Carousselrijden -- Wat voor soort muziek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Carousselrijden -- Wat voor soort muziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 12:13

Ik zat eens te denken, hè? Bij Carousselrijden, wat voor muziek past daar bij? Instrumentaal? Zang? Geen zang? Hoe lang moet het zijn? En dan nog wat voor sóórt muziek: dance, trance, techno, klassiek?

(Heb de FAQ snel doorgespit maar daar kwam ik het niet tegen!)

daan

Re: Carousselrijden -- Wat voor soort muziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:22

Ik heb een beetje hetzelfde probleem. Voor officiele wedstrijden moet het voor zover ik begrepen heb instrumentaal zijn, passen bij de gang waarin je rijdt en niet al teveel herrie (geen techno of iets dergelijks). En zolang als je proef duurt natuurlijk.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:19

Wat de eisen voor wedstrijden zijn weet ik niet, maar bij ons op stal oefenen we altijd met muziek waar een goed ritme in zit, zodat je iets hebt om je 'aan vast te houden'. De ene keer is het een soort van panfluit deuntje, en de andere keer is het de cd met alle kurs op muziek van Anky.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:24

K weet niet of je met je groep wedstrijdambities hebt? Dan kan je kijken op www.vcncarrousel.nl daar staan alle eisen. K doe dit jaar voor de 2e keer mee met t NK Carrousel en wij hebben dit jaar weer super leuke muziek Lachen ! Voor t NK is t verplicht om instrumentale muziek te hebben en wij kiezen ervoor om vooral muziek te gebruiken 'die zichzelf al bewezen heeft.' Bijv. Abba, Phil Collins en dit jaar hebben we ook muziek van All you need is love. Je moet natuurlijk de muziek bij t ritme van de paarden zoeken. Bij stap rustige muziek, draf meer tempo en galop natuurlijk helemaal. Op t NK zien ze inderdaad liever geen techno of iets in die richting maar je bent in principe vrij in je keuze dacht k. De proef mag maximaal 15 minuten duren op t NK Lachen. Als je geen wedstrijd gaat rijden, maakt t natuurlijk niet zoveel uit !

Lieset

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:27

Instrumentale muziek is inderdaad het mooiste. Wanneer je muziek met veel zang gebruikt word het onrustig.
En wat al eerder gezegd is zoeken wat bij het ritme van de paarden past. Dat is het mooist.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:33

Ik heb zelf 7 jaar carrousel gereden en voor zover ik weet mag er geen zang in de muziek zitten. Tenminste, op de onderlinge wedstrijden wordt er meestal niet echt een probleem van gemaakt, maar op het NK mag het echt niet.

Wij pasten altijd de muziek aan aan de gangen van de paarden, dus bijv. voor de stap een rustig/mooi muziekje, draf iets meer tempo en galop echt knallend.
Wij hadden hele verschillende muziek. Soms wat kinderlijke nummer zoals bijv. van de efteling of k3 o.i.d. wat wel een heel vrolijk en gezellig effect gaf (efteling voor de stap bijv.) en dan voor draf en galop bijv. James bond en lord of the dance.
Vooral die laatste twee gaven echt een kick om op te rijden.

Nou succes nog!

Edit: Phil Collins is mijn persoonlijke favoriet, maar daar hebben wij nooit op gereden, echter bijv. het begin van dit nummer: http://nl.youtube.com/watch?v=egJR3K6UIJY Is heel gaaf met binnenkomen of bijv. 'HET' galop figuur

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:51

@Lovelucky, die is inderdaad gaaf! Wij hebben geloof ik You can't hurry love, Easy lover en Two hearts nu in de kur zitten Lachen

Wat ik absoluut NIET zou doen, is van die 'standaard' muziek gebruiken zoals Pirates of the caribean e.d. De kans is groot dat een andere groep dat ook heeft namelijk, vooral als er bijv. net een nieuwe film is uitgebracht.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:03

Danku Tong uitsteken Ik ben zelf echt honderd procent phil collins fan Tong uitsteken

Ow die van jullie zijn inderdaad ook super.
Wat ik wel zou doen is alles een beetje passend houden. Zoals wat Willemijntjee zegt, van één en dezelfde artiest een paar nummers. De ideeën die ik gaf die zijn allemaal uit verschillende küren, maar zoals bijv. James bond, zou je dan weer kunnen combineren met het deuntje van pinkpanter, en van lord of the dance zijn er ook verschillende nummers.
Nog een paar ideeën:

Als je van deze een instrumentale versie kan krijgen (of iemand dat voor je kan maken), dan is dit wel een mooi stap nummer, heb je gelijk met zijn allen een ritme waar je op kan rijden en bijv. bij rondschuivend blok (weet niet of je dat kent), kun je dan op dat 'accent' in de muziek afwenden. http://nl.youtube.com/watch?v=Yh3wSMM_nbE

Of deze van lord of the dance: http://nl.youtube.com/watch?v=By4NUxd6z3s

Dat kun je mooi gebruiken voor bijv. het binnekomen, dan kom je binnen op het begin en dan daarna kun je gelijk je eerste figuur inzetten. Vin dit bijv. wel passen bij 'de vlinder' of dubbel tourniquet, maarja weet natuurlijk niet wat voor figuren jullie hebben.

