Alle onderdelen goed uitgevoerd, laatste gangcijfer toch laa

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Alle onderdelen goed uitgevoerd, laatste gangcijfer toch laa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 22:00

Hoi bokkers.

Ik had afgelopen weekend concours en kreeg van mederuiters te horen dat mijn punten absoluut niet klopten met wat ik samen met mijn paard had laten zien.
Ik hoorde her en der het woord vriendjespolitiek vallen, maar heb me daar weinig van aan getrokken.
Thuis de video bekeken en het zag er echt netjes uit. In ieder geval wel een winstpunt waard. Helaas werd me deze niet gegund, maar dat maakt me nog niet zoveel uit.
Waar ik vreemd van opkeek was het cijfer voor de stap.
Een 5? Ach gut
Voor de middenstap kreeg ik een 8 en andere staponderdelen een 7.
Ik heb het uitgerekend en kwam op een gemiddelde van staponderdelen uit op een 7,3
Waarom dan een 5 bij stap?
Helaas viel me dit te laat op, anders had ik de jury om uitleg kunnen vragen.
Misschien kan iemand mij helpen bij het vinden van een juist antwoord?

Sim

Re: Alle onderdelen goed uitgevoerd, laatste gangcijfer toch laa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:16

Ik denk dat dat lastig wordt.
De enige die jou het juiste antwoord kan geven is het jurylid zelf, maar dat zal niet meer lukken.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 22:53

Nee, dat weet ik. Clown
Misschien dat meerdere ruiters zoiets meegemaakt hebben?
Vond het iig erg vreemd. Bloos

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:27

Dat kan dus gewoon niet.
Een 5 voor stap betekent bv telgangen of ongelijke grootte van de passen.
Het zou nog kunnen dat je een hoger cijfer heb voor middenstap omdat je dan je paard langer laat en dan vaak het telgangprobleem stopt.
Verder kom je in B alleen de overgangen naar stap tegen. Mochten deze dan goed zijn en je daarna in het zgn. grijze gebied de eerder genoemde problemen tegenkomen dan zou je bij mij niet op een 7 uit kunnen komen.

Ik vind overigens dat bij een 5 altijd commentaar moet staan waarom. Dan blijf je ook niet met dit soort vragen zitten.

De punten voor de gangen blijf ik raar vinden. Als een paard super draaft krijgt ie een 7, soms vraag je je af wat voor een bewegingsspectacel het dan wel moet zijn om aan een 8 of 9 te komen.
Daarnaast zie je dan dat veel jury's blijven hangen op de 6, terwijl bv een sloffend paard met stijl achterbeen ook die 6 krijgt.
Mijn paard galoppeert en draaft minimaal voor een 7 en als ie goed ontspannen is voor een 8. Hoe vaak ik dan niet een gewone 6 krijg. Vind ik echt balen.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:04

Dat had ik dus dit weekend ook.
Ik had een vijven en vieren voor alle gangen, terwijl ik uitstrekte met achten. Oke Haha!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:06

ik heb dat vaak gehad, de proef was gewoon oké. niet bijzonder goed of bijzonder slecht. kreeg op de stap draf en galop 6en of zelfs 5en. terwijl mijn merrie een stermerrie 1e premie is. dus uiterst goedgekeurd is op de gangen. hoe kan ik dan zo laag scoren bij de gangen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:26

Herkenbaar,1 van m'n paarden krijgt altijd 7ens en 8en voor de stap,en bij sommige jury's word het onderaan ook gewaardeerd dmv 7 of 8.En bij andere staat er gewoon een 6je maar dat zijn vaak de jury's waarbij alles onderaan een 6 of 5 is.Ongeacht wat je laat zien..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:35

lotjj92 schreef:
ik heb dat vaak gehad, de proef was gewoon oké. niet bijzonder goed of bijzonder slecht. kreeg op de stap draf en galop 6en of zelfs 5en. terwijl mijn merrie een stermerrie 1e premie is. dus uiterst goedgekeurd is op de gangen. hoe kan ik dan zo laag scoren bij de gangen?

