Rekening houden met externe invloeden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gail

Rekening houden met externe invloeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 11:58

Vraagje voor de juryleden!

In het verlleden heb ik (direct of bij anderen) nog wel eens wat afleidende zaken meegemaakt die ten koste gingen van een proef. Bijvoorbeeld: een ringmeester (echt waar Haha! ) die tíjdens de proef die ene vriendin van mij uit haar hoofd aan het rijden kwam vragen wie ze was. Zij van haar apropos natuurlijk en helemaal de proef kwijt. Een hond die los was geraakt en iemand proef door kwam zeilen. Een kat die ineens door een gat uit de wand van de binnenbak kwam zetten en een meter voor een combinatie plotseling opdook waar het paard van schrok. Een luchtballon die midden in de proef vrij laag overkwam en steeds gas bijpompte (herrie!) en zo had ik gister in mijn eerste buitenwedstrijd een tent die door een windvlaag omwaaide waardoor mijn paard totaal in de stress schoot en niet echt fijn meer door de proef liep.

Botte pech dit soort zaken. In hoeverre houd je als jury rekening met dit soort zaken in de punten?

CM_

Re: Rekening houden met externe invloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:00

Tuurlijk houd een jury daar rekening mee, als zoiets gebeurt mag je meestal dat stuk ff overnieuw doen als je paard weer op orde hebt.
Maar voor de rest zal en moet een jury er niet milder door gaan jureren.
De kunst van dressuur is je paard onder alle omstandigheden goed onder controle te houden . Dus gebeurt er zoiets en je paard schrikt, dan geen voorkeursbehandeling hoor Clown

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:05

Ligt er aan,ik heb wel eens een omvallend rek gehad waar de combinatie een kleine storing door had, maar niets spectatulairs, dan onderbreek ik geen proef. Dan haal je iemand alleen uit de combinatie.
En als iemand de hoefslag niet raakt omdat daar een kinderwagen geparkeerd staat Haha! Haha! Haha! reken ik dat ook niet aan.
Als er door overmacht echt iets heftigs gebeurd overleg ik met de amazone. Meestal laat ik ze dan even wat rondjes rijden en dan pakken we het daarna verder op.

Ligt er ook wel een beetje aan welke klasse je rijd.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 12:16

crossmonster schreef:
De kunst van dressuur is je paard onder alle omstandigheden goed onder controle te houden . Dus gebeurt er zoiets en je paard schrikt, dan geen voorkeursbehandeling hoor Clown

Tja voorkeursbehandeling is toch geen sprake van als ik als enige van de hele groep een tent heb die omwaait? Volgens mij heb ik juist dan pech die mij achterstelt op de rest. Knipoog

Lijkt me ook lastige materie voor jury hoor! Die tent dat duurde wel ff en ik ben dus gewoon doorgereden, alleen met een paard die eerst wegschoot en daarna meer met de tent bezig was dan met mij, het zeil van die tent bleef maar bollen en eng doen.

Hoezo maakt de klasse uit waarin je rijdt?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:21

Als er een nog groen B paard in de ring is, of een groene B ruiter, dan is het lastiger omhet op te lossen dan wanneer je een Z combinatie hebt, die hebben vaak veelmeer ervaring en ik verwacht vaniemand die Z start ook dat die despanning kan laten afvloeien.

In jouw geval bleef de tent er staan, zoiets heb ik nog niet gehad. Meer kortdurende momenten.
Omvallen van een rek, wegwaaien van een zeil etc..

Ik weet niet hoe ik zou reageren omdat ik er niet bij was, als ik het zo lees had ik het wrs. anders aangepakt.

Zijn inderdaad wel intressante discussies hoor.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 12:30

Ik heb mijn winstpunt gereden hoor, daar niet van. Mijn oom vond dat ik die niet verdiend had, waarop ik zei dat ik ook niet verdiend had dat die tent omwaaide in mijn proef....

