Wat geven jury's voor cijfers als.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charmaine

Wat geven jury's voor cijfers als.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 21:53

een paard in een B-proef bij elk onderdeel verzet toont? En dan bedoel ik dus neus in de lucht, geen nageeflijkheid? De volte wordt bijvoorbeeld wel rond gereden, paard staat stil bij het afgroeten etc...Maar laat geen nageeflijkheid zien.

en

( nav een discussie op stal over verschillende waardering van juryleden)

Wat doe je in een B-proef als je paard verkeerd aanspringt? Laat je zien dat je het voelt en ( probeer ) je te corrigeren? Stel dat hij dan weer verkeerd aanspringt, wat dan? Door in verkeerde galop ( evt na het proberen te corrigeren ) of helemaal niet galopperen?

Ben benieuwd naar jullie reacties en ervaringen van de wedstrijdruiters.

San

Re: Wat geven jury's voor cijfers als.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:19

De happy athlete en het skala staan centraal in de dressuur. Dus imo kan een paard dat op ieder onderdeel verzet vertoont nooit voldoendes halen. Hiervoor moeten namelijk takt, souplesse en aanleuning worden getoond.

Wat betreft het galopperen, moet je altijd corrigeren. Hoe vaker je moet corrigeren, tsjah dan daalt je cijfer. Als je verkeerd blijft galopperen of je blijft draven is het onderdeel niet getoond en krijg je er dus ook geen waardering voor.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 22:25

Dank je sansje, vooral tweede punt is erg duidelijk. Ik kan deze amazone dus aanraden om gedurende het hele onderdeel te blijven proberen. Het was voor ons niet duidelijk of je het corrigeren moest blijven volhouden. Lukt het niet, dan heb je een 0, wat je anders ook gehad zou hebben, lukt het wel, dan kun je nog een onvoldoende halen mits je redelijk op tijd bent.
De vraag kwam voort uit het verschil op twee wedstrijden, van de ene jury kreeg ze inderdaad een 0 aangezien ze geen rechtergalop getoond had ( verkeerde galop doorgegaan ) en van de andere jury kreeg ze een 4 voor de verkeerde galop omdat ze rijtechnisch wel had laten zien dat ze voelde dat hij fout zat en probeerde te corrigeren.

Voor wat het eerste punt betreft, wat zou deze ruiter dan voor cijfer kunnen verwachten?

Nog meer mensen/jury-leden met praktijkervaring?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:30

Tsjah dat is zo van papier lastig te zeggen... ik kan me geen voorstelling maken van hoe het paard de proef rondloopt... je hebt niet in de aanleuning en niet in de aanleuning zeg maar Knipoog...ik denk zoals ik het lees dus een vorm van verzet... grofweg ervan uitgaande dat de rest echt helemaal perfect is, dus wel taktmatig en meer dan keurig op de letter enzo dat je maximaal aan 4-en / 5-en komt.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 22:33

Niet in de aanleuning in de zin van neusje echt de lucht in, af en toen wel hals rondmaken om vervolgens weer het hoofd omhoog te "slaan" . Naar mijn idee dus echt meer richting verzet...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:48

Tegen de hand levert in principe een vier op in de B (als het onderdeel verder normaal afgelegd is). Wanneer het paard het de hele proef doet, gaan ze er denk ik ook vijfen tussen zetten om iemand niet echt met hele lage punten naar huis te sturen. Ik heb pas een proef gezien waarbij het paard liep alsof hij een stok had ingeslikt, met de hals recht naar voren. Dat zat rond de 145 punten.

Als hij verkeerd aanspringt: blijven corrigeren. Ik ben ooit vier keer achter elkaar opnieuw aan moeten springen. Dat was een 2.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:39

Tegen de hand of verzet zou ik bij elk getoond onderdeel in mindering brengen. Met in ieder geval een 5 of lager (is moeilijk te beoordelen zonder filmpje).
Verkeerde galop betekent niet goed aan de hulpen staan. Dat moet je in ieder geval corrigeren. Als je dat niet doet zal bij mij het punt lager uitvallen dan wanneer je het hersteld.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:41

al doe je alle figuren netjes op de letter, alle overgangen goed, en zit je heel netjes op je paard. Je gaat toch 4en en 5en krijgen als je paard niet helemaal ontspannen op de loodlijn loopt (is mijn ervaring)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:23

verkeers aanspringen niet gecorrigeerd is bij mij voor aanspringen in de B een 3, volgend onderdeel bv volte ook nog verkeerd max 4, overgang draf max 5 als nog niet gecorrigeerd.

Nageeflijk of neus in de lucht (verzet, rug wegdrukken bv) is wat lastiger op papier te beoordelen. Paard hoeft niet aan de teugel te lopen maar wel ontspannen over de rug. Als dit niet het geval is dan is een onvoldoende halen bijna onmogelijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:14

Als een paard gewoon een nette proef/onderdelen loopt maar met het hoofd in de lucht zijn dat 5-en. Als het 1 x voorkomt en echt tegen de hand komt is het een 4 voor dat onderdeel.
Gewoon dus niet nageeflijk zijn zijn meestal 5-en. Alles wat er dan nog mis gaat, gaat er nog in mindering af uiteraard.

