merrie eerder volwassen dan ruin/hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

merrie eerder volwassen dan ruin/hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 09:03

Ik had gister een discussie met een vriendin. Ik heb zelf veel ervaring met opgroeiende hengsten en ruinen. Ik merk dat de meeste met 3 jaar nog lang niet volwassen qua gedrag zijn, sommige met 5 jaar wel en soms pas met 7-9 jaar. Die vriendin van me fokt veel, en haar merries worden vaak met 2-3 jaar gedekt. Zij vind dat die merries eer ze het veulen krijgen al volwassen zijn. Ik heb het idee dat ze dan nog steeds pubers zijn. Of zijn merries qua gedrag echt zo anders (volwassener) dan ruintjes en hengsten?
Ik heb er weinig ervaring mee vandaar dat ik benieuwd ben hoe jullie dat ervaren.

CelineeN

Re: merrie eerder volwassen dan ruin/hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:30

Hoii!
Ik ben het met jou eens hoor!
Mijn pony is inmiddels bijna 4 en ik heb haar vanaf der geboorte al. Ze kan nog steeds echt een draak zijn hoor, en dat komt (volgens velen) door de leeftijd. Ik vind dat pony's ook kind moeten zijn. En niet met hun 2/3e meteen zitten opgescheept met een veulen! Ze zijn zelf nog kind eh,, veulen Haha! !!!
Nou dit was mijn mening Schijnheilig
-xxx- Céline

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:10

Met 2 jaar laten dekken is misschien wat vroeg voor sommige paarden, maar dan meer omdat ze dan nog niet volgroeid zijn enzo. Met 3 jaar kan je best een merrie laten dekken. Ik denk niet dat het dan met gedrag te maken heeft, een merrie van 7 jaar kan ook nog zo gek als een deur zijn, maar ze kan dan al wel een aantal veulens hebben gehad en dat perfect te doen.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:12

Ik heb een merrie van 8 jaar staan, en die begint nu eindelijk iets volwassener te worden, maar dat was een jaar terug ook nog echt een puber.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:20

De hormonen van de dracht maken dat de merrie "volwassen" wordt. Als je een jonge merrie niet laat dekken, dan zullen ze wat later volwassen gedrag vertonen.
Geslachtsrijp en volwassen zijn twee heel verschillende zaken. "Zo gek als een deur" zegt niets, dat kan gewoon het karakter van het paard zijn, mogelijk in combinatie met management. Over het algemeen vinden mensen het niet zo'n goed plan als meisjes van 15 zwanger worden, dat is in ontwikkeling ongeveer vergelijkbaar met een 3 jarige merrie. Het is inderdaad mogelijk, want het paard is geslachtsrijp, maar volwassen is het dan nog niet, niet lichamelijk en ook niet geestelijk.