binnenkort naar het land.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:56

Casca schreef:
Neem wat lekkers mee, steeds een klein stukje verder, eventueel iemand anders vragen ook met een ander paard even meete lopen, je moet het niet forseren, een tik kan idd best effectief zijn, maar dn moet dat wel op precies het juiste moment gebeuren en vooral bij een onervaren jaarling valt het nog wel eens verkeerd..
Dus neem wat lekkers+een vriendje mee, ga maar een klein stukje verder dan het punt van staken.

Dalijk heb je een keer geen snoepje bij en dan loopt ze niet meer bij, vooral met een jaarling moet je dat niet doen.
Neem gewoon een zweepje mee, als je haal alleen al aanraakt met dat 'enge' ding zal ze al lopen.
Niet overdreven gaan reageren, daarmee bedoel ik overdreven goedzo gaan zeggen.
Ze kent dus geen zweep en zal er bang voor zijn, als je ze dan gaat belonen beloon je haar voor haar angst, misschien niet zo'n slim idee Vork

Maar om een lang verhaal kort te maken, neem een zweepje mee, raak haar ermee aan en ze zal lopen.
Na een tijdje zal ze wel snappen wat je bedoeld.

Misschien is het ook een slim idee om stap/draf/galop alvast aan te leren, voor later met longeren enz.

Doe niet al te veel met haar en maar zo'n 5 min per dag, anders gaat het vervelen en houd ze haar concetratie niet bij jou

_Melisz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 16:00

Liiesjjj schreef:
Casca schreef:

Dalijk heb je een keer geen snoepje bij en dan loopt ze niet meer bij, vooral met een jaarling moet je dat niet doen.
Neem gewoon een zweepje mee, als je haal alleen al aanraakt met dat 'enge' ding zal ze al lopen.
Niet overdreven gaan reageren, daarmee bedoel ik overdreven goedzo gaan zeggen.
Ze kent dus geen zweep en zal er bang voor zijn, als je ze dan gaat belonen beloon je haar voor haar angst, misschien niet zo'n slim idee Vork

Maar om een lang verhaal kort te maken, neem een zweepje mee, raak haar ermee aan en ze zal lopen.
Na een tijdje zal ze wel snappen wat je bedoeld.

Misschien is het ook een slim idee om stap/draf/galop alvast aan te leren, voor later met longeren enz.

Doe niet al te veel met haar en maar zo'n 5 min per dag, anders gaat het vervelen en houd ze haar concetratie niet bij jou

Oke, bedankt.
Goede tip had ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht.

Stap, halt en terug kent ze al. Knipoog

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:05

gewoon een tikje geven gelijk met je stem zodat ze die twee gaat associeren... en uitbundig belonen als ze doet wat jij wil!

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:52

Is het elke keer op dezelfde plek waar ze stopt? Misschien helpt het om gewoon de andere kant op te lopen en het paard de kans te geven om alles goed te laten zien en vertrouwen te geven dat het niet eng is om door te lopen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:32

Ze moet gewoon gaan waar jij wil... Volgens mij is dit gewoon dominantie en heeft dit paard duidelijkheid nodig van wat die wel mag en niet en hij moet weten waar zijn grenzen liggen!

Marcaratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:24

ik dnek dat de tik het beste is want dan pak je haar consequent aan.
weet ze dat ze gewoon daar lang moet end at ze niet mag weigeren.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:34

Wat ik een beetje mis in dit verhaal: heeft ze wel geleerd om netjes aan een haltertouw mee te lopen? Ofwel, is het koppigheid of begrijpt ze niet wat je van haar vraagt?

Als ze het meelopen nog niet kent, dan vind ik een tik met de zweep niet de juiste oplossing. Daarmee creër je eerder verwarring en angst dan vertrouwen in jou.
Dan moet je wat meer geduld hebben. Probeer elke dag wat verder te komen en beloon haar voor goed gedrag.

Mijn 2 jarige heb ik nog maar 2 weken en hij kende het meelopen ook nog nauwelijks. Ik oefen nu geregeld een paar minuten met hem. Ik houd hem naast me en laat het halstertouw licht vieren. Op het moment dat hij halthoud of aarzelt, voer ik de druk een klein beetje op. Zodra hij weer in beweging komt laat ik het touw vieren en beloon ik hem met mijn stem.
In 2 weken tijd is hij enorm vooruit gegaan. Gewoon door concequent zijn en er komt geen zweep aan te pas.

_Melisz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 19:42

Hi !
Bedankt voor jullie reacties.

Ze kent het meelopen aan het halstertje wel.
Dus dat kan het niet zijn.

Ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen met een zweep bij me.
En dan ben ik absoluut niet van plan om haar er mee te gaan slaan.
Maar gewoon haar aantikken met ze zweep, ze kent de zweep namelijk nog helemaal niet dus dit zou ze in het begin wel heel eng vinden.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:49

Ik heb zelf een bijna 2 jarige hengst, die wel pas geruind is..

Voor een maand terug had hij ook ineens van die kuren.. Hij ging om de 5 meter stilstaan, en wou niet meer mee.. En het hielp niet om lief te zijn.. Toen heb ik idd (zoals hierboven al staat) een zweepje meegenomen, en hem als hij stil ging staan, een tikje ermee op zn schouder gegeven en tegelijkertijd hup gezegd..

En nu is het zweepje niet meer nodig, en blijft hij ook niet meer stilstaan.. Als hij weer stil gaat staan, zeg ik hup ! En dan loopt meneer wel..

En hij is echt niet bang geworden, je moet em natuurlijk ook niet hard slaan..

Gaat wel goed komen hoor !!! Ze hebben in die jaren gewoon dingen die ze uitproberen, en als je het niet aanpakt, dan blijven ze het doen... Dus doe er wel wat aan !

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:28

_Melisz schreef:
Hi !
Bedankt voor jullie reacties.

Ze kent het meelopen aan het halstertje wel.
Dus dat kan het niet zijn.

Ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen met een zweep bij me.
En dan ben ik absoluut niet van plan om haar er mee te gaan slaan.
Maar gewoon haar aantikken met ze zweep, ze kent de zweep namelijk nog helemaal niet dus dit zou ze in het begin wel heel eng vinden.

Natuurlijk vind ze die zweep in het begin niet eng.... de zweep is geen natuurlijk ding.. zodra je m gaat gebruiken (op een harde of verkeerde manier) gaat het paard m eng vinden of respect voor ontwikkelen... een paard zal het in het begin absoluut niet als een gevaar ervaren...

mijn eigen verzorgaardjes zijn ook helemaal niet bang voor de zweep... we leren ze er allerlei kunstjes mee enzo...

ken ook mensen die aan parreli doen en die met een stick met een touw eraan alles kunnen doen maar dat paard is er absoluut niet bang van...

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:23

Ik zou inderdaad ook niet met snoepjes gaan werken, wil ze niet dan krijgt ze gewoon een tik, loopt ze dan wel dan beloon je haar met je stem. Ik denk dat je zweep en stem het belangrijkste zijn, hij/zij moet weten dat jij de baas bent..
nog een tip: niet opgeven, als jij wilt dat hij/zij meeloopt dan moet ie dat ook!