Aandachtspunten L1???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thammie__

Aandachtspunten L1???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 19:45

Haaaj, ik ga binnekort L1 starten. Op welke punten word er nu extra gelet in vergelijking met de B? Wie kan het mij vertellen.

Doei!

Urielle

Re: Aandachtspunten L1???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:03

Aandachtspunten die bij mij naar boven zijn gekomen in de proeven is de rechtgerichtheid (schouder en achterhand goed begrenzen, buiging aanpassen aan de diameter van de volte/wending), het wegrijden en terugrijden in de middengangen heel duidelijk markeren, proef netjes afwerken (bijv. de gebroken lijnen!), duidelijk opwaarts aanspringen in galop dus niet te vlak, het wijken (denk er ook om dat je eerst rechtstelt en dan pas opzij gaat!) en om winnende proeven te kunnen rijden moet ik de mijne opgericht gaan rijden. Het moeilijke aan de L1 vind ik vooral dat ik zo ontzettend moet opletten of het lichtrijden of doorzitten is (en of het lichtrijden gelijk op het goede been is want soms heb je maar een paar meter en dan moet je weer wisselen!) dat ik dus geen tijd meer heb om op te letten wat mijn paard doet, laat staan de proef goed af te werken. Verder scoorde slordig en goed voorwaarts (en wat spectaculairder dan) gemiddeld net zo veel als netjes en net wat te weinig impuls Clown Ik denk dat de stap en het halsstrekken ook een belangrijke indicatie zijn maar dat doet mijn paard erg goed, dus daar kan ik niets van zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:02

Urielle: dat is duidelijke uitleg!

Ik ga binnenkort ook met nieuw paard starten, meteen in L1 en ben dus ook erg benieuwd.

Chaddie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:30

Ik word altijd afgestraft dat mijn handen te onrustig zijn.. Word aangewerkt.. Ook willen ze je graag voorwaarts en niet te voorzichtig zien rijden geloof ik.. (Mijn ervaringen)..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:47

Ik ga met Urielle mee

Ik vond zelf dat ik afgelope week mijn L1 proeven vrij vlot en heftig reed, maar door de jury werd dit zeker niet afgestraft. Ik had het idee dat impuls belangrijk is, maar echt veel verschil van de B naar de L1 heb ik niet opgemerkt, maar dit gaat misschien nog wel komen. Ik vond de proeven in ieder geval een stuk prettiger dan de B,

Probeer duidelijke overgangen te maken, het wijken ook echt na enkele paardlengtes te doen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:51

Ik ben het met Urielle eens, een duidelijke uitleg *LOL*

Toen ik nog L1 reed had ik nog een impuls probleem, reed niet genoeg naar voren. Ik vond de proeven in de L1 ook fijner dan in de B.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:53

Ik werd duizelig van de B al die voltes *LOL*

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:56

Precies, in de B zit er gewoon niet veel afwisseling in. Veel voltes, af en toe een lange zijde, van hand veranderen en dat is het wel zo'n beetje.
In de L1 zit er afwisseling in, er is wijken bijgekomen, volgens mij ook gewoon halthouden op een lijn Verward

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:42

Ik hou dit ook in de gaten...wel handig om te weten waar jury ook op let.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:47

ik lees even mee. Ben sinds gister L startgerechtigd en wil ook gelijk over gaan dus ben ook wel benieuwd waar ik op letten moet. Maar erg veel hoger ligt het nivo kwa beoordelen dus niet t.o.v de B?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:26

Ik heb mijn L-debuut gereden vorige week en ik heb hem iets meer opgericht in de aanleuning en aardig spectaculair gereden, ik vind de L ook fijner om in te rijden, m'n pony let veel beter op nu die wat meer moet doen in zo'n proefje, de B was echt te 'saai' voor hem zeg maar.

Bij mij stond er ook bij dat ik hem in een goede aanleuning had lopen en heb ook de eerste prijs gereden met 2 winst, dus a.s. zaterdag doe ik gewoon weer hetzelfde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:44

Nog gefeliciteerd Kinuh!

