Spoorwegovergang oversteken, veilig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joske_vuran

Spoorwegovergang oversteken, veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 17:57

Ik loop eigenlijk al een tijdje met een vraag rond waar nog niemand me echt antwoord op heeft kunnen geven.

Is het nu wél of niet gevaarlijk om een spoorwegovergang met een paard (met ijzers) over te steken?
Sommige mensen beweren dat je paard via de rails een elektrische schok kan krijgen, anderen zeggen weer van niet, en nog anderen zeggen dat dit alleen kan als er net een trein langs is geweest omdat het spoor dan 'geladen' zou zijn..

Ik vraag dit omdat er aan de overkant van het spoor hier een prachtig groot bos ligt met hele mooie paden en ik hier graag eens heen zou willen zonder dat ik mijn vader moet vragen of hij me met de trailer wil brengen.

suuzepuus

Re: Spoorwegovergang oversteken, veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:01

ik ben met mn oude verzorgpony heeeeeeeeeeeeeel vaak over het spoor gegaan (druk spoor nl. arnhem- utrecht) en heb er nooit last mee gehad. gewoon voorzichtig in stap nemen en er kan volgens mij niks gebeuren. die verhalen over vast zittende ijzers enzo ben ik ook niet zo bang voor.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:03

Ja, er is inderdaad sprake van een bepaalde lading op de rails als er net een trein overheen is geweest.
Even wachten tot er een auto of fietser overheen is geweest, dan is de lading meestal weg.
De lading is niet gevaarlijk, maar je paard ervaart wel een schokje waarschijnlijk, en dat is natuurlijk schrikken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:03

Zelf zou ik vooral bang zijn voor ijzers die blijven haken in het spoor. Ben vroeger vaak genoeg een spoor overgestoken met en pony zonder ijzers en nooit wat gemerkt van een schok, al stapte de pony wel altijd over de rails heen, en niet er op.

Technisch gezien zou het kunnen dat het spoor zou geleiden, via ijzers, maar volgens mij geleid de hoef zelf niet. Lastig..

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:04

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:05

Kelly_ann schreef:
Ja, er is inderdaad sprake van een bepaalde lading op de rails als er net een trein overheen is geweest.
Even wachten tot er een auto of fietser overheen is geweest, dan is de lading meestal weg.
De lading is niet gevaarlijk, maar je paard ervaart wel een schokje waarschijnlijk, en dat is natuurlijk schrikken.

Of zelf er even overheen wrijven met iets van rubber (anders krijg je zelf een schok Vork )

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:09

Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 20-04-08 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:12

Waar mijn verhaal overigens een paar keer ontkracht wordt... ben pas bij pag. 2. Ik ga nog ff verder lezen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:15

Er heeft ooit een artikel over in Bit gestaan als ik me goed herinner. Blijkbaar worden er hele kleine ladingen door de sporen gestuurd. Ik weet niet zo goed meer waarom, meen me vaag te herinneren dat het was om slagbomen of wissels te bedienen.
In ieder geval zijn die zo laag dat wij mensen ze niet voelen, maar men vermoedt dus dat honden of paarden het alsnog voelen.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:16

Ik stak een keer een spoorwegovergang over net nadat er een trein over kwam, paard (en ik) hebben allebij een schok gehad, sindsdien tilt ze de benen héééééél hoog op over de rails het zou ongeveer een jaar geleden zijn gebeurt ofzo en ze doet het nog steeds. Tong uitsteken Veder vind ik het wel altijd naar, maar een viaduct oversteken lijkt me enger.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:38

Als je je zorgen maakt over "optaters", zorg dan dat je paard gewoon niet op de rails gaat staan. Gewoon je dressuurlesjes toepassen van passen verkorten of verlengen Tong uitsteken
Als je paard namelijk de rails niet raakt, kan er absoluut niets gebeuren, niet met schokken en niet met hakende ijzers. Simpel toch? Haha!

