Vraagje over lichaamstaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annn

Vraagje over lichaamstaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 17:43

Gister was ik aan het opzadelen wat mijn verzorgpaard nooit echt leuk vind, happen in het touw, chagerijnig worden.
Ook als ik onder zijn buik poets, protesteerd hij met zijn staart, zijn buik is dus best gevoelig.
Ik probeer ook altijd zo rustig mogelijk aan te singelen. Er is medisch niets mis met hem, want na het rijden kan ik aansingelen wat ik wil, tegenstribbelen doet hij niet.
Na het aansingelen stel ik hem altijd wat gerust door even te kriebelen en praten.
Maar gister begon hij ineens een soort van te dreigen met zijn hoofd. Weet niet echt hoe ik het uit moet leggen Vork
Het was alsof hij wou happen, maar het toch niet deed, paar keer snel achter elkaar, ik stond toen voor hem.

Weet iemand wat hij hiermee probeert te zeggen?

LiVetime

Re: Vraagje over lichaamstaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:08

Heb je wel een goed zadel op hem liggen?
Ik ken het van meerdere paarden hoor, die erg kwaad worden als ze een zadel op krijgen, maar dan in de bak met aansingelen juist niks meer doen.
Vaak zijn het toch de paardjes die in het verleden of nog steeds een verkeerd zadel op hun rug hebben (gehad) of gewoon puur iets tegen de singel hebben. Met opzadelen gelijk heel strak aansingelen bv, maar begrijp uit jouw verhaal dat dat niet op gaat hier.
Het kan zoveel oorzaken hebben. Paardje dat ik heb gereden had soms dagen dat ze super kwaad werd als ik dr wilde borstelen. Dan deed ze ook pogingen tot happen, maar het bleef alleen bij dreigen, omdat ze wist dat ze me niet mocht happen. Dus laten zien dat er iets is dat ze écht niet bevalt, maar niet te ver gaan.

CelineeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:10

Haaj Bloos
Allereerst: Weet je heel zeker dat er niks mis is in zijn buik waardoor die zo gevoelig is.? (dierenarts laten nakijken!)
Als dat niet zo is, stelt hij zich aan in mijn opzicht.. Als hij probeert te bijten is dat niet goed en een teken van onacceptatie van jou als leider. Dat betekent dus., duidelijk maken dat jij de baas bent! Als hij probeert te bijten heel hard aaaaaahhhhhhh roepen,, en dat net zolang volhouden totdat ie ermee op houdt!
Nja succes ermee! Hoor wel of het heeft gewerkt Knipoog
-xxx- Céline

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:14

Ach.. ik kan bij Mouse nog zo lief of boos doen, happen doet ze toch wel. Als ik jou was zou ik m gewoon een tikje geven of negeren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:22

Voor je paard staan kan erg bedreigend zijn voor paarden. Misschien kun je beter wat meer naast hem blijven staan.

Overigens vind ik het altijd vreselijk als paarden zo laten merken dat ze het opzadelen zo erg vinden. Ik zou het opzadelen dan weer helemaal opnieuw aanleren (ja, kan wat tijd kosten, maar MIJ zou het het waard zijn), net zo lang tot het zonder problemen gaat. Een paard gedraagt zich overigens niet voor niets zo, geloof ik zelf, maar goed.....

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:29

Laat je je paard van te voren wel goed ruiken wat het is?
Staat ze mooi stil als je het erop legt?

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:30

KiekKiek schreef:
Ach.. ik kan bij Mouse nog zo lief of boos doen, happen doet ze toch wel. Als ik jou was zou ik m gewoon een tikje geven of negeren.

Een tikje geven als een paard aangeefd dat hij/zij het er niet mee eens is?
Lekker slim.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:32

Ik denk niet dat dit paard stil staat, als ze zo'n hekel heeft aan opzadelen. Knipoog

Overigens laat ik mijn eigen jonge paard altijd ruiken aan het zadel. Ik vraag altijd een soort 'toestemming' aan hem, voordat ik het opleg. Werkt super en ik vind het wel zo eerlijk naar mijn paard toe.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 18:33

De laatste tijd laat ik hem wel eventjes eraan ruiken ja, het begint al bij het shabrak.
En Nadya: Ik zou maar al te graag willen, maar ik ben er helaas maar 2x per week, waarvan vaak maar 1 keer rijden, dat wil niet zeggen dat ik dan niet kan oefenen de dag dat ik niet rijd, maar het schiet dan niet bepaald op Knipoog
Ik weet ook niet of het is van; Gatver ik wil niet rijden, of dat het is van Au/Gatver niet dat zadel.

