gevallen met cap,nieuwe kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lorelei

gevallen met cap,nieuwe kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 12:03

de vraag lijkt mij wel duidelijk.

als je 1 keer met je cap gevallen bent,moet je dan een nieuwe kopen of is dat wat overdreven?
de een zegt dat het wel moet ivm de veiligheidsnorm maar de ander zegt weer van niet,wat is jullie mening hiervan?

Puera

Re: gevallen met cap,nieuwe kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:33

Ik denk dat 't afhangt van de manier waarop je bent gevallen. Stel, je valt en je landt op je hoofd of knal goed hard tegen de bakrand, dan zou ik 'm wel vervangen.

Heb mijn cap ook wel eens uit m'n handen laten vallen, voor mij geen reden om 'n nieuwe te kopen. Je moet gewoon goed naar de cap kijken en 'm bevoelen... vertrouw je 't niet, dan kun je beter een nieuwe kopen. Beter een nieuwe cap kopen... je hoofd is niet vervangbaar. Haha!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:15

Het is wel het beste om te doen. Maar ik doe het niet. Ben al een stuk of 4 keer met deze cap gevallen (ook dat de cap "geraakt" is) maar ga echt niet elke keer een nieuwe aanschaffen, zo'n harde stoot heeft hij (elke keer) niet gehad.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:17

Ik zou zelf ook niet snel een nieuwe aanschaffen.
Stel dat je een cap koopt van €350 en je valt van je paard.
Dan zou je dus weer een nieuwe moeten kopen?

Gelukkig heb ik zelf niet zo'n dure maar goed..

Vivjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:25

Als jij een cap koopt en je bent genoodzaakt om na de 1e val een nieuwe te kopen dan heb jij geen goeie cap gekocht hoor..I think so..
Laatst bijgewerkt door Vivjuuh op 18-04-08 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:25

Ik denk dat het niet zo snel hoeft maar als je bijvoorbeeld
heel erg had op je hoofd bent gevallen.
zou het zo kunenn

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:14

Vivjuuh schreef:
Als jij een cap koopt en je bent genoodzaakt om na de 1e val een nieuwe te kopen dan heb jij geen goeie cap gekocht hoor..I think so..

Als je op je hoofd gevallen bent of tegen de bakrand aan, is een cap niet meer veilig! Of je nu een peperdure hebt of een goedkope.
Er kan aan de buitenkant misschien niets te zien zijn, maar in de cap kan een beschadiging zitten die bij een volgende val misschien geen garantie meer geeft op bescherming van je hoofd.
Maar als je 'gewoon' Knipoog gevallen bent hoef je echt geen nieuwe cap te kopen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:49

Vivjuuh schreef:

dus niet,er word bij elke goedgekeurde cap geadviseerd dat als je gevallen bent een nieuwe te kopen(op je hoofd,of met je hoofd tegen de bakrand ed)

als je niet op je hoofd bent gevallen,zou ik niet perse een nieuwe kopen,anders wel.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:32

Nou, dan mag ik wel 10 nieuwe caps kopen haha. Ligt eraan hoe je idd gevallen bent, ik val nooit pal op mijn hoofd, tegen de bakrand oid, dus ik vervang hem dan niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:33

nee dan hoeft het ook niet denk ik!

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:34

Vind het nogal "dom" om dadelijk een nieuwe te kopen, asl er echt stukken zijn dan wel maar zomaar niet.. Anders zou je al 200 cappen nodig hebben

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:35

Als je met je cap ergens tegen aan bent gevallen dan wel. Want de cap kan van buiten nog wel heel eruit zien maar van binnen helemaal naar z'n grootje zijn. Het is toch een risico wat je dan neemt als je door rijdt.
Of je het doet is natuurlijk helemaal aan jezelf. Het is veel geld en je moet gewoon doen wat jezelf goed acht.

De standaard is om 1x in de 5 jaar of na een harde klap tegen de cap (dus na een val van het paard of zelf laten vallen van de cap) de cap vervangen. Zelf probeer ik mij daar wel aan te houden.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 18-04-08 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:36

ik zou een nieuwe kopen als ik hard gevallen was. snoop_fan. er kan een hoop kapot zijn van binnen, als ik hard val zou ik een nieuwe kopen.

carlijn63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:38

het hangt af van hoe en hoe hard je bent gevallen.
mijn vriendin was een keer heel hard op haar hoofd gevallen en de cap hing helemaal uit elkaar(beetje overdreven)
maar het is moeilijk te zeggen...
het beste is om aan een ruitersport zaak of je instructrice/instucteur te vragen...

