niet lopen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lauwauwa

niet lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 11:50

mijn pony die gaat soms stil staan en als je dan been geeft dan loopt ze achteruit en als je de zweep gebruikt gaat ze bokken Bloos Cool wat moet ik doen ??
sporen proberen ??

lauwauwa

Re: niet lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 11:55

niemand ?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:04

Sporen zeker niet!

Die zijn niet om je paard vooruit te krijgen..

Heb je les?

Als je pony stil gaat staan moet ie sowieso eerst langzamer, gewoon bijdrijven, voorwaarts houden.. Hoe vlotter ze lopen, hoe minder makkelijk ze plots stil kunnen staan!

Anders toch les nemen

Enne, beetje geduld he Knipoog je topic staat net een kwartier

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:21

ga eerst eens kijken waarom ze gaat stil staan. Zonder oorzaak kan je het probleem niet goed oplossen.
Is het op bepaalde tijden, of als je iets moeilijks vraagt, of bij een bepaalde hulp, als je anders gaat zitten etc etc.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:54

Precies, eerst de oorzaak.
Als je die weet kun je daar aan werken.
Laat anders iemand erlangs lopen.
Gaat dat goed kan diegene steeds verder van haar af lopen en uiteindelijk is het niet meer nodig.

Ben je ook niet te groot of te zwaar voor de pony?
Hinder je um in het lopen?
Dat kan namelijk ook zo zijn.

Immetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:01

Ik lees dit soort akties niet graag...pas op dat je jepony geen "gekke" dingen aanleert en zoek hulp, blijf niet alleen aanrommelen...want het is veel moeilijker om verkeerd gedrag afteleren dan om een goed gedrag aanteleren.

Probeer ten alle tijde het "voorwaarts" op telossen!!

Advies: zoek hulp, zodat je pony leert dat als jij been geeft echt vooruit moet (want van stil staan en bokken dan zit je niet zoveraf van steigeren....)

Succes

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:13

Zoek idd eerst waarom ze dat doet. Misschien past het zadel niet meer en heeft ze pijn?
Laat haar eens bekijken door een DA. Zeker niet zomaar slaan schoppen of sporen.
Dat geeft haar misschien alleen nog maar meer pijn en dan is de kans groot dat ze vaker zal stilstaan.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:29

Wat je ook kan doen is iemand met een lekker snoepje, of iets voor je pony gaan lopen.
Als je pony dan net dat snoepje wil eten, loopt de persoon met het snoepje een pas achteruit.
Waarschijnlijk loopt je pony dan ook vooruit en net op dat moment drijf je hem aan.
Dan weet hij dat als je aandrijft, hij voorwaards moet gaan.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:33

Dit deed mijn paard ook in het begin. Zodra ik met been kwam ging ze stilstaan en achteruit lopen. Voor de zweep had ze erg veel respect hoewel ze wel van het principe: jij slaat? dan sla (bok) ik ook! maar daarna ging ze wel voorwaarts. Het is moeilijk zoiets alleen op te lossen. Bij mij heeft iemand geholpen door mijn paard aan de longe te doen zodat je alleen maar voorwaarts hoeft te rijden en even niet hoeft te sturen. Touw om de hals zodat je je goed vast kunt houden als je pony gaat bokken. En echt goed voorwaarts houden.
Maar heeft je pony dit altijd gedaan of begint dit nu opeens? Je moet inderdaad wel even kijken of er niet iets mis is in de rug ofzo of met het zadel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:37

Tuc schreef:
Wat je ook kan doen is iemand met een lekker snoepje, of iets voor je pony gaan lopen.
Als je pony dan net dat snoepje wil eten, loopt de persoon met het snoepje een pas achteruit.
Waarschijnlijk loopt je pony dan ook vooruit en net op dat moment drijf je hem aan.

Je kan ook een wortel aan een stok maken en dat als een soort van vishengeltje voor zijn neus houden........

wat zegt je instructeur hiervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:52

KiWiKo schreef:
Tuc schreef:

Je kan ook een wortel aan een stok maken en dat als een soort van vishengeltje voor zijn neus houden........

wat zegt je instructeur hiervan?

Huilen van het lachen wilde echt precies datzelfde hier neerzetten.
Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom een paard of pony in staking gaat en niet meer voorwaarst wil. Als je zelf het probleem niet kunt achterhalen (dat betekend dus niet zomaar zweep, sporen en dat soort rare fratsen erbij halen!)dan kun je beter wat begeleiding zoeken. Iemand die bekend is met dit soort problemen en jou en jouw pony hierin goed kan begeleiden.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:05

Mijn paard heeft dus ook van die zelfde streken echt vervelend is dat! en ik weet ook niet de manier om het op telossen:S

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:44

Tuc schreef:

Jippi, dit word schooi paard numero 50039 Clown

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:48

Ilsiie schreef:
Sporen zeker niet!

