Hoe vaak proefje oefenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Up_to_Date

Hoe vaak proefje oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 17:58

Ik was benieuwd hoe vaak jullie het proefje thuis rijden voor de wedstrijd..
Ik heb 3 mei onze eerste officiele wedstrijd dus best spannend allemaal! Nagelbijten / Gniffelen

Ga je de dag voor de wedstrijd ook nog fanatiek aan de slag?
Ik denk dat dit ook per paard verschilt.
De één is de volgende dag niet vooruit te branden en de ander heeft nog genoeg energie.

Mijn paard is erg kijkerig op vreemd terrein en heeft erg veel uithoudingsvermogen.
Ik moet ook zo'n drie kwartier losrijden om d'r een beetje terug in tempo te krijgen.
En een ander heeft weer genoeg aan 10 minuutjes..

Laat jullie mening maar eens horen.. Knipoog

San

Re: Hoe vaak proefje oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:03

Is heel verschillend... je moet het net zo vaak doen tot JIJ er een goed gevoel bij en over hebt.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:08

Ik oefen mijn proef een paar keer, dan weet ik wat erin zit maar ken ik hem nog niet helemaal uit mijn hoofd. Maar ik denk als je net gaat starten dat je hem wat vaker kunt gaan oefenen, is toch wel fijn dat je weet wat er komt. Je zult zien dat je op het laatst genoeg hebt om het gewoon een paar keer te rijden en het proefje zelf nog even goed doorlezen. Ik geef mijn paard meestal 2 dagen van te voren een dag rust, de dag voor de wedstrijd rij ik hem lekker ontspannen en dan is die op de wedstrijd zelf super fijn. Maar dit moet je zelf uitproberen, het ene paard is fijner als je hem de dag van te voren longeerd of rust geeft en het andere paard is fijner als je de dag ervoor nog les neemt.

Succes met je wedstrijd! Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:11

Ik oefen zelden een proef, ik pak meestal stukjes eruit.
De dag voor de wedstrijd longeer ik of ik rijd kort. Dingen die in de proef moeilijk gaan doe ik de dag voor een wedstrijd eigenlijk nooit.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:17

Is per paard verschillend. Ik heb een paard gehad die na twee keer oefenen precies wist wat er kwam en daar (met name als de galop naderde) erg heet van werd. Mijn huidige paard wordt er beter van als ik hem het proefje een paar keer laat oefenen.

De dag voor de wedstrijd doe ik rustig aan. Keihard oefenen heeft dan geen zin meer. Als hij het op die laatste dag nog moet leren ben je te laat. Gewoon even rustig loswerken of longeren, verder niks.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:21

Eigenlijk nooit. Als het paard fijn loopt gaan alle oefeningen vaak ook lekker. Als je een aantal x achter elkaar een proefje oefent met een gespannen, niet los paard dan werkt dat alleen maar averechts.

Alleen als ik een klasse hoger ga starten even een keer om te zien hoe vlot de dingen achter elkaar komen.
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 13-04-08 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

JosjeBE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:28

Ik oefen alleen 1x als ik een nieuwe proef moet rijden om te kijken waar de moeilijke punten
zitten, oefeningen die zich bijvoorbeeld snel achter elkaar afspelen.
De dag voor de wedstrijd train ik rustig en rij ik hem voornamelijk laag en rond.
Laatst bijgewerkt door JosjeBE op 13-04-08 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

rochjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:31

Eigenlijk oefen ik mijn proefje alleen met het boekje, tijdens het rijden heb ik niemand die me voorleest + mijn pony onthoud alles super goed .. voordeel maar ook zeker een nadeel! Verder oefen ik wel de lossen dingen uit mijn proef.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:37

Als ik in een nieuwe klasse start oefen ik de proef 1 á 2 keer van te voren. Eerste keer zo'n 2 weken van te voren en dan de dingen die niet goed gingen in de proef wat extra aandacht geven met het rijden. Dan 2/3 dagen voor je wedstrijd nog eens proef oefenen. Meestal gaat het dan een stuk beter. Alles wat dan niet lukt, ga ik geen extra aandacht aan geven. Dat doe ik weer na de wedstrijd.

Het maakt voor mij niet uit of ik wel of niet rij op de dag voor de wedstrijd. Maar als ik rij, rij ik nooit heel fanatiek de dag voor de wedstrijd. Je kunt ze dan toch niks meer bij leren en je raakt er alleen gefrustreerd van.

ElinevsElsja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:59

ik begin altijd 1 of 2 weken van te voren, en ook ong. 3 kwartier inrijden

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:05

Eigenlijk oefen ik thuis nooit een proef. Ik bekijk de proef altijd een paar weken van te voren, zodat ik weet waar de moeilijke punten kunnen zitten en die neem ik dan met het rijden een keer extra mee.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:06

Te paard oefen ik de proef een paar keer zodat ik weet waar ik op moet letten.

Thuis probeer ik de proef zo goed mogelijk uit mijn hoofd te leren

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:07

Ik oefen zelden de proefjes, misschien één keertje om even de doorloop te voelen. Voor de rest alleen bepaalde stukjes, maar de meeste paarden weten veel te snel hoe het gaat en dan gaan ze mee lopen denken.

