Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Heb er niets aan toe te voegen.
Ik negeer dat altijd, mijn nu 4 jarige merrie doet dat als ik wegloop om iets uit mijn kastje te halen terwijl ze op de poetsplaatst staat. Ik negeer dat gedrag volkomen, ik geef haar ook niet op haar kop
Ze schraapt om aandacht, of ik nou kwaad wordt en haar corrigeer of dat ik met een koekje terugkom en haar beloon, het blijft hetzelfde want ze krijgt aandacht en dat wilde ze nou net
Maar dit heeft tot nu toe er nog niet voor gezorgd dat ze het helemaal niet meer doet
Judje schreef:Er zijn er blijkbaar meerdere, die het schrapen van het paard negeren.
Dat heb ik opzich geen problemen mee, alleen: als je ze het schrapen niet afleert, gaan ze het vaak meer doen, bijvoorbeeld als ze ergens stil moeten staan, gaan ze dat ook doen, terwijl het in het begin alleen met poetsen was bijvoorbeeld.
Het gevaar van schrapen vind ik: bij ons is het op kniehoogte bij een kind op ooghoogte.
Zilly schreef:Wat zou een manier kunnen zijn om het schrapen af te leren dan? Mijn merrie doet het steeds minder, ben er wel mee bezig maar niet concequent. Als ik terug kom van mijn kast bijvoorbeeld en ze heeft niet staat schrapen dan beloon ik haar welMaar dit heeft tot nu toe er nog niet voor gezorgd dat ze het helemaal niet meer doet
aliesjeh schreef:indd geduld. en ook vooral duidelijk zijn. als het de ene keer wel mag en de andere keer niet snaptie het niet meer. ik leg altijd mijn hand op het been waarmee het paard schraapt. niet slaan of tikken, gewoon erop leggen. en terwijl je dat doet even nee zeggen. en dat heeeeeeeeeeel vaak herhalen, steeds weer als hij dat doet. het duurt even maar daarna stoppen ze. suc6!

suusje_laar schreef:gewoon negeren als ze bijv. raar doen als ie vast staat
Lacrymosa schreef:Als het wilt schoppen moet je opzij stappen (zodat hij je niet raakt) en hem wegjagen.
Lacrymosa schreef:Sorry hoor, maar ik heb precies niet neig veel zin om een shot van mijn paard te krijgen, daarom een klein stapje opzij, om het gewoon te ontwijken.
Toen mijn hengst dat vroeger deed stapte ik ook een beetje opzij, en een tik op zijn achterhand en nu is hij het afgeleerd.
Maar goed dat hij het heeft afgeleerd 
jong of oud........... allemaal hetzelfde