Tips over inrijden gevraagd!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Tips over inrijden gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 16:50

Hi!

8 mei komt mijn nieuwe aanwinst. een super leuk pony, 12 april 2 jaar geworden.

Hij gaat in de wei met mijn revaliderende paard. Mijn paard moet minimaal 1 jaar revalideren. En dan kan de pony mooi mijn paard gezelschap houden.

Ik wilde aankomend jaar wel al wat dingetjes leren aan de pony. En is momenteel namelijk nog nooit iets met hem gedaan. Niet gewandeld, niet gepoetst, nooit naar de smid geweest.. niks. Het is toch niet onverantwoordelijk om hem al te laten wennen aan dergelijke dingen? Kan ik een paar keer in de week misschien al beginnen met basis onderdelen van grondwerk? Zoals volgen en stil staan?
Over een jaartje wil ik dan beginnen met zadel-mak maken en daarna rustig beginnen met inrijden. Het is nu al een lekker stevige pony, denk dat hij dat tegen die tijd dus wel aan moet kunnen. Maar ik bekijk het gewoon op dat moment nog een keer of hij er echt klaar voor is.

Wat is nu het beste wat ik hem kan voeren naast kuil? En weet iemand nog leuke/interessante boeken over het beleren van paarden?

Hebben jullie nog andere tips voor mij?

hier 2 fototjes van de pony (van marktplaats)

Afbeelding
Afbeelding

Ik hoor het graag.

Groetje!!!
Louise

EmptyWords

Re: Tips over inrijden gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:37

leuke pony! Lachen

je kunt idd best al beginnen met de basis, stappen aan de hand, stilstaan, voetjes geven, poetsen etc....let er wel op dat het niet te lang duurt, zo'n jonge pony heeft lang nog niet altijd het geduld om zich heel lang te concentreren, en als je een jaar hebt...neem er wel de tijd voor!

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:47

Eventjes een stipje, nieuwschierig Schijnheilig

En net als EmptyWords al zegt; een beetje beginnen met de basis kan zeker geen kwaad! Zo kun je ook een band kweken Ja
En idd je hebt een jaar! doe dus alles rustig aan Ja

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 18:12

bedankt voor de reacties.... ik dacht ook dat het wel kon. Een beetje de basis beginselen tussen mens en paard. Maar niet te snel te veel en te lang... dat is een goei! Lachen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:59

En als hij niet werkt is hooi/kuil wel voldoende, liksteen erbij voor de mineralen en af en toe eens een worteltje of stukje droog brood, je kan hem nog een handje biks bijgeven maar dat hoeft in principe niet. Het ziet er een leuke pony uit, schattig hoofdje Lachen

(edit:typfout)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:27

Leuke pony zeg, lekker koppie zit erop!

Sommige mensen hebben liever dat hun jonge paard tot hun 3e volledig met rust gelaten wordt, dus alleen weidegang met soortgenootjes, mijn ervaringen zijn anders.

Ik zie er geen probleem in om rustig al wat te poetsen en halstermak te maken, zodat je nieuwe pony al een beetje leert mee te lopen aan het touw en gewent raakt dat er mensen aan hem zitten enz.
Onze jonge pony's had ik op hun 3e halster en trailermak, ook de hoefsmid en dierenarts was op die leeftijd geen probleem, zelf vind ik het fijner als ze vanaf hun 2e of 2,5 ligt een beetje aan de pony al dit soort dingetjes gewent zijn, zodat als je wat meer wilt gaan doen als hij 3 of 3,5 jr (zelf zou ik kiezen voor 3,5 maar goed dat is mijn mening), niet bij alles in de stres schiet dat vind ik eerder sneu voor het paard dan vriendelijk.
Veel paarden worden met hun 3e of net ietsjes later van de weide afgeplukt en moeten dan zadelmak gemaakt worden terwijl deze nog niet eens gewent zijn aan mensenhanden en stemhulpen, dan vraag je op dat moment veelste veel van zo'n diertje.
Zelf denk ik dat een pony ook op deze leeftijd best mag wennen aan een halster en poetsen, gewoon beginnen met een paar keer in de week en geen rare dingen vragen, grondwerk zou ik persoonlijk nog even laten, tenzij je daarmee bedoeld dat hij stil moet staan tijdens het poetsen.

wbt het voer, ik ben zelf niet zo'n fan van kuilvoer, of het moet 'voordroog' zijn, zelf voeren we hooi ivm het eiwitrijke gehalte in kuil. Biks heeft ie niet echt nodig lijkt me, misschien zo nu en dan een handje om hem eraan te laten wennen.
Brood en wortelen dat soort spul is gewoon lekker, mits het met mate is maar goed dat geld voor alles.

