Landrover Freelander, wat zij jullie ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cile205

Landrover Freelander, wat zij jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 11:53

Ik ben op zoek naar een leuke jeep en kwam een Landrover Freelander tegen, ik sta op het punt om deze te kopen.

Bouwjaar 2002 en 70.000km erop, half jaar garantie etc.

Maar nu raad zowat iedereen die ik ken dit model van Landrover af. Je zou er een en al ellende mee hebben en het een na het andere gaat kapot. Ook mijn automonteur is niet kapot van deze landrover.

Wat zijn jullie adviezen/ervaringen?

SophievdV

Re: Landrover Freelander, wat zij jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:55

Ik lees even mee Lachen Heb ook het plan om zo'n auto te kopen Ja

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:56

mijn vorige auto was die freelander nooit geen problemen mee gehad, heb hem verkocht aan 50.000 km en heb er nooit iets van kosten aan gehad...
vond het echt een toffe auto, we hebben er wel nooit een aanhangwagen aangehangen, omdat de auto te ligt is...
ik geloof dat hij bouwjaar 2004 of 2005 had
mijn pa is garagist en was ook niet te vinden voor land rover, maar dochtertje bleef bij haar standpunt
maar idd de oudere modellen zijn idd niet echt aan te raden... er zijn plots veel kosten aan, vandaar dat hij toen het laatste model nieuw had gekocht...

nu heb ik de freelander 2, is wel een groot verschil qua gevoel van rijden
land rover heeft zich de laatste jaren enorm verbeterd, ik vind het net iets te oud... want daar waren er nog veel fouten bij land rover
maar bij mijn ervaring met de jongere auto's heb ik nog niets van problemen gehad...enkel maar onderhoud gehad en voor de rest nooit kosten aan gedaan...
Laatst bijgewerkt door ulestro op 22-04-08 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:03

Met LandRovers is het nog nooit anders geweest dan dat je ze per paar moet kopen (één om in te rijden en één om onder te liggen sleutelen, en dat beurtelings). Of het nu een Defender, Discovery, Range Rover of Freelander is, maakt geen flaus aus.
Ik weet niet wat dat ding moet kosten, maar imo. kun je beter op zoek gaan naar een Pajero of LandCruiser in dezelfde prijsklasse, met eventueel het dubbele of zelfs drievoudige aantal km. op de teller en dan ben je wrs. alsnog beter af.

Ik vermoed dat "ikke", als zelfverklaard LandRover-fetishist, het in het geheel niet met me eens gaat zijn, maar nog niet heel lang geleden heeft hij ergens in een ander [TAO]-topic geschreven dat hij "het sleutelen eraan nu juist één van de leuke dingen van LandRover" vind, maar da's natuurlijk een hobby die lang niet iedereen hier met hem deelt.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 22-04-08 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:05

wat mij opvalt, een Landrover, uit 2002 met 70.000km op de teller....
Zijn geen goedkope auto's, ook niet 2de hands..
Ik vraag me eerlijk af wat je ervoor moet betalen, want die garantietermijn van 6 mnd voor een auto van die prijs zit mij niet lekker....
Garantie wordt overigens 9 van de 10x ook niet gegeven op draaiende delen, dus...

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:09

is de garantie trouwens niet verplicht 1 jaar, of is dit zo niet in nederland?
en idd slijtage zal niet in je garantie zitten...

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:23

Ik heb een Freelander uit 2003, en rijd er vrolijk mee rond, zonder en met de trailer en pony/paard of allebei. Ik heb hem nu bijna 2 jaar en er is 1 grote reparatie aan geweest, de ventilator (geloof ik Bloos ) was stuk en dat kostte zo'n 1000 euro omdat toen ook meteen de distributie riemen zijn vervangen.

De jaarlijkse grote beurt valt niet mee qua kosten, maar dat komt volgens mij meer omdat het arbeidsloon bij de Landrover dealer 100,- euro per uur is Bloos!

Verder ben ik erg tevreden over de auto, ik vind hem ook erg mooi, de mijne is erg luxe van binnen, alles zit erop en eraan. Zaterdag gaan we ermee naar Zuid-Frankrijk!!! (we zijn wel even lid geworden van Route mobiel, je weet maar nooit)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:00

Liezel1 schreef:
wat mij opvalt, een Landrover, uit 2002 met 70.000km op de teller....
Zijn geen goedkope auto's, ook niet 2de hands..
Ik vraag me eerlijk af wat je ervoor moet betalen, want die garantietermijn van 6 mnd voor een auto van die prijs zit mij niet lekker....
Garantie wordt overigens 9 van de 10x ook niet gegeven op draaiende delen, dus...