Bij het erop leggen blijft hij wel redelijk staan, zodra ik de singel onder de buik door haal, loopt hij naar achter.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:42

Annn, ik snap dat je dan niet goed kan oefenen. Aansingelen is natuurlijk ook geen fijn gevoel. Weet niet of het helpt of dat je het al doet, hoor, maar ik heb mijn Sam een klein jaartje geleden zadelmak gemaakt en heb altijd heel rustig met aansingelen gedaan. Liever 3x even aansingelen dan in 1x hard aansingelen. Snap je?
Hij maalt er niet om, maar goed, hij heeft geen trauma's van het zadel en ik hou zijn ruggetje goed in de gaten.

Ik snap dat het lastig is, als je er maar 2x per week bent en rijdt. Sterkte. Ik zou gewoon doorgaan met ''toestemming vragen'' en zelf heel rustig blijven. Alles met rust doen......

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 18:50

Ik doe ook idd langzaam aansingelen Lachen
Leg eerst het zadel erop, dan singel ik rustig aan, peesjes om, nog een keer aansingelen en na het hoofdstel in doen nog gaatje erbij, maar alleen als het echt kan, niet dat ik heel hard moet rukken zodat hij net aan een gaatje strakker kan Nagelbijten / Gniffelen
En meestel singelt mn instructeur in de les nog keertje aan Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:01

Je paard zegt vrij duidelijk "stop daarmee, ik vind het niet fijn!" Aan jou dus nu de taak om uit te vissen wat er precies niet fijn is. Paard bestraffen voor dit gedrag vind ik niet terecht, het paard bijt namelijk niet, maar probeert een boodschap over te brengen. Waarschijnlijk heb je alle subtielere signalen gemist of niet bedacht dat je er iets mee moest doen, dus nu gebruikt hij "stemverheffing".

Past het zadel wel? Wat voor singel gebruik je? Is die schoon? Is er een huidirritatie onder de buik?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:51

Annn schreef:
Gister was ik aan het opzadelen wat mijn verzorgpaard nooit echt leuk vind, happen in het touw, chagerijnig worden.
Ook als ik onder zijn buik poets, protesteerd hij met zijn staart, zijn buik is dus best gevoelig.
Ik probeer ook altijd zo rustig mogelijk aan te singelen. Er is medisch niets mis met hem, want na het rijden kan ik aansingelen wat ik wil, tegenstribbelen doet hij niet.

Toch klinkt dit wel als een probleem door het rijden, hoor. Hij protesteert dus voor het rijden, maar na het rijden (als hij weet dat hij niet meer hoeft) kun je wel alles doen? Da's toch wel vreemd. Weet je, ik zou zelf niet eens kunnen rijden op een paard wat zo protesteert als je hem opzadelt. Echt, ik zou het niet kunnen..... Ik zou echt eerst willen weten wat er aan de hand is, iemand zijn rug en zadel laten checken, noem maar op.

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:21

Volgens mij wil hij duidelijk zeggen "Opgehoepeld met dat zadel". Met rijden en daarna aansingelen/nasingelen is er niets aan de hand. Meestal zijn het de bange paarden die ineens toehappen, en meestal mis. De dominante paarden (vreselijk woord) dreigen vantevoren en nemen de tijd om goed te richten. Maar pin me er niet op vast hoor.
Misschien kun je proberen het zadel op zijn rug te leggen en dan de singel zo los vast te maken dat het zijn buik niet raakt. Hoe reageert hij dan? Na een paar minuten? Dan kan je een hand op het zadel houden dat het niet wegglijdt en met de andere hand zijn hoofd bij je weghouden (beetje wapperen). Zo merkt hij dat er verder niets gebeurt als je het zadel oplegt.
(En het medische uitsluiten als de eigenaar dat goed vindt.)

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 09:16

Ik ga er vanavond weer heen, eigenaresse is er dan ook.
Ik zal het met haar overleggen. Dan horen jullie het wel Lachen

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:19

het lijkt me eerst belangrijk om te kijken wat de oorzaak van dit gedrag is. De oorzaak moet natuurlijk ook weggenomen worden.
Als het niet lichamelijk is zoals je zegt, laat het zadel dan eens nakijken als dit ook geen probleem is zou het misschien kunnen liggen aan het werk wat hij moet doen. Ga kijken hoe je het voor hem leuker kan maken.

