Te groot of te zwaar voor mijn ijslander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rangeela

Te groot of te zwaar voor mijn ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 13:51

Hallo,

Ik heb sinds korte tijd een eigen ijslander.
Toen ik hem heb gekocht deed ik het nog samen met mijn tante, nu doe ik alles alleen.
Toen we hem hadden gekocht heeft de eigenaar gezegd dat het niet zoveel uitmaakte of ik groot ben , een ijslander kan veel dragen. De Eigenaar heeft heel veel ijslander ervaring, en vele ijslanders gefokt bereden en verkocht, ook lessen gegeven. Lijkt mij dus een hele betrouwbare bron.

Iemand die mij met mijn ijslander helpt doet een studie tot instructeur en heeft ijslander ervaring.
Diegene heeft mijn problemen daar ter sprake gebracht (met mijn toestemming) uit haar groep de reactie gekregen dat ik te groot/zwaar ben voor mijn ijslander. Ik kan beter mijn pony verkopen en een andere grotere en sterkere ijslander kopen was hun conclusie.
De redenen dat deze mensen dat denken:
- omdat ik 185cm ben en 75 kilo weeg.
- Mijn ijslander is een ruin van 7 op zijn 5de ingereden, hij is 135 cm.
- ik heb moeite met het vinden van een zadel die en op zijn rug goed ligt (niet te groot is) en waar ik in pas.
- hij bokt vaak bij het aandraven, dat kan er op wijzen (volgens deze mensen in opleiding) dat mijn pony moiete heeft met mijn gewicht.
- ik heb nog meer problemen met rijden, maar daar moet ik aan werken, ik heb nog niet zoveel controle als ik op hem rijdt.

Ik wil graag meningen horen hierover, eigenlijk ben ik het met degene eens waarvan ik hem heb gekocht, dit was degene met de meeste ervaring op het gebied van dit ras. Maar ik wil mijn pony ook niet verpesten. ALs ik inderdaad te zwaar ben voor mijn pony en ik blijf erop rijden dan zal ik hem verpesten (spier/rug/bot problemen), dat is zeker mijn bedoeling niet.

Zijn er misschien nog meer mensen die groot /zwaarder zijn en een (kleine ijslander hebben) ?

ALvast bedankt.

Liiesjjj

Re: Te groot of te zwaar voor mijn ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:56

Ik denk ook dat je paard bokt met aandraven omdat hij het niet leuk vind.
Heeft hij de oren in de nek en zwiept hij soms/veel met zijn staart?
Dat kan er ook op duiden dat hij het nix vind.
Als ik jou was, zou ik idd ook een ander paardje kopen.
Misschien iets anders dan een Ijslander zodat je er over een paard jaar als je groter bent, meestal ook zwaarder, nog op kunt rijden.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:14

ik heb me er eigenlijk nooit echt in verdiept. Maar 75 kilo lijkt me niet te zwaar..
Het gemiddelde gewicht van een vrouw in Nederland is 69,9 kilo. Jij zit hier niet veel boven. Ik dacht altijd dat volwassen mensen gewoon op Ijslanders konden rijden zonder problemen. Maarja ik heb er eigenlijk niet echt veel verstand van

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 14:40

Ik ben 23, ik hoop op gewicht te blijven Lachen.
Pony wegdoen is voor mij opzich geen optie, hij is te leuk, misschien niet onder het zadel, maar wel ernaast. Ander ga ik misschien proberen hem te leren mennen, maar wegdoen, nee en zeker niet zo makkelijk. Lachen.
Mij is dus ook verteld dat een ijslander geen moeite heeft met volwassenen.
Misschien moet ik hem trainen? Om hem sterker te maken?
bedankt voor jullie reacties! Ik hoop op nog meer Lachen.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:44

Haha nee hoor! je bent zeker niet te zwaar maar ik denk dat er andere dingen misschien niet goed gaan. heb je les? heb je een goedpassend zadel!
En juist de wat kleinere ijslanders kunnen meer gewicht hebben dat de elegantere grote slanke ijslander.
Ga veel met hem draven. kilometers maken.
Edit: weet je zeker dat die bok ook echt een bok is en geen husje naar bijv tolt?
Mijn Ijslander doet dit ook weleens namelijk

