Kan een handelaar dit eisen, terug komen van aankoop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

Kan een handelaar dit eisen, terug komen van aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 13:55

Hoi
Ik heb enkele weken terug een andalusier merrie gekocht, door wat problemen in privesfeer konden we haar een paar keer niet ophalen, onder andere doordat mijn schoonvader ernstig ongeluk gehad heeft anderhalf week terug en nu nog zeer kritiek ligt. Doordat we paar keer afgezegd hebben beweert die handelaar dat we oplichters zijn en geen geld zouden hebben terwijl ik hem nog voorgesteld heb het geld over te maken naar hem en dat hij haar zodra hij het geld had kon komen brengen. Eerst vond hij dat goed en toen begon hij om de vijf minuten te bellen en ons uit te schelden en belachelijk te maken, nu zei mijn vriend dus van wie ik dat paard zou krijgen dat hij van zon vent geen paard meer wilde kopen, wat ik snap omdat hij ons zelf bedreigde met rechter en telkens bleef schelden. Dus heeft mijn vriend hem gezegd dat hij het uit kon zoeken met dat paard dat we wel verder zochten terwijl we wel getekend hadden, maar volgens mijn vriend is dat papier niet rechtsgeldig want stonden geen leveringsvoorwaarden en kwk nummer op. Nu kreeg ik net een mailtje van die handelaar.

U kocht een paar weken geleden een andalusier merrie bijons op stal maar u late ons weten er van af te zien ik heb hiervoor naar mijn mening alles aan gedaan wat we konden doen maar helaas de rouwkoop op deze manier is 10 % van de aankoopsom dit is dan 325 euro we hebben het paard voor je laten enten dit koste nogmaals 25 euro en de stalling waar je voor belde om dat hij langer bleef staan daar wilden jullie een compensatie voor betalen van 500 euro dit is dus in totaal 850 euro ik heb van jullie een aanbetaling geahd van 200 euro dus heb naar mijn mening nog 650 euro tegoed hoe doen we dat?

Ik hoop iets van u te vernemen anders zijn wij genootzaakt verdere stappen te ondernemen

Kan hij dit maken of niet, er is toch zoiets als wettelijke bedenktijd om erop terug te komen.

Sorry voor het lange verhaal maar baal er gewoon van dat het op zon manier gegaan is want had het paard graag gewild maar niet met het gezeik dat we van die man kregen.

ikke

Re: Kan een handelaar dit eisen, terug komen van aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:23

Ehm, stappen ondernemen. Niet afwachten, je rechtsbijstandverzekering inschakelen en laat die het voor je regelen.
Geef wel even op aan je verzekering of je insteek "het paard houden/kopen" is, of ontbinding van het koopcontract. Dit heeft namelijk gevolgen voor de wijze waarop zij de verkoper benaderen.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:24

Wij adviseren over zulke dingen van tevoren goede afspraken te maken. Je gaat er natuurlijk vanuit dat er geen onvoorziene omstandigheden zijn, maar als dan zoiets toch voorvalt dan kan het tot frictie leiden, omdat geen van beide partijen weet hoe ermee om te gaan of zich zelfs belazerd gaat voelen. Ik kan me uitstekend voorstellen wat jij voelt, maar ook van zijn kant gezien kan ik me wel wat bij zijn motivatie voorstellen. Op het moment dat jij de aankoop doet is het paard voor jou gereserveerd. Dat betekent dat het paard niet meer beschikbaar is voor verkoop. Als jij het dan niet volgens afspraak op kunt komen halen lopen voor hem de kosten wel gewoon door. Komt er in die tijd een andere klant dan kan hij het paard niet verkopen, met het risico dat als puntje bij paaltje komt jij misschien gaat afzien van de aankoop. Helaas komt het wel eens voor dat je als verkoper ontzettend veel werk doet voor een klant en dat deze daarna niet handelt zoals was afgesproken, of zelfs helemaal niets meer van zich laat horen. Indien deze handelaar al eens zo'n ervaring heeft meegemaakt dan zal hij denken: mij foppen ze geen tweede keer. Gebaseerd op deze zijn gevoelens en gedachten gaat hij vervolgens daarnaar handelen. Hij is dan bevooroordeeld, maar kan tenslotte, jou niet kennende, niet beoordelen of het terecht is dat hij jou zo benadert. Als jij blij was met dit paard dan is het erg jammer dat het zo gelopen is. Als zowel je vriend als deze handelaar kunnen accepteren dat het hier wellicht om een misverstand en een onbedoelde samenloop van omstandigheden gaat dan zou je kunnen proberen het nog eens met hem te bespreken en hem bijvoorbeeld aanbieden zsm het volledige aankoop bedrag te betalen en pension voor zolang je het paard nog niet kunt ophalen. Het paard is dan van jou en de relatie die jij met die handelaar hebt veranderd op een positieve manier.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 14:37

