Hoe nervositeit niet overbrengen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Hoe nervositeit niet overbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 08:59

Ja..
De verzorgster van mijn (E) pony heeft a.s. zondag haar B debuut.
Had tegen mij gezegd dat ze 1 proef moest rijden. Dat is dus proefje 5. Dus vorige week een 2tal keer de proef geoefend (ik ook, want ja, ben ook nog nooit voorlezer geweest).
Keek ik net op startlijsten, en moet ze dus 2(!!) proeven rijden..
Nu zit ze in Duitsland, en komt vanavond laat pas terug.

Ik heb even een lijstje gemaakt met wat er allemaal nog moet gebeuren;
Proef 6 oefenen, een hoop rijtechnische dingen moeten (eigenlijk) nog voor elkaar, anders peert de pony er elke volte tussenuit, het hoofdstel moet nog omgewisseld worden, en ingevet (net zoals het zadel), de manen nog getrokken (die zijn echt té lang) de staart nog geknipt, de vetlokken nog bijgewerkt/sokken wassen, het dekje moet nog gezocht worden.. etc etc
Oftewel, een héle hoop!
En ik moet 40 uur in de week werken, dus heb ik niet veel tijd om haar te helpen. Nu dacht ik om de pony vandaag zelf even te rijden/longeren, om haar toch wat meer proefgericht te krijgen..

Maar ik ben zó zenuwachtig, ik hoop echt dat die muts van mij zich kan gedragen. Ik ben alleen bang dat ik de verzorgster helemaal de zenuwen in help..

Iemand tips?? Clown

Judje

Re: Hoe nervositeit niet overbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:58

Euh, geen zenuwen hebben?
Nee, het niet overbrengen van je zenuwen is heel moeilijk en zeker als je meer dan een beetje zenuwachtig bent is het niet haalbaar.

Er moet nog wel wat gebeuren, maar het meeste duurt niet lang.
Daarnaast: hoeft ze geen 2 proeven te rijden, maar je wordt in NL als je je inschrijft automatisch voor 2 proeven ingeschreven, maar als je wilt kan je er ook gewoon maar 1 rijden.

Wat misschien wel werkt is die thee drinken om te gaan slapen, hij is er van verschillende merken en je wordt er echt suffer van, niet extreem, maar het kan wel helpen, ik ontspan er wel door.
Daarnaast: hang bij stal een briefje op met alles wat er nog moet gebeuren met een pen of stift erbij, zodat je alles af kan vinken wat gedaan is. Dit werkt vaak positief, omdat je het lijstje steeds kleiner ziet worden.
Ook kan je een deel van het werk deze week al doen, zoals de staart knippen, het dekje zoeken, vetlokken bijwerken enzo. Zo voorkom je stress op de laatste dag, hoeft je pony niet steeds lang stil te staan en hopelijk blijf jij dan ook rustig.

Het belangrijkste is natuurlijk: dat jullie zondag een leuke dag hebben met veel plezier! Stressen is niet nodig en werkt alleen maar averechts! Succes ermee!

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:06

MissEvil schreef:
Ja..
Proef 6 oefenen, een hoop rijtechnische dingen moeten (eigenlijk) nog voor elkaar, anders peert de pony er elke volte tussenuit

Misschien een tip om toch maar af te melden voor in ieder geval 1 proef! Ik vraag me af of je überhaupt wel moet gaan als ik bovenstaande zin lees. Het lijkt er zo op dat jullie er nog niet helemaal klaar voor zijn. Waarschijnlijk ga je met een relaxter gevoel op concour als je bijv. weet dat je pony zover is afgericht dat je ook L1 had kunnen starten. Bij mij werkt het ook als ik weet dat er "niks van afhangt". Start dan bijv. hors concour. Het is dan makkelijker te zien als een oefening voor pony en de ruiter.

Ga je toch, zorg dan dat je op tijd 's ochtends begint. Beter een uur te vroeg daar (kun je even over het terrein lopen, kijken waar je gaat losrijden), lekker relaxen dus.

p.s. ik weet niet of het de aller eerste keer voor de (jonge?) pony is, maar ik ben er in dat geval zowieso nooit voor om meteen 2 proeven te starten.

In ieder geval: als je gaat veel succes, geniet er lekker van en niet te druk maken hè?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 10:12

Ik heb zelf met de pony L1 gereden, dus die heeft ervaring genoeg. De amazone eigenlijk niet. Ze moet eraan blijven rijden, niet gaan zitten afwachten en dat vind ze heel moeilijk. (vandaar dat de pony de kans krijgt dr eigen plan te trekken).
* Edit;
En het is op redelijk bekend terrein voor de pony, en voor mij ook. Op tijd (een dik uur van tevoren idd) probeer ik altijd wel te zijn, dat brengt idd ook rust met zich mee.

En zelf heb ik idd. mn paard M klaar en starten we B, dus voor mezelf ben ik eigenlijk nooit echt zenuwachtig.
En de pony kan het dus allemaal wel, maar ze kan zich zó misdragen.. Knipoog
En tja, ik ben nu zenuwachtiger dan dat ik zelf zou moeten rijden.. Haha!

Maar ach, misschien idd maar van die thee drinken en er het beste van maken. De amazone verwacht in ieder geval dat ze laatste wordt, dus het kan nooit tegenvallen Haha!