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:38

Het is hetzelfde als een scooter/motor helm, na een val moet die volgens de voorschriften vervangen worden.
Dat is ook wat de fabrikanten hun product mee moeten geven denk ik , aangezien het toch voor de veiligheid is.
Denk dat niet veel mensen een nieuwe cap kopen als ze 1 keer zijn gevallen, maar het ligt er maar net aan hoe je valt.
Hij kan ook van binnen gebroken zijn en dat je het aan de buitenkant niet voelt, en dan heb je bij de volgende (erge) val een probleem..

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:40

moonfish13 schreef:
ik zou een nieuwe kopen als ik hard gevallen was. snoop_fan. er kan een hoop kapot zijn van binnen, als ik hard val zou ik een nieuwe kopen.

Ja idd, maar je kan sosm ook zacht vallen, als ik vn m'n shetlander af glijd (wegens singel niet hard genoeg aangetrokken) zou ik GEEN nieuwe cap kopen, als m'n cap echt hard valt dan wel..
Maar ik rijd maar 1 keer in de 2 manden ofzo, en rjd nog steeds met de cap van 4 jaar geleden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:49

HAR --> RUI.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:09

Ik ga niet elke keer dat ik gevallen ben een nieuwe cap kopen.
Neem nou dat ik er zachtjes afglij, en mijn cap amper een klap heeft gekregen. Nee sorry dan vind ik het niet nodig.

Maar neem nou gisteren, over het paard heen gevallen.
En viel als eerst op mijn hoofd, toen kwam de rest pas.
Van buiten ziet de cap er niet kapot uit, maar weet zeker dat het vanbinnen niet meer helemaal in orde is.
Gelukkig komt mijn nieuwe cap deze week binnen, maar als dit niet het geval had , vind ik het bij dit soort vallen toch echt wel nodig.

Ook vind ik het nog wel eens schelen van cap tot cap.
De ene cap, kan nou eenmaal beter een klap op vangen als de andere.
Al denkik wel dat die goede cap de volgende keer dat je valt, de klap minder goed zal opvangen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:40

mijn hoofd is me dierbaar,als ik op mn kop val,komt er echt wel een nieuwe cap.

maar als ik niet op mn hoofd of tegen de rand val,zal ik denk ik geen nieuwe aanschaffen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:00

Het is NIET 'dom' om te kiezen voor veiligheid!

Je kunt op verschillende manieren vallen, en we zijn niet in staat om te beoordelen of een cap of helm inwendig schade heeft opgelopen.
Want die schade kan zó klein zijn, dat we het met het blote oog niet kunnen zien.
Een volgende keer kan de cap/helm je dan niet de veiligheid bieden die je zou willen.

Veiligheid gaat voor alles.
Onderzoek heeft uitgewezen dat er weliswaar in verhouding met andere sporten niet veel ongevallen met paardrijden zijn, maar dat ALS er een ongeval is, dat dat meestal ernstig is. En veel paarden-ongevallen leveren hoofdletsel op.

Ik zou niet zelf willen oordelen of iets wel of niet dor de beugel kan, maar echt op safe gaan.
Want wat kost een helm nou, als je dat afzet tegen ernstig hoofdletsel? Invaliditeit voor de rest van je leven?
Invaliditeit is natuurlijk iets waar we niet graag aan denken, en het lijkt ook geen onderdeel van ons leven.
Maar een ongeluk is een ongeluk: je verwacht het niet, je vraagt er niet om, en opeens kan het je overkomen.

Ja, ik koop graag een nieuwe helm. Want ik kies voor het leven.
Veiligheid vor ales!

Bertie

Nancyy_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:38

Als je niet heel erg met gevallen vind ik het onzin om een hele nieuwe cap te kopen ik ben nu 2 keer gevallen met de cap die ik nu heb maar er is helemaal niks aan de hand ik denk dat het eraan ligt hoe je valt! JE kan het altijd even na vragen bij de ruitersportzaak.

McCoyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:23

Ze raden het wel aan. Ik ben nu 1 keer gevallen ook met cap maar niet op mijn hoofd dus koop ik geen nieuwe.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:27

Als je het nodig vind om na een val een nieuwe moet kopen, dan moet tie toch wel erg in de kreukels liggen! Ben zelf een keer gevallen maar aleen de klep staat een beetje scheff. Daar koop ik toch echt geen nieuwe voor.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 05:54

van buiten kunnen ze er nog goed uitzien na een val op/tegen je hoofd.

maar mijn hoofd is me meer waard.
alleen als ik niet op mijn kop ben gevallen,of tegen een rand aan ofzo,koop ik geen nieuwe.
anders wel,een nieuw hoofd kost meer Knipoog

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 08:50

bedankt voor de reacties.
vorig jaar ben ik behoorlijk gevallen en had ook beschadiging aan mijn cap er werd mij toen meteen geadviseerd een nieuwe cap te kopen,vandaar dat ik even benieuwd ben hoe jullie daar over denken.
zelf vind ik veiligheid heel erg belangrijk dus koop ik liever een cap teveel als te weinig.