Hoe leer je happen in touwen en teugels af???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hebben jullie daar ook last van?

ja
28 (45%)
nee
19 (31%)
een beetje
7 (11%)
heel af en toe
5 (8%)
eerst wel, nu niet meer
2 (3%)

Totaal aantal stemmen: 61

pipolovertje

Hoe leer je happen in touwen en teugels af???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:33

heej ik heb een vraagje..

hoe leer je het een paard af als die tijden het poetsen in touwen en kettingen hapt?? en in teugels longeerlijnen en alles wat je maar kan bedenken?? Scheve mond

t is een 4 jarige ruin en met poetsen staat hij tussen 2 van die kettingen Knipoog

iemand een idee???

thanks!! xxx Huilen Vingers aflikken

Liiesjjj

Re: Hoe leer je happen in touwen en teugels af???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:37

Geen last van, hier mijn oplossing:
Als het paard een touw tussen de tanden heeft zeg ik altijd 2x los, op een zwaardere stem.
Naar 2x gewaarschuuwd trek ik het touw gewoon uit hun mond.
Het ligt eraan welk paard het is, eentje die nog wisseld en het nog niet weet dat het niet mag, trek ik zachter.
Bij een wat ouder paard die donders goed weet dat het niet mag trek ik harder.
Dan leren ze het tenminste af.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:41

ik laat ze lekker happen

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:45

Is het erg als een paard of pony er in hapt? Mazzel neemt ook het liefst van alles in z'n mond (het halster omdoen moet ik ook altijd eerst even het halster uit z'n mond vissen). Hij hapt naar z'n touwtje, omdat hij weet dat hij zo meer bewegingsvrijheid kan krijgen (hij staat zo los, zucht, ik probeer steeds nieuwe knopen)

Maar goed, wat is daar erg aan? Behalve dat je om de haverklap een touwtje moet kopen omdat het paard de zijne doorkauwt?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:47

KiWiKo schreef:
ik laat ze lekker happen

ja ik ook haha
maakt ja niet zoveel uit, vind het ook wel grappig, elk paard heeft wel een tic op de 1 of andere manier.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:47

Of een onwetend persoon zijn hoofdstel aan de rand van de bak laat hangen waar je paard losloopt...?

*hap*

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:50

Daarom let ik ook altijd op wat er hangt aan de paal waar ik de pony aanvast zet Bloos

kortom , ik pas me eraan aan.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:00

Liiesjjj schreef:
Als het paard een touw tussen de tanden heeft zeg ik altijd 2x los, op een zwaardere stem.
Het ligt eraan welk paard het is, eentje die nog wisseld en het nog niet weet dat het niet mag, trek ik zachter.

zo doe ik t ook Lachen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:04

Ik laat hem lekker begaan. Mijn pony is nu bijna 6 en heeft het altijd gedaan, ondanks dat ik hem heeel veel 'uh!', 'los' en weet ik wat verteld, getikt, getrokken en gedaan heb. Ik heb alleen een sterker halstertouw (iets uit de watersportwinkel) zodat ik niet iedere maand iets nieuws hoef te halen, en ik heb touwteugels aan mijn hoofdstel gedaan. Want iedere keer als ik maar éven de andere kant op kijk, heeft hij ze toch weer in de mond.
Dat hij erg goed geleerd heeft knopen los te maken door aan alle uiteindjes te friemelen en te trekken, dat is lastiger Knipoog

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:16

ik zeg ook 2 x los, en trek ik touw/teugel uit zn mond, wil het dan nog niet, krijgt hij een tik Lachen

tegenwoordig laat hij dus al bij de eerste keer ''losss'' al los Lachen
ik vind niets irritanter dan in touwtjes/teugels bijten!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:36

ik heb dit 'probleem' ook. met jonge paarden. ik durf ze alleen niet een tik te geven als ze het touw in hun mond hebben, omdat hun reaactie dan is dat ze hun hoofd omhoog doen en dan blijven ze zegmaar haken. ik heb dat 1 keer gehad en ze raakte toen ineens in paniek. nu is het dus nee, nee en heel voorzichtig het touw uit de mond halen Knipoog .