Veel plezier en succes met je nieuwe aanwinst!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 09:04

hi cissie, ik snap je visie. nu al een beetje laten wennen aan het 1 en ander. Dan is het straks niet zo'n grote stap. Met grondwerk bedoel ik alleen leren volgen, en niet over me heem denderen.
Ik kijk tegen die tijd wel of hij er op zijn derde al toe is aan wat meer, even kijken hoe het gaat lopen aankomend jaar.
Ze krijgen trouwens voordroog.

Bedankt voor je tips!

Lisannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:07

Wat ik je kan aanraden is hem gewoon lekker in de hand laten komen. Hij is pas 2 maar je kunt er spelenderwijs wel mee beginnen hoor! dat kan nooit geen kwaad en dan is ie denk ik alleen maar vertrouwder met jou als je hem dadelijk echt zadelmak gaat maken!:D
Verder ben ik het met Cissie eens!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:46

Aan een halster meelopen is iets dat je eigenlijk niet vroeg genoeg kunt aanleren. Persoonlijk vind ik dat iets dat het veulen al kan leren in de tijd dat het bij Mama loopt, net als "poetsen" (= aanraken met borsteltjes) en voetjes geven. Dus dat zijn dingen die je zeker nu kunt doen. Verder kun je nu ook wel korte sessies grondwerk doen om het paardje nu al te leren in een goede houding (kont eronder) te lopen, daar heb je later veel profijt van. Zoek hierbij wel goede begeleiding, want dit leer je niet uit een boekje.
Voer: er is in NL geen hooi/voordroog te vinden dat alle noodzakelijke bouwstoffen bevat voor een jong paard. Je zou een monster kunnen laten analyseren en op basis daarvan een geschikte aanvulling te zoeken, dan doe je het wel heel erg goed, maar je kunt ook gewoon eens beginnen met een goede kwaliteit basisbrok of -muesli of een breed supplement. Let op dat je wat extra voert bij een groeispurt en weer wat mindert als die over is. Wij hebben onze Welsh Cob (ook met 2 jaar gekocht) erg mooi groot kunnen brengen met een periode EquiSanum Kernmuesli, gevolgd door een periode basisbrok van Hippostar. Hoeveelheden in de groeiperiode varieerden tussen halve en hele schep per dag. Kijk vooral naar het paard zelf om te bepalen wat voldoende is. Een jong paard mag wel wat schraal zijn (niet mager, ribben mag je net zien tijdens een groeispurt), maar zeker niet dik, dat is een belasting voor de nog weke gewrichten.
Veel plezier met je jonge beestje, hij ziet er leuk uit.
Wat voer je je andere paard?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 13:11

Dat is een goede tip, voor het voeren. Mijn paard krijgt, 1/2 basis brok en 1/2 nature's best muesli per dag. En voor de rest de hele dag voordroog aanwezig.

Wat voor een supplement zou je een paard van 2 jaar kunnen geven? Of is een goede brok voldoende?

en hij is schattig heh? Nog wel een beetje een schorriemorrie, maar ik denk dat hij echt knap wordt.. hoop ik iig! Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:32

Met goede brok/muesli kun je een heel eind komen. Begin anders eerst eens met 1/4 schep brok en 1/4 schep muesli die je je paard ook voert en kijk of dat goed gaat.
Een supplement waar ik erg tevreden over ben voor paarden van alle leeftijden is Ultimate Balancer van Dodson & Horrell.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:38

he die pony heb ik ook zien staan Haha! was van paledo toch?

maar kwa voer ben ik altijd voor weidegang voor zo'n jong beestje! en dan als krachtvoer een halfje muesli en iets van 2 handjes brok ofzo... daar zijn mijn 2 3-jarigen ook op.

en je kunt er al een hele hoop mee doen. denk aan netjes meelopen pasje achteruit netjes stilstaan wennen aan poetsen en alle andere dingen waar je em aan wilt laten wennen. alles wat je em nu leert is alleen maar erg handig voor volgens jaar met zadelmak maken Pling

Marcaratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:29

denk dat je gewoon het zelfde moet doen als met een veulentje.

Alleen is dit een sterker en groter veulentje Vork

coekietjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:26

Lisannaaa schreef:
Wat ik je kan aanraden is hem gewoon lekker in de hand laten komen. Hij is pas 2 maar je kunt er spelenderwijs wel mee beginnen hoor! dat kan nooit geen kwaad en dan is ie denk ik alleen maar vertrouwder met jou als je hem dadelijk echt zadelmak gaat maken!:D
Verder ben ik het met Cissie eens!

Ik ga ook een pony van 2 inrijden..
Ik ga proberen om eerst zijn vertrouwen te winne en een schrik lesje te doen.Als je pony ongeveer 2.5 jaar is zou ik al eens heel soms zijn hoofstelletje aandoen,2 seconden ofzo.

