Is misschien ook wel een beetje zo geweest hoor, nee was altijd nee en bleef nee. Als ik hem ergens neer zetten en hij moest blijven, dan plakte ik er een commando bij deed hij het goed werd hij beloont. Rende hij er bijvoorbeeld vandoor, mopperde ik flink op hem.
Het resultaat is nu echter wel, een duidelijke verhouding tussen mij en mijn paard. Hij is NIET bang van me maar heeft wel respect voor me. Als ik hem ergens neer zet blijft hij staan totdat hij weg mag van me, voorbeeldje van gisteren. Mijn zusje liep met een mega bak muslie langs, hij wilde natuurlijk erg graag daar op af. Maar hij keek naar mij, en hij deed het niet. Pas toen ik zei: ga maar ging hij naar de muslie toe. Het zelfde geld in de stal, als ik zijn hoeven aan het doen ben of ik moet bij zijn voerboek zijn, dan wacht hij maar gewoon totdat ik klaar ben..
Ik ga ook zon nu en dan met hem joggen, hardstikke probleemloos. Als ik harder ga, gaat hij harder, als ik stop stopt hij. Verder moet ik er wel bij zeggen dat hij echt mijn maatje is
, we zijn beide ontzettende kroeldozen. Het valt mensen altijd op hoe gemakkelijk hij is qua omgang..Dat hij zo braaf is. Dat: Terug, Opzij, Staan blijven, Ga maar en komen als ik fluit is echt niet aangeboren mensen
dat heeft hij gewoon geleerd..En als ik dan sommige mensen bezig met hun paard..Die staat te schrapen, hapt, staat allemaal te draaien en te doen. En het enigste wat hij hoort FOEI dat mag je niet doen. Die van mij had meteen al op zn ******* gekregen..En als hij dan stopt met dat gedrag, belonen!
Hoe zien jullie dit?
. maar dat hij dan een schop onder zijn hol krijgt is super zielig hoor
Dat is dan het commentaar wat je krijgt. Ondertussen ben ik niet diegene die een half uur aan zn been staat te rukken omdat hij hem niet geeft
. Hij geeft keurig al zijn voetjes op volgorde
..
want nu ze haar vacht begint te verliezen, haal ik dat altijd met mn vingers weg.. en drie keer raden; jawel ze krabt me terug net zoals paarden dat doen
.. dat vind ik harstikke lief, maar zou ik dat beter niet kunnen doen? iemand nog oefeningen toevallig..? want dat trekken en drammen enzo herken ik helaas wel.. (evt via pb
)
anders heeft het natuurlijk geen zin... maar het moet wel duidelijk blijven dat jij de baas bent.. dus ja als iemand alleen maar lief tegen zn paard doet en m daarmee te zeer verwend, kun je echt een draak van een paard krijgen lijkt mij.. en omdat ie misschien wel 10 keer zo zwaar is lijkt me dat niet al te handig 
En het verschilt ook per paard; Pablo kun je met een boze blik al corrigeren, Raimaer zul je heel duidelijk terug op haar plaats (ook letterlijk) moeten zetten.
Zal ze blij mee zijn.