Ik ga binnenkort op voor mijn ruiterbewijs.
Wie heeft er tips waar ik extra op moet letten met de theorie, of waar ik extra op moet lere.
En hoe is jullie de leerstof bevallen.
Avast bedankt.
Sorry als dit verkeerd staat.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Citaat:- verlichte zit draf & galop.
- zonder beugels draven.
- teugels in een knoop en dan met 1 hand sturen. (dit moet geloof ik tegelijk met het zonder beugels draven)
- zo hard mogelijk van de groep weggalloperen, terug nemen en weer rustig terug draven.
- een laag hindernisje (het zal een keer 20 a 30 cm zijn) springen in draf.. (dit moet echt in draf, en mag niet in galop)
- een iets hogere oxer springen (ik meen 40 cm hoog&breed maar dat weetik niet zeker) in galop.
--- bij de hindernissen mag je max. 2 keer weigeren... doe je het vaker dan ben je gezakt.!
- twee hindernissen staan naast elkaar met lakens eroverheen. zodat je een smal poortje hebt waar je doorheen moet rijden.
je gaat tussen de hindernissen staan en tikt dan met je linker hand de rechterbalk aan en met de rechter hand de linkerbalk. dan stap je weer verder
-om te laten zien hoe de stap draf en galop ging moesten wij kris kras door elkaar heen rijden.
- je moet goed het gas en de rem op je knollebeest hebben zitten, hij moet doen wat jij wil en waneer jij het wilt, maar mocht er iets fout gaan los het dan goed op. want ze kijken niet naar hoe iets helemaal fout gaat maar naar hoe je iets oplost (zo ging mijn paardje al bokkend in galop, maar omdat ik bleef zitten en omdat ik het goed oploste heb ik daar een voldoende op gekregen)
maar bovenalles...
blijf ontspannen en relaxed
Citaat:Wij gingen met de buitenrit eerst met een hele groote groep naar een parkeerplaats een eindje verderop.
Vanuit daar vertrokken er steeds 2.
Onderweg moesten we achter elkaar rijden en af en toe omwisselen..
Je moet op de openbare weg, en mag niet op het fietspad of op de stoep.
Bij stoplichten kan het lastig worden, aangezien die pas op groen springen als er een auto op staat, en aangezien een paard niet genoeg ijzer op zich heeft kun je een uur gaan staan wachten zonder dat dat ding op groen springt.
Daarom lieten wij een auto voor gaan, of gingen we voor de streep staan (ik weet niet of dit mag, maar we konden niet opzij om een auto voor te laten. dus zijn we maar voor die streep gaan staan).
Daar waar mogelijk moet je in de berm moet, kan dat niet dan gewoon over de weg.
Ook moet je zoveel mogelijk draven en stappen waarneer de situatie het niet toelaat om te draven.
We kregen van onze instructrise van te voren ook nog wat tips:
Je rijd op een groot paard en je steekt boven de auto's uit.. maak hier ge/mis-bruik van.
Dwing auto's dat ze moeten afremmen door niet helemaal rechts van de weg te gaan rijden. ga liever een stukje verder naar links.
Natuurlijk niet midden op de weg maar ook niet strak langs de kant.
Met afslaan geld het zelfde, hand uit steken en goed voorsorteren.
leonihuis schreef:bij het ruiterbewijs moet je toch een stuk rijden..? moet dit met je eigen paard of hoe zit dat...?
!
leonihuis schreef:ow okee haha ben wel van plan om het te gaan halen... Alleen mijn paard is niet echt bomproof...
sibbe schreef:allemaal bedankt voor de reacties ik zit al goed te leren![]()
en we krijgen theorieles en praktijkles de hele week op de manege waar ik het ga halen
ik wil met mijn eigenste maar daar heb ik nooit mee gesprongen dus mag ik een manege paard lenen voor dat onderdeel
de laatste week van april ga ik op dus toi toi toi
bedankt iedereen voor de reacties![]()
Mijn paard maakte een galopchargement, dus de 'instructeur' vroeg waarom die van galop wisselde, dus ik vertelde hem 'hij changeerde' 'instructeur'; hij wat? Nou toen was ik volgens mij al binnen 
sibbe schreef:dat is een goeie jeanine ik ga hard oefenen voor dat galopchargement![]()
![]()
x_spekkie_x schreef:Zie de examenkalender van de SRR
Bij 't Reelear en Les Chevaux kun je in ieder geval meedoen, op paarden van de manege.
Bij andere maneges heb je meestal een eigen paard nodig.
Ik zou zeggen: bel de manege waar je wilt rijden op en vraag of je mee kan doen
angelaatjuh schreef:ik ga naar manege reelaer 26-27 april, jij ook?
ik vind het moeilijkste het paard zelf de rest gaat wel! maar ik heb af en toe te weinig tijd om te leren! dat is wel jammer!
haha.. Ik heb hem ook op het Reelaer gehaald, en vond het ontzettend goed te doen (destijds als 13-jarig meisje) het is volgensmij in de tussentijd niet veranderd..
.ILoveMyHorse schreef:Weten jullie ook misschien WAAR je zo'n ruiterbewijs kan halen? Ik woon namelijk in de kop van Noord-Holland en ik heb geen idee hoe of wat.
! Het is echt een aanrader zoals ik hierboven ook al zei..