Vanaf 1-4-08; neusnetjes/oormutsjes toegestaan in de dressuu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Vanaf 1-4-08; neusnetjes/oormutsjes toegestaan in de dressuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 12:26

Het moet niet gekker worden.
Tegenwoordig zagen we de "grote"ruiters er al mee rijden in de grandprix proeven.
Maar nu is het dus ook toegestaan voor ons;

Citaat:
http://www.knhs.nl en paardensport

Neus-en oornetje;
Tot 1 april 2007 mocht-wanneer hiervoor dispensatie was verkregen van de KNHS -uitsluitend met een neus en/of oornetje los worden gereden in de discipline dressuur. Voor aanvang van de proef moest het netje verwijderd worden.
Vanaf 1april 2007-tot 1april 2008- ook tijdens de proef- met neus/oornetje worden gereden wanneer hiervoor door de KNHS dispensatie was verleend.
Vanaf 1 april 2008 hoeft geen dispensatie meer te zijn verkregen van de KNHS,maar dient wel aan artikel26lid7 v/h algemeen wedstrijdregelement voldaan te worden door de deelnemer.
Het neus/oornetje kan op ieder moment door een official worden onderzocht. De deeelnemer is verantwoordelijk dat juist gebruik wordt gemaakt van het neus/oornetje en dat het aan gestelde artikel 26 is voldaan.
Wanneer er onjuist gebruik van wordt gemaakt of geen verklaring van de dierenarts is moet een official maatregelen nemen.

Artikel 26 lid 7;
Citaat:
7. Een deelnemer mag gebruik maken van een oor- en/of neusnetje bij het paard
tijdens de wedstrijd, wanneer:
a. Er een dierenartsverklaring bij het paspoort van het paard is gevoegd, waarin is aangegeven waarom het gebruik van een oor- en/of neusnetje noodzakelijk is en waarin het levensnummer en het transpondernummer van het desbetreffende
paard is opgenomen;
b. het oor- en/of neusnetje geen opvallende, afwijkende, lichtgevende of fluor-escerende kleur heeft;
c. het neusnetje uitsluitend de neus van het paard bedekt; het bit (of in de klasse Z1 en hoger de stang en trens) moet zichtbaar zijn. Daarbij geldt dat het netje niet mag knellen;
d. het oornetje de ogen van het paard niet bedekt, het orenspel niet belemmerd wordt en het oriëntatievermogen niet wordt beïnvloed.
e. Het gebruik van een oor- en/of neusnetje kan op ieder moment door een
official onderzocht worden. Wanneer er onjuist gebruik van wordt gemaakt, kan een official overgaan tot het uitsluiten van de combinatie. Wanneer het onjuiste gebruik in strijd is met de Gedragscode Welzijn van het Paard (en als wreedheid kan worden aangemerkt) volgt diskwalificatie en wordt aan de KNHS gerapporteerd.
f. Wanneer geen verklaring van de dierenarts met de gevraagde gegevens kan worden overlegd, dient het oor- en/of neusnetje te worden verwijderd alvorens (verder) kan worden deelgenomen.
g. De deelnemer is ervoor verantwoordelijk dat juist gebruik wordt gemaakt van het oor- en/of neusnetje.
h. De deelnemer is ervoor verantwoordelijk dat aan het gestelde in lid 7 sub a van dit artikel is voldaan.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 05-04-08 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Re: Vanaf 1-4-08; neusnetjes/oormutsjes toegestaan in de dressuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:29

In Duitsland mag het al langer, het kan best leuk staan en zoalng het paard er geen last van heeft, prima toch?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:32

Ik vind dat het indd soms best mooi kan staan. Houd het zelf gewoon op een mooi voorknotje. Maar ik denk ook dat je het nu ook meteen veel vaker gaat zien als fashion item.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:32

dat denk ik ook Ja

en een neusnetje?? wat in hemelsnaam is een neusnetje Clown heb daar werkelijk nog nooit van gehoord Clown

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:33

Tja ik heb er zelf geen moeite mee met springen doe ik het ook....
Waarom van met dressuur niet

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:34

magic_lover schreef:
dat denk ik ook Ja

en een neusnetje?? wat in hemelsnaam is een neusnetje Clown heb daar werkelijk nog nooit van gehoord Clown

Ik denk dat ze daar zo'n anti-headshaking-netje mee bedoelen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:34

Ikzelf zou hier heel erg blij mee zijn.

Ik rij Silence namelijk op medisch advies met zo´n mutsje.
Daardoor kon ik geen dressuurwedstrijden met hem rijden omdat ze niet toegestaan waren.
Als het nu wel mag, worden dressuurwedstrijden voor ons ook mogelijk.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 12:37

_Diesel schreef:
Ik vind dat het indd soms best mooi kan staan. Houd het zelf gewoon op een mooi voorknotje. Maar ik denk ook dat je het nu ook meteen veel vaker gaat zien als fashion item.

Dat is dus ook mijn achterliggende gedachte; het wordt dadelijk een heus fashion/mode-item.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:39

Revanches schreef:
_Diesel schreef:

Dat is dus ook mijn achterliggende gedachte; het wordt dadelijk een heus fashion/mode-item.

