Pony wordt baas! Tips gevraagd..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Pony wordt baas! Tips gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 15:00

Mijn pony is eigenlijk altijd een hele lieve rustige knol, maar als het om eten gaat kan ze nogal gemeen uit de hoek komen.

Andere paarden op haar wei verdraagt ze niet en schopt ze kreupel (bij wijze van spreken).

Maar gisteren was ik toch onder de indruk. Ik was haar een beetje aan het bijgeven op de wei (stripbegrazing), dus paaltjes aan het verplaatsen. Op één of andere manier wou ik enkele paaltjes een beetje terugzetten nou net aan de kant waar ze aan het grazen was. En ze draait zich heel gemeen om, dreigend met de oren in de nek. Ze heeft me net niet geschopt maar het zat er zeker aan te komen, had ik niet kwaad geroepen.

Ja ik weet dat het niet slim was om net aan haar kant de paaltjes te gaan terugnemen, maar dan nog, ik wil niet zo'n reactie van haar kant. Zij hoeft me niet te willen schoppen.. Ik was toch even heel bang om een hoef tegen m'n kop te krijgen.

Ik denk dat ik een beetje meer baas zal moeten worden. Ik las al een paar dingen over grondwerk maar daar ken ik niets van eigenlijk.

Tips??

Nagini

Re: Pony wordt baas! Tips gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:03

Ik denk vooral consequent zijn, en een goede houding naast je paard hebben. Zelfverzekerd zijn en zorgen dat ze gewoon al niet de indruk heeft dat ze misschien wel over jou heen kan 'lopen'.
Doet ze dat wel (bijv met dreigen) berispen.

Ik zelf vind het ook best moeilijk hoor Ja ben nu met mijn verzorgpaard ook bezig, het is een hengst die langs de merries moet.. en ik merk toch dat het aan je houding moet liggen. Eerst was ik nogal bangig en liep ie als het ware met me te spelen.
Maar zodra je zelfverzekerd word en je ook zo opstelt dan hebben ze ook meer respect voor je..

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:03

Misschien dat je een zweepje oid mee kan nemen als je dit soort dingen gaat doen?
dat je haar direct bestraft als ze iets gemeens van plan is?
succes ermee!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:09

Een zweepje vind ik persoonlijk niet zo'n strak plan.
Begrijp me niet verkeerd, als een paard een knal verdient krijgt ie 'm ook..

Maar met een zweep vind ik dan vaker net iets té.

Lizzie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:17

hmm, je zal erg consuquent moeten blijven Nagelbijten / Gniffelen
verder heb ik niet veel tips voor je Nagelbijten / Gniffelen

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:28

Ik heb begin december een (bijna) doodschop van mijn paard gehad op dezelfde manier, resultaat, 5 gebroken (en dan bedoel ik ook echt goed kapot) ribben, een longperforatie en een klaplong...7 dagen ziekenhuis, 2 maanden ziektewet. Op zich was de trap niet echt op mij gericht maar ik stond plots tussen de kudde met bovenstaande als gevolg. Als ik nu bijvoer op het land neem ik een koetsierszweep mee, niet om te meppen maar om de paarden op veilige afstand te houden. Dit werkt heel goed, ze zijn er nu aan gewend om op afstand te blijven en ik voel me veilig en straal dit ook uit. Wellicht een goede tip, pas ajb op want een ongeluk zit in een klein hoekje hoor!

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:17

SanneK schreef:
Misschien dat je een zweepje oid mee kan nemen als je dit soort dingen gaat doen?
dat je haar direct bestraft als ze iets gemeens van plan is?
succes ermee!

Beter zonder zweep, als je die bij hebt heeft ze alleen oog voor de zweep en niet voor jou.
Als je er dan dalijk geen bij hebt ben je de klos.