Wat zouden jullie doen..??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn__

Wat zouden jullie doen..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 18:28

Hallo mense,

Ik heb eigenlijk een verhaal met daarin een vraag of wat jullie zouden doen of wat het beste zou zijn. Ik snap dat het mijn keus moet zijn en ik ga het ook zelf beslissen maar wou even wat op een rijtje zetten.

Hier het verhaal:
Ik heb anderhalf jaar geleden een E-pony gekregen van mijn ouders toen net 4 jaar oud en erg groen, en wij die er weinig verstand van hadden want ik kwam van een hele slechte manege en kon dus niet echt paardrijden maar meer gewoon zitten. Toen ze net bij ons was was ze super braaf de allereerste keer gelijk op een maisland gereden maar 2 weken daarna ging het al fout ze had door dat ik de baas niet was en viel er dus af. Met hulp van een vriendin is dit na ongeveer een paar weken opgelost.

Toen werd het winter dus de wei was niet meer goed en wij opzoek gegaan naar een bak om te rijden en dat ging super ik kreeg priveles en gingen steeds vooruit. Iedereen vond haar voor een 4 jarige super braaf en dat was ze ook het was echt mijn maatje, totdat ik meer wou en ermee naar de manege lessen ging de eerste keer met ponys in de bak, 1ste les ging super dus daarna de week gelijk weer gegaan maar toen had ze voorelkaar gekregen mij er naast te gooien er weer op gegaan en dat ging goed en toen gestopt omdat ik toch teveel pijn had, de week erna weer gegaan en toen lag ik er 2 keer naast omdat ze door had dat ze mij ernaast kon gooien (met mij toen slechte zit) daarna met de manege lessen gestopt met mijn pony en helemaal gestopt op de manege wou de aandacht aan mij pony geven.

Maar omdat ze doorhad dat ze me eraf kon gooien ging ze het thuis ook doen in de galop ineeens weg scheuren op een volte en dan op laatste moment de andere kant op vliegen en dan ineens stilstaan en bokken. Ben er toen in 3 weken tijd ongeveer 7 keer afgevallen ofzo. soms wel 2 x per les. Dat was de druppel dat ik echt mijn vertrouwen ben kwijtgeraakt ik durfde er soms niet eens meer op te zitten. Maar met privelesse en heel veel hulp van vrienden is het vertrouwen langzamerhand weer terug gekomen heb daar 2 of 3 maanden over gedaan de hele zomervakantie de tijd genomen ervoor.

Toen eenmaal het vertrouwen er weer was zijn we druk gaan privelessen en veel vooruit gang gezien 2 onderlinge wedstrijdjes gereden waarvan ik 2 proeven 2de werd en 1 proef 1ste. Het ging dus gewoon echt super had helemaal mijn vertrouwen terug en ben toen ook begonnen met springen 1 keer in de week en dat ging goed vond het super leuk en ze deed goed haar best.( in die tijd ging ik elke week met een vriendin mee na de manege waar ook een ponyclub bij zat) en dus besloten me in te schrijven bij de ponyclub

Heb een halfjaar moeten wachten en afgelopen donderdag was het dan eindelijk zover had er zoveel zin in had woensdag het terrein er al verkent om die dingen te verkomen en over de weg geweest maar donderdag in de les ging het weer fout lag er twee keer naast en degene die lesgaf durfde me er niet meer op te zetten omdat ze heeel gemeen bokte de kop tussen de benen en rug bol maken en door blijven bokken totdat je ernaast ligt en ze zei dat ik er niks aan kon doen maar dat het te gevaarlijk werd. Dus ik weer terug erop gegaan, maar het vertrouwen is nu weer beetje weg omdat mijn doel is wedstrijden en ponyclub en al die dingen, maar voor mij is dat met ginger niet te doen want ze word gewoon gek als ze bij andere ponys is en nu is mijn vraag want ik weet zelf nu niet wat ik moet doen, maar wat zouden jullie in zon situatie doen?
Laatst bijgewerkt door Carlijn__ op 19-04-08 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Re: Wat is de beste oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:29

Argh! Gebruik alinea's en hoofdletters alsjeblieft, het is onleesbaar zo.

