Paard erg nerveus als stalmaatje weg loopt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosvanBlue

Paard erg nerveus als stalmaatje weg loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 08:10

Mijn paard staat in een buitenbox, met links en rechts naast hem andere paarden. Als zijn stalmaatje waar hij het dichtste bij staat (links) even weggaat en hij blijft alleen achter zou hij graag zijn box willen afbreken om mee te gaan. Volkomen logisch natuurlijk, paard is een kuddedier en zijn 'kudde' loopt weg, dan moet hij mee. Maargoed het is dus niet zo handig als hij zo wild word in zijn box en tegen de deur en wanden trapt. Hoe kan ik hier nu het beste op reageren? Ik heb het tot nu toe genegeerd, en als hij weer rustig stond met wat hooi bij hem gaan staan. Als ik bij hem ben is hij nog wel onrustig dan, maar springt niet in het rond, dan is hij voorzichtiger. Of is dit een gewoon een kwestie van tijd. Dat hij moet leren dat zijn maatje altijd wel terug komt. Straffen lijkt me geen goede optie, dat is ook aandacht. Wie heeft er tips?

Chanelly

Re: Paard erg nerveus als stalmaatje weg loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:13

Geef hem iets te eten, hooi ofzo.
en gewoon negeren. want als ik op die van mij ga reageren word het alleen maar erger. blijven oefenen.

MoniqueBuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:14

Ik ken dit van mijn ene paard (Omar). Bij mij is het geluk dat het paard waar hij zo heel erg aan gehecht is (Jake) ook van mij is. Ze staan samen met 16 andere paarden op een pensionstal. De andere buurvrouw van Omar mag rustig van stal gehaald worden van hem, dat vind hij geen probleem en blijft gewoon rustig.
Op stal moet Jake gewoon altijd bij Omar zijn, buiten in de wei valt dat gelukkig mee. Dus als ik met Jake wil werken doe ik dat alleen als de hele kudde buiten staat.
In de laatste Bit staat een artikel over verlatingsangst bij paarden, voor mij was dit een fijne bevestiging. Misschien dat jij ook iets aan dit artikel kunt hebben.
Ik had vanalles geprobeert om Omar van z'n verlatingsangst af te helpen, maar niets hielp. In dat artikel staat dat je dan voor een vriendje moet zorgen wat altijd bij hem is. Gelukkig ben ik in die mogelijkheid, en is er dus een situatie waarin hij geen last heeft van zijn verlatingsangst (in de wei).
Heel veel succes met samen zoeken naar de oplossing voor jullie.
Groetjes van Monique.

_marlies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:25

het is ook een kwestie van tijd. Mijn paard heeft het ook heel erg gehad. Maar op een gegeven moment snappen ze dat hun maatje weer terug komt.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:07

Het is idd een kwestie van tijd.
Je kunt oefenen met hem om hem bijv. in de eerste week 10 min alleen op stal te zetten, daarna 15 min en dat breid je dan uit.
Hij moet leren dat hij altijd terug komt naar zijn maatje, dan zal alles een stuk makkelijker gaan.

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:30

Wij hebben ook een paard wat het niet leuk vindt als zijn maatje de wei verlaat, maar door het gewoon veel te doen is het steeds beter geworden! 100% zal het nooit worden (logisch ook wel, het is heel natuurlijk), maar maakt zich lang niet meer zo druk!

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:00

ik ben het niet met jullie eens dat het goedkomt Knipoog
Hier is dit al 3 jaar aan de gang en er komt echt geen verbetering in.
Dat artikel in bit slaat nergens op, geef hem wat hooi Clown nou dat walst ze plat, ze wil maar 1 ding, achter de andere aan !

Op zich is dit al een heel onzeker paard, wil graag bij dr vriendin staan en zelfs als deze geen zin heeft in haar in dr persoonlijke ruimte , laat ze zich trappen en staat dan te kijken van ; wat doe ik fout ?
Dit is echt een veel breder probleem.

