Meer paarden = jij meer betalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Meer paarden = jij meer betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:08

Stel: je zet je paard op pension bij iemand, en spreekt dus een maandelijks bedrag af.
Die persoon heeft ook eigen paarden, en jouw paard loopt gewoon bij die paarden in de kudde.
Jouw paard gebruikt dus ook wat die paarden gebruiken zeg maar (gras, hooi, water, ...) .
Stel dat er 4 paarden zijn, waarvan er dus 1 van jou is...

Indien er grote algemene kosten zijn die eens voorkomen (bv. opnieuw inzaaien van de weide) betaal je dan gewoon 1/4e?
En wat als er bv. nog een paard bijkomt (van die persoon, niet van jou) waardoor bv. het hooi sneller op is .. Betaal jij dan meer maandelijks pensiongeld?

Of hoe werkt dat allemaal bij jullie? (of zou het moeten werken).

PollyB

Re: Meer paarden = jij meer betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:11

Als je hem in pension stalt bij iemand ga ik er van uit dat de persoon waarbij je hem stalt een vaste prijs in gedachte heeft. Als hij de koste zou delen en jou dus een deel daarvan laat betalen maakt hij er niet veel winst op. Zou dom zijn toch ? Ben jij mooi klaar voor nog geen 50 euro in de maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:12

Ik heb altijd 1 vast bedrag betaald.
Niet extra als er gezaaid moet worden oid.
Dat berekende de staleigenaar wel door in de vaste prijs per maand.

Stond er iemand meer dan betaalde die ook een zelfde vast bedrag.
Dan had de stal eigenaar iets meer over als er gezaaid werd.
Maar dat is zo weinig dat het verwaarloosbaar is Lachen

Hooi enz haalde hij zelf.
Meer paarden was sneller hooi halen Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:12

ik zou een gewoon maandelijks bedrag afspreken. heb je er tenminste geen ellende van, want dan zijn er altijd mensen die zeggen dat hun paard minder eet enz enz Ach gut

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:16

Mijn pony staat in zo'n situatie als jij beschrijft. Ik betaal gewoon elke maand een vast bedrag en daar betaald zij het onderhoud van de wei en het hooi van. Als er een paard extra komt: ook gewoon hetzelfde betalen.
En als ze een keer geld over houd, gaan we een keer wat leuks doen met z'n allen van dat geld. Lachen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:45

Ik zou zeker niet nog eens apart gaan betalen voor het onderhouden van iemand anders' eigendommen. dat is volgens mij niet normaal. Het onderhoud van stal en weiland zou in je pensiongeld moeten zitten.

Ik zou gewoon maandelijks een afgesproken bedrag betalen en meer niet. Als de eigenaar dat bedrag wil verhogen moet hij het op voorhand aankondigen. Uiteindelijk kan hij jou eerst allerlei dingen laten betalen en je de volgende maand aan de deur zetten. Da's nog eens goedkoop bemesten zo. Duivel

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:01

Ik betaal ook gewoon een vast bedrag per maand voor mijn pony's en dit blijft hetzelfde als er een paard bij komt of weg gaat. Van dit geld betaald de pensionhouder de kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:03

Dus jullie doen niet een vast bedrag per maand (voor de algemene kosten zeg maar) en dan als het nodig is nog eens een bedragje bijleggen voor de éénmalige grote kosten (dus bv. inzaaien).

Dat als er een paard bij zou komen ik meer zou moeten betalen omdat dan bv. het hooi sneller opgeraakt heb ik het persoonlijk ook best wel moeilijk mee moet ik zeggen ... Daar moet toch nog eens over gepraat worden als het ooit zo ver gaat komen (het zijn nu nog maar plannen en het kan nog wel een tijdje duren Knipoog ). Toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:26

Ik heb op verschillende stallen gestaan en dan is het gewoon altijd 1 vast bedrag.

En jij meer betalen omdat het hooi sneller op gaat vind ik heel raar...jou paard eet dat hooi toch niet op?
Dat moet de andere eigenaar maar betalen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:32

Mijn paard zou een deel van dat hooi opeten hé Clown
Die loopt gewoon in de kudde Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:34

Die gaat toch niet ineens meer eten dan normaal?

Ik krijg de redenatie van je stal niet helemaal gevolgd Lachen

De meeste stalhouders rekenen uit wat bij hun een paard kost aan voer en stal. En dan kijken ze of ze daar ook nog wat aan weide onderhoud bij tellen. En werk uren. Sta je bij kennisen dan is dat laatste meestal niet echt geteld Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:35

Neen inderdaad, het is dat waar ik het ook moeilijk mee heb om te volgen .. Vandaar de vraag of dat "normaal" is dat je dan meer gaat betalen .. Maar dat is het dus blijkbaar niet Clown