Nou was het ook niet winstpuntwaardig hoor, hij was echt niet te rijden, maar dat kwam wel echt door de opstandigheden, de eerste proef ging super en hadden we prijs.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:16

raket schreef:
Als er een nog groen B paard in de ring is, of een groene B ruiter, dan is het lastiger omhet op te lossen dan wanneer je een Z combinatie hebt, die hebben vaak veelmeer ervaring en ik verwacht vaniemand die Z start ook dat die despanning kan laten afvloeien.

Maar je weet als jury niet of het een "groene" ruiter is of een "groen" paard. Dat kun je nergens aan zien.

Mijn paard was 8 toen ze voor het eerst een dressuurring betrad. Ikzelf reed al langer wedstrijden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:31

Je hebt wel een beetje info. De geboortedatum van het paard staat op de coupon. Een 3 jarige daarvan mag je aannemen dat die tamelijk groen is.

Het ligt bij mij gewoon aan de omastandigheden. Zo heb ik ooit een zeer regenachtige en winderige wedstrijd gejureerd. Langs de ringen stonden grijze containers. En precies bij 1 combinatie waaide dat ding om toen zij er voorbij reed.
Pony sprong aan de kant en zij moest een volte draaien. Ik heb haar een 6 gegeven. Voor zoiets kun je niet gaan afstraffen. Maar ze heeft dus ook niet meer een 7 of 8 kunnen scoren voor dat onderdeel want ik heb het niet kunnen zien.

Zelf heb ik een keer gehad dat er een mestwagen met de sproeier aan (water in mijn geval....) achteruit mijn ring binnen reed. Ong. 10 meter diep de ring in vanaf de hoek. Mijn volbloedje schrok zich een ongeluk en raakte in paniek. Ik heb zo goed mogelijk als het ging de proef voorgezet en mijn vriend die voorlas schreeuwde tegen de chauffeur dat hij op moest zouten.
Na 4 onderdelen was de rust terug. Na de proef vond het jurylid het nodig om te zeggen dat ik beter had moeten doorrijden en ik ben duchtig afgestraft op de betreffende onderdelen.
Een goede jury had de proef stil moeten leggen totdat de mestwagen weer weg was.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:34

Daar heb je gelijk in Scum, maar dat is dan ook het enige waar je aan kan zien dat je met een groen paard van doen hebt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:36

Een goed (grappig) voorbeeld hiervan is de streaker tijdens ??? bij de rit van Gerco Schroder. Hij tikte er hierdoor een balk af, maar die is toen niet meegenomen in de puntentelling.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:44

Eigelijk ga ik er daarom in de B er van uit dat het een onervaren combinatie is.
Het kan natuurlijk zijn dat er een superervaren paard in de ring is met een onervaren ruiter of andersom. Maar dan is het toch nog een "groene combinatie" misschien is het zo duidelijker.

Een Z combinatie heeft misschien een onervaren paard bij, maar als degene hem in het Z uitbrengt dan is er in ieder geval wel wedstrijdervaring. (mogelijk alleen van de ruiter, maar als je een paard de eerste wedstrijden in het Z laat starten is de ruiter toch minstens 2 x Z geweest en niet groen meer te noemen)

Daarom ga ik er van uit dat een B combinatie onervaren is, dat is natuurlijk niet altijd zo, maar ik laat iemand liever met een prettig gevoel naar huis gaan. Ook al gebeurd er iets door overmacht in de proef en kom je niet aan een winstpunt daardoor.
Dan hoop ik toch dat de ruiter het gevoel heeft dat deze ondanks deze vervelende gebeurtenis er nog een leermoment in de proef is geweest.
Ik ga overigens niet hoger punten en zie spanningsfoutjes niet door de vingers. Overigens vermeld ik dan wel in het commentaar dat het mi tgv de ontstane spanning was.

