dekenloos maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poiuytreem

dekenloos maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 11:53

hallo,
Mij paard staat ontzettend dun in zijn vacht maar dan ook echt ontzettend dun. Op het moment heb ik een deken van 150 gram opliggen. Mijn doel is om uiteindelijk helemaal geen deken meer nodig te hebben ook niet in de winter. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, heeft iemand tips?
Ps: hij staat elke dag buiten

TNT

Re: dekenloos maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:09

je zou er eerste nog een 0 grams regendeken op kunnen leggen en als het windstil of windstil is en de zon schijnt zonder deken buiten zetten

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:13

Ik zou het dan dit seizoen rustig afbouwen en vanaf komend najaar geen deken meer op doen.
Paarden kunnen prima hun temperatuur regelen zodra het weer kouder wordt.
Dus als je dat niet belemmerd met dekens, maken ze van zichzelf, ruim op tijd een wintervachtje aan.
Met als gevolg dat je paardje komende winter goed zonder deken kan lopen.

Super dat je dekenloos wilt gaan, ik vind het nog altijd vele malen beter Knipoog

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:26

Afwachten totdat het weer wat warmer wordt en dan vervolgens deken afdoen en niet meer omdoen Lachen. Als de dagen weer korter worden (rond juli) gaan ze wintervacht aanmaken, wat ze veel energie kost. Daarom is het essentieel dat ze voldoende ruwvoer tot de beschikking hebben (liefst onbeperkt), dus daar moet je voor zorgen. Je kunt het ruwvoer niet compenseren met krachtvoer in dit geval, voor de aanmaak van een goede dikke wintervacht is ruwvoer het belangrijkste.

Taravj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:45

Schaf een Bucas Sun Shower aan. Bij zon krijgt je paard het niet té warm en bij regen wordt het dan toch al niet nat. Op zich niet erg, maar bij wind en regen kan je paard tijdelijk koud krijgen.
Vanaf de zomer kan je dan zonder deken verder.
Je paard past zich zéér snel aan de opkomende koude in de herfst en zal geen deken meer nodig hebben...maar dat wil zeggen dat die ergens moet kunnen schuilen als het echt nodig is...zoals in de natuur (bomen, stal, etc.)
Je kan de Sunshower trouwens blijven gebruiken, ook in de winter...beschermd tegen het nat worden. De vacht zal in ieder geval dikker worden daar het deken geen isolatie heeft.

Hier kan je meer informatie vinden:
http://www.paardenwinkel.be/producten/p ... er_turnout

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 12:55

bedankt allemaal alvast voor de tips,
vanaf wanneer kan ik de 150 gr. er ongeveer afhalen en die verwisselen voor zo'n bucas deken of andere 0grams deken?

Taravj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:06

Het deken kan je nu al opleggen, die 150 mag je afnemen...gebruik wel geen deken meer op stal, mocht je dat al doen.

http://www.paardenwinkel.be/info/bucas/ ... /sunshower

Van 5 tot max 24 °C is je paard hiermee beschermd.
Andere dekens kan je gewoonweg niet met hogere temperaturen gebruiken omdat je paard veel te warm gaat krijgen.

De temperaturen schommelen overdag nogal (zon dan een bui, alweer zon, etc.) zeker als je paard geen schaduw kan opzoeken...eigenlijk onontbeerlijk een stukje schaduw.

dressuur_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:27

ik zou gaan afbouwen, nu al eerder stoppen met de deken en volgend jaar een regen deken misschien..

verder zou ik eht neit goed weten..

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:21

Taravj schreef:
Je paard past zich zéér snel aan de opkomende koude in de herfst en zal geen deken meer nodig hebben...maar dat wil zeggen dat die ergens moet kunnen schuilen als het echt nodig is...zoals in de natuur (bomen, stal, etc.)

zoiezo schuilt een paard van nature niet..
Stel dat er heel toevallig een wild dier in de bosjes verschuilt zit?

zodra de deken afkan, nooit meer opdoen Knipoog

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:29

als het warmer wordt deken af doen... avn het weekend wordt het nog even koud

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:39

Hoezo wordt het koud dit weekend? Het wordt 8 tot 11 graden!
@TS: je hoeft alleen maar zoals Silence zegt dit seizoen af te bouwen (ik snap zowiezo niet dat er nu nog paarden met dekens staan, maar okee) en dan na de zomer gewoon niets meer op doen. En klaar is klara.
Wat je eventueel kunt doen is een ongevoerde regendeken aanschaffen voor als het echt z**kt van de regen. Misschien niet zozeer voor paardje, maar meer dat jij dan geen doornat paard hoeft te zadelen. Voor de rest: scheelt een hoop poespas hoor, zonder deken!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:14

Haha, voor jou misschien ROFL... Sorry, kon het even niet laten, bij die van mij is het aanzienlijk minder werk om een deken om te doen dan om haar zonder te laten staan, maar dat is voornamelijk omdat madame (schimmel) zich graag in de blubber omwentelt Haha!.... (en dat in combinatie met een dikke wintervacht Nagelbijten / Gniffelen).
En dat er nu nog paarden zijn met deken op vind ik niet zo heel vreemd, het weer is hier over het algemeen nog aardig koud en guur, voor zover ik weet is dat in het hele land het geval, voor een paard zonder wintervacht lijkt me dat geen pretje .

Citaat:
Je kan de Sunshower trouwens blijven gebruiken, ook in de winter...beschermd tegen het nat worden. De vacht zal in ieder geval dikker worden daar het deken geen isolatie heeft.

