Help,paard wilt haar stal niet meer in...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

Help,paard wilt haar stal niet meer in...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 14:14

nou zoals de titel al zegt.

Sinds afgelopen zondag heeft mijn merrie besloten dat ze de stal niet meer in wilde.
Ze heeft sinds afgelopen vorige week maandag ijzers, het is de hele week goed gegaan, en niks aan de hand. Zaterdag had ik haar benen wat gewassen, en haar daarna op stal gezet. Ze gleed een klein beetje uit op het beton, met 1 hoef,maar niet extreem erg ofzo. Net als wij even weg slippen met onze schoen, zonder daarbij op ons gezicht te gaan.

Zondag haalde ik haar uit de stal, en op het moment dat ik haar terug wilde zetten ging ze op staking.
Na heel wat pogingen, ging ze dan toch uiteindelijk, maar wel met een noodvaart waarbij ze langs de zijkant van het beton van haar stal schuurde...
nog enkele keren geprobeerd, maar het bleef een gevecht.
Sinds zondag ben ik hier dus mee aan het sukkelen.
Ik heb alle mogelijken manier geprobeerd. Rustig,kalmerend praten, mee lopen, met brokjes in haar voerbak, met wortels, met snoepjes, zelf de stal in proberen te laten lopen, met iemand erachter die haar een zetje gaf, met een Heksenbezem tegen haar kont aantikken (niet slaan, maar gewoon zo een duwtje geven)..
en uiteindelijk gaat ze wel, na meerdere pogingen. maar ze rent met een behoorlijke rotvaart de stal in,waardoor ze dus elke keer langs beton gaat met haar lichaam, en waar ze dus ook vaker haar hoeven weg glippen, door de rotvaart.
Nu heb ik ook al geprobeerd om op het moment dat ze de stal wil in lopen haar rustig proberen te houden. maar dan gaat ze stil staan, in de achterruit en ben ik terug bij af..
ook heb ik al eens wat stro voor de ingang van haar stal gelegd, misschien is ze bang om uit te glijden en door wat stro glijd het minder snel.
Maar ja het begin deed ze dit wel, maar omdat ze rende gleed ze alsnog wat weg..

ik heb geen flauw idee wat het kan zijn ik denk dat ze misschien angst heeft om weg te glijden, maar ik snap dan niet hoe het nu ineens eng is en niet toen ze net haar ijzers had, ik heb ook met de staleigenaresse overlegd, maar ook zij heeft geen idee.
Er is niks engs gebeurd, waardoor ze angst ervoor moet hebben.

Boven haar stal op de balustrade zitten wel nu zwaluwe die een nestje aan het bouwen zijn, dus dacht ik misschien vind ze dat eng, omdat het nieuw is, maar bij een andere stal gaat ze net zo goed niet naar binnen.
Het lijkt wel alsof ze in 1x angst heeft gekregen om een ruimte door een opening in te gaan..engtevrees ofzo? maar er is niks gebeurd, waardoor ze dat zou moeten hebben.
Want toten met zaterdag was niks aan de hand, ik kon haar het halster af doen en ze liep van alleen in slow motion de stal in...
dat rennen vind ik echt niks, want dadelijk doet ze zich echt pijn...

Wie heeft zoiets meegemaakt, heeft tips, ideeen etc...
want ik zit met mn handen in het haar..

Rosita

Re: Help,paard wilt haar stal niet meer in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:19

Ijzers er weer af? Misschien maakt ze ergens kortsluiting.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:08

haar ijzers kunnen er niet af, die heeft ze nodig.
Hoezo kortsluiting?

zijn er niet meer reacties of tips?
Ik heb echt geen enkel idee meer...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:14

Jeetje Aman, das wel echt raar. Heb je het al met een schep voer geprobeerd, want voor eten doen ze alles Haha!?

Ik zou anders toch maar het lieve 'proberen' even in de hoek gooien en toch even op het 'moeten' overgaan, want ze zal er toch echt in moeten Knipoog. Gewoon dat jij haar goed vasthoudt, en 1 iemand er achter die in eerste instantie met de stem haar achter de kont aanzit. Zodat ze er in staat kun je dr dan weer knuffelen en belonen Lachen

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:16

beide al geprobeert petulan..

voer heb ik vandaag ook geprobeerd schep brokken , gaat ze ook niet voor naar binnen.blijft gewoon staan.