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:33

Ik laat em lekker happen. Op sommige dagen is het erger dan andere. Happen in jassen e.d. mag dan weer niet, maar als hij op z'n touw wil bijten en ik heb er geen last van, dan laat ik hem lekker.
Ik heb hem zelfs geleerd dingen op te rapen en aan te geven. Je kunt er ook iets positiefs van maken Knipoog Mijn paard komt de zweep brengen als we gaan rijden en hij vind het hardstikke leuk :p

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:35

KiWiKo schreef:
ik laat ze lekker happen

Ja liever dat dan dat zullen schrapen of heel de tijd staan te draaien. Want ze zullen nooit helemaal stilstaan, laat maar happen dan.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:41

Fenn schreef:
Is het erg als een paard of pony er in hapt?

Wel, misschien hierom?

Fenn schreef:
hij staat zo los, zucht, ik probeer steeds nieuwe knopen

Mijn pony mag het niet. Ik vind dat een paard gewoon stil moet kunnen staan, ik zou er persoonlijk knettergek van worden (bij ons staan ze vast tussen 2 kettingen (zelfde als in de trailer) en die maken echt een pokkeherrie als ze daarmee gaan klooien).
Daarnaast vind ik het ook een beetje dubieus dat je paard wél in het ene mag bijten, maar niet in het andere....

Als mijn pony gaat bijten (doet ze eigenlijk nooit) dan zeg ik gewoon: niet doen! En dan stopt er zo mee! Het beste is volgens mij gewoon het touw uit de mond halen en belonen als ze even zonder touw in de mond staat~!

miisXmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:45

heel consequent steeds af straffen des noods een tikje op de neus geven maar niet al te hard

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:50

Ik vind dat een paard niet overal in mag bijten en daar ben ik concequent in. Mijn vorig paard heeft een keer mijn hoofdstel gesloopt en als ik even niet oplette dan vrat hij mijn zadel op. Maar dat heeft hij snel afgeleerd want het koste me mooi een nieuw hoofstel. king doet het gelukkig niet daar hoef ik alleen hé te zeggen en dan luistert hij al.

En Fenn Mazzel was vroeger veel erger hij greep ook mensen als je langs zijn stal liep en hij had heel erge voer nijd maar toen kende je hem nog niet. Hij is gelukkig een heel veel braver geworden en voor de kar doet hij het ook goed. Maar met rijden een paar weken geleden toen jij aan het lessen was moest ik toch wel lachen dat hij nu aan het staken is met rijden dat je hem bij elke pas een tik moet geven. King en Nivard vonden je doodeng. hahahah Haha!

Maar voor de rest is hij heel erg veranderd volgens mij. Knipoog Ik vind en blijf het een heel grappig paardje vinden Haha!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:58

Ja, hij gaat echt wel vooruit. Ach, met rijden is het staken ook steeds sneller over, al jagen we soms mede bakgenoten nog steeds een beetje op (als hij weer eens een bokje geeft...)

Mazzel vreet ook lang niet alles op hoor, mij bevoorbeeld al niet meer Knipoog Ik zorg er voor dat ik spullen uit zijn buurt hang en maak goede knopen. Als hij een keer los staat heb ik het vaak sneller door dan hijzelf...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:43

moniekk schreef:
Liiesjjj schreef:

zo doe ik t ook Lachen

Same way here.
Mijn paard doet het gelukkig niet, maar mijn pubertje nog wel. Gelukkig alleen met poetsen nog. Ik zeg alleen 'Nee nee' bij alles wat ze fout doen en dus niet los en andere termen, maar dat is een klein detail.

