rare dingen bij een wedstrijd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmiszlizzxx

rare dingen bij een wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 15:39

Ik heb nu dus dingen meegemaakt bij een wedstrijd, die echt niet kunnen.
Maar, ik wil dit niet zo open en bloot zetten, dus zou een jurylid mij willen pben?

1 ding die ik wel wil vragen is, mag er gelongeerd worden voor een proefje en mag het paard vast gehouden worden aan een longeerlijn met inrijden? Zodat het anderen belemmerd.. ??

groetjes Lizzy

Nibbit

Re: rare dingen bij een wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:40

Longeren mag wel als er genoeg ruimte is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:41

en mits dit er een apart gedeelte is dat er speciaal voor bestemd is. Dus niet zomaar. Maar longeren mag op zich.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:44

bron http://www.knhs.com

Het longeren van paarden is uitsluitend toegestaan, indien het oefenterrein vol-
doende groot is en er daartoe een speciaal gemarkeerd terreingedeelte bestemd
is. Is dit niet het geval, dan uitsluitend na uitdrukkelijke toestemming van de wed-
strijdgevende organisatie en de official belast met het toezicht op het voorterrein.
In géén geval mogen andere deelnemers als gevolg van het longeren worden ge-
hinderd.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:46

Ik weet dat dit er zo in staat, maar heb hier in de buurt nog nooit een gemarkeerd longeergedeelte op een wedstrijd gezien. Clown
Iedereen longeert hier gewoon in de losrijbak (winter) of op het inrij terrein (zomer)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:46

Je mag longeren als de organiserende vereniging dat toestaat.
Als andere erlast van hebben dan moet je dat bespreken met de federatievertegenwoordiger.
De eerste buitenwedstrijden worden weer verreden en dan word er wel vaker de frissigheid uit gelongeerd.
Dit kan storend zijn, maar het is ook storend als een paard alle kanten opspringt tijdens het losrijden.
De paarden moeten het toch een keer voor het eerst doen, en het is geven en nemen op een wedstrijd.
En ja er zijn mensen die alleen nemen....

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 15:47

ooh, ik dacht dat het eigenlijk nooit mocht. Maar mag je dan ook tegen anderen zeggen, dat ze de bak uitmoeten, om in het inrij terrein te gaan longeren( ja zo oneerlijk willen mensen winnen:O)

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:48

nou dit lijkt me niet Knipoog

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:50

Ik heb geen idee of je dat mag zeggen, IMO zal een normaal iemand het niet vragen!

Maar ik ben het ermee eens dat het soms voor iedereen beter is als er even gelongeerd word! Zo had ik woensdag mijn eerst concours met een net 4-jarige. Dit paard staat echter bekend om zijn gigantische bokkesprongen (alleen met spanning), het lijkt dan echt alsof ik er voor het eerst op zit. Als ik 2 minuten longeer is er echter niks aan de hand, dus soms is het beter! Maar ik doe het dan wel gewoon even bij de trailer, dus niet op het losrijterein!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:52

Longeren in de losrijbak vind ik gewoon asociaal, en vragen of iedereen even weg gaat omdat ik wil longeren idem.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:08

Zoals al eerder gezegd mag er worden gelongeerd mits daar voldoende ruimte voor is en andere ruiters daar geen hinder van ondervinden.
Dus gebeurt dit op een wedstrijd en heb je er last van, loop gewoon even naar de ringmeester of iemand van het secretariaat. Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:03

Maar, ik moet zeggen dat ik nou wel heel erg nieuwschierig wordt naar de 'oorzaak' van dit topic...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:34

Als dit voorkomt tijdens het losrijden en je hebt er hinder van, vraag je of de betreffende persoon toestemming heeft, zo niet, vraag je of die persoon ermee wil stoppen en doet die dat niet, ga je naar het secretariaat om een klacht in te dienen.

Niet leuk maar helpt direct!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:38

xxmiszlizzxx schreef:
ooh, ik dacht dat het eigenlijk nooit mocht. Maar mag je dan ook tegen anderen zeggen, dat ze de bak uitmoeten, om in het inrij terrein te gaan longeren( ja zo oneerlijk willen mensen winnen:O)

Jij gaat er al van de veronderstelling uit dat betrokkene dit doet om te winnen. Ooit wel eens gehoord van jonge frisse en/of paarden met zadeldwang?
Misschien zou dat paard wel zo uit zijn dak gaan dat de rest mee gaat doen, en dan ben je ook niet blij.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:47

maar als je outdoor op een groot veld losrijdt vind ik dat het best mag kunnen eigenlijk.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:33

ninz schreef:
maar als je outdoor op een groot veld losrijdt vind ik dat het best mag kunnen eigenlijk.

