Nieuwe pony hoe lang wachten met starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martie

Nieuwe pony hoe lang wachten met starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 21:12

We krijgen binnenkort een pony twee weken op proef en als dat bevalt, blijft hij. Mijn 14-jarige dochter stapt dan over van een C-pony naar een E-pony.
Nou vroeg ik me wat af. Ze had zich voor dit seizoen al ingeschreven voor een aantal wedstrijden met de oude pony en natuurlijk gaan we met de nieuwe niet meteen op wedstrijd. Eerst eens rustig aan elkaar wennen, kijken hoe ze op elkaar reageren en of hij echt braaf is. De pony is 14 en heeft M gelopen dus het zou een ervaren wedstrijdpony moeten zijn. Hij is bedoeld als leerpony. Toch lijkt hij me ook gevoelig en mogelijk is hij in een nieuwe omgeving toch kijkerig omdat hij zijn nieuwe amazone nog niet zo goed kent en vertrouwd.

Wat zouden jullie aanbevelen als 'kennismakingsperiode'? Mijn dochter rijdt B dus we beginnen heel rustig maar het zou wel leuk zijn om dit zomerseizoen nog met de club mee te kunnen. Het wedstrijdrijden staat voor ons niet voorop, ze vindt het voorlopig gewoon leuk om af en toe mee te doen. Met de vorige pony heeft ze een stuk of zes wedstrijdjes gereden.

Vast bedankt!

Elmond

Re: Nieuwe pony hoe lang wachten met starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:16

Wat leuk, een nieuwe pony! Inderdaad wel allemaal spannend. Eerst zou ik die twee weken proef even afwachten... Daarna zou ik thuis gewoon even kijken hoe het allemaal loopt. Iedere combinatie heeft een andere tijd nodig om te wennen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:18

Ik ben met mijn pony na 1,5 maand voor het eerst gestart op een onderlinge wedstrijd en na 4 maanden officieel.
Als het gewoon klikt en ze controle heeft moet het imo geen probleem zijn, zeker niet omdat de pony al ervaring heeft.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:30

Zodra je hebt besloten dat je de pony wilt zou ik meteen een startkaart aanvragen. Dat gaat niet altijd even snel bij de KNHS. Als het rijden thuis lekker gaat en de instructeur ziet het ook zitten ga je toch gewoon lekker inschrijven? Er staat voor zoiets nooit een vaste periode. Ligt er maar net aan hoe het klikt Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:36

Gewoon als het goed gaat. Misschien rijdt ze er binnen twee weken zo mee weg en misschien duurt het wel een jaar voor het wederzijds vertrouwen er is. Bij kinderen is het vertrouwen er vaak een stuk sneller, die denken wat minder na over alle haken en ogen Knipoog

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:39

Ik denk dat je moet aankijken hoe alles loopt...
Toen ik mijn paardje kreeg had ik haar al twee weken op proef gehad en twee weken later reden we onze eerste officiele SGW...
Dus bij ons na vier weken startten we al (na twee weken had ik een oefencrossje toen ik haar nog op proef had)
Bij ons klikte het gewoon enorm en die twee wedstrijden waren bij ons op de manege dus helemaal handig.. Lachen
't Was ook op aanraden van mijn instructeur natuurlijk...

kimmysan

Als het goed voelt. Als zij denkt dat zowel zij als de pony er aan toe is.

Wilkje

Mijn dochter van 8 had haar D-pony nog maar 4 weken en heeft toen meegedaan aan een Bixiewedstrijd bij ons op de ponyclub. Ze reed daar sinds 3 weken op haar nieuwe pony in de binnenbak. Echter...... buiten moest ze inrijden en de pony was behoorlijk kijkerig. Maar ik heb, denk ik, veel meer angst gehad dan zijzelf. Pony en ruiter waren wel wat nerveus, maar dat was waarschijnlijk na een half jaar ook nog zo geweest (zei de instructrice). De eerste keer op wedstrijd met een nieuwe combinatie blijft ontzettend spannend. Heel veel plezier met de nieuwe pony!

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:41

Je moet het inderdaad alleen maar doen als je gevoel daarover goed is. Dit is natuurlijk heel erg belangrijk. Maar zoals gezegd, kinderen doen dat makkelijker dan volwassenen. Bij ons ging het inderdaad erg goed. Ze had de 1e prijs!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:19

ik zou tijdens de proefperiode wel een keer op "vreemd " terrein gaan rijden om te kijken hoe de pony reageert.

santi_shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:32

ik zou eerst ff laten wennen enzo en dan miss na een paar weken beginnen met wedstrijden op maneges ofzo. Knipoog

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 19:30

Bedankt voor alle leuke reacties!
De pony wordt morgen gekeurd en bij goedkeuring waarschijnlijk dezelfde dag nog afgeleverd. Spannend!

Als hij blijft willen we inderdaad meteen een startkaart aanvragen (dat duurt drie weken begreep ik) en dan kijken we wel verder. We laten hem de eerste week rustig wennen en rijden de 2e week dan in de ponyclubles, een privéles en ik neem hem één of twee keer mee naar buiten. Dan moeten we toch wel een aardig beeld hebben!

Reacties en ervaringen blijven natuurlijk welkom.

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:06

Als het goed voelt Ja.
Ik heb mijn 2e pony( Sportpony, andere kon dat niet ivm stress ) nu ongeveer sinds September ( volgens mij weet het niet zeker ). En ik ga nu pas starten Lachen.

Chaddie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:27

Ik zou het gewoon aankijken.. Al je denkt dat het goed gaat vraag je desnoods aan de trainer of ze er klaar voor is..
Toen ik mijn pony kreeg had ik nooit ged8 dat ik ooit wedstrijden zou rijden..
x

nienke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:34

ik zou als ik jouw was eerst kijken wat hij kan en wat zijn moeilijkste dingen zijn en als hij het erg goed doet zou ik gewoon een wedstrijd gaan rijden je kan het altijd proberen dan maa geen winstpunt

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 21:16

Bedankt voor alle tips!
We hebben de pony gekocht en we zullen wel meteen de startkaart aanvragen. Dan kan ze aangeven wanneer ze zich er voldoende vertrouwd mee voelt en dan gaan we het gewoon proberen. Punten zijn niet belangrijk, eerst maar eens lekker rijden.