Dat is het in Duitsland ook echt al. Die dingen worden op maat gemaakt en kosten dan 200 euro. Maargoed je hebt dan wel iets unieks he Vork

ach joh, vroegah reden we allemaal met verlepte dekjes, soms zelf gemaakt zelfs. Tegenwoordig heeft iedereen op zn minst 1 gaaf dekje en de meesten hebben zelfs een stuk of 5 setjes. Prima toch? Blijft de paardensport in NL voorlopig goed draaien.

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:40

Silence schreef:
Ikzelf zou hier heel erg blij mee zijn.

Ik rij Silence namelijk op medisch advies met zo´n mutsje.
Daardoor kon ik geen dressuurwedstrijden met hem rijden omdat ze niet toegestaan waren.
Als het nu wel mag, worden dressuurwedstrijden voor ons ook mogelijk.

Jij zou voorheen gewoon mogen starten hoor met dressuur.. als je iig een dierenartsverklaring hebt dan hé! Knipoog

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:15

Is dit nu dus al zo?
Ik heb 2 paarden de ene rij ik in de zomer met een neusnetje
(Hij heeft erg last van de vliegen en schud daarom erg met zijn hoofd)
En de andere is erg gevoelig op d'r oren dus die wilde ik misschien met een orennetje gaan proberen.
Mijn dierenarts is best makkelijk dus maakt vast wel een verklaring voor mij!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:18

Ik kreeg geen dispensatie van de KNHS hoor
Daarom heb ik nooit voor de dressuur gekozen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:15

Jammer dat je er een DA verklaring voor nodig hebt. Er zijn heel veel paarden die hier baat bij zouden hebben ivm kabaal ed maar geen medische (oor)klachten hebben. Mijn hengst reageert namelijk heel fel op geluiden en dan zou dit zeker een uitkomst zijn!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:20

Ik vind het belachelijk.
Als er een medische reden voor is dan kan het me voorstellen dat je met zoiets wilt rijden.
Het is toch geen modeshow of wel? het gaat om het presteren van je paard niet om wie de meeste frustels eraan kan hangen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:23

Idd pashon, om een medische reden kan ik me er wel in vinden, maar het ziet er toch niet uit tijdens de dressuurproef, een oornetje Clown

Vind het met springen al belachelijk staan..

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:27

Tsja, medische reden. Oke! Lachen
Fashion geval, ik vind het best. Knipoog Als maar niet iedereen mee hoeft te doen. Nagelbijten / Gniffelen
Misschien doe ik het later ook wel, wie weet.. Ja

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:11

ik vind het ook niet mooi, maar ieder z'n eigen keus.
Ik zou 'm niet als mode item gaan gebruiken in de dressuur

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:19

Solvej schreef:
Jammer dat je er een DA verklaring voor nodig hebt. Er zijn heel veel paarden die hier baat bij zouden hebben ivm kabaal ed maar geen medische (oor)klachten hebben. Mijn hengst reageert namelijk heel fel op geluiden en dan zou dit zeker een uitkomst zijn!

en hiervoor mag het dus niet gebruiken, want dan zou je ook gebruik moeten maken van oordoppen. Het netje zelf houdt geen geluid tegen.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:23

Ik las het al in de P&S maar het is me nog steeds niet duidelijk Clown Moet je nu wel of niet een DA verklaring hebben om met een oornetje te mogen starten? Met andere woorden, mag iedereen in de dressuur met een oornetje starten of niet?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:26

Ja het staat er idd wel wat onduidelijk maar zoals ik het lees heb je idd een dierenartsverklaring nodig en als je die hebt mag je er volgens mij mee starten.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:29

Lijkt mij dat het geen mode wordt als er een DA verklaring voor nodig is. Zeker neusnetje is geen modeding, ziet er namelijk niet uit Clown maar is bij sommige headshakers wel heel fijn.
Imo wel een goede zaak, rijd zelf ook met neusnetje ivm kopschudden, nu is dat met netje ook niet zo goed opgelost dat ik zou kunnen starten, maar aangezien dat bij sommige paarden wel zo is is het wel fijn dat dat mogelijk is Lachen

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:34

Zoals ik het lees, hoef je geen dispensatie aan te vragen, maar moet je wel een DA verklaring bij je papieren (startkaart/paspoort) hebben zitten.... Maar goed, of ik het goed heb vraag ik me af, waag er maandag maar een telefoontje aan naar de KNHS dan weet ik het iig zeker Haha!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:22

dus als ik het goed begrijp mag je alleen met oornetje rijden als dat van de dierenarts moet?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:44

Volgens mij ook ja, heb je wel een dierenartsverklaring nodig.
Ik kan me wel voorstellen dat ze het nu toestaan, waarschijnlijk waren de verzoeken om dispensatie dusdanig talrijk dat dit een simpelere oplossing was.
En ach, fashion item. Ik doe dr niet aan mee. Misschien had ik het wel gedaan als mijn paard een ielig voorplukje had wat niet te vlechten was ofzo, dan staat het misschien wel chique.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:46

jury schreef:
Solvej schreef:

en hiervoor mag het dus niet gebruiken, want dan zou je ook gebruik moeten maken van oordoppen. Het netje zelf houdt geen geluid tegen.

Watten erin zijn dus ook weer niet toegestaan? Wat hebben ze dan uberhaubt voor nut?