Het gewoon laten gaan zou ik echt NIET accepteren. Een paard hoort niet overal zijn tanden in te zetten. Als ze dat gewend zijn en jij loopt als voorbeeld de volgende keer met een klein kind in de buurt is het ook hap.
Happen slaat in veel gevallen over naar bijten en daarom wil ik dat niet hebben.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:14

[quote="Fenn"]Mazzel neemt ook het liefst van alles in z'n mond (het halster omdoen moet ik ook altijd eerst even het halster uit z'n mond vissen).[quote]

Zo herkenbaar, mijn verzorgmerrie staat bij 2 ruinen die ik af en toe binnen moet zetten en de jongste van de twee wil ook het liefste zijn halster opeten.

Ik corrigeer maar niet, want het zijn mijn paarden niet, ik rijd ze niet etc. Alleen als ze in mij bijten of me pijn doen, dan gaan ze een grens over.

Met mijn verzorgmerrie ga ik wel anders om en haar corrigeer ik wel, omdat ik haar wel rijd en poets etc.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:44

Ik vind het vreselijk irritant en gevaarlijk,
als ze het aan de hand doen trek ik het touw er niet uit, dat is juist een leuk spelletje, ik trek het juist verder de mond in waarop ze het altijd gelijk zo snel mogelijk proberen uit te spugen.
Op de poetsplaats zijn onze kettingen net kort genoeg zodat ze er niet in kunnen happen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:01

Sjuimpje schreef:
Ik vind het vreselijk irritant en gevaarlijk,
als ze het aan de hand doen trek ik het touw er niet uit, dat is juist een leuk spelletje, ik trek het juist verder de mond in waarop ze het altijd gelijk zo snel mogelijk proberen uit te spugen.
Op de poetsplaats zijn onze kettingen net kort genoeg zodat ze er niet in kunnen happen.

Dat is ook een goeie zeg! Haha!

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:37

Ik ken het 'probleem' mijn fjorden ruin die hapt echt overal in.
Halstertouw, drinkbak, isolatiemateriaal om de waterleiding.
Word er gek van, het mag gewoon niet en hij trekt zich niets aan van Ehh ,los enz.
Ik heb 1 keer onaangenaam het touw verder in de mond getrokken netzo lang hij het zelf uitspuugde toen is het een tijd goed gegaan maar nu begin hij weer. Frusty

En het toelaten vind ik geen optie.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:56

Mijn spook loopt ook vaak met zijn touw in zijn mond als hij uit de wei komt, maar daarna laat hij het ook weer los. Hij doet het alleen als we lopen. Maar hij bijt er niet op ofzo, hij sabbelt meer, weet niet waarom. Vind ie zeker lekker.
De laatste tijd doet hij het ook met zijn ketting, maar daar ga ik zowiezo niet aan lopen trekken, vind het niet nodig om hem daarvoor pijn te doen. Ik heb er geen last van en zolang hij niet in mij bijt of iets kapot maakt vind ik het ook niet zo erg.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:36

Jaa ik meld me.. Bloos
Faro doet dit dus , Hij heeft de teugels al bijna door midden geknaagt Nagelbijten / Gniffelen
wat hij maar te pakken kan krijgen, dat pakt hij .. Clown
Vandaag deed ik het halster bij hem af, Toen pakte hij het halster vast Nagelbijten / Gniffelen
& stond hij daar te swieberen met het halster ROFL

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:41

Ben toevallig vandaag naar een clinic geweest waar een paard dit ook deed. Er werd geadviseerd om het te negeren.

Happen blijven ze toch wel doen, en anders happen ze èn worden ze bang/nerveus. Als een paard je aankijkt en gericht bijt, is het een ander verhaal.

Het happen schijnt meestal op 7 jarige leeftijd (als alle kiezen ook gewisseld zijn) over te gaan of stukken minder te worden. Geen aandacht aan schenken dus, anders gaan sommige het nog leuk vinden ook Haha!