Wie kan mij tips geven voor mij en mijn paard!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riri94

Wie kan mij tips geven voor mij en mijn paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 19:50

Hallo allemaal,,
Mijn paard is het niet altijd eens wat ik wil:P,, na dat ik hem een paar rondjes heb ingestapt en hem in
de draf wil zetten ( gewoon heel rustig,, ik begin niet meteen keihard te trappe ofzo:P) gaat hij stil staan, en als
ik hem een tik geef met de zweep gaat hij bokken,, ik krijg hem echt niet in beweging echt niet!,, en hij bokt heel hoog,
en hem hellemaal verrot te slaan met de zweep lijkt mij ook niet wat, wie heeft hier wel ervaring mee of heeft
zelf zo,n paard met zo,n probleem en heeft daar een trucje voor ,, dan zou ik het graag willen weten! Tong uitsteken
alvast bedankt Haha!

Liiesjjj

Re: Wie kan mij tips geven voor mij en mijn paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:54

Hoe oud is je pony?
Ben je misschien te groot of te zwaar, belemmer je hem in zijn lopen?
Het hoeft niet altijd aan het paard te liggen, kijk eerst naar jezelf voordat je hem de schuld geeft.

Gooi hem voor het rijden even los.
Dat alle gekkigheid uit je paard is.

Dan ga je erop zitten en stap je een paar rondjes met hem.
Gaat dat goed ga je draven, lukt dat niet, vraag of iemand langs hem wilt lopen.
Gaat dat dan goed moet diegene steeds meer afstand nemen van je paard en uiteindelijk moet hij snappen dat hij moet draven als je hem aanspoord.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:18

Klinkt als iets medisch, rg- of zadel probleem. Wanneer is je pony voor het laatst helemaal nagekeken?

Mijn paard wilde op een gegeven moment ook nietmeer vooruit en begon dan ook te bokken. Bleek dat hij last had van z'n rug.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:21

wat zegt je instructeur hiervan

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:31

Ik ben het met Alicia2u eens. Ik zou even controleren of hij niet ergens last van heeft Lachen

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:56

ik snap het niet echt. wilt je paard niet lopen en heeft hij geen conditie of is hij gewoon eigenwijs?

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:29

Wat doet hij als je gewoon acherover gaat zitten wachten totdat hij zelf wat doet? Wat is dan zijn reactie? Wat al eerder is genoemd, miss is er wat mis, met het zadel ofzo. of met zijn rug.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 15:31

Mijn paard is 13,, en hij is ook heel eigenwijs:P maar het zal niet aan het zadel liggen want dat dachten wij namelijk ook maar we hebben net een heel goed nieuw zadel gekocht , ik heb gister met longeren even hem hellemaal los gegooit kon hij zich lekker uitleven Tong uitsteken en vandaag ga ik samen met een paar andere paarden rijden want misschien vind ie het gewoon niet leuk, om alleen te rijden, en we hebben hem begin maart laten nakijken door de veearts maar die zag niks zijn gebit was goed enz. ik weet ckr dat hij niks heeft, en mijn instructrice die zegt dat ik het ook wel gewoon goed doen, maar ik denk dat hij gewoon de baas wil spelen ofzo

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:33

maar als je gewoon niets doet dan?

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 15:38

dan doet hij nog steeds nix,ik krijg hem echt niet vooruit wat ik ook doe, maar het is toch ook niet wat als ik hem heel vaak met de zweep sla?:P hij blijft gewoon stil staan, en ik longeer hem elke dag dus hij heeft echt wel conditie en ook genoeg spieren:P

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:41

Maar blijf gewoon zitten, hij blijft heus geen uur stilstaan Tong uitsteken
[ hoop ik voor je ]

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:42

Heeft ie dat altijd al gedaan of ineens? als het ineens is zou ik aan iets medisch denken.
Mijn eerste pony was een staker. Dat wist ik omdat zij om die reden verkocht werd, voor de 30ste keer.

Niks hielp, tenzij afstappen dan liep ze mee. Verder als een ezel stilstaan en bokken.
Uiteindelijk was er iemand die zei: dan laat je haar maar stilstaan. Als ze dan wil lopen dan mag dat niet, stilstaan, al duurt het uren.
Pas op jouw commando stappen/draven. Heeft me heeeeeeel wat uren zonder beweging opgeleverd maar uiteindelijk gaf ze het op.
Toen kreeg ik haar van stilstand in stap. Draf zelfde verhaal als bij jou. Zelfde stappen blijven, totdat ze wel gaat draven, tja zo heb ik een keer van s'ochtends tot einde van de middag door bak gestapt maar ook dat heeft geholpen.
Na twee weken had ik eindelijk een rijpony Clown
Aanhouder wint verhaal.
Heb ook kokend in zadel gezeten in begin, zweep erover etc en NIKS hielp. Dat was ook de reden dat ze steeds verkocht werd.
Dus zit je er helemaal doorheen maar kan je nog bakken geduld op brengen kun je dat proberen.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 15:45

oke ik zal het proberen:P bedankt iniedergeval voor de tip:P

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:48

Tegen de verveling kun je nog een radio meenemen, heb ik toendertijd ook gedaan ROFL