Ik heb al eerder een paard via die handelaar gehad, meerdere keren en hij weet dus dat ik te vertrouwen ben, het gaat mij om het feit dat wij het ook goed wilde doen en hij ons voor leugenaars uitmaakt die geen geld zouden hebben. We hebben gezegd dat we de extra kosten zouden betalen omdat ze langer daar zou staan, ik zou het paard nog best wel willen maar mijn vriend zegt dat het niet meer hoeft nu we op zon manier behandelt zijn en dat kan ik ook weer goed snappen want hij heeft tegen mijn vriend gezegd dat hij zat te liegen over dat ongeluk van zijn vader terwijl zijn vader nu nog in het ziekenhuis ligt en er haast geen kans is dat zijn vader het gaat redden.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:41

Je hebt een overeenkomst met die handelaar en daar heb je je aan te houden. Nu jij de overeenkomst van jouw kant niet bent nagekomen staat hij zeker in zijn recht om jou alsnog te verplichten het paard te kopen of de koop te ontbinden en de gemaakte kosten op jou te verhalen.

Niet slim om het halen van het paard steeds uit te stellen want straks heb je dus geen paard maar ben je wel die € 850,00 kwijt. Dat paard zou je zoals ik het lees al komen halen voordat je schoonvader ziek werd dus dat is zeker geen excuus.

Bovendien heeft de handelaar hoe hard het ook klinkt niets met je schoonvader te maken. Zou hij het paard gaan halen dan moet je dus ander vervoer regelen. Bijvoorbeeld je pensionhouder of een paardentaxi of iets anders. Die handelaar had vast niet moeilijk gedaan als je paard 1 of 2 dagen langer daar had gestaan maar wekenlang is een ander verhaal.

Mensen staan tegenwoordig zo snel op hun achterste benen en roepen dat ze niet netjes behandeld worden maar hoe zou jij het vinden als je een paard had verkocht en vervolgens komt de koper wekenlang niet meer opdagen.

Dat hij dan gaat schelden tegen julie in telefoontes is absoluut niet netjes en onaanvaardbaar gedrag maar dat betekend nog niet dat jullie onder zelf aangegane verplichtingen uit kunnen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:46

Overigens als jij je handtekening hebt gezet dan is het dus een overeenkomst tussen de handelaar en jou en staat je vriend er ook buiten. Je vriend kan dan wel heel makkelijk roepen met zo iemand wil ik niets meer te maken hebben maar jij bent wel diegene die voor de kosten opdraait als je het paard niet ophaalt.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 14:49

Ik snap dat hij moeilijk doet omdat we haar al eerder opgehaald zouden hebben dan de dag waarop mijn schoonvader ongeluk kreeg maar dat ging toen door problemen bij de bank niet door, daar kan die handelaar ook niets aan doen dat snap ik en daarom hadden we ook gezegd de extra kosten voor stalling te betalen, ik heb ook geen zin om die handelaar verkeerd af te schilderen daarom vermeld ik ook de naam niet, maar het gaat ons om het feit of je wettelijke bedenktijd hebt en of hij zoveel als extra kosten mag eisen terwijl hij die kosten echt niet gehad heeft. Ik heb zoiets van ik vertel eerlijk mijn verhaal inplaats van erom heen te draaien dat wij ook afspraken niet hebben nagekomen door omstandigheden waar die handelaar natuurlijk niets mee kan.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:55

Nee je hebt geen wettelijke bedenktijd bij het kopen van een paard. In rekening gebrachte kosten moeten wel redelijk zijn. Zo kan hij bijvoorbeeld geen € 1000 euro gaan berekenen voor een maand stalkosten.