Carlijn__

Re: Wat zouden jullie doen..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 18:34

sorry daarvoor zo beter?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:30

Carlijn Lovers
Zet alles eerst voor jezelf allemaal op een rijtje.. Denk er echt goed over na..
Echt meid. ik wens je heeeeeeeel veeeeeeeeeeel sterkte.. en ik ben er altijd voor je ea! Dat weet je! Knipoog
Lieefss, Lindyy

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:34

Probeer voor jezelf even alles op een rijtje te zetten, en praat er even met je ouders over.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:36

je hebt je pony voor je hobby en plezier,mischien is dit niet de juiste pony voor je,en je kunt niet zeggen dat je het niet hebt geprobeerd!
je kunt probeeren haar een poosje te laten rijden door iemand die haar wel de baas kan.
en daarna weer probeeren.
plezier en veiligheid staan voorop!dat moet je goed tegen elkaar opwegen
succes!
vr groetjes saskia

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 11:18

Lynn_x :Lindyy dankjewel en dat zal ik zeker doen en neem er ook echt de tijd voor heel erg super bedankt meis (L)

Dapy: bedankt en ja gelukkig helpen mijn ouder me en geven mij ook de tijd om iets te beslissen en helpen denken

Knooopje: heel erg bedankt en misschien is dat ook wel zo dat ik gewoon een iets volwassener paardje nodig heb, en dat van iemand anders erop te laten rijden ga ik zeker doen aankomende clubles gaat er iemand van de club op dus wil dat wel sowieso eerst afwachten hoe dat gaat. heel erg bedankt en dat plezier en veiligheid klopt inderdaad.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:49

-> OMG

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:54

Is de pony al helemaal nagelopen of ze geen pijn in haar rug ofzo heeft? Dat als jij gaat verzitten ofzo dat ze pijn heeft en haar reactie hierop volgt?

Begrijp overigens heel erg goed dat je zelfvertrouwen een flinke deuk heeft gekregen. Dit heeft ook tijd nodig om weer te herstellen.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:00

wat doet je pony als er iemand anders op zit dan?

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:59

stoppen verkopen en andere pony...t klinkt misschien hard en simpel maar ik spreek uit ervaring.Ik heb 4 paarden ingeruild omgeruild enz en nu heb ik er een die echt helemaal t einde is.Bij sommige mensen klikt t gewoon in 1 keer en bij andere niet en je moet goed voor ogen houden dat je een paard/pony voor je plezier hebt,moet je er met angst en beven al naartoe dan gaat t gewoon niet werken.Misschien een wat oudere pony of een wat rustiger.Ik heb ook 2 x goed in t ziekenhuis gelegen en de beslissing gemaakt om ze om te ruilen.Klinkt hard ik weet t maar t plezier wat ik nu de afgelopen 8 maanden met mijn paardje heb is niet te geloven terwijl ik niet eens meer durfde te rijden.Heb zondag een buitenrit gemaakt van 3,5 uur,wie had dat ooit gedacht.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:52

connie1964 schreef:
stoppen verkopen en andere pony...t klinkt misschien hard en simpel

Idd Ja Het is waarschijn lijk niet leuk..,, maar zo kan het niet langer, als het echt zo erg is als in je verhaal.. Ach gut ...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:56

of je laat haar de komende tijd rijden en uitbrengen door een meer gevorderde ruiter die het aandurft.
zijn kan dan dit gedrag eruit rijden, en jij kan ondertussen misschien les nemen op de manege of op een ander paard.
als je deze pony echt wilt houden lijkt me dit een goede optie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:02

Ik zou je willen adviseren om je pony een keertje helemaal na te laten kijken, en ook zadel te laten controleren. Wanneer is de laatste keer de tandarts bij je paard geweest?
Als je zeker weet dat er lichamelijk niets mis is, kun je twee dingen overwegen. Je kunt je paard ter correctie even bij iemand brengen om hem door te laten rijden, verder proberen je eigen kennis te vergroten door bijv. aan grondwerk te doen, en je bezig te houden met Natural Horsemanship. Dat kan je helpen met het aanreiken van methodes die je kunt gebruiken om dit probleem op te lossen. Verkopen kan altijd nog, en is de makkelijkste oplossing. Maar als je echt van deze pony houdt, dan knok je voor haar, en zorg je dat je er samen uitkomt.