Vooral niet boos worden, dan kun je weer van voor af aan beginnen, zodra je begint te koken maar classic fm opzetten ofzo Slapen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:49

Alicia2u schreef:
Klinkt als iets medisch, rg- of zadel probleem. Wanneer is je pony voor het laatst helemaal nagekeken?

Mijn paard wilde op een gegeven moment ook nietmeer vooruit en begon dan ook te bokken. Bleek dat hij last had van z'n rug.

Ik begin zo langzamerhand een beetje moe te worden van dit soort antwoorden. Last van de rug heeft bijna altijd te maken met verkeerd rijden! Neem les van een ervaren instructeur of trice die weet hoe hij of zij een paard goed over de rug kan laten lopen.
Al haal je alle ostheopaten, physio, of weet ik veel bij je paard en koop je het duurste zadel van de wereld dan nog zal je paard niet goed lopen als de amazone of ruiter het paard in de weg zit.

Sorrie hoor...moest er even uit!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:52

@aerdenhout: het is echt niet altijd medisch, er zijn gewoon gevallen......

Als medisch uitgesloten is. Ik word zo moe van juist dat altijd: het is moet en zal medisch zijn.
Alsof een paard een hol vat is die er geen eigen streken op na kan houden Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:02

Een paard gaat echt niet zomaar in staking omdat hij 'streken' uithaalt. Dan zal trouwens een paarden kenner wel degelijk het verschil zien tussen een keertje een bok uit vreugde of echt staken en je er af willen gooien.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:05

Dat kan ik vanaf hier niet beoordelen, het was ter info Knipoog

Zeker weten dat er stakers zijn zonder medische achtergrond heb er zelf 1 gehad, althans de eerste 3 weken en daarna 4 jaar actief mee gestart zonder 1 probleem.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 16:46

Nou een slecht zadel is meestal ook wel één van de redenen dat een paard last van zijn rug krijgt!
En misschien hebben ze bij de vorige eigenaren van mijn paard er gewoon niks aan gedaan, dat hij het gewoon zich zelf aangeleert heeft ofzo
Laatst bijgewerkt door Riri94 op 08-04-08 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:49

Je wil niet weten hoe vaak het probleem van het paard gewoon aan de ruiter ligt Knipoog Hoe rijd jij zelf? Hoe vaak komt je paard buiten?

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 16:51

mijn paard komt elke dag buiten,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:53

Ok, maar een paard leert het zichzelf niet aan hoor. En jij: Heb je les? Of kan je van een ervaren iemand hulp krijgen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:57

Nou, TS, of er is wel degelijk iets mis met het paard (medisch, lichamelijk of mentaal) of het ligt aan het zadel of jij doet iets niet goed. Ik geloof niet zo in paarden die 'eigenwijs' zijn. Vaak komt dat juist doordat de ruiter niet duidelijk genoeg is, niet consequent genoeg is etc. Ik snap dat het moeilijk is om naar jezelf te kijken, misschien handiger om goede instructie in te huren.
Ik vind het in elk geval niet ok om alle schuld op het paard te schuiven. 99,9 x van de 100x ligt het toch echt aan de ruiter zelf.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 16:59

ik heb les,en als hij gewoon wel normaal doet dan kan ik hem ook gewoon normaal berijden, maar toen ik hem net een poosje had toen deed hij dat ook met rijden, maar ik nu veel meer met hem bezig ben( als ik niet op hem rij dan longeer ik hem wel een halfuur) bokt hij echt heel hoog. maar ik denk dat het een gewoonte voor hem is geworden en die moet gewoon afgeleert worden:P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:00

Ik denk dat er hele andere dingen aan de hand zijn. Heb eigenlijk wel te doen met dit paard, als jij het per se zo wilt benaderen.

Als jij meer met hem rijdt, zou hij dit juist niet moeten doen als je op de juiste manier rijdt of als er niets aan de hand zou moeten zijn. Zijn gedrag laat zien dat er iets fout is. Waarom zoek je het bij het paard? Is het te confronterend om naar jezelf te kijken?
Je staat er niet eens open voor. Zegt mij genoeg.