Benzinemotor? 4-cilinder?
Als dat zo is, check de koppakking. Deze staat erom bekend je om de oren te vliegen. Eenmaal vervangen, blijft ie zitten tot je een ons weegt.
Daarnaast twee belangrijke punten voor elke Freelander:
1) RDT-unit, hoewel die na 2000 is verbeterd. Zal dus waarschijnlijk niet het probleem zijn.
2) Visco-koppeling naar de achterwielaandrijving. Die heeft de neiging het op te geven, gezien de leeftijd en km-stand kon dat weleens het geval zijn. Ding kost paar honderd euro en is een klein klusje om te vervangen. Sta erop dat ze een nieuwe monteren voor levering, ongeacht de staat en check dit ook.

Tot slot geldt voor Land Rover wat voor elke auto geldt: kijk goed naar de staat waarin ie verkeert. Freelanders worden ook weleens afgetrapt en als je de pech hebt zo'n barrel te kopen, dan heb je de rapen gaar (lees: 1000-en euri's aan reparaties), zoals bij elke afgetrapte auto.
Staat ie in de buurt? Ik wil me best even als geïnteresserde koper voordoen Duivel

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:02

euhh, ik ben de TS niet hoor Knipoog
maar jij als Landrover-kenner, vind jij een dergelijke auto met 6 mnd garantie niet apart?

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:07

Wij hebben ook een freelander. Hebben hem nu 2 jaar ofzo Lachen
Nooit geen problemen mee gehad, terwijl hij toch van 1999 is.

Op mijn stage werkte we veel met de landrovers defenders (90-110-130). Deze werden intensief gebruikt voor het terreinrijden, maar er waren nooit grote problemen mee.

Enige nadeel met landrover is, ALS er wel iets kapot is, het je redelijk veel geld kost Lachen Het is een duur merk.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:15

Mijn vader heeft eigenlijk altijd landrovers gehad, eerst Defenders en nu Discovery's, en dat zijn gewoon altijd dure auto's bij de garage. We hadden nooit een Freelander, maar over het algemeen ben je gewoon veel geld kwijt.
Het goedkoopst ben je uit als je er verstand van hebt en er zelf aan kan sleutelen.

Ik zou ook verder kijken naar andere zwaardere auto's, maar daarmee heb ik geen ervaring (Iemand die landrovers gewend is, gaat zelden over naar zo'n neppert...... Knipoog )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:17

Liezel1 schreef:
euhh, ik ben de TS niet hoor Knipoog
maar jij als Landrover-kenner, vind jij een dergelijke auto met 6 mnd garantie niet apart?

Was bedoelt als antwoord op je vraag in het algemeen, niet persoonlijk gericht.

Ik kan niet beoordelen of 6mnd garantie apart is. Indien het een agemene garage is, dan is het mogelijk een standaard BOVAG-garantie. 2002 is alweer 6 jaar oud; gezien de gemiddelde leeftijd van auto's van 12 jaar, is ie al halfweg. Er zijn genoeg algemene bedrijven die totaal geen idee hebben van specifieke auto's. Ik maak daar elk jaar weer gebruik van bij de APK. Mijn APK-bedrijf heeft geen idee wat de specifieke grappen en grollen zijn van Land Rover en gaat daar dus ook niet naar op zoek.
Als voorgenoemd bedrijf ook niet echt weet hoe en wat met een Land Rover, tja.......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:20

driebergen schreef:
Ik zou ook verder kijken naar andere zwaardere auto's, maar daarmee heb ik geen ervaring (Iemand die landrovers gewend is, gaat zelden over naar zo'n neppert...... Knipoog )

Haha! Haha!

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 16:22

Het gaat om een bezine motor V6 2,5 liter, 188 pk, en de vraagprijs is 11000€ met volledige garantie op alles...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:30

Lijkt mij een reeele prijs, zeker niet goedkoop, eerder duur.
Door de hoge brandstofprijzen en de prijs van de wegenbelasting zijn het nu eenmaal geen veel gevraagde auto's.
Ik heb een Discovery uit 2000, wel wat meer op de teller maar we hebben er idd wel geregeld wat mee. Wij denken erover om een Defender te nemen (wat minder technische snufjes, kan er ook minder stuk).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:59

[***] schreef:
Lijkt mij een reeele prijs, zeker niet goedkoop, eerder duur.
Door de hoge brandstofprijzen en de prijs van de wegenbelasting zijn het nu eenmaal geen veel gevraagde auto's.
Ik heb een Discovery uit 2000, wel wat meer op de teller maar we hebben er idd wel geregeld wat mee. Wij denken erover om een Defender te nemen (wat minder technische snufjes, kan er ook minder stuk).

*proest* het lijkt er niet op maar onderhuids zit in de Defender dezelfde techniek als in de Discovery en Range Rover. ABS, HDC, ETC het zit er allemaal op (en kan dus allemaal stuk Duivel )

cile205 schreef:
Het gaat om een bezine motor V6 2,5 liter, 188 pk, en de vraagprijs is 11000€ met volledige garantie op alles...