Bovendien kan het geen kwaad je menselijke kant te laten zien toch?? Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:53

Heb wel eens ooit tijdens een kur gehad dat er een springruiter uit het parcours vloog en bij mij ong in de ring eindigde. Hierdoor was natuurlijk ook appuyement mislukt wat op dat moment aan rijden was, maar omdat muziek doorliep maar gedaan of niks aan de hand was en doorgereden. Jury heeft me er een 6 voor gegeven, inzet was netjes en toch nog wel aantal meter goed laten zien, alleen niet netjes af (kunnen) werken Knipoog

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:58

Bij ons concours was bij iemand ineens de sproeier aangegaan Scheve mond Amazone was de proef nog maar net begonnen. De jury had in dit geval de proef stilgelegd. Toen alles hersteld was heeft ze eerst nog de kans gekregen om even een paar rondjes in de bak te rijden en daarna is ze de proef opnieuw begonnen. Ik vond dat het zo netjes opgelost was.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:44

Ik reed vorige keer mijn proef in een bak waarnaast stallen staan. Nu liepen er tijdens mijn proef 2 meisjes over het stalpad heen en deden een boxdeur open (gepiep en geknars) net op het moment dat ik met mijn pony over de aangrenzende lange zijde draafde. Pony moest natuurlijk even kijken en kreeg wat spanning, heb hem gewoon laten kijken en geprobeerd de spanning af te laten vloeien. Werd hiervoor niet afgerekent door de jury. Lachen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:35

Per proef én jury verschillend. Ikzelf probeer tot op zekere hoogte wel ergens rekening mee te houden maar sommige dingen moet je als ruiter incalculeren en proberen er dus het beste van te maken. Voorbeeld, schrijf je je in op een groot buitenconcours, dan kun je rekenen op veel mensen, kinderwagens, honden, vlaggen etc. Dus daar hou ik geen rekening mee. Zit er echter een malloot tussen die met zijn kinderwagen door jouw ring heen oversteekt, ja das een ander verhaal!

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:16

Ik had zaterdag eerste buitenconcours op terrein waarvan ik wist dat er een drafbaan langsliep, maar zelf had ik daar nog nooit iets van meegekregen. Meisje voor mij groette halverwege proef af (toen wist ik nog niet waarom) en dus kon ik de ring in. Ik was nog geen meter de ring in gestapt of ik stond ineens héél snel 10 meter verder. Wat bleek: een sulky! Mijn paard had alleen nog maar oog voor die sulky en ik heb jury echt aangekeken van, dus….en nu moet ik starten?? Zij keken terug zo van “Succes!” Knipoog
Ik kan niet zeggen dat mijn proef erg fijn ging (ze toonde erg mooi maar was niet te rijden en ik was ook meer bezig met waar is die sulky en wanneer komt ie weer langszij?). Toen ik klaar was met met mijn proef was de sulky weg, de tweede proef ging toen heel fijn. De jury heeft me in deze toch echt gematst door toch ook in de eerste proef een winstpunt te geven. Niet echt verdiend maar tja, zonder die sulky had ik wel fijn kunnen rijden en nu niet. Daarbij hadden de combi's na mij nergens last van dus had ik ook gewoon pech. Kon het mijn paard niet kwalijk nemen, was allang blij dat ze ondanks afgeleid wel braaf bleef! Ik vind het superleuk starten daar, maar denk dat ik een volgende keer toch niet weer bij hun inschrijf...Ik zou namelijk ontzettend balen als je een jury treft die er geen rekening mee houdt en slecht punt terwijl je toch vroeg opstaat en de hele dag bezig bent met zo’n wedstrijd, je gedegen voorbereid, lekker losrijdt en dan ineens met zoiets wordt geconfronteerd…Natuurlijk is het heel lastig voor een jury wat in zo’n geval te doen, je kan iemand ook niet bevooroordelen op een ander, en het is lastig oordelen als je eigenlijk niet kunt oordelen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:15

Ik hou er bij het jureren wel rekening mee tot een bepaald niveau. Een kat die net voor het paard de bak inspringt is een reden om het schrikken van het paard niet aan te rekenen. Als die kat aan de andere kant van de bak binnenkomt hou ik er geen rekening mee.
Zelf heb ik een keer meegemaakt dat ze tijdens de proef in de naastliggende ring een demonstratie kur op (harde) muziek gingen uitvoeren. Ik heb proef toen stil gelegd en na kur zijn we verder gegaan. Amazone wilde hele proef opnieuw rijden maar dat had weinig zin want het ging toch niet zo goed dat ze winst kon halen. De frustratie bij de amazone kan ik goed herkennen. Ik was ook woest op de organisatie want we hadden nog overlegd met de ringmeester of we de ring al stil moestn leggen of niet.