Ik ga het volgende week maar eens proberen, dan onze eerste wedstrijd samen. Zal proberen aan jullie tips te denken, maar denk dat wel vanzelfsprekend is.
Vind vooral moeilijk niveau in te schatten, denk dat de lat voor mezelf al erg hoog leg

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:48

haike schreef:
Nog gefeliciteerd Kinuh!

Ik ga het volgende week maar eens proberen, dan onze eerste wedstrijd samen. Zal proberen aan jullie tips te denken, maar denk dat wel vanzelfsprekend is.
Vind vooral moeilijk niveau in te schatten, denk dat de lat voor mezelf al erg hoog leg

Dankje Lachen

Dat vond ik trouwens ook, in de B heb ik hem altijd aardig laag gereden en gewoon simpel en save gereden. Ik wist idd ook niet zo goed of ze al meer geslotenheid willen zien of meer bergop zeg maar. Tips die hier staan komen wel overeen met wat ik heb gezien op mijn debuut!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:02

Tjah, ik heb met dit paard nog helemaal geen wedstrijden gereden, dus is helemaal nog beetje afwachten hoe ze ons waarderen Knipoog.
Verder geef wel ponylessen op B t/m L2 niveau, maar pony's zijn toch anders naar mijn idee. De laatste keer dat zelf L reed was, s ondertussen 4 jar geleden.
Zie zondag wel, ga gewoon proberen zo netjes mogelijk te rijden en rekening te houden met jullie tops

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:24

Het hangt ook per jury af, vorige week kreeg ik 185 en 196. En deze week de eerste proef gister kreeg ik terecht 179, maar de 2e proef had ik veel hoger verwacht.. Had een lijst met bijna álleen maar 6jes, 2 7's en 2 5'en

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:53

Karoliefje_ schreef:
Ik ga met Urielle mee

Ik vond zelf dat ik afgelope week mijn L1 proeven vrij vlot en heftig reed, maar door de jury werd dit zeker niet afgestraft. Ik had het idee dat impuls belangrijk is, maar echt veel verschil van de B naar de L1 heb ik niet opgemerkt, maar dit gaat misschien nog wel komen. Ik vond de proeven in ieder geval een stuk prettiger dan de B,

Probeer duidelijke overgangen te maken, het wijken ook echt na enkele paardlengtes te doen

Ik heb dat verschil ook niet echt gemerkt. Wel zie ik verschil per jury, maarja, dat blijf je hebben. De punten zijn bij mij heel constant, en vaak erg gelijk op 1 wedstrijd (of bij verschillende jury's in 1 proef). Zaterdag had ik ook 2 proefjes gereden en beide keren 198.

De punten die worden genoemd voor de L1 gelden denk ik ook voor een groot deel wel voor de B. Als je goede instructie hebt, weet die wel of je er klaar voor bent en hoe je het moet doen. Lachen

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:26

Heel fijn topic dit!

Heb nu 5 wedstrijden gehad in de L, en 6 winstpunten. Ik vind wel dat ze best veel letten of ie opgericht loopt en je moet ook goed het verschil met de middengangen laten zien.

Niggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:27

Ja wat Urelle zegt klopt denk ik wel. Voldoende tempo, en de proef is wat vlugger achter elkaar.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:13

Bij mijn zijn de punten niet echt constant, de punten die ik eerste L 1 wedstrijd bij beide jury's kreeg kwam voor mijn gevoel over dat ik een gewaardeerde proef reed, afgelope week had ik dat gevoel niet. Kreeg alleen maar 6'jes.

JsA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:12

Je wijken. neemt hij/zij goed de achterhand mee. Goede verschilllen laten zien in je middendraf en je middengalop. Bij het halthouden er goed op letten dat hij/zij met het hoofd laag blijft. Geen protest laten zien bij overgangen.. ( Ik heb 27.04.08) bij een Z/M/L2/L1 jury geschreven dus let er goed op en succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:36

Ik heb gister mijn eerste wedstrijd gehad met Vienna in het L1. Grootste aandachtspunten waren netjes rechtstellen voor wijken, achterhand mee en overgangen midden-arbeidstempo.