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:10

Als jij een paard extra voor jezelf had gewild, dan had je die wel gekocht zeg ik altijd maar. Ware het niet dat je 1 paard hebt en dus als het goed is ook maar het onderhoud voor 1 paard betaald. Gezien de kudde van bv een grote baal eet gezamelijk, had ik die prijs gedeeld door het aantal paarden. Als iemand dan bv 2 paarden heeft, dan betaald die dus ook voor 2 paarden en jij alleen jouw gedeelte.
Als ik bv een 3e paard op mn landje erbij zet van iemand anders, dan spilts ik de aangeschafte hooikosten door 3én en zo betaald die eigenaar dan voor zn eigen paard. Het ene paard eet meer hooi dan het andere, maar als ze gezamelijk te eten krijgen is dat moeilijk de prijs te bepalen.
Met grote ronde balen die neergezet worden is dat stukken makkelijker, dan pak je de totaal prijs van bv €50 en dat gedeeld door de 3 paarden op mn landje.
Mijn paarden krijgen bv meer hooi dan andere meeste paarden, doordat deze zeer schraal of kaal staan en niet bijgevoerd worden en dan vind ik het niet eerlijk als een andere klant daarvoor zou moeten opdraaien.
Succes, zou het wel overleggen..net wat ik eerder zei, als jij voor een ander paard moet opdraaien had je zelf er wel een 2e bij gekocht toch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:39

Ok, bedankt voor de reactie Lachen

Inderdaad, ik vind het geen probleem om mijn deel te betalen, maar dat ik dan meer zou moeten betalen als die andere persoon er nog een paard bij zou willen vind ik toch moeilijk om te begrijpen. Het hooi (bv.) is dan wel sneller op, maar daar kan mijn paard weinig aan doen, die blijft gewoon evenveel eten natuurlijk... Ik heb het nu niet over als de prijs van het hooi bv. een stuk opslaat ofzo, dat ik dan meer per maand ga betalen .. Dat lijkt me niet meer dan normaal. Maar niet omwille van een extra paard (wat niet van mij is)..

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:42

dat vind ik raar, het zou bij grotere hoeveelheden juist goedkoper moeten worden, of gewoon gelijk.. Juist niet duurder!
Als je ergens een voordelverpakking van koopt, is het toch ook goedkoper? En dat ze niet minder winst wil maken, ok, dan blijft het gelijk.
Gewoon een vast bedrag per paard. Als je dan een paard meer neemt, dan moet je dus ook meer betalen en de rest niet! Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:11

Jouw stalhouder wil er wel een slaatje uitslaan, als ik het goed begrijp.
Hij/zij wil er zelf een paard bij en dan jou meer laten betalen? Oftewel, jij mag het onderhoud van dat andere paard mee betalen? Lijkt me erg oneerlijk.
Als er 4 paarden eten, waar er eerst 3 aten, is het hooi eerder op, dat klopt, maar dat komt omdat hij er zelf een paard bij gezet heeft. Die kosten mag hij niet aan jou doorberekenen.

AylaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:21

Ik moest altijd gewoon een vast bedrag per maand betalen, tenzij de prijzen van het hooi bijvoorbeeld omhoog gingen,maar dat dus niet kwam door meer paarden, het is tenslotte het probleem van de eigenaar dat hij/zij meer moet betalen.. niet de jouwe!

hoop dat je erwat aan hebt!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:24

ik huur een weiland waar mijn paarden staan en tijdelijk nog het paard van mijn moeder. Die betaald een vast bedrag per maand voor de volledige verzorging. Bemesten e.d. van de wei worden door de gene geregeld waar ik de wei weer van huur. Dus we hebben er beide geen omkijken naar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:13

Ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Ik heb bijvoorbeeld hooi van eigen land. Dat is meer dan genoeg om mijn eigen 2 paarden vrij goedkoop van hooi te voorzien.
Ik verreken het verbruik van het hooi naar het aantal paarden.
Als ik dus 3 paardne heb staan, deel ik de kosten van het hooiverbruik door 3, heb ik er 4 staan door 4. Maar er komt een moment dat ik te weinig hooi heb voor de paarden en duurder hooi bij moet gaan kopen, dan worden mijn eigen paarden dus ook ineens duurder. Kan me in dat geval voorstellen dat de prijzen in dat geval omhoog moeten.

Verder is het natuurlijk niet de bedoeling dat jullie de kosten van het extra paard van de eigenaar ineens moeten gaan dragen. Zo van, het was eerst 100 euro per maand, en dan wordt het nu ineens 150 euro per maand, zodat de eigenaar het paard gratis heeft...

Normaal gesproken zou de prijs dus niet omhoog hoeven als er een paard bij kmot, tenzij de kosten per paard hoger worden omdat er meer dieren komen, waardoor er aanpassingen gedaan moeten worden, meer onderhoud nodig is etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:30

Maar dat laatste komt dan toch op hetzelfde neer?
Want een extra paard betekent bv. meer mest (= meer onderhoud) maar ook dat het hooi sneller op is, waardoor er sneller hooi zou moeten bijgehaald worden (= meer kosten). Dus dan zou ik toch gewoon meer moeten betalen volgens jou? Of begrijp ik je verkeerd? Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:24

Het kan zijn dat de kostprijs per paard omhoog gaat. Ik vind het logisch dat er dan meer betaald moet worden als jullie alle kosten delen. Als je een vast bedrag betaald zal dat vaak minder snel veranderen.

