Kale plek op schoft door winterdeken - hoe verhelpen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maud_82

Kale plek op schoft door winterdeken - hoe verhelpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 17:16

Sinds kort heeft mijn paardje op zijn schoft een wat kale plek hoogstwaarschijnlijk door zijn winterdeken. Wat kan ik eraan doen om dit te verhelpen en ook om te voorkomen ?? Er zit al een wollen stuk op het schoftdeel van de deken.

Erna_

Re: Kale plek op schoft door winterdeken - hoe verhelpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:27

Ik heb een paardenbh voor mijn paard. Officieel heet dat ding geloof ik een borstbeschermer. Dat voorkomt kale plekken.
Als de plek eenmaal kaal is, kun je er niet veel meer aan doen. Een troost: het haar groeit vanzelf weer aan.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:06

Innepin schreef:
Ik heb een paardenbh voor mijn paard. Officieel heet dat ding geloof ik een borstbeschermer. Dat voorkomt kale plekken.
Als de plek eenmaal kaal is, kun je er niet veel meer aan doen. Een troost: het haar groeit vanzelf weer aan.

Nou, het groeit weer aan als de huidlagen van de schoft niet al te beschadigd raken. Bij een echt open liggende schoft wordt het haar -als het al teruggroeit- wit.

Ik zou idd. de borstbeschermer proberen; het vermindert de weerstand van het schuiven van de deken op de schoft. Meer ideaal zou zijn dat je een zeer stil -=goed- liggende deken hebt. Nadeel is dat deze vaak zwaar zijn, waardoor deze extra op de schoft drukt. Een lichte deken die echt goed past is moeilijk te vinden, maar de moeite waard.
Evt. kun je in de deken een -klein!- gat maken, zodat de schoft vrij ligt. Maak je het gat te groot, dan gaat de deken schuiven en krijg je elders schuurplekken.

Voor de schoft is kaal; dus zonder deken het best.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:10

Mijn paard heeft dit probleem ook gehad. Ik heb toen een deken met halve hals aangeschaft en zijn schoft heeft sindsdien nooit meer opengelegen.

Met een borstbeschermer los je het probleem niet echt op, namelijk het feit dat de rand van de deken op de schoft blijft drukken. Dat wordt niet veel minder met zo'n dun stukje stof ertussen, zeker als een bontje al niet helpt. Een borstbeschermer helpt prima tegen schuurplekken aan de voorkant, maar overmatige druk op de schoft waardoor de schoft open komt te liggen vangt-ie niet op.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:13

idd geen deken en als het zadel ook op die plek ligt zou ik ook voorlopig even niet rijden... een paarden BH werkt niet altijd beter.....bij mij op stal staat een paardje die heeft juist daardoor een schuurpplek! maar het zegt niet alles hoeft bij de jouwe niet zo te zijn hoor...maar ik zou er niet dan van uit gaan dat dat werkt... soms wat calendula opsmeren kan ook gen kwaat (volgens mijn DA)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:20

Karin schreef:
Mijn paard heeft dit probleem ook gehad. Ik heb toen een deken met halve hals aangeschaft en zijn schoft heeft sindsdien nooit meer opengelegen.

Met een borstbeschermer los je het probleem niet echt op, namelijk het feit dat de rand van de deken op de schoft blijft drukken. Dat wordt niet veel minder met zo'n dun stukje stof ertussen, zeker als een bontje al niet helpt. Een borstbeschermer helpt prima tegen schuurplekken aan de voorkant, maar overmatige druk op de schoft waardoor de schoft open komt te liggen vangt-ie niet op.

Idd: bij dit probleem (kaal voor de schoft) wil een verlengde hals wel werken.

Komt het echt doordat de schoft zelf duidelijk het hoogste punt is (en de grootste plaatselijke druk- en trekkracht te verduren krijgt), dan zal ook dit ws. onvoldoende helpen....
Heb ik helaas ervaring mee gehad; pony met heel lange en hoge schoft.... Ik kon ieder jaar in de maanden maart en april meestal zonder zadel rijden.... sneu... (wel goed voor onafhankelijke zit).
En zette het dier pas laat in het seizoen onder de deken, en zo vroeg als mogelijk een dunnere erop en ook die er vrij snel in het seizoen weer af.

Succes ermee....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:24

Mijn paard heeft een enorme schoft (hoog en steekt vrij nadrukkelijk uit) en bij hem werkt het prima. Maar het zal idd ook van de bouw van het paard én van de pasvorm van de deken afhangen. Ja

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:27

heb ik helaas ook ervaring mee. Wij dachten dat de deken wel goed lag en snapten er niets van. Advies van dat we bij de ruitersport zaak kregen was, neem toch een kleinere deken. En het hielp!! De vorige deken was schijnbaar toch net wat te groot waardoor hij iets naar achtern zakte in de loop van de dag en ging drukken. Een deken moet echt op de manen kam liggen en niet op de schoft, dan ligt ie al te ver naar achter. (Wist ik eerst ok niet)
Ik vrees dat je op zoek zult moeten gaan naar een nieuwe deken. Het kan op een gegeven moment een druk plek geven als je niets doet en zo'n borst beschermer zal wss niet afdoende helpen. Succes!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:40

