tips gezocht met me paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjafrane

tips gezocht met me paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:37

Hallo allemaal,

Ik heb een beetje tips nodig met mijn pony. We hebben namelijk een probleemtje. Als ik in de buitenbak wil rijden wil ze altijd niet langs een bepaald punt van de bak. Ik probeer haar dan over te halen.soms lukt soms niet. Nu heb ik zelf heel erg het probleem dat ik op een gegeven moment me niet kan beheersen. Dus met weinig woorden ik heb een probleem niet me paardje maar goed ik wil hier wel uitkomen. NU was ik van morgen een beetje te ver gegaan bij haar en nu kijkt ze me niet meer aan. En word dan ook heel bang. Zo heb ik het natuurlijk niet bedoelt maar terug draaien kan ik het niet meer. Ik moet dus echt aan mezelf gaan werken wat ik zeker ook ga doen. Maar hoe kan ik het nu goed maken met me paardje. Ik hoop dat mensen die dit lezen begrip kunnen tonen en me niet uitschelde wat ik ook lees hier op bokt. Want ik zoek namelijk hulp bij jullie. En aan uitschelden heb ik niks.

groetjes

Sodeletuut

Re: tips gezocht met me paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:41

Hebben jullie niet een ander braaf paard op stal, waar je jou paard achteraan kan laten lopen, zodat hij ziet dat het niet eng is.
Of misschien kan je je paard een paar keer los in de buitenbak zetten zodat ze zelf kan kijken en dan kan zien dat het helemaal niet zo eng is. Maar de belangrijkste tip: Blijf geduldig en als je voelt dat je boos word, gewoon stoppen met proberen en de volgende keer opnieuw proberen.
En over het 'goedmaken' met je paardje: Ga er maar gewoon naar toe met wat lekkers (worteltje ofzo) en wacht maar gewoon rustig tot ze naar je toe komt, dat komt wel weer goed Lachen succes

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:42

Durft ze er niet langs, of wil ze er niet langs? 2 hele verschillende dingen en 2 hele verschillende manieren van aanpakken.

Wynola heeft een soort gelijk probleem, ze durfde niet langs een van de lange zijden in de buitenbak. Dit omdat daar coniveren staan en achter die coniveren een groote ren voor kippen (zowel plant als beest van de buren) Wyn vind dat eng en durfde er niet langs. Ik heb dit gedrag helemaal genegeerd en ben gewoon gaan rijden, maar wel steeds met mijn binnenbeen iets meer druk geven en zweep in de binnenhand. Elke cm die ze dichter langs die rand ging beloonde ik haar. Ik denk dat we na 10 rondjes al over de hoefslag gingen.. oke.. eerlijk is eerlijk. Ze is er daarna wel 3x vandoor gegaan omdat de kippen wat zeiden Tong uitsteken

En goed maken? lekkere appel, brood, wortel mix geven en wat gras gaan eten waar het lekker groen is Tong uitsteken liefde van sommige paarden gaat immers door de maag. En de volgende keer?! tot 10 tellen en je inbeelden dat je op de mooiste plek van de wereld bent doe ik ook.. helpt een hoop (tenzij ik computer spelletjes speel.. die vliegen zo wie zo door de kamer haha)

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:45

of ze nou niet durft of niet wil ben ik nog niet achter.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:47

Haha, ik heb ook zo'n paard!

Als ik aan het instappen ben is er geen probleem, maar zodra ik mijn teugels aanneem, is het opletten geblazen.
Meestal trap ik hem eerst een keer door (Hij gaat namelijk stilstaan en steigeren), maar dit kan je niet met elk paard doen!
Ik weet precies tot waar ik kan rijden zonder extra spanning op te bouwen, dus ik zorg dat ik dan al afgewend ben. Ik rij het eerste kwartier er een beetje omheen en probeer steeds dichter in de buurt te komen. Ik moet wel opletten dat ik in mijn rijden en houding niets verander, anders spant hij zich weer!

Succes!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:48

ieder geval goed dat je het probleem bij jezelf zoekt! Knipoog

wonanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:55

Zou het een idee zijn om met haar aan de hand de bak in te gaan?En dan elke keer als ze een stapje dichterbij komt, haar belonen, bijvoorbeeld met wat lekkers.Als ze er dan braaf lang loopt , kun je proberen er op te gaan, eventueel met iemand ernaast.Die van mij heeft het buiten nog wel is, dat ze iets heel eng vindt, maar als ik er dan naast ga lopen vertrouwd ze op mij en loopt ze erlangs!En probeer inderdaad je geduld te bewaren, snap dat dat soms moeilijk is, maar met boos worden geef je haar het gevoel dat er inderdaad iets is om bang voor te zijn.Je moet haar juist proberen te laten zien dat het niet eng is!Succes in ieder geval.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:57

het lig ook aan mij want zou ik niet zo gespannen worden en boos loopt ze waarschijnlijk er wel lang. Maar ik word boos helaas.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:53

wonanda schreef:
Zou het een idee zijn om met haar aan de hand de bak in te gaan?En dan elke keer als ze een stapje dichterbij komt, haar belonen, bijvoorbeeld met wat lekkers.Als ze er dan braaf lang loopt , kun je proberen er op te gaan, eventueel met iemand ernaast.Die van mij heeft het buiten nog wel is, dat ze iets heel eng vindt, maar als ik er dan naast ga lopen vertrouwd ze op mij en loopt ze erlangs!En probeer inderdaad je geduld te bewaren, snap dat dat soms moeilijk is, maar met boos worden geef je haar het gevoel dat er inderdaad iets is om bang voor te zijn.Je moet haar juist proberen te laten zien dat het niet eng is!Succes in ieder geval.

