dingen om in de les te doen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

girlxx93

dingen om in de les te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 17:50

hoi, ik geef 2 kinderen van 8 en 10 jaar prive es, maar ze vinden het niet leuk.. ze kunnen (bijna) alleen en 1 kan al helemaal alleen draven en voltes maken en middendraf en een laag sprongetje maken. maar wat zou ik unnen doen om de les iets leuker te maken?? ik ben nu bezig met slalommen, zodat ze bete leren sturen..
maar wat kan ik allemaal nog meer doen??
ik kunnen ze al buitenrijden.. hebben we al een paar keer gedaan..

groetjess

Jasmijn159

Re: dingen om in de les te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:53

zonder handen, zonder beugels, tenen aanraken in draf en stap, staart en oren aanraken in draf en stap.. er valt zo veel te doen als je maar even creatief nadenkt Lachen

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 17:55

oke:P ik denk dat ze dan ook wel leuk vinden:D ik wou ook eerst iets met voltige doen maar 1 pony kan dat niej.. dan gaat ie naar je bokken en de andere pony(paard:P) vind de zweep eng maar oopt aan de longe niej echt vooruit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:55

Hoezo vinden ze het niet leuk? Als ze het hele paardengedoe niet leuk vinden, zou ik er mee stoppen, kinderen moeten niet verplicht worden.

Als ze gewoon te weinig afwisseling hebben: draven, kleine poging galop, balkjes, oefeningen zoals Lotte hierboven zegt, zoder zadel. Maar lijkt me toch wel belangrijk dat ze een goede basis meekrijgen, dus ook leren galopperen zelfstandig.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:58

In dameszit, ronddraaien in het zadel, met armen draaien, als je ze in een groepje lesgeeft: stoelendns, door hindernispalen/emmers etc. in de bak te zetten, groep rond laten draven met een muziekje, muziek uit, kinderen zo snel mogelijk naar voorwerp in de bak laten gaan, afstappen, etc., je kent het wel. En natuurlijk annemaria koekoek (of hoe je het ook noemt).

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 18:02

owja±P allemaal vet leuke ideetjes!" dankjee!!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:04

Wat Lotte zegt zijn leuke dingen. Knoop in de teugels leggen en alles op benen en zit doen. In dameszit rijden. En parcoursje uitzetten. Schriktraining doen. Longeren (een keer niet rijden dus). Grondwerk. Een proefje rijden (als ze wat figuren kennen). Ze elkaar les laten geven (erg leuk om te zien wat ze al weten).
Met een bekertje water in de hand laten rijden en wie aan het einde het meeste over heeft, heeft gewonnen.
Een steen in de hand laten houden en deze al stappend en dravend aan jou laten overhandigen en later weer terug laten pakken. Zonder zadel rijden.
Achter elkaar aan laten rijden en dan een weg laten rijden in draf/galop en de anderen moeten in stap achterblijven.
Caroussel laten rijden.
Als je een hele brave pony hebt, op het paard staan. Rondje draaien op het paard. Achterste voren zitten. Helemaal achterover liggen.

Dan nog een paar dingen die in mijn ogen kinderen ook moeten leren maar veel te vaak worden over geslagen:
Zadels invetten
Goed borstelen
Opzadelen op de goede manier
Hoeven uitkrabben
Leren over de bouw en lichaamsdelen van een paard
Uitleg over het gedrag van een paard in de groep
Het principe 'wijken voor druk'
enz enz.

Ik geef zelf ook kindjes in die leeftijd les en ze begrijpen het prima, zolang het allemaal niet te lang duurt en speels wordt uitgelegd met live voorbeelden.

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 18:07

het probleem is dat ze pddnos en adhd ebben,, ze onhouden dingen minder dan anderen en begrijpen et ook lagzamer..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:11

haha toevallig, ik geef ook wat kindjes les met die problematiek. Wat ik zeg kort houden, geen ellenlange verhalen.
Veel herhalen. Gewoon precies hetzelfde overnieuw zeggen.
Wat ook helpt vind ik, is met een paard uitleggen.
Even een heel simpel voorbeeld.
Ik ga op een paard zitten en wil uitleggen dat aansporen geen schoppen hoort te zijn.
Ik laat iedereen kijken en geef het paard (erg overdreven voor het zicht maar niet hard natuurlijk) een schop, paard jumpt naar voren.
Kinderen zien dat het paard reageert hoe het niet moet en ik heb er weinig tijd en ellenlange uitleg voor nodig.

