Paard houdt altijd haar staart scheef!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Paard houdt altijd haar staart scheef!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 21:13

Mijn merrie houdt altijd haar staart scheef! Niet overdreven veel, maar ze draagt haar staart dus altijd
een beetje naar links of naar rechts.

Ze doet dit tijdens het rijden, zowel als ze in de wei loopt.

Voor de rest houdt ze haar staart gewoon stil, ze loopt er niet mee te zwiepen of zo (tenzij ze wil aantonen
dat ze écht niet content is).

Waar zou dit aan kunnen liggen? Of is het misschien gewoon maar simpelweg een gewente?

Daf

Re: Paard houdt altijd haar staart scheef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:15

Het paard van mijn vriendin had dit ook en bij haar paard bleek er een probleem in de rug/bekken te zitten. Zij heeft haar paard na laten kijken voor een ostheopaat en deze gaf aan dat haar paard serieus last had van zijn rug, scheve bekken, terwijl haar paard nooit aan heeft gegeven pijn te hebben.

Ik wil je niet bang maken oid, maar het zou vanuit zijn rug kunnen komen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:19

Ik heb ook altijd "geleerd" dat als een paard zn staart opvallend scheef houdt er wat mis is met de rug... maar dat hoeft natuurlijk niet in alle gevallen zo te zijn. Als je je echt zorgen maakt kan je het altijd even laten nakijken.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 21:24

Ik heb haar al eens door een osteopaat laten nakijken, maar die kon niets bijzonders vinden. Opvallend scheef houdt ze haar staart gelukkig niet, ietsje meer naar 1 kant is het meestal ... of als ze nerveus is, kaarsrecht omhoog maar das wel normaal denk ik ...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:31

ik weet ook niet beter dan dat dat duidt op pijn in de rug...

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:33

Ik heb ook een paard gehad die dat deed (ook een merrie) en daar was niks mis mee. Na laten kijken en al, was gewoon aard van het beestje.......

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:47

het is altijd afwijkend als een paard zijn staart scheef houdt, een verstoorde balans wat uit de rug, heup, achterbenen of de hoef kan komen....houdt het paard zijn staart altijd naar dezelfde kant en hoe is het in de volte links en rechtsom ? Duwt hij zijn hals altijd naar dezelfde kant met het grazen ? Omdat hij zich wel showed met de staart recht naar achteren denk ik dat het niet de rug is .....

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:51

broadway schreef:
het is altijd afwijkend als een paard zijn staart scheef houdt, een verstoorde balans wat uit de rug, heup, achterbenen of de hoef kan komen....houdt het paard zijn staart altijd naar dezelfde kant en hoe is het in de volte links en rechtsom ? Duwt hij zijn hals altijd naar dezelfde kant met het grazen ? Omdat hij zich wel showed met de staart recht naar achteren denk ik dat het niet de rug is .....

Dat is dus pertinent niet waar.................

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:51

BitchyWitchy schreef:
broadway schreef:

is misschien wel handig als je dan ook even aangeeeft WAAROM het volgens jou niet waar is, in plaats van alleen deze reactie te geven. daar heeft de ts meer aan denk ik

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:05

Mijn paard draagt zijn staart ook iets scheef, dit komt van de ataxie die hij heeft.
Hij draagt zijn staart ook iets hoger, niet overdreven hoog, maar wel hoger.
Toen we nog niet wisten dat hij ataxie heeft is er ook is een osteopaat bij hem geweest, die kon ook niks vinden.
op aanraden van de da bij ons op stal ben ik met hem naar de kliniek gegaan en daar is bevestigd wat de da bij ons op stal al zei: ataxie.
Misschien toch voor de zekerheid je paard laten nakijken door een da..?

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:39

Mijn ruin doet het ook al zolang als ik hem heb. Hij is nagekeken en er is niets gevonden. Hij heeft er ook geen last van ofzo en zit verder prima in zijn vel dus ik denk dat het inderdaad de aard van het beestje is......als een paard het opeens gaat doen, dan kan er wel sprake zijn van rugproblemen! Daar ben ik het wel mee eens, ja!

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:40

Een manege pony van de manege waar ik rijd die had dat ook. Ze had dr staart altijd scheef hangen, ook in de stal enzo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:43

Mijn arabier draagt (net zoals bijna alle arabieren en paarden met veel arabierenbloed) zijn staart scheef!