Ik denk dat dit wel een hele goeie tip is.
Niemand veroordeelt je omdat je een keer erg boos bent geworden, want ik denk dat heel veel van ons dat kennen. En dat gebeurt wel eens, je geeft het eerlijk toe en je zegt ook dat het probleem bij jou ligt, das toch gewoon netjes van je. Maar ik zou in ieder geval bovenstaande proberen, en als ze het doet haar helemaal de hemel in prijzen.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:28

Heel goed dat je het probleem bij jezelf zoekt.

En idd, boos worden heeft geen enkele zin. Het is zelfs zo dat boos worden en straffen totaal geen nut heeft bij een prooidier: ze begrijpen dat n.l. niet, laat staan dat dat het juiste effect oplevert.

Wat je zou kunnen doen om je rijdier langs dat enge punt te laten gaan is afstappen en met je paard aan de hand erlangs lopen. Kijk je paard daarbij niet aan maar probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven. Je paard kan in jou de leider zien die op dat moment duidelijk aangeeft dat je paard niet angstig voor dat punt hoeft te zijn. Loopt hij er langs, dan goed belonen! Herhaal dat nog een paar keer en probeer het dan weer in het zadel.

Succes!

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:36

Ik zou die hoek even 'vergeten'.. het probleem is nu namelijk dat jij spanning krijgt zodra je die hoek in wilt, jij denkt waarschijnlijk 'zou die dr doorgaan'..
Vervolgens neemt je pony die spanning van je over en daar straf je haar voor, de pony legt dan de link met de hoek en het straffen dus wordt de hoek steeds enger.
Als je desbetreffende hoek nou eens links laat liggen en gewoon voltes op het midden rijdt bijv. dat deel van de bak even niet gebruiken.
Vervolgens ga je je volte elke keer een beetje later in zetten of stukjes nar buiten wijken zodat de pony steeds dichter bij de hoek komt.

Onthoudt goed, als jij spanning krijgt neemt je pony dit van je over!
Ik heb het namelijk zelf ook heel erg gehad en het paard werd bang van de hoek omdat ze daar gestraft werd, we hebben het op bovenstaande manier opgelost en nu gaat het super Lachen

Succes er mee!!

Marcaratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:17

mischien er eerst naast lopen en dan naard ie plek toe gaan en dan laten kijken..

Kan je 1 ding verklappen : de paarden die tegen de gekste dingen kunnne Bijv. politie paarden

Hebben dit geleerd door te kijken en misschien schrik hij/zij dan eerst maar na een tijdje is dat wel over

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:18

ik zou een keer met haar er naast gaan lopen en een beetje laten snuffelen enzo.?

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:31

Wauw wat ontzettend goed dat je durft en kunt toegeven dat JIJ een probleem hebt. Dat is voor sommige mensen onmogelijk!
En wat ontzettend vervelend. Ik heb nog niet zo heel veel verstand van paarden (ik rij nog niet zo lang), maar ik denk dat je eerst moet zorgen dat je lekker kan rijden en ondertussen oefenen op je woede-aanvallen... In ieder geval zo dat ze die hoek niet gaat koppelen aan jou negatieve gedrag. Tja en hoe ga je met die woede aanvallen om?!? Probeer je rust te bewaren. Ik denk dat het net zoiets is als angst. Als je bang/boos wordt, dan neemt dat alles in je hoofd in en kun je niet meer helder denken. Dit kun je op 2 manieren tegen gaan (het liefst tegelijker tijd). De eerste is ontspanning... Let op je ademhaling (heel rustig in, even vasthouden en dan heel rustig uit en dan heel even wachten voor je weer inademt), als je rustig ademt ontspan je. Als je dit moeilijk vindt zing een liedje of neurie het. De tweede is zorgen dat je hoofd vol zit met goede gedachten zodat er geen plaats is voor je angst/woede. Ik had een probleem met autorijden (ik raakte haast in paniek achter het stuur), maar het helpt als je stap voor stap bedenkt wat je moet doen. Bijv. ga heel bewust na of je houding goed is, of je je handen goed houd enz. Zolang je bewust logisch nadenkt dan is er geen plek voor woede. Maar ja dan moet je een moeilijke situatie wel zien aankomen.
Merk je dat het moeilijk voor je gaat worden en ben je bang dat je je boosheid niet tegen kan houden... draai om, stap af, what ever, maar zorg dat je jezelf en je paard uit die situatie haalt vóór het mis gaat.
En wees niet te streng voor jezelf... Gaat het een keer mis, oliebol happens en stort je op het goedmaken met je paard. Gaat het goed: Beloon jezelf! Spreek met je zelf af, dat als je je door een situatie weet te slaan zonder woede/boosheid dat je dan iets extra's mag! Klinkt kinderachtig, maar het helpt, het is een extra stok achter de deur. Als ik mezelf niet 'beloond' had met paardrijlessen, dan reed ik nog steeds geen auto Cool

Héél erg veel succes!

Marcaratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:15

ja ik vidn het ook knap dat jij durft toe te geven dat jij een probleem hebt.

eigelijk is de ruiter altijd fout als een paard een probleem heeft.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 11:59

inmiddels gaat het weer erg goed Haha! Ik ben geholpen door me instructeur. Die heeft tevens een keer zelf met haar gereden en dat heeft erg geholpen. en voor de rest krijg ik al weer hele dikke zoen van mijn paardje

_Susanne_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:31

Ik ben blij voor je dat het beter gaat, het kan heel frustrerend zijn lijkt mij.