Dat 1 keer in de week en daarna kan je verder beginnen op te bouwen.
Ik bedoel met schrik lesje zo eens overal langslopen en als ie braaf is heel goed belonen.
Als je pony dan 3 jaar is zou ik hem toch ook al laten wennen aan zijn zadeltje hoor.
En dan nog wat later (3.5 ong.) nou dan zou ik zo eens je voet in de stijgbeugel doen en dan terug af. En dan er eens over gaan hangen en dan kan je zo stilletjes aan verder werken.Als je pony braaf is altijd goed belonen. En ook er is maar een weg en dat is niet omhoog of omlaag dat is vooruit dus. denk daar aan en veel succes met je 2jarige pony! Trouwens je pony ziet er echt uit als een sgatje!

greetzz Bloos Slapen nou dat slaap icoontje is niet bedoeld dat deze topic saai is hoor!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:32

Coekie; ik zie werkelijk de lol er niet van in om een 2,5 jarig 2 seconden een hoofdstel in te doen om vervolgens een half jaar later met het zadel te beginnen. Waarom wacht je niet, in een paar weken zijn ze met beide vertrouwd en lopen ze al knap hun rondjes. Als je onderstaand doet, dan heb je gelijk je schriktraining te pakken omdat je route elke dag toch net eventjes anders is. Bijkomend voordeel is dat je er niet zo'n issue van maakt.

TS. de dingen die jij opnoemt, doe ik al met een veulen. Heb je later een hoop gemak van. Maar in jouw geval lukte dat niet en is het al een 2 jarige. Het belangrijk dat hij de basisopvoeding al kent. Dus respect hebben voor je, netjes meelopen aan een halster, teruggaan bij het hek, geborsteld worden, voetjes geven, enz. Ik vind zelf bij veulens en jonge dieren het meest lastige het voetjes geven. Zeker de achtervoeten vinden ze vaak lang heel eng.
Is deze twenter nog nooit bij een hoefsmid geweest??

coekietjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:56

[quote="Alani"]Coekie; ik zie werkelijk de lol er niet van in om een 2,5 jarig 2 seconden een hoofdstel in te doen om vervolgens een half jaar later met het zadel te beginnen. Waarom wacht je niet, in een paar weken zijn ze met beide vertrouwd en lopen ze al knap hun rondjes. Als je onderstaand doet, dan heb je gelijk je schriktraining te pakken omdat je route elke dag toch net eventjes anders is. Bijkomend voordeel is dat je er niet zo'n issue van maakt.

Misschien kan je toch wel best nog even wachten,maar ik zou wel al eens soms een dekje opleggen zoals die hieronder zegt (sorry te laat gezien)
Maar een lol zie ik er ook niet in hoor!
wat betekent issue dan ?

nog veel geluk met jullie paardjes(heb eve op je profiel gepiept)
Laatst bijgewerkt door coekietjeh op 19-06-08 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:00

Met grondwerk kun je eigelijk niet vroeg genoeg beginnen.
En dan bedoel ik dingen als meelopen, stilstaan, pasje opzij, voetjes geven ed.
Hoofdstel zou ik niet doen, heeft totaal geen zin om al mee te beginnen. Zelf doe ik weleens een dekje of deken op de rug zodat ze wennen aan iets op de rug.
Ook aanraken over het achterwerk ed heb je later veel profijt van. Stilstaan terwijl jij met zijn achterste bezig bent is ook handig, veel jonge paarden willen dan meedraaien.

Wbt het voeren; kuil heeft hij genoeg aan hoor, zolang hij onbeperkt ruwvoer heeft en een liksteen hoeft er niets bij.
Krachtvoer is pas nodig als je elke dag een uur traint op M niveau of als hij te mager wordt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:45

Anneliesdj; ik vind krachtvoer wel afhankelijk van het ras en de grootte van je jaarling/twenter. Voor de rest sluit ik volledig bij je aan. Grondwerk / omgang begint bij mij als het veulen nog maar net geboren is.

Coekie; je hebt een pb'tje terug met tekst en uitleg

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:19

@ Alani; TS heeft een pony en die zijn over het algemeen wat soberder dan paarden, uitzonderingen daar gelaten.
Bovendien heeft een paard wat niet of nauwelijks werkt niet meer nodig dan onbeperkt ruwvoer en een goede liksteen. Af en toe een handje biks als hij braaf is geweest en hij krijgt alles binnen wat hij nodig heeft.
Pas als het paard te mager wordt of duidelijk ergens behoefte aan heeft ga je kijken wat er mist en aangevuld moet worden, in de meeste gevallen is dat niet eens krachtvoer.

Probleem is dat paarden tegenwoordig gewoon veel te veel krijgen. Ze staan hele dagen op stal, werken op L niveau en krijgen dan 3kg biks of meer en de ruiter maar klagen dat hij altijd zo fris is...
(ik zeg niet dat dat bij TS zo is maar even als voorbeeld)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:32

anneliesdj schreef:
@ Alani; TS heeft een pony en die zijn over het algemeen wat soberder dan paarden, uitzonderingen daar gelaten.

