Wedstrijd aflassen ivm rhino in omgeving?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamtam

Wedstrijd aflassen ivm rhino in omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 16:45

Misschien een wat rare vraag, maar ik had mij voor aanstaand weekend ingeschreven voor een wedstrijd. Nu zie ik net op de website staan dat er in Woerden (een kleine 10 km van waar de wedstrijd wordt gehouden) op een aantal stallen rhino is geconstateerd. Zij verzoeken de mensen uit de omgeving vriendelijk om niet te starten en het terrein niet te betreden.

Allemaal leuk en aardig, maar garanties dat iedereen zich daaraan gaat houden zijn natuurlijk niet gegeven. Ik heb dus besloten om niet te starten.

Nu vraag ik me af of hieromtrent regelgeving bestaat. Ik zou me toch kunnen voorstellen dat er in dit soort gevallen bijvoorbeeld een startverbod voor personen in een omgeving van ....km van de stallen zou gelden of dat wedstrijden in een bepaalde straal van de besmette bedrijven helemaal zouden moeten worden afgelast.

Weten jullie hier wat van en wat is jullie mening? Ik ben wel benieuwd of ik nu zo overbeschermend naar mijn paard ben, omdat ik besluit thuis te blijven of er meer mensen zijn die net zo denken als ik.

CM_

Re: Wedstrijd aflassen ivm rhino in omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:48

Ik zou idd ook afmelden ja...

Je kunt tegen rhino enten, maar wat een ellendige spuit is dat zeg ... beest kan 3 dagen niet van de grond eten van de spierpijn.

Ik vind je dus niet overdreven, rhino is een akelige ziekte, dat wil je op je geweten hebben

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:49

Mag ik misschien vragen op welke site dat staat? Ik woon daar namelijk vlakbij en geef ook les op een andere stal. En wat betreft het starten, ik zou zeker niet gaan! Je weet inderdaad niet of iedereen zich daar aan houd. Of er speciale regels voor zijn weet ik niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:52

Ik zou ook zeker thuis blijven.
Let ook op instructeurs, dat deze maatregelingen nemen!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:55

haaii

weet niet of je af moet zeggen (ken het niet Geld, geld!)

in het deel bij bodegraven??
want ik rijdt op 2 maneges Knipoog (bodegraven en waddinxveen)
moet ik kleding wassen na bodegraven
of is dat onnodig

is het trouwens erg besmettelijk??

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 18:09

Runn_love_ schreef:
haaii

weet niet of je af moet zeggen (ken het niet Geld, geld!)

in het deel bij bodegraven??
want ik rijdt op 2 maneges Knipoog (bodegraven en waddinxveen)
moet ik kleding wassen na bodegraven
of is dat onnodig

is het trouwens erg besmettelijk??

http://www.bokt.nl/wiki/Rhino. Hier kan je meer vinden over rhino.

Verder niemand informatie over de regelgeving? Of een mening over hoe die regelgeving dan wel zou moeten zijn?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:17

Als er definitief Rhino is geconstateerd worden stallen afgesloten en mogen er dus ook geen wedstrijden worden gehouden.

Zolang er twijfel ontstaat of het Rhino is komt het advies het erf niet te verlaten, maar het is aan de stal of deze gesloten wordt of niet. Gelukkig zie je meestal dat stallen in de omgeving de deuren gesloten houden, puur uit voorzorg.
Zeker bij Rhino is het zo: beter voorkomen dan genezen Lachen

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 18:30

_10_ schreef:
Als er definitief Rhino is geconstateerd worden stallen afgesloten en mogen er dus ook geen wedstrijden worden gehouden.

Zolang er twijfel ontstaat of het Rhino is komt het advies het erf niet te verlaten, maar het is aan de stal of deze gesloten wordt of niet. Gelukkig zie je meestal dat stallen in de omgeving de deuren gesloten houden, puur uit voorzorg.
Zeker bij Rhino is het zo: beter voorkomen dan genezen Lachen

Dat weet ik, maar dat betekent nog niet dat mensen van omliggende stallen (waar dus (nog) geen rhino is geconstateerd) niet naar de wedstrijd kunnen komen. Wat dacht je daarnaast van alle mensen die op de pensionstallen rondlopen. Voor hen geldt geen verbod om van het erf af te gaan en naar een wedstrijd te gaan om bv iemand voor te lezen, supporten, etc. Dan heb ik het nog niet eens over alle instructeurs die op verschillende stallen rondlopen.

Vergeet ook niet dat de incubatietijd zo'n 5-12 dagen in beslag neemt. Dat betekent dat als mevrouw X op pensionstal A is geweest, waar nu rhino is ontdekt zij makkelijk al een paard op stal B kan hebben besmet, alleen dat het dier nog geen ziekteverschijnselen vertoont. De mensen van stal B kunnen gewoon op wedstrijd verschijnen, maar intussen al wel weer andere dieren besmetten.
Sterker nog: het zou zelfs kunnen dat een paard van stal B helemaal niet ziek wordt, maar het wel op wedstrijd overbrengt aan andere paarden!