Die zijn niet om je paard vooruit te krijgen..

Heb je les?

Als je pony stil gaat staan moet ie sowieso eerst langzamer, gewoon bijdrijven, voorwaarts houden.. Hoe vlotter ze lopen, hoe minder makkelijk ze plots stil kunnen staan!

Anders toch les nemen

Enne, beetje geduld he Knipoog je topic staat net een kwartier

Kleine correctie: 5 minuten Clown

Denk inderdaad dat je hulp moet zoeken en kijken waar het aan ligt..

succes!

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:57

Mijn paard doet dit dus ook ik heb vandaag weer gereden en het was weer even een gevecht maar hij doet het weer:D maar zo heb ik het opgelost:als je begint met aandraven en hij al een beetje aarzeld meteen een tik met de zweep geven als hij dan bokt weer tik geven net zolang totdat hij het opgeeft maar voor je hem een tik met de zweep geeft zelf eerst zorgen dat je goed en stevig zit en dat je je goed vasthoud aan het zadel! dit werkt bij mijn paard misschien ook bij de jouwe?
Ps : nadat ik hem weer wat beter onder controle heb zet ik hem een paar keer hellemaal stil en dan weer in draf , ik hoop dat je er wat aan hebt!:D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:03

Nino94 schreef:
Mijn paard doet dit dus ook ik heb vandaag weer gereden en het was weer even een gevecht maar hij doet het weer:D maar zo heb ik het opgelost:als je begint met aandraven en hij al een beetje aarzeld meteen een tik met de zweep geven als hij dan bokt weer tik geven net zolang totdat hij het opgeeft maar voor je hem een tik met de zweep geeft zelf eerst zorgen dat je goed en stevig zit en dat je je goed vasthoud aan het zadel! dit werkt bij mijn paard misschien ook bij de jouwe?
Ps : nadat ik hem weer wat beter onder controle heb zet ik hem een paar keer hellemaal stil en dan weer in draf , ik hoop dat je er wat aan hebt!:D

Dat meen je toch niet? Eerst been, als hij niet reageert pas aantikken!
Het paardje dat ik bijrijd heeft op buitenrit ook van die acties dat hij opeens stilstaat en zelfs achteruit loopt. Dan wil hij terug naar stal. Wat ik dan doe is ontspannen, na een paar passen staat hij vanzelf stil. Dan even stilstaan en rustig been geven. Dit paard is behoorlijk onzeker. Ik denk dat de aanpak van paard tot paard verschilt, eerst de medische oorzaken uitsluiten en het zadel nakijken en les nemen is al geopperd. Begin daar eens mee.

We weten nog niks over het karakter van het paard of over hoe jij rijdt. Ook heb je nog niet verteld waar en wanneer hij staakt, is dat bijvoorbeeld alleen op buitenrit? Of bijvoorbeeld op steeds dezelfde plaats?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:08

hestejente schreef:
Nino94 schreef:

Dat meen je toch niet? Eerst been, als hij niet reageert pas aantikken!
Het paardje dat ik bijrijd heeft op buitenrit ook van die acties dat hij opeens stilstaat en zelfs achteruit loopt. Dan wil hij terug naar stal. Wat ik dan doe is ontspannen, na een paar passen staat hij vanzelf stil. Dan even stilstaan en rustig been geven. Dit paard is behoorlijk onzeker. Ik denk dat de aanpak van paard tot paard verschilt, eerst de medische oorzaken uitsluiten en het zadel nakijken en les nemen is al geopperd. Begin daar eens mee.

We weten nog niks over het karakter van het paard of over hoe jij rijdt. Ook heb je nog niet verteld waar en wanneer hij staakt, is dat bijvoorbeeld alleen op buitenrit? Of bijvoorbeeld op steeds dezelfde plaats?

En bij sommige moet je dus juist weer níet afwachten... ik moet die van mij dus niet de kans geven om stil te gaan staan en ook nog eens achteruit te lopen want dan krijg ik hem niet meer in de goede versnelling.... Haha!
Ineens stil gaan staan en dan achteruit lopen is staakgedrag, dat mag je dus echt niet tolereren en moet je vóór zijn!
(medische oorzaken uitgesloten..)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:13

Hihi Kim, briljante opmerking Haha!

Ik denk dat dit weer een gevalletje is van een stikverwende pony.

Veel paarden en pony's gaan in de staak omdat baasjelief niet mans genoeg is.
Mensen zien paarden teveel als speelkameraadje. Maar let wel het is een speelkameraadje van een paar honderd kilo, die paar honderd kilo kan zich ook tegen je gaan verzetten...

Ga dus niet zelf aan zitten klooien. En zeker ook niet met een onervaren, ongeschoolde zogenaamde instructrice.

Ik verbaas me er hier in de buurt ook over. Meiden die zich aanbieden om les te geven terwijl ze zelf niet kunnen rijden, en ook de ballen verstand hebben van didactiek of rijkunst !!