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:10

Net als mensen zijn paarden 'links' of 'rechts'. Vaak uit zich doordat het paard op de ene hand makkelijker loopt dan op de andere (denk aan stelling etc), maar de staart kan het ook aangeven! Als je paardje nagekeken is door de osteo en deze niets gevonden heeft, dan zou ik er me niet te veel zorgen over maken.

Marcaratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:57

wat voor paard si het??

het lijtk me nu waarschijnlijk dat het een arebier is of iets in die richting .

Mischien is het gewoon een tikje.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:28

Het is zeer zeker afwijkend, maar hoeft inderdaad op zich géén probleem te zijn voor het paard, juist in balans oefeningen zul je merken dat het die kant op waar de staart NIET heenwijst moeilijker is op de volte....., maar als hij dan wel corrigeerd is er op zich niks ernstigs aan de hand , loopt hij met tegendruk oftewel tegendraads, dat is funest voor de pezen en gewrichten van het paard !
Als dit laatste wel zo is dan is het absoluut niet goed, maar ook hier speelt leeftijd en training uiteraard ook een rol, hoe oud is je paard en welk niveau rijden jullie ?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:30

even voor de zekerheid na laten kijken, kan idd op een bekken of rugprobleem duiden...

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:33

als je paard de staart de ene keer meer naar rechts draagt en de andere keer meer naar links, is het waarschijnlijk zo dat ze de staart vooral gebruikt voor evenwicht. Mijn paard hield zijn staart altijd scheef naar rechts (allebei de kanten op) en het bleek dat hij heel scheef was. ik zou me er bij jou merrie dus maar niet te veel zorgen over maken Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 21:28

Het is een rheinlandse merrie, een zeer vurig type. Om eerlijk te zijn, heb ik er nog nooit echt op gelet naar welke kant ze haar staart meer draagt ... Haar 'moeilijke' kant is rechtsom, maar naar die kant houdt ze haar staart wel regelmatig ... Ze is trouwens 12. En ze gebruikt haar staart wel echt voor haar lichaamstaal ... je ziet er meteen aan of madam boos is, vurig of eerder zeer lui ...

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:34

lonneke schreef:
BitchyWitchy schreef:

is misschien wel handig als je dan ook even aangeeeft WAAROM het volgens jou niet waar is, in plaats van alleen deze reactie te geven. daar heeft de ts meer aan denk ik

Misschien zou je mijn eerdere post kunnen lezen????

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:35

jodoc schreef:
Mijn ruin doet het ook al zolang als ik hem heb. Hij is nagekeken en er is niets gevonden. Hij heeft er ook geen last van ofzo en zit verder prima in zijn vel dus ik denk dat het inderdaad de aard van het beestje is......als een paard het opeens gaat doen, dan kan er wel sprake zijn van rugproblemen! Daar ben ik het wel mee eens, ja!

Dits is dus wat ik ook al had geschreven Lonneke, dus vandaar mijn opmerking dat een paard niet per definitie een ergens last van heeft als ie zijn staart scheef draagt..........

Crum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:37

Mijn paard heeft ook zoiets gehad, dat kwam ook inderdaad van uit de rug, toen heb ik een kraker laten komen en nu is het zo goed als weg Knipoog

Marcaratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:27

JoCo schreef:
Het is een rheinlandse merrie, een zeer vurig type. Om eerlijk te zijn, heb ik er nog nooit echt op gelet naar welke kant ze haar staart meer draagt ... Haar 'moeilijke' kant is rechtsom, maar naar die kant houdt ze haar staart wel regelmatig ... Ze is trouwens 12. En ze gebruikt haar staart wel echt voor haar lichaamstaal ... je ziet er meteen aan of madam boos is, vurig of eerder zeer lui ...

denk dat jij je paard inderdaad even moet laten na kijken.

Dat is mijn laaste advies denk ik.

Bij mij op stal loopt een arebier die heeft de staart ook altijd scheef
Maar toen dat paard bij ons op stal kwam 3 jaar terug bij ons op stal kwam .
Had ze het erger met het rijden .
Nu is dat niet zo erg meer alleen soms.

Kan wel even aan de jonge van wie ze is vragen wat hij hier aan gedaan heeft.

shanna14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:10

Als ik jou was zou ik snel je paardje laten kraken (beste kan je dat doen bij Rodinde) zij is beste ter wereld in het kraken van paarden. als je paardje zijn staart scheef draagt zit hij ergens vast en heeft veel pijn.