problemen met merrie naar 1ste veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sabinehagen

problemen met merrie naar 1ste veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 19:05

hoi allemaal

nou het onderwerp zegt het eigenlijk al

ik heb een verzorgpaard dat ik van af dat ze bij de moeder weg is al verzorg.
ik heb haar alles geleerd en ze vertrouwde mij altijd volledig.
nu heeft ze sins zaterdag een veulen.
haar 1ste.
echt super mooi om te zien.
alleen kan ik helemaal niks meer met haar.
ook wel logisch op zich maar... nu het probleem

zodra ik, de eigenaar of iemand anders bij de stal komt draait ze de kont naar de deur.
doe je die open dan trapt ze gelijk.
ze is momenteel in staat om je bij wijze van "dood"te trappen als je de stal binnen komt.
maar ja dat lukt niet eens.
ze wil niemand erin hebben maar zelf wil ze er ook niet meer uit
ook al laat je de box open staan en zet je een eindje verop voer, ze komt er niet uit.
mja haar stal moet ook verschoon worden...en het veulen en merrie hebben beweging nodig.

wie heeft er tips voor mij, of wie heeft hetzelfde meegemaakt en wat heb jij er toen aan gedaan?

alvast bedankt

groeten sabine

montyjansen

Re: problemen met merrie naar 1ste veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:08

het veulen pakken, met een wandelstok of een bezem. dan de moeder

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:50

Heel vervelend is dat! Miss kun je proberen met halster/halstertouw de kont zien om te keren. Als je een staldeur hebt die uit 2 delen bestaat, een hoofdluik en het onderdeel, het onderdeel dicht laten zitten.. En idd als het veulen wel naar je toe komt, het veulen er eerst proberen uit te halen en dan kun je haar miss wel pakken, want dit is gedrag meestal bescherming voor het veulen!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:26

met een lange stok, een touw met lus om de hals van de moeder doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:26

helaas heb ik hetzelfde probleem met mijn merrie gehad. Gewoon je dingen rond de stal blijven doen die je altijd doe en wachten totdat je haar een keer kan pakken. Aan het halster een extra stukje touw doen (40 cm) zodat je haar makkelijker kan pakken.

Verder laat de merrie gewoon rustig genieten van de kleine. Bij mijn merrie die bijna elk jaar een veulen heeft is het nog steeds zo. Ik hoef echt de box niet in te komen. Maar inmiddels komt zij wel naar mij toe en kan ik haar uit de box halen en in paddock of land zetten. Gewoon geduld en let op je veiligheid. De merrie zal de kleine blijven beschermen. Let wel een zeer goede eigenschap maar even onhandelbaar voor ons. Mijn ervaring is dat het veulen (na enkele weken) zo nieuwsgierig is en dan naar mij toekomt en dat moeders het dan wel toe laat. Momenteel moet ik gewoon tevreden zijn met die enkele aai over rug of kont van de kleine.