Lentekriebels??? Ik word gek van die dolle paarden!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Lentekriebels??? Ik word gek van die dolle paarden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 16:12

Hopelijk staat dit topic hier goed maar hebben jullie paarden ook zo'n last van lentekriebels???

Wij hebben hier een dressuurmerrie, en een merensruin, en ze lopen werkelijk over van de energie! Snuiven, briesen, door de wei uit spurten, bij wandelingen overdreven flauw doen van de tientallen 'spoken', om kierewiet van te worden!!!!

Aan het voer ligt het niet, ze krijgen maar een Pavo koek, hooi en gras. Dagelijks gaan ze op wei, en ze worden 3x per week goed bereden (dagelijks gaat helaas niet, daar ze aan huis staan, en het na mijn werk reeds donker is).

Probleem is dat ze gewoonweg niet moe te krijgen zijn, zelfs na een buitenrit van 5u durft de merensruin nog steeds al bokkend door de wei sjezen!!! Iemand tips betreffende 'moemaakoefeningen'???
Want ze hebben beiden een supergoede conditie ... en longewerk zorgt er alleen maar voor dat ze NOG meer uithoudingsvermogen krijgen ...

Graag raad ... want ik weet het niet meer hoor! Boos!

jesito

Re: Lentekriebels??? Ik word gek van die dolle paarden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:15

pavokoeken met dynamite, haha

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 16:16

Ja echt wel, snap jij dat nu??? Soms wil ik ze een valium geven hihi

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:21

Hier precies hetzelfde..
Doodbraaf paard krijgt ook ineens van die vreemde neigingen haha!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:24

Heel herkenbaar Haha!
Ben blij dat ik niet de enige ben die daar "last" van heeft.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:26

Helpen kan ik je niet, wel meeleven...
Die goeie ouwe makke Prairie van bijna 17 maakt de laatste tijd wel erg rare sprongen als ze buiten staat, zelfs onder het zadel, anders altijd de makheid zelve, was ze van de week wel erg druk; en maar 'stangen', alleen maar willen rennen en buiten lekker dribbelen...
Ik denk niet dat er heel veel aan te doen is, behalve er maar van te genieten (zolang ze niet al te erg zijn). Tot nu toe kan ik er de lol nog wel van inzien als die 'ouwe' het ineens weer op de heupen krijgt...

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:27

Moemaken heeft geen zin, daar krijgen ze uiteindelijk alleen maar méér energie van.

Verder helaas geen tips. Hopen dat het snel zomer wordt? Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 16:29

Het is eigenlijk nog nooit zo erg geweest als dit jaar, man man man, zien wij hier af!!! Blijkbaar verspreidt dit virus zich over het hele land... hoop feitelijk dat de rust snel weerkeert! Bloos

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:50

Ja hier ook, ze zijn gewoon zo vrolijk, straks de vacht weer weg, allemaal jeuk van de wintervacht, voorjaar in hun bol! Meestal kan ik er wel om lachen, tenzij het natuurlijk gemeen is of op een moment dat je het even niet kan gebruiken *LOL*.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:54

Ow de lentekriebels heb ik nog niet aan hem gemerkt (heb ook weinig kunnen rijden door dit vervelende weer) maar hij had wel de lentekriebels van de winter. Zo gek heeft hij nog nooit gedaan. Sinds de keer dat ik voor het eerst bijna in zijn nek zat is hij gestopt met bokken. Waarschijnlijk geschrokken dat baasje ook wel eens uit evenwicht kan raken door die fratsen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 17:31

joyce83 schreef:
Ow de lentekriebels heb ik nog niet aan hem gemerkt (heb ook weinig kunnen rijden door dit vervelende weer) maar hij had wel de lentekriebels van de winter. Zo gek heeft hij nog nooit gedaan. Sinds de keer dat ik voor het eerst bijna in zijn nek zat is hij gestopt met bokken. Waarschijnlijk geschrokken dat baasje ook wel eens uit evenwicht kan raken door die fratsen.

Das ferm lief van je paard! De mijne gaat vrolijk door hoor, ze is laatst samen met mij tegen de grond gegaan, baasje pijn of niet, madam liep vrolijk bokkend verder. Kwam daarna wel even kijken hoe het met me ging ... paars achterwerk en been, was dan ook op straat terecht gekomen en zij in het malse gras!!!!
Ziek

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:36

Ow dat is minder. Ben gelukkig (klopt af op hout) tot nu toe in 8 jaar tijd nog niet van paardje afgedenderd. Alleen een keer met springen toen we een dubbele hindernis hadden en ik had dat nog nooit gedaan.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 18:36

joyce83 schreef:
Ow dat is minder. Ben gelukkig (klopt af op hout) tot nu toe in 8 jaar tijd nog niet van paardje afgedenderd. Alleen een keer met springen toen we een dubbele hindernis hadden en ik had dat nog nooit gedaan.