Even ge-autotrader-ed de meesten zijn toch wel duurder. Deze zit duidelijk aan de onderkant.
Als het een goede auto is, is het dus een koopje. De V6 met steptronic automaat (standaard) is een mooie combi.
LPG G3 erin en karren maar Haha! Maar kijk eerst goed of ie niet wat te verbergen heeft. Beter geen Freelander dan een slechte Freelander. Waar staat ie (i-net link, mag per PB)?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:04

Super auto! Niks mis mee dus deze mening:
EricPrast schreef:
Met LandRovers is het nog nooit anders geweest dan dat je ze per paar moet kopen (één om in te rijden en één om onder te liggen sleutelen, en dat beurtelings). Of het nu een Defender, Discovery, Range Rover of Freelander is, maakt geen flaus aus.
Ik weet niet wat dat ding moet kosten, maar imo. kun je beter op zoek gaan naar een Pajero of LandCruiser in dezelfde prijsklasse, met eventueel het dubbele of zelfs drievoudige aantal km. op de teller en dan ben je wrs. alsnog beter af.

Ik vermoed dat "ikke", als zelfverklaard LandRover-fetishist, het in het geheel niet met me eens gaat zijn, maar nog niet heel lang geleden heeft hij ergens in een ander [TAO]-topic geschreven dat hij "het sleutelen eraan nu juist één van de leuke dingen van LandRover" vind, maar da's natuurlijk een hobby die lang niet iedereen hier met hem deelt.

deel ik geheel níet!
Misschien het geval bij de oldtimer Land Rovers maar mijn Freelander bevalt me nog steeds errrg goed en zonder problemen.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:17

Fidele schreef:
.

De jaarlijkse grote beurt valt niet mee qua kosten, maar dat komt volgens mij meer omdat het arbeidsloon bij de Landrover dealer 100,- euro per uur is Bloos!

ga naar mercedes ofzo en daar betaal je ook zoveel
het is beter om naar een gewone garagist te gaan een keertje hij uit garantie is... is veel goedkoper
ik weet één ding dat ik niets anders dan landrover voorlopig moet hebben...

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 16:47

Ik heb m zojuist maar gewoon gekocht Haha!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:39

leuke auto! mijn ouders hebben er ook een, en die leen ik regelmatig. Ik vind m lekker rijden, en wij brengen hem naar een gewone autogarage voor onderhoud hoor, dus niet naar die belachelijk dure landroverdealer!

Succes/plezier/geluk met je nieuwe auto!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:39

Veel plezier met je auto Cile205!

Wij hebben 2 Freelanders gehad, maar ik wil zo'n fricandel niet meer voor niets hebben.
Waardeloze auto's en waardeloze service.
Maar goed, iedereen heeft zo zijn ervaringen natuurlijk, dus ik hoop dat het bij jou wel allemaal goed gaat!

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:03

idd, ken ook iemand met een freelander maar die is er niet laaiend over. Ben van mening dat dit een niet echt LR waardig model is. Haalt het vaak niet bij de kwaliteit van de overige LR modellen. Persoonlijk was ik voor een Defender gegaan.

Heb je hem trouwens op G3?? Zo niet, reken op een flinke brandstofrekening. Zeker icm trailer wil zo'n ding flink wat verbruiken.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 17:28

Wij hebben er ook 1 gehad, wat een klerebak. Bijna alle lampjes op het dashboard hebben we gebrand. Vaak meerdere tegelijk, het was net een kerstboom. En dan alle andere dingen nog. Nooit meer zo'n auto.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 17:58

Engelse auto's ... argh! één en al ellende! Niet aan beginnen.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:40

Ik heb nu ruim een jaar een freelander en hij bevalt echt uitstekend!

Ik heb van tevoren wel advies ingewonnen (onder andere bij ikke Knipoog ) en heb toen besloten om een diesel te nemen uit 2001.

Ik heb er nog nooit iets mee gehad. Ja 1 keer een nieuwe accu en een keer een probleempje met de achterruit maar nog nooit iets van niet starten of lampjes die gingen branden of wat dan ook. Ik hoop dat dit ook zo blijft natuurlijk Haha!

En wat het verbruik betreft dat valt me heel erg mee. Ik rijd zelf altijd korte afstanden binnen de stad, niet echt bevordelijk voor zuinig rijden dus en ik rijd er nog 1 op 10 mee. Ga je ermee de snelweg op voor langere afstanden dan is hij veel zuiniger maar voor binnen de stad vind ik dit heel erg meevallen. Ik had hiervoor een kia sportage en die haalde net 1 op 6 en toen reed ik nog meer buiten de bebouwde kom ermee.