Paledo heeft anders wel een paard als Pappa (Pion), dus het is niet helemaal zuiver een pony Tong uitsteken

anneliesdj schreef:
Bovendien heeft een paard wat niet of nauwelijks werkt niet meer nodig dan onbeperkt ruwvoer en een goede liksteen. Af en toe een handje biks als hij braaf is geweest en hij krijgt alles binnen wat hij nodig heeft.
Pas als het paard te mager wordt of duidelijk ergens behoefte aan heeft ga je kijken wat er mist en aangevuld moet worden, in de meeste gevallen is dat niet eens krachtvoer.

Een jong ding van 2 "werkt" wel degelijk, namelijk aan zijn groei. Dat is niet helemaal te vergelijken met een volgroeid paard dat geen moer te doen heeft. In het Nederlandse ruwvoer zit lang niet alles dat een groeiend paard nodig heeft voor correcte opbouw van skelet, pezen en spieren. Daarom is het verstandig om een opgroeiend paard wel wat bij te voeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:37

Als je goede kwaliteit ruwvoer hebt en er een liksteen bij geeft en af en toe een pavokoek of handje biks na het werk heeft een paard echt niet meer nodig.
Kijk maar naar die grote stallen, die gooien ook de hele meuk in de wei en halen ze er pas uit als ze 3 zijn.

Ik zou zelf alleen wat bijvoeren als ik zie dat mijn paard het nodig heeft. Bij een heel slungelige jaarling bv.
Maar goed, ieder zijn mening.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:47

anneliesdj schreef:

Probleem is dat paarden tegenwoordig gewoon veel te veel krijgen. Ze staan hele dagen op stal, werken op L niveau en krijgen dan 3kg biks of meer en de ruiter maar klagen dat hij altijd zo fris is...
(ik zeg niet dat dat bij TS zo is maar even als voorbeeld)

Ik ben het voor een groot deel met je eens. Bij mij krijgen de paarden ook niet veel brok muv merrie met veulen en enters en twenters. Deze zijn zeker als ze in het najaar uit het land komen vaak errug bloot om ze dan in goede conditie te krijgen/houden krijgen ze bij mij flink brok (lees 2 - 3kg per dag) daarintegen krijgen de andere paarden (lopen op L en M niveau maar een 1/2 kg). In de opfok krijgen alle jonge dieren ook brok bijgevoerd.

In ding staat voorop je moet niet moeten vechten tegen het voer wat je er zelf in stopt. Goed voeren doe je met het oog van de meester.

Waratje; ik ben het met je eens vwb de kwaliteit van het ruwvoer. Heeft in mijn optiek alles te maken met dat we bang zijn voor het bemesten van ons land. Vroeger toen de boeren af en aan reden met varkensmest kwam OCD niet voor, da's tegenwoordig wel anders

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:05

Alani schreef:
Ik ben het voor een groot deel met je eens. Bij mij krijgen de paarden ook niet veel brok muv merrie met veulen en enters en twenters. Deze zijn zeker als ze in het najaar uit het land komen vaak errug bloot om ze dan in goede conditie te krijgen/houden krijgen ze bij mij flink brok (lees 2 - 3kg per dag) daarintegen krijgen de andere paarden (lopen op L en M niveau maar een 1/2 kg). In de opfok krijgen alle jonge dieren ook brok bijgevoerd.

In ding staat voorop je moet niet moeten vechten tegen het voer wat je er zelf in stopt. Goed voeren doe je met het oog van de meester.

Waratje; ik ben het met je eens vwb de kwaliteit van het ruwvoer. Heeft in mijn optiek alles te maken met dat we bang zijn voor het bemesten van ons land. Vroeger toen de boeren af en aan reden met varkensmest kwam OCD niet voor, da's tegenwoordig wel anders

Ben het met je eens, als ze nodig hebben geef je ze.
Ik heb hier ook een paard wat als jaarling en twenter in de zomer goed eruit zag maar in oktober ging ze ineens hard achteruit terwijl de andere 4 die bij haar in het land stonden nog moddervet waren. De een heeft het gewoon meer nodig dan de ander en daarom moet je 't ook goed in de gaten houden maar zolang ze er goed uitzien moeten ze het doe met gras/hooi en een liksteen.
We hebben hier vrijwel continu problemen omdat de pony's te dik zijn (4 pony's lopen bij elkaar) en we het stuk waar ze lopen niet kleiner kunnen maken maar wel zou moeten omdat ze nog teveel krijgen. Kleiner kan niet omdat ze dan gewoon echt te weinig ruimte hebben met z'n 4en.