Volgens mij heb jij juist een heel lief paard. Je paard is blijkbaar gefrustreed dat hij een zadel op moet. Misschien heeft hij hier een nare associatie mee.
Als hij hapt in de lucht en zijn hoofd flink heen en weer beweegt kan dit duiden op veel frustratie, ik zou juist trots zijn dat hij zijn frustratie afreageert in de lucht in plaats van op jou, door jou te bijten!
Als hij idd een nare associatie heeft met het zadel zou ik het volgende doen:
Ga zorgen dat hij leuke associaties krijgt met het zadel, als dit het probleem is. Dat het niet is: aansingelen --> hard werken.
Ga hem bijvoorbeeld ook als je niet gaat rijden even de singel aan doen, zodat de betekenis van het werken weg gaat. En verander je manier van werken door samen iets leuks te doen ipv dat jij je paard verplicht iets laat doen.
Als je gaat aansingelen zou ik het heel rustig doen. Ga hem eerst eens masseeren/aaien op zijn zij/buik. Totdat hij stopt met zijn gefrustreerde gedrag (straf hem niet!).pak daarna de singel vast zonder hem aan de buik te leggen, en ga hem weer aaien op zijn zij, net zolang totdat hij stopt met zijn gefrustreerde gedrag, Daarna leg je de singel zachtjes tegen de buik aan en wacht je weer tot zijn gefrustreerde gedrag gestopt is, zo ga je door tot je de singel vast hebt.
Zijn frustratie kunnen in het begin toenemen, maar je moet hem ook de gelegenheid geven om zijn frustratie kwijt te kunnen, anders zal dit gedrag niet stoppen. Daarna zal je snel resultaat zien.
Mijn paard had ook enorme singelnijd en dit is nu helemaal over. na ongeveer 1,5 maand. Mijn paard heeft nu geen nare associatie meer met de singel/zadel.
Bij mij heeft dit in iedergeval heel goed geholpen, maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 09:35

Waratje schreef:
Je paard zegt vrij duidelijk "stop daarmee, ik vind het niet fijn!" Aan jou dus nu de taak om uit te vissen wat er precies niet fijn is. Paard bestraffen voor dit gedrag vind ik niet terecht, het paard bijt namelijk niet, maar probeert een boodschap over te brengen. Waarschijnlijk heb je alle subtielere signalen gemist of niet bedacht dat je er iets mee moest doen, dus nu gebruikt hij "stemverheffing".

Past het zadel wel? Wat voor singel gebruik je? Is die schoon? Is er een huidirritatie onder de buik?

Het is een schimmel, dus hij heeft een gevoelig huidje. Hij had een paar weken geleden wel schuurplekjes van de plek waar de singel zat, dus ik moét wel goed aansingelen Nagelbijten / Gniffelen (moet altijd natuurlijk)
Hij heeft die zadelnijd al sinds ik hem rijd (november) en daarvoor ook al.

Ik zal woensdag eens iets anders/leuks met hem gaan doen, met het zadel op.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 19:54

Vandaag gelest, instructeur gevraagd: Zadel ligt goed.
Volgens hem was het "zeik gedrag".
Daar was ik het niet echt mee eens, hij doet het volgens mij met een andere reden.
Vandaag even na het rijden beetje geaaid ( op zn buik, vooral singelplek), eerst wat gestress met zn staart, maar dat ging later weg.
Of hij opzadelen associeerd met hard werken weet ik niet, hij maakt ook vaak buitenritten, met zadel, en dat vind hij super..
Woensdag even die tip van jou proberen, poiuytreem.

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:15

Ik weet niet of je de singel meteen "rijklaar" vastmaakt, maar je zou ook een hele grote singel kunnen kopen/lenen. Deze singel maak je vast, maar zodanig dat je paard hem eigenlijk niet kan voelen. Dan een stukje aan de hand stappen en heeeeel rustig gaatje voor gaatje aansingelen, net zo lang totdat hij goed vastzit.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:36

Mijn paard heeft dit ook gedaan, en toen de volgende dag had ze koliek. Het rijden ging ook niet dus had er toen maar 5 minuutjes opgezeten.Maar ik neem aan dit niet het geval is omdat je na het rijden wel kan aansingelen en normaal kan rijden.
Misschien ligt het aan de singel ? , dat de haartjes eraan blijven plakken en als je dan aansingeld dat die haartjes er dan uitgerukt worden ?

suusje_laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:56

dat doet mijn pony tegenwoordig okal maar volgens mij maakt het niet zoveel uit sommige pony's houden gewoon niet van aansingelen ik heb wel eens op een shetje gereden die ging vreselijk zielig kijken als je hem aansingelde

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:23

Annn schreef:
Er is medisch niets mis met hem, want na het rijden kan ik aansingelen wat ik wil, tegenstribbelen doet hij niet.

Dat betekend nog niet dat er niks medisch aan de hand is, maar het kan idd ook iets uit het verleden zijn of een niet goed passend zadel. Bij mijn paard paste het zadel ook niet (was best veel afgevallen) en hij deed niks met opzadelen en aansingelen liet hij ook gewoon toe, alleen liep hij heel af en toe onregelmatig en paste mn viner ook niet in de kamer, gelijk gestopt met dat zadel. Rug laten nakijken, gelukkig (nog) niets ernstigs, maar er moest wel een ander zadel komen. Mssgien past jouw zadel al veel langer minder goed dan dat van mij, of heeft jou paard een heel ander karakter (mijne is egt een goedsul, maar soms ook wel een watje Clown )

PS Er moet bij mij dus nog een nieuw zadel komen, de zadleman komt pas volgende week, wat zouden jullie in die tijd doen? Een hele week vrij of alleen longeren?? Stuur me dan ff een PB (privebericht, voor de nieuwkomers Tong uitsteken )
THNX