Trekken met longeren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_

Trekken met longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 22:14

Hallo,,,,,,

Mijn paard word volgende maand 3 jaar en wij (mijn bijrijdster en ik) zijn nu bezig met hem wat meer aan t werk te zetten. Hij is pas sinds een aantal weken aan de longe aan t werk en hij pikt alles goed op de commando's zitten er redelijk goed in. Hij werd eerst longeerd met alleen een halster, toen met een dekje en een longeer singel erop en hij is nu ong. 3 a 4 keer gelongeerd met ook het hoofdstel om.
Nu lijkt het wel of dat hij een makkelijke en een moeilijke kant heeft links om doet hij alles bijna perfect maar rechts om is soms een ramp.

Als hij rechts om word gelongeerd heeft hij de neiging om zo af en toe om te draaien en gewoon weer links om te gaan. Hij is rechts om ook minder actief dan links om en hij trekt rechts om meer de hoeken van de longeer bak in. Bijvoorbeeld linksom hoef ik maar 1x te zeggen draf en meneer gaat draven maar rechts om moet ik het minstens 2x zeggen.

Zoals vandaag werd hij voor het eerst met alleen het zadel(kaal) op gelongeerd verder helemaal niks links om deed hij alles weer perfect gaf 1 bok en dat was alles. Hij was lekker actief en maakte mooie rondjes en trok helemaal niet naar een bepaalde hoek. Maar rechts om trok hij continu naar buiten en elke keer de hoek in ik heb flink achter zijn fodde aan moeten zitten want hij kakte steeds in.

Wat kan dit zijn? Hij deed t zonder zadel ook wel eens maar niet zo erg als vanmiddag.
Is het gewoon zijn moeilijke kant? Ik heb flink aan de longe moeten hangen anders trok hij mij zo de hoek in. Ik ben zelf rechtshandig en links om heb ik de zweep in mijn sterke hand laat maar zeggen en heb dan vind ik zelf de zweep er iets meer bij en ben gewoon sneller in mijn reactie op hem met betrekking tot eventueel t omdraaien.

Om nu meteen met bit in te gaan longeren om meer te vertellen te hebben of met bijzets te gaan werken heb ik geen trek ik aangezien hij gewoon nog jong is en veel moet leren.

Wie heeft er tips om het trekken aan de longe op te lossen?

Liiesjjj

Re: Trekken met longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:52

Ik denk idd dat die kant zijn slechte kant is.
Dat hij moeilijker zijn lichaam kan draaien, dus de hele tijd rondjes lopen is dan zeer moeilijk.
Denk dat hij aan die kant gewoon vaster zit.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 10:09

Dat rechts zijn moeilijke kant is is wel duidelijk maar hoe los ik zoiets op?

Hij is 3 jaar en nu "iets" aan het werk wat zou dan de rede kunnen zijn dat hij vast zou kunnen zitten?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:17

het is nog een jong paard he Knipoog die van mij heeft daar ook last van.
hij wil wel eens omdraaien en heeft ook moeite met 1 kant. probeer duidelijkheid te geven, verhef bv je stem als hij gaat omdraaien, gebruik ook de longeerzweep om ervoor te zorgen dat hij wel weer de goede kant op gaat, gaat hij wel weer de goede kant op beloon m dan op een enthousiaste toon met woordjes, dit hebben ze zo door.
ook moet je proberen om stil te blijven staan in het midden en in een rechte lijn met zijn kont te staan, zo verklein je de kans dat hij omdraait. ook moet je het paard voorwaarts houden Lachen
oefenen en oefenen en dan komt het vanzelf goed. t is ook best moeilijk voor zo'n jong paard om op een volte te lopen! dus denk er ook aan dat je de longeerlijn zo lang mogelijk laat zodat hij niet zo'n kleine rondjes moet lopen. doe t allemaal neit te lang, 15 min is genoeg(t moet namelijk ook leuk blijven Knipoog ), wissel ook regelmatig van kant, bv ongeveer 5 min linksom, 5 min rechtsom, ga de moeilijke kant niet uit de weg!
verder zou ik nog niet met bijzet gaan werken, hij moet eerst leren fatsoenlijk op zijn eigen benen te lopen! overhaast t dus niet!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:20

Kun je geen longeercirkel afzetten? Als je nu gaat zitten trekken moet hij tegenwicht bieden en dat lijkt me niet echt goed voor zijn spierontwikkeling. Hij is misschien al scheef en als hij dan zn slechte kant op ook nog een jou druk op zn spieren krijgt wordt het daar niet beter van denk ik.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:21

Een tip is dat je een jong paard altijd leert longeren met aanleuning , dus een rondje uitzetten. Dan zijn er geen hoeken. Ik doe het zelf met een paar witte prik paaltjes en wat lint. Staat zo en ruim je ook snel weer op.
Veel succes ermee.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 12:41

Waar wij in longeren is een ruime longeerbak de bak is zogoed als rond wel aan de grote kant de volgende keer gaan we het proberen met een lintje er tussen.

Vandaag kwam er niks van longeren aangezien meneer een flinke hap uit zijn hoef heeft getrapt/gestoten. Morgen komt de hoefsmid daarna maar weer oefenen.

Meer tips zijn welkom.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:06

Ik zat te denken. Misschien dat je het eens kunt proberen zonder longeerlijn. Gewoon in een afgesloten cirkel, dan wordt hij niet uit balans gebracht door de druk van de longeerlijn en wordt het misschien makkelijker voor hem om op zn moeilijke kant toch zn rondjes te lopen. En jij hebt meer handen vrij en je kunt beter achter hem blijven om te zorgen dat hij niet omdraait.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:46

Lotte1990 schreef:
Ik zat te denken. Misschien dat je het eens kunt proberen zonder longeerlijn. Gewoon in een afgesloten cirkel, dan wordt hij niet uit balans gebracht door de druk van de longeerlijn en wordt het misschien makkelijker voor hem om op zn moeilijke kant toch zn rondjes te lopen. En jij hebt meer handen vrij en je kunt beter achter hem blijven om te zorgen dat hij niet omdraait.

Ik ben het hier mee eens. Misschien toch een keertje zonder lijn (doe ik ook wel eens.) Misschien wat sterchoefeningen doen voor het werk, en dan vooral naar zijn moeilijke kant??? Ik weet niet of het zal helpen, iig veel succes

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:48

Sterchoefeningen?

Dat zonder lijn gaan we zeker toepassen!