Veulen steigert tegen me aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dingess

Veulen steigert tegen me aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 17:35

Hallo , ik ben heb een friese merrie veulen Zanna ze is 10 maanden.
Het is echt een poepie , ik kan er alles mee doen ik kan zo der hoef optillen zonder dat ze een stap verzet , ze heeft nog nooit getrapt naar men shet
en naar mensen. je zou het eigelijk niet kunnen zeggen van een veulen van 10 maanden , maar ze heeft een hartje van goud ( tot nu toe het kan altijd veranderen ).
Maar nu mijn probleem :
Mijn nichtje verzorgt mijn shetlander omdat ik er te groot voor ben om op te rijden , dus mijn nichtje rijd in de wei met hem en rondjes lopen enzo. en ik sta dan te kyken in de wei en knuffelen met Zanna. Maar het is me nu al 2 keer gebeurt dat als k in een omhelzing sta of ik ben der aan het aaien , dat ze gaat steigeren terwijl ik ernaast sta !
Ze raakt me niet , ze kijkt echt uit want k hoef niet eens een pas opzij te doen en ik blijf ook altijd rustig omdat ze anders schrikt en dan valt ze misschien achterover.
ik heb altijd eigen paarden en verzorgpaarden gehad , maar geen veulens en dit gedrag ook niet meegemaakt.
Mijn vraag is dus als iemand het weet , doet ze dit omdat ze wil spelen of omdat ze dominant wil zijn of iets anders? als ze steigert heeft ze der oortjes gewoon normaal naar voren en als ze weer staat komt ze weer knuffelen. Aangezien ik niet weet of het spelen is of iets dergelijks kan ik er ook niks aan doen.
Dus als iemand er iets over weet , wil k het graag zien want als ze het doet om dominant te zijn , moet ik der laten zien wie er de baas is maar als het spelen is niet.
Alvast bedankt voor de reacties op mijn vraag !

eline_di

Re: Veulen steigert tegen me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:17

Dit klinkt als pure speelsigheid. Jonge dieren hebben behoefte aan leeftijdsgenoten.
Als ze die niet hebben gaan ze anderen zoeken om mee te spelen. In dit geval ben jij dat.
Probeer dit gedrag zeker niet te belonen want het kan gevaarlijk worden als ze het in de toekomst blijft doen.
Maar ik zou me er zo op het eerste gezicht weinig zorgen om maken, het is tenslotte een veulen. Maar pas dus wel op als je naast haar staat. Want ze wil waarschijnlijk gewoon graag met je spelen.

Ik heb zelf een 10 maanden oude Friese hengst en hij probeert het ook af en toe. Maar eigenlijk alleen als ik met hem in de bak aan het spelen ben.

Rocky_Maniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:16

Hallo,
Ik heb een 2 jarige Lusitano merrie en die stijgert (of dreigt daartoe) ook naar mij.
Vooral als ik haar ff los wil laten in de bak, dan weet ze dat ze mag spelen en word ze helemaal gek!
Ze heeft dan geen geduld tot ik het touw los heb, dus begint ze te steigeren! Dat ze leeftijdsgenoten nodig heeft is echt duidelijk
ze is de jongste op stal. Over een paar weken gaat ze lekker het land in met nog 2 2-jarige friese merries, kan ze daar fijn mee spelen en gek doen!
Ik hou het er maar op dat het de leeftijd is en dat ze moet leren geduld te hebben!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:25

negeren en weglopen lijkt mij t beste. straffen heeft geen nut, maar wel duidelijk maken dat je er niet van gediend bent...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:44

Ik zou alleen denk ik zelf niet weglopen, want straks denkt ze dat zij je wegjaagt ofzo, en gaat ze het nog vaker doen, wat je wel moet doen weet ik zo gauw niet, want toen die van mij die leeftijd had stond hij op de veulenopfok en ik heb dus dit probleem nooit met hem gehad.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:52

Typisch geval van een veulen dat opgevoed moet worden door soortgenootjes ...

Als je slim bent, breng je dr naar een opfok adres waar ie leert wat zijn plek is, en lekker kan ravotten met andere soortgenoten

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:36

idd opfok opzoeken!
dit gedrag moet 'afgeleerd' worden, anders blijft ze met mensen aan de haal gaan!

opfok is de beste optie voor een jong dier en gewoon lekker 3 jaar van afblijven Knipoog