Juryleden: vaak ruiters met te lange zweep in de ring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

San

Juryleden: vaak ruiters met te lange zweep in de ring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 14:00

Graag wilde ik van de andere juryleden weten of zij het ook zo enorm vaak tegenkomen dat ruiters met te lange zweep in de ring komen. Ik vind het echt heel veel voorkomen.

Ik heb tot nu toe aan het einde van de proef de combi's bij me geroepen en aangegeven dat ze deze zweep de tweede proef moesten omruilen voor een kortere. Aardig bedoeld, maar ik heb het gevoel dat dit niet werkt. Wat doen jullie hieraan? Ik merk dat er door veel juryleden gezegd wordt van: 'neem de volgende keer een korter zweepje mee, want eigenlijk mag dit niet'. Uiteindelijk komen veel ruiters 'er dus toch mee weg' (dit klinkt zwaarder dan ik het bedoel) en blijf je dus veel te veel mensen met een te lange zweep zien rijden op concours.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Only_Kiekie

Re: Juryleden: vaak ruiters met te lange zweep in de ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:02

Mijn moeder is ook jury,

Maar het is toch zo dat je eigenlijk niet eens mag starten met een te lange zweep? Of heb ik dit fout..

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:06

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zo heel vaak tegenkom. Maar de deelnemer mag in dat geval niet starten met die zweep.

Overigens heb ik zelf ook wel eens gehad dat een jury dacht dat ik een te lange zweep had terwijl dat niet zo was. Soms lijken die dingen langer dan dat ze zijn.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:07

Mag ik dan als leek vragen wat de toegestane lengte is?

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 14:08

1.10 m. incl handvat en touwtje.

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:15

Er was van het zomer ook eentje die die had alléén de zweep dus zonder handvat en touwtje al op 1.06 zitten geloof ik.. ofzo.. Ik weet niet meer

Mijn moeder had het telaat gezien en heeft haar dus de proef laten afrijden.. Na die tijd wel wat van gezegt Ja

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:07

Pfff ... ik neem geen meetlint mee de auto in, dus ik vind het prima.
Ik vind dat echt iets voor een federatievertegenwoordiger. Het zweepgebruik zelf lijkt mij belangrijker dan de lengte.
Valt voor mij onder de noemer 'lekker belangrijk' Clown

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:34

op mijn eerste wedstrijd werd er ook gemeten. Sommige mochten er niet mee starten.
Aan mij werd het alleen maar gevraagd maar heb hem gekocht als 1.10.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:37

Ik snap het ook niet zo goed ... wat doet de lengte van de zweep er eigenlijk toe? Heb gebruik is toch veel belangrijker, of je dat nu met een kort of lang zweepje doet?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:01

Bij buitenwedstrijden heb ik altijd rolmaat bij me.
Als deze te lang is, krijgen ze een waarschuwing en moeten ze of de zweep direct omruilen of zonder zweep rijden.

Volgens artikel 139 lid 2 zouden we ze moeten uitsluiten (gebruik van niet toegelaten hulpmiddelen) maar ik vind dit wel erg zwaar.
Eigenlijk zie ik het probleem niet van een te lange zweep en daarom straf ik het niet zwaarder. Wat maakt het nu eigenlijk uit of ie 1.10 of 1.20 is?

Nu ik dit zo opschrijf, besef ik wel dat dit nu mijn eigen regel is maar ja....

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:42

Fitzroy schreef:
Pfff ... ik neem geen meetlint mee de auto in, dus ik vind het prima.
Ik vind dat echt iets voor een federatievertegenwoordiger. Het zweepgebruik zelf lijkt mij belangrijker dan de lengte.
Valt voor mij onder de noemer 'lekker belangrijk' Clown

vaak ben je buiten jurylid ook de federatievertegenwoordigen, althans hier in de regio wel.

verder ben ik het met je eens, ik maak me er ook niet druk om hoelang iemand zijn zweep is, ook ik vind het zweepgebruik belangrijker, meetlint heb ik ook nooit bij me.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:46

Mijn zweep is als het goed is netjes 1.10, en ik had vorig jaar dus onder aan mijn protocol staan dat ik er eigenlijk niet mee had mogen rijden omdat 'ie te lang was... Clown

Ik ga zelf eigenlijk wel een beetje met Fitzroy mee (als heb ik niks te vertellen natuurlijk als 'niet-jurylid'), maar wat is nu echt belangrijk en hoe belangrijk is die paar cm...

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:47

maar het lijkt mij dat je soms met een groot paard een grotere zweep moet gebruiken om je paard ffies de weg te wijzen ??

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 05:45

judithh schreef:
vaak ben je buiten jurylid ook de federatievertegenwoordigen, althans hier in de regio wel.