Afgelopen weekend heb ik de eerste buitenwedstrijd gereden en net voordat ik de hoek uitkwam om op lange zijde middengalop uit te voeren staat er iemand op van het terras naast lange zijde. Paard kijkt en springt om ... een 3. Geheel terecht (zeker in M) en ik zag het maar als goede oefening. In de 2e bak liep er heel de tijd een hond door de bosjes, voelde dat het paard er met een half oog naar keek maar ik kon hem blijven rijden. Was een jaar geleden wel anders geweest dan had ik alle hoeken van de bak gezien. Alleen door de confrontatie met dit soort situaties aan te gaan kunnen ze er aan wennen.
Een giertank, omwaaiende tent tja dat is gewoon pech.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:20

ach er zijn omstandigheden die echt gewoon niet te voorzien zijn........ een jaar of 20 geleden was er een groot concours bij Rotterdam....... 10 ringen ofzo Lachen stijgt er zo een vliegtuigje op van zestienhoven, met zo een reclame staart erachter Lachen blijft die reclame staart in de bomen hangen......... toen gingen er 10 ringen plus losrijterrein aan de kletter door alle ringen heen...........

Tja dan kan je toch niks anders als Jury dan alles opnieuw laten beginnen lijkt me Lachen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:36

KiWiKo schreef:
ach er zijn omstandigheden die echt gewoon niet te voorzien zijn........ een jaar of 20 geleden was er een groot concours bij Rotterdam....... 10 ringen ofzo Lachen stijgt er zo een vliegtuigje op van zestienhoven, met zo een reclame staart erachter Lachen blijft die reclame staart in de bomen hangen......... toen gingen er 10 ringen plus losrijterrein aan de kletter door alle ringen heen...........

Tja dan kan je toch niks anders als Jury dan alles opnieuw laten beginnen lijkt me Lachen

Tjeminee, dat is een hele aparte externe invloed. Je zou verongelukken.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:37

raket schreef:
Dan haal je iemand alleen uit de combinatie.

Concentratie denk ik Knipoog Clown
Sorrie, viel me even op... vond 'm wel grappig.
(sorry offtopic)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:57

heb het vorig jaar in de cross meegemaakt dat de volledige tent (met alles erop en eraan) voor mijn neus de lucht in ging. De resulterende weigering is weggestreept.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:18

Ik zat bij dit topic idd aan jouw foto te denken, incl vliegende kliko Clown

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:31

Urielle schreef:
Ik zat bij dit topic idd aan jouw foto te denken, incl vliegende kliko Clown

Ben nu erg benieuwd naar de foto Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:50

Afbeelding
Afbeelding

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:51

Ik heb een wedstrijd deze winter binnen gereden. Aan de binnenbak grensde gelijk de buitenbak, alleen een dunne wand ertussen. Twee penny's gingen rommelen met hun pony's in de zwaar drassige buitenbak. Ze gingen vrijspringen. Pony's gingen flink aan de kletter. Paard hoort dat, maar kan het niet zien, dus is helemaal gestresst en wil er ook vandoor. Met veel moeite dr kunnen houden. De jury zat in een apart hokje, dus die heeft nooit gehoord wat er gebeurde, dus er kon ook niets gecompenseerd worden.
Ik heb toen een klacht neergelegd bij de organisatie. De jury kwam mij later nog vragen wat er aan de hand was, want de start en het einde was heel goed en hij begreep de verstoring niet.
Was echt balen hoor!