Dit is ook een hele knallende binnenkomer: http://nl.youtube.com/watch?v=Ii1tc493bZM

Naja met een beetje creativiteit kom je een heel eind. Als het maar instrumentaal is en wat ook belangrijk is, oefen thuis een keer met muziek....

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 17:09

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:12

In ieder geval fijn dat je me bedankt voor alle andere dingen die ik je aangeboden heb, voor je uitgelegd heb en voor je heb opgezocht, graag gedaan hoor.....
Het ging meer om het idee van james bond, er zijn nog zat andere bond nummers.....

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:15

Maar de capelse manege heeft zelf ook wel kaas gegeten van carrouselrijden (1e op het NK), dus als je ons toch niet nodig hebt, dan kun je het daar ook vragen....

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:20

lord of the rings, pirates of the carribean. Deze muziek kan zeer goed gebruikt worden voor alle gangen er zitten rustige nummers tussen en echt knallende. Verder is Disney en efteling vaak wel mooi. Verder kan je denken aan Marco borsato en de bestemming instrumentaal. Music was my first love, eventueel instrumentaal op de onderlinge wedstrijd hadden we met zang maar misschien is het instrumentaal ook wel mooi. Whitin temptation- mother earth. Meer weet ik even niet.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:20

Michael het ligt er altijd net aan welke figuren er gereden worden. De commandante doet samen met degene die de muziek maakt de muziek uitzoeken. 19 april is de onderlinge op de manege paarden tegen de ponies en dan hebben de groepsleden ook nog de gelegenheid dingen aan te geven, daarna wordt de muziek veranderd. Op de capelse is dat meestal een mix tussen klassiek,instrumentaal en dance.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:21

Pirates is inmmiddels al zovaak voorbij geweest is gewoon niet leuk meer. Vorig jaar waren dat al 5 groepen in de A-poule ( even goed zitten tellen) en het jaar daarvoor ook. Net als LOTR allemaal heel mooi, maar absoluut niet origineel meer.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:30

[quote="WillemYntJee]Wat ik absoluut NIET zou doen, is van die 'standaard' muziek gebruiken zoals Pirates of the caribean e.d. De kans is groot dat een andere groep dat ook heeft namelijk, vooral als er bijv. net een nieuwe film is uitgebracht.[/quote]
Toch stom dat t nog steeds gedaan wordt eigenlijk Knipoog

Maarrr k vraag me nou toch wel af, waarom je deze vraag hebt gesteld? Want zo te lezen rijdt je zelf geen carrousel?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 20:30

Ik vroeg het me alleen maar af... puur uit nieuwsgierigheid! Een mens mag toch nieuwsgierig zijn?! Haha! Bloos

anouk87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:23

Ik vind filmmuziek heel geschikt omdat het instrumentaal is en vaak ook een goed ritme heeft om op te rijden. Zitten meestal zowel rustigere stukken in als stukken met wat meer power en je hebt meteen een thema in je kür. Maarja, het is wel even zoeken als je een orginele kür wilt rijden.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:27

We rijden geen wedstijden maar gewoon voor de lol. Ben nu met de muziek voor onze nieuwe proef bezig en heb nummers gekozen uit Dirty Dancing, veel instrumentaal en salsa en merengue nummers. Heerlijk om op te draven en klinkt super leuk voor het publiek.

Reyndir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:02

Wij rijden op onze manege ook caroussel. Gewoon onderling, dus geen vast aantal mensen en alles mag.
Omdat er zoveel mag wordt het bij ons ook vaak een grote verkleedpartij. Dat geeft soms hele leuke effecten.
Dit is een stukje van de carroussel die wij afgelopen zomer hebben gereden.
http://www.youtube.com/watch?v=9PHRTdc3AEk&eurl

In andere caroussels hebben we echt standaard muziek gebruikt, de muziek van een ereronde. Maar ook een keer efteling en Sister act.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:03

Bij ons was dat gisteren heel wat musical muziek weet niet meer precies wat , maar dat is meestal wel spannend en leuk.

Chaddie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:46

Probeer een thema te verzinnen en pas je muziek erop aan. Wij hebben bijvoorbeeld als thema de wereld.. Succes.. Doe je mee aant nederlands kampioenschap is maasluis??

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 22:18

Chaddie93 schreef:
Probeer een thema te verzinnen en pas je muziek erop aan. Wij hebben bijvoorbeeld als thema de wereld.. Succes.. Doe je mee aant nederlands kampioenschap is maasluis??
Misschien de groep van de Capelse maneg, maar ik niet!