gebruik van een elastiek, halster, hoofdstel..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

gebruik van een elastiek, halster, hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 18:37

hallo,
mijn vz pony van 7 jaar longeer ik regelmatig, maar ze heeft heel weinig spieren ontwikkeld, en verliest in gallop heel snel haar evenwicht, waardoor ze erg met haar hoofd naar buiten loopt, en niet meer als 1 rondje achterelkaar kan galloperen. Nou hebben we van de eigenaar een elastiek gekregen, ook omdat ze erg met haar hoofd in de lucht loopt. Maar we doen het elastiek aan het halster, omdat de eigenaar zegt dat ie anders in zijn mond getrokken wordt. Maar met halster lijkt me ook niet ideaal, en ze ontspant er ook niet door, al helemaal niet als ik hem wat strakker doe..
wat kan ik beter doen?

Coconut

Re: gebruik van een elastiek, halster, hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:38

met pessoa longeren zodat ze haar spieren goed gaat ontwikkelen. Probeer haar goed op haar eigen benen te laten lopen en laat haar eerst goed stappen en draven een aantal keren. Begin dan pas met de gallop Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 18:42

Tja, dat was eigenlijk niet mijn vraag, maar je hebt wel gelijk, alleen ik denk ik niet dat ik zo aan een pessoa kan komen, want de eigenaar heeft net een nieuw elastiek gekocht..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:44

elastiek zet je het hoofd van het paard vast en wordt het paard in een houding gedwongen...Niet echt het ultieme hulpmiddel dus...

Gewoon zonder hulpmiddel longeren en eventueel met kaptoom anders? Halster gaat erg makkelijk schuiven

gewoon zonder dingen longeren en op eigen benen laten lopen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:47

Idd eerst ervoor zorgen dat ze normaal aan de longe ontspannen kan stappen en draven. Pas na een warming-up gaan bijzetten. Pessoa is wel ideaal, maar ook wel een stapje verder voor als je niet veel longeer ervaring hebt. Misschien kan je iemand vragen die veel ervaring heeft met longeren het een keer voor te doen op welke manieren je het paard goed kan longeren en bijzetten. Longeren is een vak-apart!
[LO] Longeren en aan de lange lijnen
En lees het boek van Lammert Haanstra over longeren (zijn ook cursussen van).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 18:49

skess: met een elastiek zet je niet perse het hoofd vast hoor! Je stimuleert alleen om het hoofdje te laten zakken..

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:52

Als ze nu al in de galop terug valt omdat ze weinig evenwicht, moet je haar idd een elastiek aandoen.
Denk is even na meid.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 18:55

het gaat er toch om dat ze erg hoog met haar hoofd in de lucht komt.. Aan jouw reactie heb ik niets!

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:58

Ja wat maakt dat uit?
Dus we gaan het hoofd maar naar beneden dwingen.
Het is gewoon de waarheid..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 18:59

alweer heb ik niks aan je reactie, ik ga niet met je in discussie.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:59

Je moet haar dan niet vastbinden met een elastiek. Zo leert ze niet op haar eigen benen te lopen en vind ze geen evenwicht.

ze gaat hierdoor hangen op het elastiek en daar haar balans in zoeken. Dat is dus niet de bedoeling...ze moet zonder hulpmiddelen goed op eigen benen kunnen lopen.

Dat is wat Liiesjjj probeert te zeggen maar moet zeggen dat het er niet zo aardig staat Knipoog

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:00

Ja sorry Skess.
Saskia, als je een topic opend moet je er ook voor open staan wat andere mensen te zeggen hebben.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:01

je moet je mening wel beargumenteren waarom je het vind. Dan komt op de TS misschien iets minder hard over Liiesjjj Knipoog

Ik probeer jou alleen tips te geven TS, vat het niet aanvallend op, maar een elastiek lost niets op in dit geval...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 19:02

ja dat sta ik ook hoor, maar ik moet wel duidelijke uitleg krijgen, waar ik wat aan heb, en inderdaad wat vriendelijk mag wel Lachen
Maar als een elastiek zo nutteloos is, waarom wordt het dan verkocht?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:04

Tja...het is niet altijd nutteloos. Dat heb ik ook niet gezegd..maar je paard zoekt zijn evenwicht. En als je dan een touwtje aan je paard bindt dan gaat het paard snel evenwicht zoeken op het touwtje en daar op hangen. In dit geval is het dus niet een goed hulpmiddel.

Een elastiek met rijden kan soms wel uitkomst bieden of om je paard wat losser in de hals te krijgen met longeren.

maar daarvoor moet je paard eerst op eigen benen kunnen lopen.

Kijk anders is in dit topic:

[RT-P] halsverlenger

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 19:28

oke bedankt.. Maar een elastiek wordt ook bij longeren gebruikt.. En ik weet het trouwens niet 100% zeker dat ze geen goed evenwicht heeft, maar ze stopt in de galop, en dan komt ze op me af als ik door wil zetten en begint ze te steigeren. ALs ze een elastiek aan heeft, dan is ze braver en verzet zich niet zo..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:30

Met elastiek kan ze simpelweg gewoon geen kant op dat is echt zo...

heb het zelf gezien met een jong paard van een goede kennis van mij. Die dacht haar paard wel even "een lesje te leren" door hem een elastiek om te doen.

Paard was toen super braaf maar kon gewoon geen kant op met zijn hoofd.

Paard bleek later ongelofelijke last van zijn rug te hebben en verzette zich daardoor zo hevig.
Heeft je paard geen last van haar rug of tanden? Heeft de eigenaar daar al eens naar laten kijken? Kan ook gewoon pijn zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 19:34

tja dat kan, maar dat is niet zo waarschijnlijk. want ze heeft vroeger heel lang op een stuk groot land geleefd, en was niet in mensenhanden. daardoor is ze nu erg eigenzinnig van karakter. verder doet ze het niet altijd, dat steigeren, en ze doet het alleen bij het galloperen, dus volgens mij doet ze dat omdat het haar dan net wat te moeilijk wordt..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:37

Vind het een slecht argument van jou eigenlijk. "Ze is niet in handen geweest en zal dus wel geen pijn in de rug hebben"

Paard kan bijvoorbeeld wel gelegen hebben op een steen, waardoor die last van de rug heeft...

Kan zijn dat ze het moeilijk vind, doet mijn jonge bijrijdpaard ook. Die verzet zich, maar hij krijgt gewoon ontzettende spierpijn van heel hard werken.

je moet het daarom ook rustig opbouwen en niet teveel in een keer willen. Door gelijk een paard bij te zetten belast je de spieren verkeerd..Je paard moet eerst wennen aan het longeren en de regelmaat hiervan. Zo ontwikkelt het paard spieren . Daarna kun je hem eventueel wel bijzetten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 19:38

tja, we longeren haar al zowat een half jaar... En dit argument is een argument van de eigenaar eigenlijk..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 19:39

en ooh ja helemaal vergeten, met longeren bij het galloperen, wil ze alleen linksom niet galloperen, rechtsom gaat wel

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:45

linksom is dan waarschijnlijk haar moeilijke kant Knipoog