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 14:22

Witoto schreef:
Is de pony al helemaal nagelopen of ze geen pijn in haar rug ofzo heeft? Dat als jij gaat verzitten ofzo dat ze pijn heeft en haar reactie hierop volgt?

Begrijp overigens heel erg goed dat je zelfvertrouwen een flinke deuk heeft gekregen. Dit heeft ook tijd nodig om weer te herstellen.

maar dan is het wel heel toevallig dat het precies altijd gebeurt als ze bij een groep loopt anders doet ze namelijk nooit en ook niet bij andere pony's ik weet zelf eigenlijk 100% zeker dat dat er niks mee te maken heeft, maar zou het eens kunnen vragen aan de instructrice;)
ja dat heeft het zeker, en veel geduld bedankt!

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 14:23

kips schreef:
wat doet je pony als er iemand anders op zit dan?

dat word deze donderdag geprobeerd, iemand van de club gaat er dan de les mee rijden dus ben zelf ook wel benieuwd.

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 14:25

connie1964 schreef:
stoppen verkopen en andere pony...t klinkt misschien hard en simpel maar ik spreek uit ervaring.Ik heb 4 paarden ingeruild omgeruild enz en nu heb ik er een die echt helemaal t einde is.Bij sommige mensen klikt t gewoon in 1 keer en bij andere niet en je moet goed voor ogen houden dat je een paard/pony voor je plezier hebt,moet je er met angst en beven al naartoe dan gaat t gewoon niet werken.Misschien een wat oudere pony of een wat rustiger.Ik heb ook 2 x goed in t ziekenhuis gelegen en de beslissing gemaakt om ze om te ruilen.Klinkt hard ik weet t maar t plezier wat ik nu de afgelopen 8 maanden met mijn paardje heb is niet te geloven terwijl ik niet eens meer durfde te rijden.Heb zondag een buitenrit gemaakt van 3,5 uur,wie had dat ooit gedacht.

bedankt voor je verhaal en je hebt idd gelijk dat je sowieso met plezier moet rijden dat wil ik zelf ook echt. en een oudere rustiger is misschien goed idee, maar het is inderdaad heel moeilijk en daarom ga ik er ook goed overna denken dat ik niet de verkeerde beslissing neem, maar in ieder geval heeel erg bedankt

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 14:26

Marigold schreef:
of je laat haar de komende tijd rijden en uitbrengen door een meer gevorderde ruiter die het aandurft.
zijn kan dan dit gedrag eruit rijden, en jij kan ondertussen misschien les nemen op de manege of op een ander paard.
als je deze pony echt wilt houden lijkt me dit een goede optie.

heel erg bedankt ze gaat nu inderdaad door iemand anders worden gereden bij de club om te kijken of diegene het eruit kan krijgen

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 14:28

Cassidy schreef:
Ik zou je willen adviseren om je pony een keertje helemaal na te laten kijken, en ook zadel te laten controleren. Wanneer is de laatste keer de tandarts bij je paard geweest?
Als je zeker weet dat er lichamelijk niets mis is, kun je twee dingen overwegen. Je kunt je paard ter correctie even bij iemand brengen om hem door te laten rijden, verder proberen je eigen kennis te vergroten door bijv. aan grondwerk te doen, en je bezig te houden met Natural Horsemanship. Dat kan je helpen met het aanreiken van methodes die je kunt gebruiken om dit probleem op te lossen. Verkopen kan altijd nog, en is de makkelijkste oplossing. Maar als je echt van deze pony houdt, dan knok je voor haar, en zorg je dat je er samen uitkomt.

over dat zadel en alles te controleren kan het gewoon niet aanliggen, want ze heeft vorig jaar gedaan maar doet het echt ALLEEN in een grote groep ponys en anders Noooit. en nu ook weer heel jaar niks gedaan en loopt in een groep en ineeens weer en is thuis weer super braaf dat kan het probleem dus niet zijn. maar ik ga er zeker alles aan doen om haar te houden want ben zo gehecht aan haar, maar ik wil wel blijven rijden met plezier

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:55

Hey is idd wel raar

Staat ze ook met andere pony´s paarden in de wei?
mischien dat ze daarom zo raar reageert op andere paarden-pony´s

maar ik weet het ook niet, maar zorg igv dat het niet te gevaarlijk wordt

veel suc6 Pling