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 17:04

Waratje schreef:
Als je je zorgen maakt over "optaters", zorg dan dat je paard gewoon niet op de rails gaat staan. Gewoon je dressuurlesjes toepassen van passen verkorten of verlengen Tong uitsteken
Als je paard namelijk de rails niet raakt, kan er absoluut niets gebeuren, niet met schokken en niet met hakende ijzers. Simpel toch? Haha!

Simpel, als je het zo stelt wel Schijnheilig Mocht ik alleen een ontzettend lomp paard hebben Tong uitsteken Maar dit ga ik dus inderdaad proberen. En ik ga er voor zorgen dat ik niet alleen ben als ik de oversteek ga maken, vraag wel of iemand even meegaat.

Thnx voor de tips Lachen (heb het andere topic ook nog gelezen..)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:57

Kelly_ann schreef:

Inderdaad, ik ben ook vaker over het spoor geweest, maar me pony wilde het nooit echt graag, dat kwam door de schokjes. Als er een fietser of auto overheen is geweest is het bijna weg, dus je kan er dan prima overheen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:35

mij is verteld dat als je tot 20 (nadat de trein weg is) telt de lading weg is heb er met mijn paard nog geen last van gehad...en we gaan regelmatig het spoor over

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:44

dat is dus bijna meteen als de bvomen open zijn, ik ga het eens aan mn broer navragen (is machinist)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:48

Ook ik ben regelmatig met mn fjord incl ijzers over het spoor gegaan. Hoewel ik altijd wel bang ben voor dat schokje. Laatste paar keer heb ik wel een soort van gezoem in mn lijf gevoeld en ik vond dat niet echt prettig. Alsof er een gigantische magneet onder je ligt, kan het gevoel niet precies weergeven.

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:03

ik ben al vaker met mn fjord over het spoor gereden. en zo lomp als ze is gaat ze natuuuurlijk precies bovenop de rails staan ipv er overheen te stappen... Bloos heb er nog nooit iets van gemerkt en zij geeft ook geen reactie, dus volgens mij merkt ze er zelf ook nix van...
ik heb in een endurance wedstrijd een paar keer een spoor moeten oversteken. als dit gevaarlijk zou zijn zou dit niet in een wedstrijdparcours voorkomen lijkt mij...

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:02

Die van ons is er een paar keer ingetrapt en heeft idd nadat er een trein kwam een stroomstootje gehad. Hij vloog met vier benen tegelijk omhoog. Nu zorg ik er gewoon voor dat een ander eerst gaat met auto of fiets en is er niets aan de hand. Langzamerhand gaat hij er ook makkelijker over, maar er zijn paarden op stal die er niet meer over te krijgen zijn. Geen fabeltje dus van het statisch geladen zijn

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:46

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:51

Ik denk dat het ook heel erg per paard verschilt. En dan vooral de reactie op een schokje Lachen
Die van mij zou 2 meter de lucht in schieten..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:09

Volgens mij staat hier nu 3 keer hetzelfde topic Tong uitsteken ik heb dat hele topic even doorgelezen en de volgende quote er even uitgeplukt! Hoeven jullie dat topic niet helemaal door te lezen Clown alhoewel het een zeer intressante discussie is Knipoog

Inoterry schreef:
Ik van de week het antwoord binnen gekregen. Omdat ik niet zo handig ben met computers Bloos heb ik het eerst van mijn email op papier over moeten schrijven (ik heb nog geen printer), en nu ga ik het weer overtypen. Eventuele schrijffouten komen dus op mijn naam te staan Haha! .

In reactie op uw vraag inzake de stroomschokken die paarden krijgen kunnen we u het volgende berichten.

Paarden zijn uitermate gevoelige voor elekrische spanning. De belangerijkste reden hiervan is dat paarden die op de openbare weg rijden meestal beslagen zijn en de hoefnagels ver doordringen in de hoef waardoor er een goed elektrish contact komt met spoorstaven.