Heb ook al met de bezem achter haar aan gezeten van achter, en iemand anders haar voren vast hield. Heb het zelfs alleen geprobeerd dat ze van voren los stond en ik met de bezem (heksenbezem, zo een platte) er achter stond de duwen en zacht aan te tikken, wat aanmoedigen.

Heb haar al een flink toegesproke, op haar kop gegeven, en ook lief gedaan

niks helpt, vandaar dat ik ook met mn handen int haar zit!!! :'(

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:18

Mijn paardje heeft ook wel eens een 'ik wil de inloopstal niet in' periode. Ik zet haar gewoon achterste voren en laat haar achteruit de stal inlopen. Dan doet ze het altijd.
Dan hoeven ze geen donker hok in en hebben ze voor hun gevoel meer ruimte..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:28

Das wel een goede!! Ja

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:29

achterruit, dat is idd proberen waard!

maar haal je daarmee t probleem naar voren lopen weg?
of gaat dat naderhand dan vanzelf?
(bij jou?)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:35

nou ja, bij mijn paardje is het periodes. Ik probeer het gewoon altijd 'normaal' maar als het niet lukt, achterwaarts. 9 van de 10x gaat het dus op de normale manier ook goed...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:39

Een paard kan op elke leeftijd een fobie ontwikkelen.
Zo te horen heeft ze engtevrees. Zover ik weet gaat dit nooit meer over, maar met veel geduld kan het wel minder worden.
Achteruit inparkeren is idd een hele goede,mits de staldeur geen hoge drempel heeft Knipoog

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 21:07

maar hoe kan ze dan ineens, zonder aanleiding een fobie ontwikkelen?

jezzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:12

Ik heb op een stal gewerkt waar we ook een paard met zo genoemd engtevrees hadden staan, die ging of niet of met een rotgang. Alles geprobeerd van lief doen, eten en wat strenger zijn, niets hielp. Uiteindelijk na veel geduld en gehang aan het halstertouw, doet ze het nu redelijk, maar dat gaat met ups en downs.
Het 'achteruit inparkeren' zou best eens een idee kunnen zijn! Succes

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:14

Misschien heeft ze de eerste keer toen ze wat uitgleed ook per ongeluk de ingang geraakt met bijv. haar heup. Dit kan al voldoende zijn om niet meer gewoon een stal in te gaan. Ik zou ook achterwaarts proberen en dan op den duur als je paard weer rustiger reageert gewoon weer eens op de normale manier proberen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:19

Is het stuk al eens doorgemeten op stroom wat al eens wordt gezegd.
Soms kan het zijn dat er een stroomschok door een kapotte kabel onstaat.
Doet je paard het ook in een andere stal?
Anders denk ik toch dat het probleem bij de ijzers zit maar waarom geen idee.
Loopt ze goed op de ijzers?

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 07:37

Ze loopt goed op de ijzers.. ze heeft de ijzers al een week voordat ze zo begon te doen
en ja ze doet t ook bij een andere stal...
andere paarden bij ons op stal hebben ook ijzers en doen dit gedrag niet...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:48

Doordat je natuurlijkniet 24 uur per dag bij je paard bent, kan je ook niet alles meemaken waar je paard van schrikt. Het kan van alles zijn.
Ik heb zelfs eens een ezel achterste voren de trailer ingekregen, omdat ie vanaf de voorkant echt NIET ging Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:51

Dat is moeilijk, probeer het idd eens in z'n achteruit ofzo.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:50

He Amanda!
Vraag anders eens aan Anouk Ja Die weet meestal wel oplossingen Knipoog
Wel vervelend zeg, hopelijk gaat ze er achterse-voren wel in.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:54

wat vervelend zeg.

Is er niet een andere box beschikbaar om het daar even te proberen of ze er in wil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:01

Amanda__ schreef:
Er is niks engs gebeurd, waardoor ze angst ervoor moet hebben.

Dat weet je dus niet, want je bent vast geen 24 u/w bij haar. Knipoog

Maar waarom wil je haar persée in een stal hebben? Nu ze zich overduidelijk niet meer wil laten opsluiten, kun je haar toch beter buiten laten?