Ik gebruik op een van mijn arabiertjes met superdune huid en vacht ook een schoftbeschermer en ben helemaal tevreden. Ik draai de schoftbeschermer wel binnenstebuiten, anders geven de stiksels weer kale plekken.
Op mijn andere arabiertje heb ik een deken liggen die glad is aan de binnenzijde. Hierin kunnen de haren niet blijven steken en afbreken en dus irriteren/schuren.
Ik heb altijd begrepen dat je juist geen stof/fleece/wol e.d. aan de binnenzijde van je deken moet hebben.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:57

Ik heb vroeger ooit de tip gehad om een stuk zeemvel op de plaatsen te naaien waar het schuurt. En dat paard heeft erna geen last meer van een open schoft.
Bij mijn huidig paard heb ik dit probleem niet, ook heb ik er een deken opliggen waar het schoftstukje een boog maakt van 10cm voor de druk Lachen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:59

Karin schreef:

Deze ervaring heb ik ook. Praktisch alle dekens schuren mijn merrie op de schoft, sinds ik horseware dekens heb met een halve hals is het probleem compleet verleden tijd. Ze loopt nu met de Rhino Wug, super fijne dekens!

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:02

wij hebben dit ook met een paard op stal, maar bij hem zat hier ook een bult op zijn schoft die heel gevoelig was. wij hebben bij hem de deken afgehaald en nu gaat het goed. zwelling is weg en het haar is terug

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:02

Ik heb er ook een beetje last van op de schoft. het maakt mijn niet zoveel uit,het groeit allemaal weer aan. een meisje bij mijn op stal vind het wel een drama en heeft inderdaad ook zo'n paardenbh aangetrokken!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:04

Je praat erover alsof je het allemaal maar overdreven gedoe vindt, SteffiiY.

Over een paar missende haren zou ik me ook niet zo snel zorgen maken. Maar aan een kale plek of zelfs een drukking of open wond zou ik toch zeker wat doen. En voorkomen is daarbij IMO altijd nog beter dan genezen. Zeker op een kwetsbare plek als een schoft, waar dekens en sjabrakken op liggen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:07

gut de mijne loopt onder een rambo wug en dan heb je weer andere problemen.
Omdat de deken op de hals ligt, slijten de manen daar sneller af..en omdat de mijne ook nog eens zuigt schuift de deken naar achteren (door zuigbeweging) en schuurt het nog harder.

Ook ik heb nu een kale schoft maar doe ik niks aan..met alle dekens heb ik problemen en ben nu helemaal opgestapt op rambo's..hij doet het er maar mee.

Overigens ben ik super tevree over de rambo dekens

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:31

dan heeft het deken dus niet goed gepast, dus daar zou ik wat aan doen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:49

HAR --> SV.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:52

De Zenith deken heeft een uitsparing bij de schoft, ideaal voor paarden die gevoelig zijn voor dekens op de schoft. Nadeel is dat het geen regendekens zijn maar je kunt er altijd een ongevoerde winterdeken overheen doen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:10

Inderdaad zijn dekens met een halve hals soms een oplossing, in ieder geval bij mijn Andalusier met hele zware hals. Westernshops hebben vaak Amerikaanse dekens die een uitsparing hebben ter plekke van de schoft, dat werkt ook perfect. Merken weet ik niet. Dit zijn vaak wel dekens zonder voorsluiting, dwz die je over het hoofd moet aantrekken.
Overigens: een grotere maat deken van hetzelfde type blijkt vaak helemaal geen grotere halsopening te hebben! Meestal zijn ze alleen maar langer in het lijf. Leg er maar eens een paar op elkaar in de winkel.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:27

Ik heb dat nu, denk ik.
Ik ben me rotgeschrokken! Ineens had ze op haar schoft een schaaf wond.
Ik denk alleen dat dit niet alleen komt door haar deken, maar ook dat iemand
haar een paar keer verkeerd heeft opgezadeld, ik heb deze deken namelijk al
best een lange tijd en heb er hiervoor nooit last van gehad.

Ik rijd haar nu al 3 weken niet, omdat ik het goed wil laten genezen. Wat al
aardig begint te lukken.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 17:14

Thanks voor alle reacties ! Lachen
Gelukkig kan hij bijna zonder deken nu het weer iets warmer wordt buiten en dan krijgt hij als het geen regenzomer wordt pas in de herfst weer een deken op zodat het goed kan genezen.
Kan ik in de tussentijd mooi op zoek naar een beter passende deken.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:15

Hoi

Ik had dat ook altijd maar ik heb sinds een jaar een goed passend deken en heb er helemaal geen last van.
Een paarden bh gaf ook niet echt resultaat.

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:11

je heb zo'n borstbeschermer !
het is eigenlijk een bakpak vind ik:P
maar j kan hem in d paarden winkel kopen !

mijne had het oo k! en heeft nu een stukje witten manen

McCoyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:41

Een Bhtje! Werkt pefect..

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:48

Of een goede passende deken aanschaffen. Zeker dekens van de firma Rambo/Rhino/Amigo hebben dit probleem niet. MAar zoals eerder gezegd, kan een te grote deken die naar achteren trekt dit ook veroorzaken.
Borstbeschermer is niet altijd top, met een slecht liggende deken erop misschien niet de huid open, maar wel onderliggende kneusingen.