Zweten door de wintervacht?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elexis

Zweten door de wintervacht?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 09:40

Ik zag gister dat mijn fjordenmerrie stond te zweten op de wei, ze heeft nog een enorme wintervacht Boos! . ze begint nu wel wat te verharen maar het vlot nog niet echt. Moet ik dr nu scheren, of jammer dan en wachten tot ze vanzelf verhaard is?

Buckje

Re: Zweten door de wintervacht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:36

Je kan haar lijnzaad voeren, om het te stimuleren.

Mocht het niet lukken en heeft ze er echt veel last van, Kan je haar altijd nog scheren.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:38

Gewoon afwachten! Als je nu gaat scheren, krijgt ze een hele slechte zomervacht!
Als ze al begint met haren, gewoon heel veel gaan poetsen, verder kan je weinig doen. Van lijnzaad gaan ze alleen glimmen, niet sneller verharen Knipoog

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:41

Grobegni schreef:
Gewoon afwachten! Als je nu gaat scheren, krijgt ze een hele slechte zomervacht!
Als ze al begint met haren, gewoon heel veel gaan poetsen, verder kan je weinig doen. Van lijnzaad gaan ze alleen glimmen, niet sneller verharen Knipoog

Dat schijnt volgens de bit zo te zijn. Maar ik gebruik nu al 3 jaar lijnzaadolie voor mijn shetlanders tijdens de verharingsperiode en ze gaan er wel degelijk beter door verharen. Het blijft wel poetsen, maar krijg er meer haren uit en zie na twee grote beurten al resultaat. Je kunt de haren het beste en snelste verwijderen met een schuurblok.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 10:44

Ik heb ook begrepen dat dat met die slechte zomervacht wel mee valt.. Ik zal in ieder geval even een poetsblok halen, heb me gister ook een ongeluk gepoets..maar vind het zo sneu voor dr Boos!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:47

elexis schreef:
Ik heb ook begrepen dat dat met die slechte zomervacht wel mee valt.. Ik zal in ieder geval even een poetsblok halen, heb me gister ook een ongeluk gepoets..maar vind het zo sneu voor dr Boos!

Ik denk dat het ook gewoon een kwestie van ervaring is met scheren en de vacht van je pony zelf. Persoonlijk vind ik het een beetje risicovol. Zou het liefst mijn shetlanders ook laten scheren nu. Maar ben bang dat ze straks geen tot slechte zomervacht eraan overhouden.
Een paar jaar geleden hadden ze een paard bij ons op de manege geschoren om deze reden. Maar het beestje werd kaal en het duurde vrij lang voordat er weer vacht begon te groeien.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 11:22

Ik heb mijn (toenmalige) shetlanderjaarling ook een keer heel laat geschoren om dezelfde reden, die kwam ook echt niet door haar vacht heen en zweette zich ook kapot, die zat binnen 2 weken in een heerlijk net zomervachtje..

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:19

Heb het probleem nu ook.
Mijn pony van 30 zweet ook.
Zit mega dik in dr vacht maar verhaart opeens niet meer.

Gek wordt ik ervan.... Bloos

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:02

Hmm heb toch vandaag weer 1 van onze paarden geschoren hoor,eigenlijk scheren wij ze het hele jaar door en komt gewoon mooie zomervacht hoor..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:05

Lijnzaad helpt toch wel hoor ik ben het gaan voeren en ik merk toch wel verschil.
Mijn shet heeft ook een enorme vacht maar er is al veel uit maar er moet ook nog veel.
Tussen zijn voorbenen zweet hij nu snel en daardoor gaan lange haren klitten en tussen de achtebenen.
Dit knip ik met een kam en schaar weg, dat is lekker fris en hij heeft geen klitten meer.
Maar scheren zou ik niet doen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:08

mijn merrie heeft dr zomervacht al aardig maar gister was ze ook helemaal bezweet en hoe koud het ook is als ik maar even gestapt heb is ze weer zijknat terwijl ze toch echt neit moe is!

Almeralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:38

ik zal eerst afwachten want als je haar nu gaat scheren krijgt ze idd een hele slechte / lelijke zomervacht Knipoog

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:52

Almeralover schreef:
ik zal eerst afwachten want als je haar nu gaat scheren krijgt ze idd een hele slechte / lelijke zomervacht Knipoog

Jij bent wel lekker tegenstrijdig met je berichten zeg!!!

nu nog scheren?

Almeralover schreef:
ik zou ze gewoon scheren Knipoog

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:53

Niemand weet het dus eigenlijk Tong uitsteken
Nah ja, ik wacht nog een paar dagen af, ga 30 april verhuizen, dan wordt het scheren evt ook makkelijker. Of het moet voor die tijd echt snik heet worden..