Dit is ook de reden waarom ik eigenlijk van mening ben dat er een startverbod zou moeten gelden voor mensen in een bepaalde straal rondom de besmette bedrijven en dat ook wedstrijden in een bepaalde straal zouden moeten worden afgelast.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:41

Zoals ik al zei: Gelukkig zie je meestal dat stallen in de omgeving de deuren gesloten houden, puur uit voorzorg.
Dat betekend dus ook (hier tenminste wel) dat in risico gebieden de stallen de deuren sluiten, dus ook geen wedstrijden organiseren.
Zeker aangezien op de meeste wedstrijd locatie's ook gewoon paarden gestald staan en die willen het risico niet lopen dat mensen van buitenaf hun paarden besmetten.

Maar het is dus aan de stal...

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 19:55

_10_ schreef:
Zoals ik al zei: Gelukkig zie je meestal dat stallen in de omgeving de deuren gesloten houden, puur uit voorzorg.
Dat betekend dus ook (hier tenminste wel) dat in risico gebieden de stallen de deuren sluiten, dus ook geen wedstrijden organiseren.
Zeker aangezien op de meeste wedstrijd locatie's ook gewoon paarden gestald staan en die willen het risico niet lopen dat mensen van buitenaf hun paarden besmetten.

Maar het is dus aan de stal...

Dat begrijp ik, maar wat ik dus niet begrijp is dat hieromtrent dus blijkbaar geen regelgeving bestaat.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:59

crossmonster schreef:
Je kunt tegen rhino enten, maar wat een ellendige spuit is dat zeg ... beest kan 3 dagen niet van de grond eten van de spierpijn.

Uh, wij enten alles 2 x per jaar tegen rhino en dit is zwaar overdreven hoor! Bij de meesten merk je er niks van!

Het is echter geen garantie dat ze geen rhino krijgen, maar ze zijn wel beter beschermd, zeker tegen de verkoudheidsvorm. Maar besmetting voorkomen is het beste!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:05

Ik ben inderdaad ook benieuwd of hier voorschriften voor zijn. Heb een drachtige merrie op stal en met name die vorm houdt ik liever uit de buurt. Maar zolang stallen niet openbaar maken als er wat aan de hand is, gaat alles gewoon door. Gelukkig kan ik op mijn wagen op en afzadelen en wordt hierdoor besmettingskans flink beperkt. Had vorige week een jaarling die bij een dierenarts had gestaan, met dikke koorts op stal en heb uit voorzorg de les afgebeld. Gelukkig ging het daarna beter en was er niets aan de hand. Maar voor het zelfde geld had hij op die vreemde stal wat opgelopen.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:35

ik heb het ook een keer meegemaakt, maar toen heeft de organisatie de wedstrijd helemaal afgelast

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:36

Wij enten de paarden 2x per jaar (incl. rhino). En ze hebben echt geen last van die spuiten. Maar inderdaad, als het heerst in die regio zou ik ook denken dat ze de wedstrijd aflassen.

vivian2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:18

ik moet zaterdag ook starten hier in utrecht vlakbij woerden
ik zit ook in woerden op school dus fiets elke dag door woerden
ik heb niet over aflassing enz gehoord
dus weet niet of ik nu moet starten:S

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:49

ik ent mijn paard tegenwoordig ook 2x per jaar tegen rhino. Ze heeft de eerste keer de dag erna wat dikke benen gehad als reactie erop maar daarna verder niet en verder heeft ze totaal geen last dat ze niet van de grond kan eten! Ligt misschien ook aan de plek van spuiten!

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 13:24

Mijn paarden zijn ook geent tegen rhino (als enigen van stal voor zover ik weet). Helaas biedt dat verre van 100% bescherming EN ik zou het niet op mijn geweten willen hebben als ik het virus meeneem en andere paarden op mijn stalling wel ziek worden.

Blijf het toch apart vinden dat de organisatie blijkbaar geheel zelf kan beslissen om al dan niet af te lassen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 07:23

Entingen tegen rhino zijn beveiligen niet tegen alle soorten rhino. Knipoog
Er heerst rhino zeg je, weet je ook welke vorm van rhino? Kan namelijk ook de onschuldige vorm zijn.
Verder is er voor rhino-uitbraken, in tegenstelling tot droes, geen meldingsplicht. Stallen afsluiten hoeft wettelijk gezien niet.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:15

Ik weet van twee stallen met abortus-Rhino. Maar de lessen en wedstrijden gaan gewoon door.

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 12:07

Ik weet idd niet welke vorm het is. Ik heb wel begrepen dat 1 van de stallen "hermetisch" voor de buitenwereld is afgesloten.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:58

Zo zie je dat er al snel van een mug een olifant word gemaakt. Ja in Woerden WAS er op 1 stal RHino geconstateerd is nu onder controle. Toen het nog niet zeker was maar een gevoel zijn ze keurig naar alle omliggende stallen gegaan en aangegeven dat het mogelijk RHino is. Ze hebben dus direct bij vermoeden iedereen geinformeerd en actie ondernomen. Weet wel dat elke paardenbezitter in omgeving angst heeft en er ook alles aan doet om het buiten de deur te houden. Maar er is geen wettige meldingsplicht. Tevens ik heb geen ene connectie met die stal waar RHino was maar heb nog via computer veel connecties met personen vanuit WOerden . Maar weet wel dat hun er net zo van balen, als dat iedereen bang is dat het bij hun terecht komt.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:02

ik vind als er een ziekte op stal of in de buurt is aflassen die hap