Zo krijg je dus nog meers lechte ruiters en evenveel lastige paarden. Want jawel, het is in de meeste gevallen echt nog de mens die de paarden lastig maakt Knipoog

Dus neem les van een goede instructie , zo snel mogelijk . Leg je probleem voor. En een goede instructie zal jou "huiswerk"meegeven wat je moet gaan oefenen. Succes gegarandeerd.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:21

Teneerste: deed hij het eerst wel??misschien. is hij opstandig of hij heeft echt ergens last van.. EERSst dit uitsluiten.. (boos worden heeft vaak geen zin.. een paard wat staakt.. sluit zich hermetisch af voor prikkelingen van buiten af!!is het echt een kwestie van niet WILLEN door opstandigheid.. iemand vragen voor hulp of desnoods er ff iemand anders oplaten zitten..

mijn jonge paard wou ook niet lopen (nou ja snapte het misschien niet)

door rustig op te bouwen, door eerst longeren (stemhulp voorwaarts) er achter mennen (lopent) weer die stemhulp maar nu vanuit de achterkant van het paard.
-daarna er op met iemand er naast aan het touw wandelen (incl stem hulp voorwaarts(dat met wat been combineren)
-dit opbouwen naar longeren .. dus jij er op en iemand je longeren..(jij geeft alleen de stemhulp (met been).. reagereerd hij niet dan de gene die jou helpt..
- daarna los doen.. en diezelfe persoon met zweep in de bak laten staan en dna het zelfde doen als longeren..
- als dit allemaal goed gaat.. die persoon uit de bak laten stappen.. of in de hoek en kijk hoelang hij eht wil volhouden.. (stem +beenhulp.).. wil het niet dan heb je altijd nog die persoon die hem vooruit kan houden..

het is maar een idee.. hou in iedergeval altjid je hand voor.. en belemmer hem niet door voor tegen te houden..(sluit je steigeren al iets voor hem uit) eerste voorwaarts..

het is maar een idee.. (en als hij iets goed doet.. de hemel in prijzen, belonen.. en heel positief erop zitten (dus dat wordt waarschijnlijk af en toe op je lip bijten/ en tot 10 tellen).. en geduld hebben...

succccces!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:45

pearlie schreef:
En bij sommige moet je dus juist weer níet afwachten... ik moet die van mij dus niet de kans geven om stil te gaan staan en ook nog eens achteruit te lopen want dan krijg ik hem niet meer in de goede versnelling.... Haha!
Ineens stil gaan staan en dan achteruit lopen is staakgedrag, dat mag je dus echt niet tolereren en moet je vóór zijn!

Dan nog hoor je eerst been te geven voor je 'm eventueel een tikje geeft. Natuurlijk spoor je je paard aan wanneer je merkt dat hij in tempo terugvalt maar meteen de zweep erover is niet de manier

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:38

sporen en zweep hebben geen nut nee.....
probeer je pony opzij te sturen als ze stil gaat staan zodat ze eigenlijk wel om moet stappen en beloon haar zodra ze weer in beweging komt!

fysio kan ook wonderen doen!

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:11

@hestejentë: ik zei als je begint met aandraven ( lijkt me nogal logisch dat je hem eerst been geeft ja,)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:30

hestejente schreef:
pearlie schreef:

Dan nog hoor je eerst been te geven voor je 'm eventueel een tikje geeft. Natuurlijk spoor je je paard aan wanneer je merkt dat hij in tempo terugvalt maar meteen de zweep erover is niet de manier

oke.... herstel: zodra je paard geen of een verkeerde reactie geeft op je BEEN, helpt het bij SOMMIGE paarden om dan een tik met de zweep te geven, zodat ze de volgende weten dat ze voorwaarts moeten op je been. Uiteraard meteen BELONEN wanneer ze voorwaarts gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:40

Nino94 schreef:
@hestejentë: ik zei als je begint met aandraven ( lijkt me nogal logisch dat je hem eerst been geeft ja,)

Maar dat is niet wat er staat. Ook vind ik het een beetje raar dat je hem een tik geeft als hij bokt. Kan best zijn dat het een "oplossing" is die werkt - al had je in een eerdere post aangegeven dat je geen oplossing wist voor het steeds stilstaan van je paard - maar zou het denk je kunnen dat hij bokt (= protesteert) omdat je hem slaat?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:08

Dat lijkt me logisch, maar de oplossing werkt wel als je de bokken kan uitzitten. Zou het zelf liever niet zo oplossen, heb het echter zelf ook wel eens gebruikt bij een manegepony. Dat was een beginnerspony maar omdat hij doorhad dat hij naar stal ging als hij het ruitertje eraf bokte deed hij dit steeds meer, na een groepje dat regelmatig op hem reed en hem flink liet werken (en er niet afvielen) is dit weer verminderd naar een enkele keer.