Bijvoorbeeld:
Jullie hebben afgesproken het landonderhoud te delen. (eerlijkste is verdelen over aantal paarden, ieder betaald voor zijn of haar paarden)
Nu hebben jullie 2 paarden meer. Er is te weinig gras voor 5 paarden, dus moet er kunstmest gestrooid worden. Eerder was dat niet nodig, nu wel, dus de kosten gaan iets omhoog.

Met hooi moet het niet uitmaken in principe, omdat jouw paard niet meer of minder gaat eten vanwege het andere paard. Als ieder zijn deel betaald ben je alleen afhankelijk van de hooiprijs. Als die hoger is, dan worden de kosten hoger, als die lager is dan worden jouw kosten lager. Nog steeds er van uitgaande dat de kosten verdeeld worden over het aantal paarden blijven de kosten per paard gelijk. Er zal alleen meer ingekocht moeten worden, maar dat hoeft per pakje hooi, en dus per paard, niet duurder te zijn dan voorheen. Tenzij zij benzinekosten doorberekent (maar dat heb ik nooit gedaan, en je kunt ook afwisselen met rijden om hooi te halen)

Strooisel voor de stal: Ieder betaald zijn eigen deel. Het totale verbruik van 4 paarden gedeeld door 4 geeft als het goed is ongeveer dezelfde kosten als het verhoogde verbruik door 5 paarden gedeeld door 5. Geen stijging van de kosten per paard. Tenzij het nieuwe paard van de eigenaar erg vies is in de stal Knipoog

Dan met mestafvoer. Als je eerst met 3 paarden je mest wel gratis kwijt kon, maar nu met 5 niet meer en het af moet laten voeren, kan ik me voorstellen dat dat verwerkt gaat worden in de kostprijs.

Onkruid spuiten:
Dat gaat per ha land. Met meerdere paarden zouden die kosten per paard juist dalen.

Natuurlijk kun jij er niets aan doen dat de eigenaar meer paarden neemt, maar vanuit de eigenaar beredeneert kan ik me dus voorstellen dat die zoiets heeft van: als haar paard er niet stond, was dit niet nodig, dus draagt zij ook bij aan de kosten.

Als je een vast bedrag betaald voor de stalling merk je het minder snel dan wanneer je alles los met elkaar verrekent, maar ook daarbij worden gestegen kosten wel doorberekent.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 01:05

ik betaal voor de paarden die in pension staan een vast bedrag per maand per paard. Net als alle andere pensionners. (Groepshuisvesting en in opfok).

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 01:09

ik heb steeds gerekend wat ik kwijt was per paard aan alle dingen die voorkomen in het (levens)onderhoud. Meer niet, was dan ook opvang van mijn ex-paardje. 0,25 euro meer per baal hooi werd dan ook doorberekend, evenals het storten van de paardenmest (gemiddelde genomen van om 2mnd stal leeghalen enzo). Wormenkuren kon ik over meer paardjes verdelen dus gewoon als een van mijn eigen paarden gerekend.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 01:19

deel jij de lokatie ?
sta je tegen kostprijs ?
of betaal je de kostprijs + een bedrag ?

en wat zijn de afspraken ?
doe je ook gedeelte verzorging ?
dus omstebeurt voeren bv

vertel eens iets meer ..

ooit huurde ik zelf land waar 2 anderen bij zijn gekomen
zij betaalde de kostprijs (landhuur gedeeld door aantal personen niet aantal paarden) en daarbij hooi en strooisel : aantal paarden x ? (dus bv totaal 10 paarden jij hebt 2 paarden is totaal kosten bv hooi : 10 x 2 , we hadden sobere ponys/paarden en shetters telde voor een half paard )
en dan deelden we ook de kosten voor onderhoud lokatie
en verdeelden we het werk

ene keer voerde persoon 1 en dan ook direct mesten en watervullen etc
andre keer persoon 2 etc
daar hadden we een schema voor

dit was voor de anderen de goedkoopste oplossing Knipoog

heb ook nog wel eens een lokatie gehad waar iemand in pension kwam en deze
betaalde gewoon een x bedrag , hoefde verder ook niks te doen
uit dat bedrag kwam dus oa hooi ed voor dat ene paard + een bedrag voor onderhoud weide ed

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:15

Zo doen wij het ook ongeveer.
Bij ons zitten de tegemoetkoming in onderhoudskosten en vergoeding gebruik weiland/paddock/stallen/bak/water/electra in een vast bedrag per maand en de rest wordt verdeeld over het aantal paarden (ruwvoer/wortelen/strooisel gezamenlijke schuilstal) of is voor jezelf (strooisel eigen box, krachtvoer, wormenkuren, dierenarts etc.).

De meeste stallen en particulieren vragen gewoon een vast bedrag per paard. Dan heb je al dat gereken niet en weet je als klant waar je aan toe bent elke maand.