Omdat een paard met een keuring aan de hand loopt, en met een wedstrijd onder het zadel gereden wordt.
Dit betekend trouwens ook dat het niet aan het paard kan liggen Tong uitsteken Tong uitsteken

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:36

Brainless schreef:
lotjj92 schreef:

Omdat een paard met een keuring aan de hand loopt, en met een wedstrijd onder het zadel gereden wordt.
Dit betekend trouwens ook dat het niet aan het paard kan liggen Tong uitsteken Tong uitsteken

ik heb zelfs proeven boven de 190 gereden met hoge punten op onderdelen, en 6jes op de gangen. ligt dat dan aan de ruiter Knipoog

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:45

lotjj92 schreef:

ik heb zelfs proeven boven de 190 gereden met hoge punten op onderdelen, en 6jes op de gangen. ligt dat dan aan de ruiter Knipoog

Tijdens de proef kijken ze naar de uitvoering van dat onderdeel , dus bijvoorbeeld grote volte in stap.
Rij je een nette volte krijg een goed cijfer.
De apart beoordeelde stap/draf is het gemiddelde cijfer van de gangdie het paard in z'n geheel in de proef laat zien.
Anders zou je bij elk onderdeel een slecht cijfer hebben.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:39

Ja wat Brainless zegt wou ik ook net zeggen. De gangen worden naar mijn weten apart beoordeeld van de oefening zeg maar. Al moet ik zeggen dat het verschil bij jou wel heel groot is. Dat vind ik wel raar ja.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:48

[quote="Brainless
Tijdens de proef kijken ze naar de uitvoering van dat onderdeel , dus bijvoorbeeld grote volte in stap.
Rij je een nette volte krijg een goed cijfer.
De apart beoordeelde stap/draf is het gemiddelde cijfer van de gangdie het paard in z'n geheel in de proef laat zien.
Anders zou je bij elk onderdeel een slecht cijfer hebben.[/quote]

Dat is dus absoluut niet waar.
Als je paard stapt voor een 5 en een goede volte rijdt kan dit het onderdeel een puntje opwaarderen. zoals slechte volte de vijf naar een 4 kan doen veranderen.
Draaft je paard voor een acht en maak je een goede volte kan dit een 9 (als de jury dit duft te geven) of bij slechte volte een 7 worden.

Of je nu goede figuren of niet gereden hebt, onderin wordt alleen de kwaliteit van de gang beoordeeld. Het kan dus voor komen dat je slechtere cijfers voor de onderdelen hebt maar een 8 voor de gangen (of zo zou het moeten zijn).

Een goed beweged paard kan zich dus meer "fouten" veroorloven.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:54

Oké, ik lees nu dat er meerdere last van hebben, dacht dat dit mij alleen was overkomen. Clown

Ga er nu dus zeer zeker opletten, zodat ik aan het einde van de rits de jury kan vragen waarom. Vork

En er stond ook helemaal niets bij, dat vond ik nog veel vreemder Verward

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:14

ik het het een paar keer op de draf gehad van mijn merrie.
ene bv proef gewoon 6jes ervoor en proef er direct achteraan had ik een 5 voor de draf.
mjah.. wat ze maar willen Clown

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:13

Met mijn Groninger heb ik dit ook wel gehad; vijven voor alle gangen, zevens op de afzonderlijke onderdelen. Nu moet ik daar meteen aan toevoegen dat hij in die tijd kwakkelde met een hoefblessure en de gangen inderdaad heel simpel uit de verf kwamen, maar die onvoldoendes konden we niet duiden.

Citaat:
Een 5 voor stap betekent bv telgangen of ongelijke grootte van de passen.

Is dat echt zo? Bloos! Want in mijn geval is het paard beslist niet onstabiel. Alleen niet spectaculair in z`n bewegingen.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:10

Ik vraag me soms ook wel eens af waar die cijfers vandaan komen. Laatst had ik best redelijke proef neergezet maar ging het door die cijfers echt best omlaag. Op de galop + draf haalden we 2 5-en terwijl ik op de onderdelen in de proef ook gewoon 6-en en 7-ens had gereden. Pony sprong ook niet over in galop, galopeerde niet verkeerd aan en deed imo niet veel fout.

Ik was op dat moment idd ook wel benieuwd geweest naar commetaar van de jury, maar pas thuis viel het me op.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 22:15

Ja, mij dus ook, vandaar dat ik een topic heb geopend.
Nu wordt ik nog alerter als ik de coupon terug krijg. Nagelbijten / Gniffelen

Had het gisteren met mijn instructeur erover en hij vond het ook een beetje vreemd. Verward

Maar goed.
Over 2 weekjes heb ik weer een kans en kan ik met een schone lei beginnen (lees: lege coupon)

Kijk er nu al naar uit wat de gangcijfers zullen gaan worden. Vork

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:32

Ik had vroeger wel eens dat ik voor m'n staponderdelen allemaal 6en reed maar uiteindelijk voor stapgang zeg maar een 7 kreeg.

nienke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:04

het is jammer dat je daar zo laat achter kwam anders had je het nog aan de jury kunnen vragen maarja je zal het warschijnlijk niet zo snel te weten komen was er iemand mee die er veel verstandt van heeft???............
Dan kun je het die misschien vragen!!!!!