Heb je een grote stal, groot erf, zou je paarden die aan elkaar dreigen te hechten, het best meteen uit elkaar kunnen zetten.
Het kan zelfs gewoon gevaarlijke situaties opleveren, als je in je eentje met het paard met verlatingsangst zou willen buitenrijden. Dat kan je simpelweg vergeten, want je bent zo weer thuis.

Zelf probeer ik nu elke dag even met haar bezig te zijn, 5 meter bij dr vriendin vandaan, weer terug. Volgende dag 10 meter bij dr vriendin vandaan enw eer terug....gaat dat niet, dan tussenliggende stapjes nemen van 1 of 2 meter.
Langzaamaan wil ik dan toch het erf afdraaien, uit zicht van de anderen. Maar dan begint het hoor !!
nek operop, dribbelen, gillen....
Zodra ze rusitg loopt, keer ik om, mag ze terug.

Als ik er lang over nadenk, is het eigenlijk gewoon zielig. Zo'n paard kan zichzelf zo gek maken in dr koppie en o wat zijn ze dan sterk.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid, ts, ik blijf dit volgen en hoop dat het bij jou niet zo ver komt als bij mij. Knipoog

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:17

Mijn ene pony heeft dit ook heel erg. Zo erg zelfs, dat de deur uit de stal is gemept, de drinkbak van de muur gesloopt, zijwanden allemaal deuken etc.
Hij ging helemaal door het lint.
Ik moet zeggen, het is in dat ruime halfjaar, een heel stuk verbeterd.
Hij kan nu zelfs gewoon in z'n eentje op de wei staan, zonder door de hekken heen te walsen. Hij rent en hinnikt nog wel eventjes als ik net weg ben met mijn andere pony, maar hij word niet meer compleet gek.
Ik dacht in het begin, dit gaat nooit goedkomen. Ik ben al echt heel blij dat het nu redelijk gaat. Helemaal nooit over gaat het denk ik niet, is en blijft natuurlijk kuddegedrag.
Ik denk dat het sowiezo veel tijd nodig heeft, en veel oefenen.
Succes!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:50

Tussen mijn merrie en haar vriendje is het ook zo.
Gelukkig kan ik mijn merrie zonder probleem halster aandoen en uit de weide halen. Aan de muur staat ze wel te draaien enzo. Maar kan wel met een ander paard het erf af zonder problemen.
Maar als mijn merrie in de weide blijft en haar vriendje eruit gaat wordt ze ook gek, dan zit ze te roepen en rond te lopen dat ze helemaal bezweet is.
Er zijn nogthans een dikke 15 andere paarden in de weide.
Erg lastig

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:00

Mijn jonge ruin hechte zich heel sterk aan 1 merrie. Op het laatst was hij zo gek op stal dat hij een gevaar voor zichzelf, maar ook voor mij was. Eten geven hielp echt niet. In no-time dik voorbeen, ander voorbeen kapot en neus kapot.
Het leek steeds erger te worden. Mijn paard ging ook steeds slechter eten. Hij had zo ontzettend veel stress.

Ik heb 'm op stal laten verplaatsen, zodat hij niet meer naast haar staat en in een andere wei gezet. Nu is hij er 1.5 week vanaf en hij is veel rustiger geworden. Staat gewoon alleen op stal te slapen en is weer een stuk voller.
Hij hecht zich niet snel aan ruinen, dus ben er niet zo bang voor dat hij weer zo gaat flippen.

lotte_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:54

ik heb het ook gehad met een ruin en een merrie de ruin kon niet zonder zijn merrie ze staan al jaren lang samen als ik de merrie ga borstelen gaat de ruin over het lint
ik heb de merrie aan de halstertouw voor de stal neergezet waar de ruin staat.
ik had geprobeerd om steeds een klein stukje verder weg te staan met te merrie.
op ten duur is het redelijk gelukt maar nog steeds niet helemaal

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:28

dat is verlatings angst.
pas daar wel mee op.
want een paard bij ons in de wei had dat ook
en opgeefment was ik aan het rijden werd er gebeld dat het paard over de weg rende.
hij was uit paniek over het hek gesprongen op zoek naar mijn pony