Temma00

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:21

Ik heb volgend weekend mijn eerste wedstrijd en ik denk dat ik in februari al begonnen ben met het proefje te oefenen. Ik ken het nu helemaal uit mijn hoofd. En in de trainingen pak ik er gewoon steeds stukjes uit, want ik weet precies welke onderdelen er in voorkomen. En ongeveer een keer per week of een keer in de twee weken oefen ik de hele proef.
Ik merk dat het bij mij wel helpt want ik ga alles steeds beter afwerken. Ook is het wel fijn dat je je proef op wedstrijd uit je hoofd kent zodat je niet afhankelijk bent van je lezer en dat je zelf goed voorbereid bent op wat je moet doen.

En losrijden.. ja dat weet ik nog niet Tong uitsteken Ik moet ook nog even afwachten hoe ze is

Ik ga de dag voor mijn wedstrijd niet rijden. Ik weet eigenlijk niet waarom. Ik vind da gewoon niet zo fijn ofzoo Tong uitsteken

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 21:27

Bedankt voor jullie reacties.
Er zit bij iedereen veel verschil in, zoals ik ook had verwacht..

3 mei is de wedstrijd. Morgen de proeven even doorlezen en de moeilijke punten met de training mee pakken en wanneer er iemand op stal is die een proefje wilt voorlezen, pak ik die even mee.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:01

Ik kan de proefjes niet te vaak oefenen want meneer kent ze dan precies en gaat dan lopen stieren
Meestal met een nieuwe proef oefenen we hem 1 a 2x en dan ook niet meer maar ik ga wel gemiddelt 2x in de maand op wedstrijd.

Meestal rijd ik 20 min los en werk hem dan ook echt alleen los.
De dag voor de wedstrijd wordt die licht gereden of gelongeert en met goed weer zelfs een buitenritje om zijn hoofd mooi leeg te maken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:49

ik oefen alleen als de proef weer nieuw is, verder rij ik hem toch al op concours, dus oefenen is niet nodig.
wel train ik zodanig dat ik de onderdelen binnen de proef meeneem.
zoals nu dat mijn paard het leuk vind om tijdens de kleine voltes 15 meter weg te crossen, dan neem ik dat onderdeel in mijn training mee Ja

meestal train ik tot 2 dagen voor het concours en dag van tevoren is altijd een buitenrit, springen of iets pedagogisch onverantwoords Clown

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:06

ik oefen de proef elke dag en als hij niet zo heel goed gaat 2x per dag. Ik moet ook een tijdje losrijden voor dat ik hem mooi op tempo heb. Maar als hij snel is in de proef krijg ik meer punten:S Ben ik gisteren achtergekomen. We waren de singel vergeten Bloos

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:11

Ik oefen mijn proefje eigenlijk meer omdat mijn moeder moet lezen en ze zeker wil zijn dat het goed gaat:P. Mijn pony kent hem dan wel redelijk uit zijn hoofd en ik ook:P. Maar dat gaat wel goed. Hij weet dan precies wanneer hij zijn middendraf eruit moet gooien en die gaat dan helemaal perfect tijdens de wedstrijd anders springt hij in galop:). Verder luistert hij erg goed naar mijn hulpen en doet hij pas iets alsa ik het vraag. Dus maakt het niet uit dat ik mijn proefje tig keer rijd. Nou rijd ik nooit lang in want de jury houdt vaak van een pittige pony:).

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:23

Ik leer het proefje altijd uit mijn hoofd en rij tijdens training soms kleine proefonderdelen.
Een nieuwe proef oefen ik altijd maar één keer helemaal tijdens training. Pony is niet op zn achterhoofd gevallen, leert de proef snel uit zn hoofd en gaat vervolgens meedenken... Dat wil ik dus voorkomen. Clown

De dag voor de wedstrijd doe ik vooral ontspanningswerk (laag en rond).

Kitty_Misje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:59

Ik lees hem een par eker door, dan weet ik het wel. Lachen ZOnder te oefenen dus.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:04

Ik oefen thuis de proef meestal 1x samen met mn instructrice. Dan nemen we de lastige onderdelen eruit en die ga ik dan de week voor de wedstrijd of zo nog even wat extra aandacht geven.
Als ik de proef teveel ga oefenen dan kent mn paardje ze na n tijdje vanbuiten en weet zo al wat er gaat komen. Is ook niet altijd handig.

De dag voor de wedstrijd longeer ik kort of ga liefst van al nog n wandeling maken.
Ik zorg er wel altijd voor dat ik zelf de proef uit mn hoofd ken. Maakt me toch altijd iets zekerder.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:21

ik oefen hem niet zo vaak, ze zijn namelijk bijna allemaal vrijwel hetzelfde (behalve proef 3)
en dan gaat mijn paard al voor mijn denken en springt hij te vroeg aan enzo, maar dat ik per paard verschillend. Ik zorg wel dat ik hem zelf uit mijn hoofd ken Knipoog

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:23

Ik rijd nooit een proef van tevoren, behalve de eerste keer dat ik start. Ik lees wel altijd eerst even het proefje door zodat ik moeilijke lijnen wel even kan rijden.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:23

ik rijd eigenlijk ook zelden de proef thuis...
oefen ook gewoon stukjes eruit.

Dag voor de wedstrijd rijd ik gewoon, of longeren maar net hoe het uitkomt....

Inrijden doe ik meestal een half uurtje, merkt dan snel genoeg hoe ze is, ene keer ben ik het erg nodig, andere keer is ze er al snel, en kan ik lekker rustig aan doen met inrijden Lachen