Over verkeerd galop aanspringen maar 1 opmerking, ALTIJD corrigeren. Als je geen galop toont krijg je van mij nog een 1 voor de moeite.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:19

Idd blijven proberen. Ik denk dat ik dan op een 2 0f 3 uit kom voor de galop.

Vwb de niet nageeflijkheid, dat is standaard een 5 en dan nog wat extra's eraf voor als er nog meer misgaat.
Ik schat dat ik rond de 150 uit zou komen in totaal en lager als er nog echt heel veel misgaat ook. Persoonlijk zou ik zeggen: blijf thuis totdat het paard iig redelijk nageeflijk is.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 22:07

Fitzroy: je laatste opmerking is een hele terechte. Helaas komt het soms wel eens voor dat ruiters toch op concours gaan terwijl ze er nog helemaal niet klaar voor zijn. Ze gaan dan om bijvoorbeeld wedstrijdervaring op te doen, of gewoon omdat ze het leuk vinden. Of ze dat zekerder maken na het zien van de punten is natuurlijk nog maar de vraag...

Ik moet wel zeggen dat ik had verwacht dat het strenger beoordeeld zou worden, dat verzet. Het ligt er inderdaad aan hoe "erg" het in de proef uitpakt en dat is vanaf hier moeilijk te beoordelen. Wat ik in ieder geval uit de reacties opmaak is dat iedereen bij continue verzet uitgaat van een basis van 5 en dat afhankelijk van de rest het nog lager kan uitpakken.

Voor wat betreft het galopperen zit iedereen die tot nu toe gereageerd heeft, ook wel op 1 lijn. Blijven proberen dus, gehele onderdeel door. Maar volgens mij wordt er in de praktijk toch niet echt supersnel een 0 of een 1 gegeven. Of is dit nu puur een verkeerd gevoel van mij?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:02

Charmaine schreef:
Maar volgens mij wordt er in de praktijk toch niet echt supersnel een 0 of een 1 gegeven. Of is dit nu puur een verkeerd gevoel van mij?

Hehehe, een verkeerd gevoel van jou. Haha!
0 geef ik nooit, ik geef altijd een 1 voor de moeite.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:14

Een 0 geef ik ook eigenlijk niet... een 1 voor de moeite wel...

Niet nageeflijk is idd een 5 of minder... verzet is anders,.. dus echt hoofd eruit slaan en met de mond open sterrenkijkend de rondjes doorlopen levert natuurlijk wel een ander puntenaantal op.

Fitzroy schreef:
Persoonlijk zou ik zeggen: blijf thuis totdat het paard iig redelijk nageeflijk is.

Ja .. heeeelemaal mee eens.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 22:25

Stel dat je zo'n combinatie in de ring krijgt en je constateert dat de hele proef met verzet of in ieder geval tegen de hand is gereden, roepen jullie dan zo'n combi na de proef nog bij de wagen? Zeg maar een soort van voorbereiding op de punten? of misschien wel om advies te geven?

Vond ik soms wel fijn vroeger, dat er nog ruimte was om een praatje met de jury te maken na de proef. Soms kon je dan nog uitleggen hoe het gevoel was, of kon de jury nog wedstrijdtips geven. Toevallig vorig jaar nog gehad op een wedstrijd. Werd bij de jury geroepen die me uitlegde waar ik puntjes liet liggen ( onnodig, zoals volte 8 m ipv 10 ).

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:53

Ik heb onlangs een situatie gehad waarbij er wel sprake was van zoiets dergelijks. Ik heb toen wel de ruiter na de wedstrijd even bij me gehad en verteld waar ik tegenaan liep / over was gevallen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:10

Charmaine schreef:
Stel dat je zo'n combinatie in de ring krijgt en je constateert dat de hele proef met verzet of in ieder geval tegen de hand is gereden, roepen jullie dan zo'n combi na de proef nog bij de wagen? Zeg maar een soort van voorbereiding op de punten? of misschien wel om advies te geven?

Iets anders, maar vorig jaar reed ik in de B met drie hernia's in mijn rug en slappe spieren door zwangerschap. Ik kon dus met geen mogelijkheid recht zitten (ik zat echt vreselijk). Toen werd ik vaak na de proef aangesproken door de jury. Ik heb dat altijd wel als heel prettig ervaren omdat ik dan uit kon leggen waarom ik er zo slecht op zat. Vaak reageerden jury's ook van: 'Dat had je vooraf even moeten zeggen, dan punt ik daar niet naar!' Bloos! Maar dat vond ik zelf oneerlijk, ik koos er tenslotte voor om gewoon te starten. Het was wel fijn dat er dan op de coupon naast de vier of vijf voor houding en zit (die ook wel eens doorgekrast werd trouwens) een opmerking stond dat ze het knap vonden dat ik met mijn zere rug gewoon door reed. Ik heb zelfs op aanraden van een jurylid een ander zadel gekocht, wat makkelijker zat voor mijn rug.
Dus imo is het zeker een do om de ruiter even bij je te roepen Ja

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:26

wij hadden laatst een onderlinge met een galopproef waarbij het ene kind netjes in de goede galop aansprong maar de pony in de figuur een bok gaf. En een ander kind dat in de verkeerde galop zat, opnieuw aansprong en weer verkeerd. Die met de goede galop kreeg een 4 en met de verkeerde galop een 6. Dat snap ik dan niet.