Trailar UIT laad probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Trailar UIT laad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 10:43

Tja, weer eens wat anders als eentje die er niet op wil Vork

Waar ik rij hebben we een paard op stal, die keurig braaf de trailer op stapt, maar er letterlijk uit stormt. In het begin galoppeerde hij ook zo'n beetje naar binnen (wat ik ervan begrepen heb), maar dat is nu in ieder geval over. Op de trailer staat hij keurig braaf, geen probleem.

Maar het uitladen Nagelbijten / Gniffelen.... Zodra de klep naar beneden gaat en er iemand aan de stang zit begint het, hij wordt een beetje ongeduldig, duwt een keer tegen de stang aan, etc. Als je maar wacht blijft hij verder braaf staan (al duurt het een kwartier!), maar zodra hij hoort dat de stang er daadwerkelijk uit gehaald wordt vliegt hij naar achteren (en geloof me, het gaat écht hard!!). Afgelopen zondag ging het dus bijna fout omdat de stang aan 1 kant nog niet los was, stang klapte dus opzij en door de terugslag weer tegen z'n lijf. Verder geen gewonden oid, maar het geeft toch weer aan dat het gewoon niet veilig is zo . Niet voor het paard, niet voor degene die er bij staat in de trailer en zéker niet voor degene die de stang weg haalt.

Zodra hij buiten is is hij weer de rust zelve en staat hij kalm om zich heen te kijken, het ziet er ook niet uit als 'paniek', maar het is gewoon gewenning (hij heeft het zo aangeleerd, idem dat erín vliegen). In de omgang is hij ook gewoon braaf, achterwaarts etc is ook allemaal geen probleem, keurig opgevoed voorbeeldpaard verder Haha!

Wie oh wie heeft er een idee hoe dit op te lossen is?

Animal_ABC

Re: Trailar UIT laad probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:54

Zet je paard alleen met zijn voorbenen op de klep, en er weer af. Dan een stapje verder en er weer af, nog een stap verder en er weer af. Zo leert hij hoe hij rustig van de trailer af moet komen.

Verder zou hij moeten leren dat hij op voorwaartse druk op het halster naar voren moet, zodat je hem kunt stoppen op elk punt. Nu rent hij daar blijkbaar dwars doorheen...

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:59

Ik heb een haflinger die ook trailer problemen heeft.
Wil alleen erop als de trailer naast een muur staat en dan moet de longeerlijn ook nog achter de kont. hoef nieteens te trekken maar het idee is al genoeg.
eraf is net zo. als mijn vader de klap los doet begint het al. ze wil onder de stang door of er dwars door. het is een kwestie van oefenen denk ik. De moet het leren dat het veilig is en ze gewoon kan blijven staan. Het is onwennig voor mijn haflinger, ze is nu 3 keer meegeweest naar les en vind alles nog veel te spannend.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:00

Je zou kunnen proberen om te oefenen met een snoepje wat
je hem dan laag (tussen de voorbenen) voorhoudt dan is hij geconcentreerd
op het snoepje en niet meer op het uit de trailer willen stormen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:02

Oefenen in een tweepaardstrailer, waar je 2 aparte stangen hebt.

Dan maakt je er twee achter het paard vast en maakje er eentje open, als hij dan naar achteren wil stuit hij op de tweede stang...mss dat hij het zo kan leren..

Ik zou er dan wel een commando bij leren, HO en KOM MAAR ofzo..zodat hij daar op gaat wachten...uiteindelijk Clown

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:07

Inderdaad steeds een stukje verder erop zetten en weer terug. En met achteruit lopen zou ik dan wat voer in je hand doen en die laag bij de grond houden. Maroush stormde ook vaak de trailer uit en dat gaat nu een stuk beter. Ook door d'r op de trailer bezig te houden (ik laat d'r bijvoorbeeld wat kunstjes doen), terwijl iemand anders aan de stang zat te prutsen (doen alsof die eruit gehaald werd).
Verschil is alleen dat het bij haar wel uit paniek was, dus ik weet niet of het in dit geval ook hetzelfde werkt Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:15

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn volbloedje. Ging er heel braaf op. Maar bij het uitladen.... echt als een idioot hard eraf. Gewoon eng want je kreeg nog niet eens de kans meer om haar recht te houden.
Uiteindelijk is het dus overgegaan toen ze 2x/week op de trailer meeging. Het werd vanzelf steeds minder erg toen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:27

De kans bestaat dat jouw paard niet goed recht achteruit kan lopen. Daar dus geen vertrouwen in heeft.
Zet eens twee sprongen naast elkaar neer en laat je paard daartussen achterwaarts gaan. Dit oefen je vaak, en later alleen met balkjes op de grond.
Daarna paard inladen en zonder de stang erop te doen en de klep niet dicht weer uitladen. Totdat dit rustig gaat.
Ik hoop dat het helpt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:36

Ze hebben nu een paar keer geoefend met een zweepje erachter, daar heeft hij écht respect voor (op een goede manier), en na 1 keer een tikje waardoor hij weer terug sprong de trailer in gaat het nu een heel stuk rustiger achteruit! Nog wel snel, maar hij is nu stil te zetten halverwege en dus niet met 1 sprong de trailer uit! Het lijkt wel alsof hij nu soort snapt wat de bedoeling is Vork

SoYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 06:23

Heb een paard met hetzelfde probleem.. Bij mij helpt het als ik een bak met brok in mijn hand heb Knipoog

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:19

Hoe gaat ze achteruit over balkjes heen? Het kan namelijk ook zijn dat ze achteruit de klep af gewoon eng vindt. Oefenen met achteruit aan de hand en achteruit over balkjes heen wil dan nog wel eens helpen om het paard te leren meer controle te hebben, tijdens het achteruit gaan.