Dit heeft niets te maken met de prikspanningsspoorstroomlopen (PSSSL). Enige jaren geleden zijn er wel spoorwegovergangen geweest waar PSSSL werd toegepast. Dit gaf dermate vaak narigheid met onder meer paarden (echte horror scenario's) en blindegeleidehonden dat ProRail heeft besloten om dit niet meer toe te passen. Er is in Nederland nog maar 1 overweg met PSSSL en die ligt ver weg op de Maasvlakte in een gebied waarvan wij verwachten dat er niemand met een paard zal gaan rijden.

Op de rails staan echter wel elektrische spanningen. Deze spanningen hebben twee bronnen, n.l. de stroomspoorloop en de tractieretourstroom van de treinen (deze is dus alleen aanwezig op baanvakken met bovenleiding).

De spanning van de spoorstroomloop is een wisselspanning die tussen beide rails staat. Deze spanning is maximaal 10V en wordt alleen gevoeld als er elektrisch contact is met beide spoorstaven gelijktijdig. Bij paarden kan dit dus makkelijk optreden.

Ook staat er op de spoorstaven een gelijkspanning t.a.v. aarde t.g.v. de tractiestroom door de trein. De tractiestroom loopt via de bovenleiding, de beugel van de trein en de motor terug naar het voedingsstation (via de spoorstaven). Omdat de spoorstaven een geringe elektrische weerstand hebben staat er t.g.v. deze stroom een gelijkspanning op de spoorstaven. De hoogte van deze spanning is van vele factoren afhankelijk. Ik noem de hoogte van de afgenomen stroom door de trein, de weerstand van de spoorstaven naar aarde, de afstand van de overweg tot de voedingsstations enz.. de spanning ligt in de praktijk tussen enkele Volts en enkele tientallen Volts. Maximaal kan er kortstondig 100V optreden. De aanraakspanning zal echter niet een dergelijke hoge waarde bereiken omdat de omgeving van de overweg ook wat wordt "opgetild" in spanning. Ik verwacht een aanraakspanning van kortstondig zo'n 50V.

Wij hopen dat dit voldoende is als antwoord. Het probleem is ongeveer al zo oud als het rijden met treinen. Mischien is een gelijmd hoefijzer een oplossing. Ik vond op Google dat dit mogelijk is. Zie http://www.vettec/pdf/Adhere Dutch.pdf.

Wij hopen u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet.

Nou ik vind het iig een duidelijk antwoord. Mijn nieusgierigheid is bevredigd Haha! .
Ik neem mijn petje af voor die meneer van ProRail die het allemaal uitgezocht heeft en nog actief heeft nagedacht voor een oplossing, mijn complimenten Afgod .

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:30

Maartje1990 schreef:
Volgens mij staat hier nu 3 keer hetzelfde topic Tong uitsteken

Inderdaad, dat is allemaal het zelfde topic.
Wat mij betreft mag dit topic open blijven gezien het laatste bericht in het topic waarnaar verwezen wordt in Januari geplaatst is en hier in dit topic al aardig wat reacties zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:31

hier is laatst een enóóórme discussie over geweest, is dit nu nodig? Nagelbijten / Gniffelen
[BRT] Over het spoor met je paard

nja daar gaan we weer Haha!
Mijne kreeg echt telkens een optater, nu heeft ze geleerd dr voeten op te tillen Ja

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:10

Jolliegirl schreef:
hier is laatst een enóóórme discussie over geweest, is dit nu nodig? Nagelbijten / Gniffelen
[BRT] Over het spoor met je paard

nja daar gaan we weer Haha!
Mijne kreeg echt telkens een optater, nu heeft ze geleerd dr voeten op te tillen Ja

ja, nummer 4!! Clown
weer dezelfde Clown

ik zou inderdaad zeggen, leer dat je paard z'n benen leert optillen Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:13

hahaha wie bied nummer 5 ? Haha!
ik was vrij actief in dat topic aangezien ik hetzelfde probleem had.