Ook geen uur gaan rijden, gewoon kort en geen 100 dingen tegelijk. Ook vragen of ze je aankijken als je iets uitlegt. Anders kan het zijn dat het hun ene oor in gaat en het andere weer uit.

Eigenlijk helpt het ook het best als je een soort routine in je les hebt. Ik heb echt een opruimroutine ingebouwd, anders renden ze allemaal na het rijden weg en was de concentratie er niet meer om op te ruimen.

Dus kort maar krachtig, herhalen en structuur!

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 18:15

ja klopt...ik doe ook wel eens dan ga ik er op rijden en dan zeggen zei of ik goed zit en ook bijvoorbeeld of ik de arbeits draf doe of middendraf.. ) kennen ze al) ook of ik op eht oede been lichtrijd of ik in de goede galop zit.. dat vinden ze heeeeel erg leuk.. als ze het verkeerd hebbe of niet weten dan leg ik ze het uit en herhaal ik wat ik heb gedaan..

marijeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:05

Ik neem aan dat je 1 uur les geeft?
Wat dan leuk is, je laat 1 iemand rijden en degene die dan dus niet rijdt laat je de ander 'les geven' dus je doet gewoon de dingen die je normaal ook in de les doet alleen ben jij nu niet degene die les geeft.
Zo leren de kinderen om te kijken wat er goed gaat en wat niet. Daar leert niet alleen degene die rijdt iets van maar ook degene die 'les' geeft. Van kijken leer je ook.
Als het half uurtje dan voorbij is ruil je de kinderen om. dan gaat degene die gereden heeft les geven en degene die les heeft gegeven gaat rijden. Natuurlijk zeg jij als er iets fout of goed gaat en de ander dat niet ziet.
Succes ermee Knipoog

Kimitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:07

Misschien paardenvoetbal? Leren ze goed sturen en zo, en misschien vinden de pony's het ook wel leuk!

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:10

Hierboven zijn al veel ideeën genoemd. Wat ik ook wel eens doe, is en heleboel balkjes op de grond leggen en dan een soort van weggetjes maken erin en dan wanneer ze er 1 aanraken gaat er een ingang dicht en dan doe ik een stuk of 5 ingangen en uiteindelijk zijn ze opgesloten Tong uitsteken Dat vinden ze helemaal geweldig elke les zeuren ze daar weer om.

Je zou het ook aan hun kunnen vragen wat willen jullie doen dat doe ik ook wel eens de laatste 10 minuten/ kwartier.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:49

maak er een spelletje van, ik geef ook twee meisjes van rond de 6 jaar les op een shetje. Kunnen wel al dravan en galopperen.

Ik laat ze bijvoorbeeld de koningin nadoen (1 hand los, buigen) om evenwicht te oefenen en snel weer teugel goed beet te hebben.
Of ik leg 2 balken op de grond bij A en C, wie het eerste in stap bij de andere balk is en ook goed stil staat (drijven en remmen).
Of naast elkaar rijden en handje vasthouden (ritme afstemmen opelkaar, worden soms scheef getrokken door mederuiter waardoor ze evenwicht weer moeten leren vinden).
Pony wissel, wie kan het snelst en netjes opstijgen.

Laat ze de onderdelen van het hoofdstel opnoemen (of zadel).

Ik moet wel zeggen dat 30 min. les lang genoeg is.

Omdat ze nog niet kunnen lezen en de aandacht maar heel kort vast kunnen houden moet je korte oefeningen doen in de vorm van een spelletje en ze dus spelenderwijs zo snel mogelijk leren zitten, remmen en drijven, dan komt de rest vanzelf.

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 14:34

oke, heel erg bedankt allemaal.. ik hga het zeker proberen!!