Dit kan dus weer niet, je gebruikt of geen deken; of wel een deken, niet half om half. Als je paard zonder deken buiten staat en een wintervacht heeft, dan moet je geen deken meer opdoen, dan ga je de werking van de vacht tegen, dan staat ie misschien wel droog, maar koud. als ie te vaak met deken staat is de vacht ook niet goed genoeg bestand tegen guur weer.
Dus het is zonder deken of met deken, niet soms met; soms zonder....

Taravj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:43

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Dit kan dus weer niet, je gebruikt of geen deken; of wel een deken, niet half om half. Als je paard zonder deken buiten staat en een wintervacht heeft, dan moet je geen deken meer opdoen, dan ga je de werking van de vacht tegen, dan staat ie misschien wel droog, maar koud. als ie te vaak met deken staat is de vacht ook niet goed genoeg bestand tegen guur weer.

Hyppolyte,

Om even zeker te zijn dat je het begrepen hebt;
Een paard krijgt een wintervacht als hij het koud krijgt, niet omdat het herfst wordt...dus als je een zwaar deken oplegt krijgt je paard niet of bijna geen winterharen.

http://www.paardenwinkel.be/producten/p ... kens/zomer

Deze is nu eenmaal het beste geschikt tijdens de zomer omdat de zon wordt weerkaatst.
ALs je een zomerdeken oplegt in de winter, krijg je paard wél een wintervacht (geen isolatie aanwezig in het deken) maar is het wel beter beschermd tijdens stortregens en de bijhorende koude wind.

Wat ik voorstelde is dus niet half om half.

Citaat:
Als je paard zonder deken buiten staat en een wintervacht heeft, dan moet je geen deken meer opdoen, dan ga je de werking van de vacht tegen

Dus niet in het geval dat ik aanhaalde (met een 0 grams zomerdeken), of in geringe mate...waarom zou men dan 500 grams dekens kopen als het volgens u warm genoeg is met een 0 grams deken... Knipoog

Het zou veel goedkoper zijn...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:00

Citaat:
Haha, voor jou misschien ... Sorry, kon het even niet laten, bij die van mij is het aanzienlijk minder werk om een deken om te doen dan om haar zonder te laten staan, maar dat is voornamelijk omdat madame (schimmel) zich graag in de blubber omwentelt .... (en dat in combinatie met een dikke wintervacht ).

Heb je de moeite genomen in mijn profiel te kijken? Zie je dan ook hoeveel wit Jo heeft? Juist. I rest my case.

Blijft een feit dat het gewoon minder gedoe is als je geen dekens gebruikt. Geen getwijfel 'welke deken nu weer' geen afbouw, geen opbouw, geen drieduizend dekens in de kast, geen schuurplekken, geen stomerijen, enzenz.
Dat je moet poetsen als je een bont/wit/licht gekleurd/noemmaarop paard hebt, dat heeft niets met dekens te maken. Dat heeft ermee te maken dat je een PAARD hebt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:36

@ Maanling, ik geloof dat je m'n opmerking iets te serieus hebt genomen, ik maakte gewoon een flauw grapje, weet dat het minder gedoe is zonder deken, dan hoef je inderdaad niet meer te dubben of ie niet te warm/koud is etc. Ben het dus helemaal met je eens Ja...

@ Taravj, ik zie dat ik het verkeerde stukje gequote heb, ik bedoelde het stukje van maanling zie ik net Clown
Maar om toch nog even in te gaan op je bericht Lachen
Een paard begint met het aanmaken van de wintervacht als de dagen weer korter worden. De mate van kou heeft vervolgens invloed op de dikte van de wintervacht. Als een paard het koud heeft 's winters, dan zetten de haren op om een isolatielaag te vormen. Als er op dat moment een deken opligt (hoe dun ook), dan kunnen de haren niet goed rechtop gezet worden, waardoor een paard het uiteindelijk kouder zal krijgen dan wanneer hij geen deken op zou hebben. Een dek is dan wel waterdicht (maar ook maar tot op zekere hoogte), maar dat is de vacht ook.
Het nut van een zomerdeken zie ik sowieso niet in en de redenering om in de winter een zomerdeken op te leggen vind ik eigenlijk nogal vreemd, het woord zomerdeken zegt i.m.o. al genoeg, een zomerdeken zal er hoogstwaarschijnlijk niet op gemaakt zijn om winterse buien te kunnen weerstaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:20

@hippolyte: oops… was ik weer iets te snel op mijn boktteentjes getrapt Bloos (dat heb je soms zomaar) Excuses! Vriendjes zijn?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:56

Haha, ik ken het, het is ook zo lastig om er een intonatie aan te geven hè? Ik schrok al een beetje Nagelbijten / Gniffelen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:31

Taravj schreef:
Hyppolyte,

Om even zeker te zijn dat je het begrepen hebt;
Een paard krijgt een wintervacht als hij het koud krijgt, niet omdat het herfst wordt...dus als je een zwaar deken oplegt krijgt je paard niet of bijna geen winterharen.

Helaas ga ik niet met jou mening mee, ik zet ze al vroeg onder dek en het worden evengoed teddyberen. Aanmaken van een wintervacht heeft meer met de invloed van het licht, dan met kou te maken. Ze verharen ook als de dagen langer worden. Zo is het met alles in de natuur. Bijv. bij kippen beinvloed de daglengte ook het aantal eieren wat ze leggen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:26

Ik ben 3 weken geleden van een 150 grams naar een katoenen zomerdeken gegaan en hij heeft het niet koud hoor.
Over 3 dagen gaat hij zonder dan vind ik het wel goed allemaal dan gaan de nacht temp ook naar boven

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:31

kun je niet in de zomer geen deken meer op doen, en dan daarna ook niet meer er aan beginnen?