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 15:06

@skotti,
heel erg bedankt voor je reactie (opluchting, om je reactie te lezen Haha! ), ik heb wel les, maar ik moet vaker lessen hoor, ik zit op dit moment in een ongelukkige situatie. Heel lang verhaal, wil ik niet zo openlijk bespreken, komt ook weer goed, alleen zit ik een paar maanden iets krapper met geld.
Ben druk opzoek naar een zadel van juiste prijs, en maat. Heb er al een heleboel gepast in de tijd dat ik hem heb (vanaf december 2007), rijd nu zonder zadel, maar hoop snel een zadel te kunnen vinden die ik ook kan betalen, en anders moet ik er eerst gewoon nog maar even naast blijven werken, grondwerk doe ik ook met hem.
In iedergeval wel heel erg bedankt voor je reactie Lachen.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 15:09

Citaat:
Edit: weet je zeker dat die bok ook echt een bok is en geen husje naar bijv tolt?
Mijn Ijslander doet dit ook weleens namelijk

Ik heb het gevoel dat het een bok is, ik heb ook niet genoeg ervaring met de tolt om te kunnen zeggen dat het geen tolt is.
Hij heeft wel tolt in zich. (heb ik me door meerdere mensen laten vertellen die meer ervaring hebben met ijsco's als ik )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:12

ze zeggen dat ijslanders makkelijk volwassenen kunnen dragen,nou die wegen ook zoiets denk ik,je bent wel lang,heb je daar geen last van met aandrijven? misschien eens een foto?dan krijg je meestal een beter beeld.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:16

Oke, op afstand kan ik je ook niet helpen helaas. Maar heb je een foto van je paard? mag natuurlijk ook per pb als je dat leiver hebt

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:17

het kan net denk ik, (maarja kan het van hier uit niet zien natuurlijk)inderdaad zorgen dat hij goed getraind is, opletten dat je je benen zo houdt dat je hem niet in de weg zit en een zadel zoeken dat de druk goed verdeeld.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:24

Ik heb even in je profiel gespiekt naar het plaatje, en het kan echt makkelijk. Ijslanders staan er juist om bekend dat volwassen mensen er ook op kunnen, en misschien ziet het er niet prachtig uit, maar het maakt om het zien toch niet uit? Als jij en je knol maar lol hebben! Als je een passend zadel hebt gevonden zal het rijden een stuk makkelijker gaan. Ik neem aan dat je nu zonder zadel rijd, en het draven kan voor je Ijslander dan misschien wel wat vervelend zijn. Lekker blijven oefenen, en maak je vooral geen druk om wat anderen denken!

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 15:52

Foto probeer ik te regelen, maar lukt nog niet helemaal dus zal eerst even gewoon zo reageren zonder foto.
Aandrijven lukt wel alleen probeer ik dat zoveel mogelijk met mijn zit te doen, dus niet met die lange benen, hij reageerd daar goed op .
en 2 skotti, met draven bedoel je op hem draven of ernaast? Erop is meestal een grote strijd, ik ben met hem aan het oefenen naast de fiets de eene keer gaat het heel goed de andere keer is hij teveel met andere dingen bezig dan gaat het minder goed.
En ik keek even naar de site van jouw ijslander die skotti heet Lachen hij is uit hetzelfde jaar als mijn ijslander! Wat heeft hij een leuke staart en heerlijke bos manen!

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:14

Hoe bedoel je is erop draven een grote strijd? Hoe heet je paard eigenlijk en waar kom je vandaan?? Natuurlijk moet je lekker op je zit rijden maar je moet ook gewoon lekker met je benen drijven hoor Haha!.
Bedankt dat je Skott zo leuk vind Haha!

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 16:35

draven is een grote stijd omdat hij in draf steeds naar de uitgang reeds als hij daar zin in heeft, dan moet ik heel veel moeite doen om hem weer terug te krijgen naar waar ik heen wil, meestal is het dan het beste om eerst weer te gaan stappen. Ik moet nog veel meer lessen nemen. Want ik heb dus weinig controle over hem.
Mijn Ijsco heet Geisli, ik kom uit Groningen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:48

Wij hebben ook altijd ijslanders gehad. Mijn papa reed er wedstrijd mee op wereldniveau, en hij is beslist geen kleine man! 1.85m en 85 kg. We hebben nooit iets gemerkt van te zwaar of te groot zijn, en op van die wereldkampioenschappen is dat echt geen zeldzaam beeld hoor.

Ben zelf ook al 2 maanden in ijsland gaan werken, en daar rijden alle soorten mannen en vrouwen op de kleine paardjes. Ze zijn echt wel sterk hoor.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:51

Rangeela schreef:
draven is een grote stijd omdat hij in draf steeds naar de uitgang reeds als hij daar zin in heeft, dan moet ik heel veel moeite doen om hem weer terug te krijgen naar waar ik heen wil, meestal is het dan het beste om eerst weer te gaan stappen. Ik moet nog veel meer lessen nemen. Want ik heb dus weinig controle over hem.
Mijn Ijsco heet Geisli, ik kom uit Groningen.

