Is het niet veel makkelijker om voor die paar weken een bijrijdster te zoeken? Misschien iemand op stal die je paard wat beweging wil geven? Dan blijft je paard in haar vertrouwde omgeving, en er is toezicht van mensen die je kent.
Als je je paard ergens heen brengt, let dan iig op het volgende, en maak hier héél duidelijke afspraken over:
- als je paard ziek wordt, bellen ze dan eerst jou of eerst de DA?
- neem contact op met je verzekering: als er iets met je paard gebeurt, of je paard verwondt iemand / beschadigt iets, wie draait er dan voor de kosten op?
- wie rijdt er op je paard? Degene met wie je het contract opstelt, of ook anderen? Ik neem aan dat je niet wilt dat je paard ook aan bv manegeklanten verhuurd wordt.
- hoe vaak, hoe intensief, en waar wordt je paard gereden, met / zonder hulpteugels, met / zonder beenbescherming?
- wat wordt er gevoerd, wanneer en hoeveel?
- etc.
Zet in het contract dus precies wat de bedoeling is, en ook wanneer de vakantie weer voorbij is. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat iemand een paard voor een paar maanden te leen had, en vervolgens vertikte om het dier weer naar de rechtmatige eigenaar terug te brengen (niet om je bang te maken, maar maak alsjeblieft duidelijke afspraken, dat voorkomt een hoop ellende).
Ik denk wel dat het je een smak geld gaat kosten, je stalhuur loopt waarschijnlijk ook gewoon door.
Zelf zou ik niet m'n paard uit handen willen geven, en een paar weekjes vrij lijkt me juist wel prettig. Van in de wei staan raken paarden niet zo snel uit conditie, dat kun je in een paar weken weer op het oude niveau hebben. Voor het snel dik worden is een graasmasker misschien een optie? Dan kan ze wel hele dagen naar buiten.