Zoals ik het begrepen heb moet je tijdens het seizoen niet per se over te gaan als je 25 punten hebt (op het einde van het seizoen natuurlijk wel). Je mag gewoon blijven door rijden in de B1, maar als je dan op het einde van het seizoen wel moet overgaan, worden je punten aangepast naar de ondergrens van B2.
Vb: Je rijdt acht tornooien en je bent acht keer eerste, dan heb je 80 punten. Op het einde van het seizoen moet je overgaan, maar je behoudt je 80 punten niet (anders zou je onmiddellijk naar L2 mogen), je punten worden dan op de ondergrens van je nieuwe klasse geplaatst, nl. 25 punten.
Ik vind het op zich wel een goed systeem, alleen vrees ik dat de verliespunten behoorlijk zwaar gaan doorwegen. Stel er zijn 21 ruiters in een ring, dan krijgen er 7 een verliespunt. Als de resultaten heel dicht bij elkaar liggen (of er zijn een aantal ex aequo's), dan kan het goed zijn dat de 15de (= de 1e die een verliespunt krijgt) misschien maar tien puntjes minder heeft dan de eerste (en bv nog meer dan 60% behaalt).
Het systeem in Nederland is volgens mij nog altijd beter, maar hier in België is dat helaas niet haalbaar omdat de jury veel te vaak ongeschoold is. De puntenverdeling is te weinig op elkaar afgestemd. Bij de ene jury kan je winnen met 160 (op 260), bij een andere jury kan je achteraan bengelen terwijl je wel 180 punten behaald hebt ...
Ik denk dat er na de zomer heel wat geëvalueerd zal moeten worden en dat er hier en daar nog wat aanpassingen zullen moeten doorgevoerd worden.