Ik zou iig eens als je gaat rijden, flink wat foto;s maken dat snap ik misschien beter wat je bedoelt.
En Grongingen is niet echt in de buurt hihi ik woon in gelderland.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:11

Een vriendin van mij heeft ook een ijsco. Haar vader rijd er zelfs op, is geen gezicht. De man is namelijk 2.00m. En dat paardje is ook echt geen grote. T ziet er niet uit, hij kan bijna meelopen. Maar t gaat wel goed, paardje loopt lekker en ook lange stukken in tolt zonder dat je iets aan m merkt. Dus je bent echt niet te zwaar of te lang hoor.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:39

75 kilo zou geen probleem moeten zijn, er zijn genoeg ijslanders die (veel) meer dan dat zonder problemen dragen. Als ik het zo lees heb je hetzelfde probleem een beetje toen ik mijn 1e merrie kreeg (alleen was ik toen 13, en Thok 8), die wou ook alleen maar naar achteren in de bak stappen, omdraaien en terug naar het hek rennen. Heb heel veel les gehad en nu kunnen we samen lezen en schrijven. Daar zul je dus veel tijd in moeten steken, ook töltles, want dat is nou net het leukste aan ijslanders Haha!

Ik heb op IJsland gewerkt en daar rijden mensen die zéker over de 75 kilo zijn dagelijks op ijslanders. Zijn zelfs trainers die over de 100 kilo wegen (!). Dat vind ik dan weer wat ver gaan.

miisXmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:52

je bent inderdaat wel een beetje groot voor hem..

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:21

miisXmii schreef:

Gaaaap

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:37

miisXmii schreef:

Heb je eigenlijk wel een keer een Ijslander van dichtbij gezien Vork

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:37

Hallo,

IK heb even geen tijd gehad om te kijken naar jullie reacties op deze topic, sorry, was erg druk (nog steeds)
Maar bedankt voor de reacties. Ik zie dat er nog wel weer een aantal leuke (positive reacties zijn) Er is een reactie over dat ik idd te groot ben voor mijn pony, jammer dat er geen onderbouwing bij is beschreven. Als degene echt overtuigd is dat ik te groot ben wil ik graag lezen waarom.

Ik ben nu wel overtuigd dat ik niet te groot of te zwaar ben, degene die mij lesgeeft volgensmij ook. Ik heb ook een nieuw zadeltje gehaald.
Het is een dressuur zadel van 17 inch, en ik pas er in. Hij lijkt ook nog eens goed te passen op mijn pony, ik ga nog even rondvragen bij meer ervaren ponyeigenaren.
Ook ben ik bezig met het meisje die me lesgeeft vaste dagen af te spreken voor de lessen, en ik rij eerst niet meer zonder haar begeleiding. Zo hoop ik dat ik sneller een verbetering te zien.

Gister heb ik een heel eind met mijn pony gefietst, een vriendin ging mee op haar paard en het ging super goed, wel hebben heel veel gedraafd, en hij vond het erg leuk, ik ook! Mijn pony wilde zelf wel even galloperen. dat vond ik een te grote stap, dus dat heb ik maar niet toegelaten. Hopelijk gaat het de volgende keer als ik alleen ga ook goed, dan kan ik in iedergeval al wat aan zijn conditie werken zonder dat het alleen maar rondjes in de bak zijn Haha! (rennen kan ik niet zo ver Tong uitsteken)

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de reacties! Het heeft me erg opgelucht en nu weet ik dat ik niet niet te groot/zwaar ben voor mijn pony.

Groetjes

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:26

Je kan ook testen of het aan het zadel ligt, door zonder zadel te rijden als je daar genoeg vertrouwen voor hebt. Gaat natuurlijk ook enkel als je een onafhankelijke zit hebt...

Femme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:37

Het lijkt mij geen reden tot verkoop, Ijslanders staan bekend om hun zware bouw. Dus kunnen zij een hoop hebben. Als je wel eens van die Ijslanders ziet die op trektocht zijn hebben al meer dan 75 kilo op hun rug. Ik dnek inderdaad dat het aan je zadel kan liggen mara je bent niet te zwaar hoor Knipoog

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:22

Joh, dat past prima hoor!!! Als je die grote volwassen mannen erop ziet rijden, en die wegen echt meer dan 75kg hoor!