Ja doet nog pijn als ik er aan denk ...

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:32

Bij ons op stal is het deze week ook een ramp... 1 april 2 gewonden door een val. Werkelijk waar, wat zit er in de lucht? Ga het zo toch maar eens proberen, en kijken hoe ze vandaag zijn...maar tis typisch

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 17:45

Hier is het vandaag in ieder geval NIET beter ... ben juist terug van buitenrit... en er waren weer overal vreselijk angstaanjagende monsters + het was nodig om tijdens een stevig stukje galop 'noodstoppen' te maken ... waardoor ik bijna weggekatapulteerd werd!

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:14

Jah, idd, bij ons zitten ook de zwijnen weer in het bos, en nu ongeveer met jongen... voel je hem al aankomen... Het paard heeft de zwijnen eerder door dan ik... en dan is het bos ineens een stuk minder leuk kan ik je zeggen !!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:16

zal ik vertellen wat er in de lucht zit?

de paarden weten dat ze binnenkort weer de wei ingaan.
en geen verhalen dat een paard niet kan denken want zo zit het wel. Haha!

ze hebben het voorjaar in hun bol,krijgen energie van de zon en de frisse lucht.

en ik ook! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:18

Jup, heel herkenbaar, achter elke grasspriet schuilt er op dit moment een kabouter, en die zijn eeeeecht eng genoeg om te gaan racen Haha!

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:20

Ze staan al van 8 tot 8 buiten.... dus daar kan het bij ons op stal niet aan liggen... Straks mogen ze ook de nachten buiten, maar daar hebben ze nu geen behoefte aan, ze willen nog maat WAT graag naar binnen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 18:21

ellepel schreef:

ze hebben het voorjaar in hun bol,krijgen energie van de zon en de frisse lucht.

Ik zou je willen gelijk geven ellepel, maar mijn racemonsters komen ELKE dag op wei ... zucht ... daar ligt het dus niet aan!

Misschien wel het voorjaar ...

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:33

Nou idd mijne hebben ook het voorjaar in de bol! Mijn merrie is ook nog hengstig en staat om de 2 seconden te gieren. Mijn ruin denk dat hij weer veulen is want hij stond zojuist met zijn hoofd tussen de benen van mijn merrie Verward Meneer is 14 jaar oud! Hierop ging mijn merrie hard in de keertwending om de voorhand en mijn ruin draaft er in een volte tien meter omheen terwijl hij probeert het hoofd tussen de achterbenen van mijn merrie te krijgen. Vervolgens ploegen ze de weide nog eens om en zijn alles van plan, behalve om binnen te komen.
Nou ja, het zag er erg komisch uit en ik heb er hartelijk om gelachen en heb ze nog maar een uurtje laten gaan. Ze hebben in iedergeval genoeg beweging gehad vandaag Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:36

JoCo schreef:
ellepel schreef:

Ik zou je willen gelijk geven ellepel, maar mijn racemonsters komen ELKE dag op wei ... zucht ... daar ligt het dus niet aan!

Misschien wel het voorjaar ...

ik had beter kunnen zeggen dat ze weten dat er binnenkort weer gras te eten valt ofzo. Tong uitsteken
haha de mijne staat ook elke dag op de wei hoor,maar ze weten gewoon dat het zomerseizoen er aan komt.

oftewel dat het warmer word

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:37

Aah joh gewoon lekker laten gaan! Niet te druk om maken en genieten zou ik zeggen! Mijn 28-jarige hupst ook als een 2-jarige hengst door het leven, heerlijk toch? Ik kan er alleen maar van genieten. Paard wat ikr ijd momenteel maakt af en toe ook lekkere bokkesprongen, kan ik me niet druk om maken. Geeft alelen maar aan dat ze lekker in hun vel zitten en met vreugde wachten op de lente/zomer! Go jij! Go jij!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:39

wees blij, voorjaar in hun kop en ze zitten lekker in hun vel, laat maar gaan ( zolang je er niet op zit)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:43

Ja das natuurlijk wel waar, het super te weten dat ze zo veel plezier hebben ... alleen soms houd ik mijn hart vast met die gekke sprongen en dat gekoers door de wei ... ben dan altijd bang voor beenblessures.

Overlaatst bekeek ik samen met mijn oma het crosstafereel, en zei heel verschrikt 'seffes gaat me daar toch ene een patat tegen de grond en kan ik da weer roepen'. 'nee hoor' antwoordt mijn oma - die heel haar leven lang paarden gehad heeft - 'een paard weet echt wel hoe ver die kan gaan, ze laten zich heus niet vallen' haar worden waren nog niet koud of .... BADAF gaat de merrie knots op haar zij ... met slipspoor door de smurrie van enkele meters!!! Mijn hart stond stil, oma weer 'nu zal ze zeker wel geleerd zijn' ... waarop de merrie rechtsprong, bokte en gelijk weer opnieuw begon!!!

Zucht!