Ben ik niet met je eens. Die jonge blazende dieren moeten inderdaad wel even aan de longeerlijn gezet worden, maar niet bij de andere paarden. Was je paard nog niet heet, dan wordt hij dat wel van zo'n springend/briezend beest! Als er op concours geen ruimte is dan moet je hem thuis eerst maar even aan de longe zetten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 07:20

En ik sluit me bij talended aan.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 07:33

En ik ben het er dus absoluut NIET mee eens... Bij de buitenconcoursen is er ruimte zat. Heb je last van zo'n paard dan rij je toch een stukje verder? Ik heb op dit moment zelf zo'n bom... Ze snuift niet ofzo, maar ze heeft singeldrang (is ook pas 3 maand onder het zadel) en bokt dus verschrikkelijk in het begin... Niet longeren betekend voor iedereen een gevaar want niks werkt op het zo'n moment. Niet de rem, niet het stuur en haar normale verstand werkt al helemaal niet... 2 minuten longeren is genoeg om alle ellende te voorkomen. Overigens probeer ik altijd (en ik denk dat iedereen met zo'n paard dat doet) een rustig stukje te zoeken...
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 17-04-08 07:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 07:48

Ben het eens met Raket.

Iedereen met een beetje gezond verstand en sociaal gevoel doet enkel iets wat perse noodzakelijk is en houdt daarbij zoveel mogelijk rekening met zijn/haar omgeving. Helaas zijn er enkelingen die daar anders mee omgaan. Ik heb zo'n vermoeden dat een 'enkeling' aanleiding heeft gegeven voor dit topic. Jammer...

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:23

Prima dat jij je paard longeert, maar doe dat dan op een afgezonderd stuk dat andere mensen daar geen last van ondervinden! Er is altijd wel een stukje gras vrij bij de trailers waar je hem even kunt laten uitrazen, maar ik vind het absurt als mensen dit doen tussen de mensen die aan het losrijden zijn!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:12

talented schreef:
[naam] schreef:

Ben ik niet met je eens. Die jonge blazende dieren moeten inderdaad wel even aan de longeerlijn gezet worden, maar niet bij de andere paarden. Was je paard nog niet heet, dan wordt hij dat wel van zo'n springend/briezend beest! Als er op concours geen ruimte is dan moet je hem thuis eerst maar even aan de longe zetten.

ja mar als je er op zit lijkt me toch wel wat gevaarlijker zeker als je er eentje zoals die van mij hebt die thuis niks doet maar buiten ineens helemaal gestoord kan gaan doen dan heb ik hem toch liever aan de longe aan de andere kant heb je wel gelijk... maar wat als je thuis niet kunt longeren door bijv. een zeiknatte bak tenminste bij ons kun je zelfs in de zomer vaak niet rijden Bloos

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:13

talented schreef:
Prima dat jij je paard longeert, maar doe dat dan op een afgezonderd stuk dat andere mensen daar geen last van ondervinden! Er is altijd wel een stukje gras vrij bij de trailers waar je hem even kunt laten uitrazen, maar ik vind het absurt als mensen dit doen tussen de mensen die aan het losrijden zijn!

ja het is wel iritant als het echt tusen de paarden wordt gedaan

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:17

Sluit me bij Talented aan...

Heb zelf ook zo'n heet ding, is best te handelen na een 5min losrijden en oefeningen rijden, maar als er een wordt ''opgejaagd'' aan de longe omdat ie alles spannend vind dan gaat mijn paard daar helemaal in mee. Dat vind ik eigelijk nog gevaarlijker dan iemand die zijn paard iets te heet heeft maar hem wel eerst thuis heeft gelongeerd Lachen

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:24

Vind dat longeren moet kunnen. Wij longeerden de pony ook altijd even anders kreeg je er geen zadel op. Thuis longeren hielp niet want ze had last van de vreemde omgeving! We probeerden dit wel altijd bij de trailer te doen of helemaal in een hoek van het veld. Het is wel heel aso natuurlijk als mensen gaan longeren midden tussen de paarden!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:11

NOgmaals en zo als mijne dan? Die heeft singeldrang... Helpt weinig als ik hem thuis longeer! Gaat ook maar om twee rondjes dan ga ik er op!