Maar hij kan zeker meerekenen de tijd die hij kwijt is aan het hele verhaal. De extra advertentiekosten die hij nu moet maken etc.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 14:59

Voor die vier weken dat dit nu speelt vind ik dus 850 belachelijk vooral omdat we anderhalf week terug al gezegd hebben er vanaf te zien, dus denk dat hij met die 200 die er betaald is aan handgeld netje zit voor die twee en halve week en die enting. Vooral omdat hij zelf ook zegt dat hij het paard te goedkoop verkocht had en er ruim 2000 euro meer voor had kunnen krijgen en er nog wel wat klanten voor had. Dus lijkt mij dat hij het gewoon hierbij had kunnen laten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:01

Ik snap wel dat ze iets willen maar vind het bedrag iets wat overdeven. Rechtswinkel lijkt me goed idee

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:37

Ik denk dat de handelaar volkomen in zijn recht staat en ik geef hem groot gelijk. 2 dagen later ala, maar jij hebt pas na tweeeneenhalve week de koop ontbonden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:24

zodra jullie zelfs maar mondeling tot koop overeen komen zit je er al aan vast. De handelaar staat dus zeer sterk. Er hoeft op een koopcontract geen kvk nummer te staan evenals leveringsvoorwaarden. Dit mag allemaal mondeling.

Hij was niet netjes over de telefoon, maar dat neemt niet weg dat jullie de afspraken na moeten komen en het paard ophalen en betalen.
Ik begrijp dat jullie in eerste instantie hebben afgezegd omdat er problemen met de bank waren, dus de handelaar is nu bang dat hij geen geld krijgt, hij verkoopt ongetwijfeld vaker paarden en heeft alle smoezen van geen geld en ongevallen nu wel gehoord van mensen die liever van de koop afzien. Daarom denk ik dat die man denkt 1 + 1 = 2, vandaag geen geld, morgen geen tijd ivm ziekte, ik kan fluiten naar mijn geld en moet het paard opnieuw te koop zetten = extra (oa stallings) kosten.
Als je dit al een aantal keer heb meegemaakt ga je op den duur niet meer zeggen, jammer meid, ik zoek wel een andere koper voor dit paard, maar dan ga je de onkosten proberen terug te vorderen van de mensen die op het laatste moment onder de koop uit willen komen zodat je onkosten beperkt worden.

Ik weet niet hoe vaak en lang jullie in het ziekenhuis zitten, maar zou je sterk aanraden langs te gaan, geld mee te nemen het uit te praten en het paard op te halen.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 20:05

Morgen komt mijn vriend langs als het teminste stabiel blijft met zijn vader, ik heb ook zoiets van praat het uit en haal dat paardje op en los het op een goede manier op, maar aangezien mijn vriend haar zal betalen is het aan hem of we dat doen of niet, laat morgen wel iets meer weten als ik mijn vriend gesproken heb, snap de handelaar echt goed dus wil hem ook niet kwaad afschilderen ookal is hij gewoon respectloos geweest.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:23

mondelinge afspraken gelden ook.
ik snap het hele probleem ook niet, omdat de verkoper bot is, hoef je het paard niet.
het gaat er toch om dat je straks een fijn paard hebt, wat kan jou die verkoper dan schelen.
al staat die verkoper naakt boven op een berg te dansen, jij hebt je paard.
beetje dom van je vriend dus om zo te reageren...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:29

Ik begrijp dat je het paard wel graag zou willen hebben? Dan zou ik nu inderdaad je trots even laten varen, bellen en een afspraak maken op zeer korte termijn, geld overhandigen, paard inladen en je bent van het verhaal af.

Ga je nu door over die onkostenvergoeding en ga je de strijd aan, dan heb je en geen paard en nog veel langer last van een vervelende verkoper...

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:10

ja precies, laat die verkoper maar lekker mopperen, jij wilt toch graag dat paard en DAAR gaat het om, toch?
En later lach je er alleen maar om.
Nou laat je nog weten wat er verder gebeurt is en of je het paard hebt?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:42

Da's een heel gedoe...
Ik verbaas me over je aankoop eigenlijk.. gezien je situatie? Verward