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:01

Zo als je kan lezen heeft ze dit al geprobeerd Knipoog Daar weigert ze ook om de stal in te gaan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:08

sorry had erover heen gelezen

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 13:29

JoviBan schreef:
Maar waarom wil je haar persée in een stal hebben? Nu ze zich overduidelijk niet meer wil laten opsluiten, kun je haar toch beter buiten laten?

Ik kan haar niet zomaar buiten laten, aangezien ik op pension sta, en ze daar gewoon snachts zodra het donker word naar binnen gaan, en ook als het super slecht weer is binnen staan, aangezien ze anders alles op de wei kapot trappen.
het is het beleid van de stal en dat kan ik niet zomaar veranderen.
Daarbij is mijn paard nooit wat anders gewend, als zodra het licht is naar buiten en zodra donker is naar binnen.
Verder denk ik, het paard gewoon buiten laten je het probleem niet mee oplost of verzacht.

Als ze op stal gaat, is er altijd iemand bij, of ik of de stal eigenaresse die haar dus binnen zet. Het paard kan niet uit zichzelf in en uit.
Ik heb met de eigenaresse gepraat en zij heeft niks meegemaakt voor zondag waardoor mijn paard ineens bang zou moeten zijn. Ze is tot zondag gewoon de stal ingelopen zoals vroeger.
Zowel bij mij als bij de eigenaresse.

Andere stal heb ik idd al geprobeerd. werkte ook niet
Achteruit moet ik nog proberen, dat doe ik het van het weekend.

Iemand nog andere tips buiten achterruit in parkeren Knipoog
??

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:36

Wie heeft er ook een betonbodem in de stal? Als het paard ligt en gaat opstaan kan ie al uitglijden door de ijzers. Als haar dat gebeurt is, en dat is zo, is ze gewoon bang dat dat weer gebeurt. Wij hebben gewonen stroeve klinkers in de stallen, kan de pis weglopen in de voegen en ze glijden nooit uit.
Degene die die stallen gebouwd heeft was zeker een line-dancer, moet goed glijden, maar helaas niet geschikt voor paarden.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 13:42

lazal schreef:
Wie heeft er ook een betonbodem in de stal? Als het paard ligt en gaat opstaan kan ie al uitglijden door de ijzers. Als haar dat gebeurt is, en dat is zo, is ze gewoon bang dat dat weer gebeurt. Wij hebben gewonen stroeve klinkers in de stallen, kan de pis weglopen in de voegen en ze glijden nooit uit.
Degene die die stallen gebouwd heeft was zeker een line-dancer, moet goed glijden, maar helaas niet geschikt voor paarden.

Fijn voor jou dat jij dat hebt, maar aan deze reactie heb ik helemaal niks...
en wel knap dat jij van daar achter je computer kan zien wat gebeurd is met haar, terwijl zelfs ik of de staleigenaresse dat niet weet...

Ik heb de stal niet gebouwd! en er is niks mis met de vloer (er zitten dus ook putten in de stal bij ons voor de pis weg te laten glijden)
.. En voor jou informatie: er liggen stalmatten in mijn stal,dus mijn paard glijd in de stal dus niet uit! daarnaast ligt er nog een flink pak zaagsel en een flink pak stro op! En is mijn paard dus niet flink uitgeleden IN haar stal (aangezien ze matten heeft) en ook niet voor haar stal, ze is alleen een beetje weg (en dan bdoel ik dus nog geen 5 cm) geglipt met 1 hoef, zoals jou ook wel eens gebeurd, of een ander paard, of een ander dier. Niks dramatisch dus. Want dan snapte ik zelf ook wel waar het aan lag en hoefde ik geen topic te openen....

ik open dit topic om tips, om t probleem te verhelpen of te verlichten, aangezien paarden, maar ook andere dieren wel vaker iets doen waar je niet gelijk een verklaring voor hebt.
en reactie als de jouwne heb ik niks aan, aangezien ik niet zomaar even de vloer kan veranderen!
dus als je geen nuttige tips hebt, dan laat je commentaar asjeblieft zitten..

dus iemand NUTTIGE tips voor mij te HELPEN??
naast het achteruit inzetten...