Zeker in het indoorseizoen is dat wel zo, maar dan nog ... verder dan het rapport invullen gaat dat eigenlijk niet.
Je bent te druk met jureren om ook nog het inrijterrein in de gaten te houden.
Ik weet niet hoe jij dat doet (afgezien van een evt. pauze die ook niet eens altijd ingepland wordt Clown )

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 09:27

Meestal valt de te lange zweep me ook alleen op als hij in mijn ogen teveel / verkeerd gebruikt wordt... maar goed dan nog omdat 'wij' juryleden er niet van wakker kunnen liggen, blijven er eigenlijk ruiters met te lange zwepen rijden en simpel gezegd mag dat eigenlijk niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:43

ik heb een creme kleurige zweep, zou 'ie daarom meer opvallen en de indruk wekken dat 'ie langer is?
ik gebruik 'm nl. zelden tot nooit... Clown

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:55

Ik moet zeggen dat ik sinds de nieuwe regel nog niemand in de ring heb gehad met een te lange zweep.
Overigens vind ik de regel belachelijk. Een A pony mag met dezelfde lengte zweep gereden worden als een paard van 1.85 (en als je hem dan moet gebruiken tik je jezelf op je been).
Ik vraag me ook nog steeds af wat de achterliggende geachte is. Gelijktrekken met de FEI iig niet. In het buitenland is 1.10 namelijk wel toegestaan (zonder touw). Maar goed, dat terzijde.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 11:58

Tsjah ik vond het ook erg vervelend met starten.. reed ook een kasteel van een paard die ook nogal wat flegmatiek was en even bijkriebelen was er dan weinig bij met dat mini stokje... maar goed, regels zijn regels.

Waarschijnlijk is het wel de bedoeling geweest om het gelijk te trekken met de FEI, maar heeft er iemand niet goed gelezen bij de KNHS Knipoog

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:00

ZEKER WETEN!

Ik schrijf veel bij jury's en het komt echt ENORM vaak voor dat de zwepen te lang zijn. Sommige jury's hebben meetlint mee, dus pas op Vork .

Laatst vroeg een jury: "weet je dat je zweep te lang is?", waarop veel deelnemers zeiden dat dit niet het geval was. Maar op de vraag hoe lang hij dan mocht zijn wist niemand een antwoord.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:07

Ik krijg regelmatig ruiters in de ring met een (overduidelijk) te lange zweep.
Tot nu toe heb ik er nog nooit iets aan gedaan, hooguit een keer een waarschuwing gegeven of een opmerking gemaakt onderaan de protocol.

Zoals al eerder gezegd, ik vind het zweepgebruik veel belangrijker.

bea_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:19

Sansje schreef:
Graag wilde ik van de andere juryleden weten of zij het ook zo enorm vaak tegenkomen dat ruiters met te lange zweep in de ring komen. Ik vind het echt heel veel voorkomen.

Ik heb tot nu toe aan het einde van de proef de combi's bij me geroepen en aangegeven dat ze deze zweep de tweede proef moesten omruilen voor een kortere. Aardig bedoeld, maar ik heb het gevoel dat dit niet werkt. Wat doen jullie hieraan? Ik merk dat er door veel juryleden gezegd wordt van: 'neem de volgende keer een korter zweepje mee, want eigenlijk mag dit niet'. Uiteindelijk komen veel ruiters 'er dus toch mee weg' (dit klinkt zwaarder dan ik het bedoel) en blijf je dus veel te veel mensen met een te lange zweep zien rijden op concours.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Ik wil hier even op reageren.
Mijn dochter reed met een zweep die 1,08m is, de gehele lengte Dit dus niet te lang, mag 1.1m mijn.
Zij heeft tot 2x toe commetaar gekregen, omdat de zweep te lang was volgens de jury.
En als je dan zegt dat de zweep goed op lengte is, en zegt dat ze de zweep naar mogen meten dan doen ze dat niet.

Kijk prima dat ze er iets van zeggen, maar het moeten ze ook de moeite nemen als de zweep op lengte is om deze dan na te meten.

En wat ik het ergste vond is dat een ander meisje na haar reed met een zweep van 1.18m en die kreeg geen commetaar

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 08:54

Het zal me echt een zorg zijn! Ik vind die hele regel namelijk echt nergens op slaan en ook zonde van mijn tijd om daarop te letten. Net wat hier eerder aangehaald wordt, een kind op een A pony mag met een zweep van 1.10 rijden en ik met mijn paard van 1.84 moet het daar ook mee doen.

Sterker nog, als je tijdens het losrijden kijkt zie je overal zwepen die langer zijn dan toegestaan, en ook al worden die weggelegd vóór je de ring in komt, dit valt denk ik onder niet toegestane hulpmiddelen dus dan is het einde zoek....

Ik let er dus niet op!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:06

daffodil schreef:
Sterker nog, als je tijdens het losrijden kijkt zie je overal zwepen die langer zijn dan toegestaan, en ook al worden die weggelegd vóór je de ring in komt, dit valt denk ik onder niet toegestane hulpmiddelen dus dan is het einde zoek....

Ik let er dus niet op!

Klopt met losrijden mag het ook niet...
Als je als jury dat allemaal in de gaten moet houden heb je geen tijd meer om de proeven te beoordelen Schijnheilig
Dan zullen ze toch echt iemand bij de losrijring moeten zetten, het als bij het springen (zoals ook op de juryavond is besproken).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:05

Ik heb ook geen meetlint in de tas zitten, dus kan het nooit echt controleren.
Als ik het vermoeden heb dat iemand een te lange zweep heeft, zet ik er wel onderaan het protocol een opmerking op, dat erop gelet moet worden dat de zweep maximaal 1,10 mag zijn (inclusie het touwtje). Maar ik kan zonder meetlint niet bewijzen dat de zweep te lang is en ik kan vanuit mijn hokje bovenin de kantine ook moeilijk een zweep gaan opmeten.
Het blijft bij mij dus doorgaans bij een waarschuwing als ik het (sterke) vermoeden heb dat de zweep te lang is.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:00

Ik snap het probleem met de lengte van de zweep niet zo. Verward
Heb een nieuwe zweep gekocht i.v.m. de nieuwe regel en deze neem ik dus mee op wedstrijd. Maar waarom dit nu is ingevoerd. Verward