Geen bit inwillen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Temma00

Geen bit inwillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 09:25

Maandag ging ik gewoon rijden net als anders en mijn paard wilde op eens zijn bit niet meer in. Terwijl ik de dag ervoor nog gereden heb en ze doet er nooit moeilijk over. Ik heb er maandag twee uur bij gestaan!!! Mijn paard is 1.70 en ik ben 1.63. Dus als ze haar hoofd omhoog doet ben ik nergens Ik had van alles geprobeerd het bit aan een kant losmaken, een halster omdoen maar ik kreeg het niet voor elkaar zelfs niet met mijn ouders erbij. Toen heb ik maar mijn lerares opgebeld en die was even gekomen. Zij pakte haar bij dr neus net als met een praam. Toen hebben we het uiteindelijk voor elkaar gekregen. Gisteren ging ik weer rijden. En toen was het weer het zelfde probleem. en toen heb ik het weer op de zelfde manier gedaan. Mijn vader pakte ook haar neus vast en ik deed het hoofdstel in. Zonder dat ging het niet. Het was zelfs nog een beetje erger als de dag ervoor. Met haar hoofd

En als je een beetje met je hand bij haar neus komt begint ze weer. Ik heb na het rijden steeds mijn hand op haar neus proberen te doen tot ze het accepteerde dat ging op zich wel. maar hoe los je zo iets nou goed op zodat ze het weer gaat accepteren. Of is zo steeds bij de neus pakken de beste manier? Of krijgt ze er zo alleen maar meer een hekel aan?

En wat zou de oorzaak kunnen zijn? Heeft iemand dit vaker meegemaakt zo van de ene op de andere dag? Ze heeft volgens mij geen last van haar tanden want ze eet goed en emt rijden merk ik er niks van.

whisperramse

Re: Geen bit inwillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:30

Misschien heeft ze last van haar tanden, kaken of iets dergelijks?
Nuja, lijkt mij niet dat ze dit doet zonder reden?
Ik denk dat je best eens een TA zou laten komen, die kan dan uitsluitsel geven.

Tips om het terug in te krijgen; doe wat stroop of confituur aan het bit, meeste paarden vinden dat wel lekker Lachen
Blijf er kalm bij en dwing niet!!!
Indien het echt van moeten is, zal je paardje iedere keer erger reageren...

Succes en laat je nog iets weten?

Temma00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 09:41

Okee bedankt voor de tips! Ik heb net even de dierenarts gebeld. Want het is inderdaad wel goed om het zeker te weten. Ik had inderdaad ook het idee dat dwingen juist averechts werkt. Omdat ze er gisteren weer moeilijker overdeed. Maar ik ben wel kalm gebleven. En hoe bedoel je stroop? Gewone stroop?

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:01

Perenstroop of iets dergelijks...
Iets dat zoet smaakt! Lachen
Ikzelf heb mijn jonge merrie ook zo kennis leren maken met het bit, ze was er verzot op Vork

Goed dat je eerst medisch uitsluitsel gaat bekijken, wnat als het van die kant komt, kan je zoveel doen wat je wil maar zolang de pijn blijft zal het niet verbeteren hé Lachen

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:44

als het inderdaad niets medisch is, zou je ook eens kunnen proberen om andere dingen met hem te doen als hij een hoofdstel om heeft. zodat 'hoofdstel om' niet automatisch werken betekend. Ga bijvoorbeeld in het bos lopen, of breng hem met hoofdstel om naar de wei en doe hem bij de wei pas af.
Ik denk alleen dat het eerder iets medisch is aangezien het hiervoor nooit een probleem geweest is en het zo abrupt ontstaan is. Of heeft hij de laatste keer met het hoofdstel iets vervelends meegemaakt?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:12

Grote kans dat het iets in de mond is. Of heeft ze zich keihard gestoten? Anderhalf jaar reed ik regelmatig een paard, niet losgestaan, maar wel een lelijke breuk in de kaak, wat hoogstwaarschijnlijk in de box is gebeurd.

Temma00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 16:32

ja maar ik ze eet wel gewoon en met rijden is ze ook niet gevoeliger als anders Dus ik kan het me bijna niet voorstellen, maar het zou kunnen je weet het nooit. Ikwacht nu op een telefoontje van de dierenarts

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:59

Ja, iets zoets aan het bit doen helpt misschien wel, dat deed ik eerst ook wel eens bij m'n pony. Lachen Maar als je het bit goed in doet, kan het niet te maken hebben met zere tanden volgens mij, dat merk je dan vooral tijdens het sturen..

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:02

Misschien gewoon een wondje in haar mond(hoek)? Tanden lijkt mij niet van de een op de andere dag..

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:44

dondeyne schreef:
Misschien gewoon een wondje in haar mond(hoek)? Tanden lijkt mij niet van de een op de andere dag..

Een paard kan wél lang pijn verdragen en opeens ontploffen Knipoog
Het levende bewijs staat hier bij mij thuis op de weide Haha!

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:56

Misschien haken? Mijn paard heeft ook een hekel aan het bit, waarschijnlijk omdat hij een hele tijd is gereden met haken..

Temma00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 14:20

De dierenarts is vandaag geweest het is waarschijnlijk toch iets in dr mond. Als je er al in de buurt komt vliegt ze omghoog met dr hoofd. En de DA ging ook in de mond voelen en toen bleek dat het toch heel gevoelig is bij haar wang. En ze heeft ook haken. Morgen neemt ze zo'n klem mee en worden de tanden gevijlt.

Zo zie je maar weer dat een paard niet zo maar streken heeft maar dat het meestal is omdat hij echt pijn heeft!!

miisXmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:28

gewoon rustig blijfen ,,,

en op een gegeven moment weet hij/zij het dat het niet eng is.

Temma00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 13:53

Hmmm.. toch verkeerd gedacht de dierenarts heeft vandaag nog eens goed gekeken. Want gisteren kon ze bijna niks zien omdat mijn paard zo moelijk deed en nu blijkt er helemaal niks aan de hand te zijn. Nors opkijken Hij heeft een klein beetje haken. maar dat zou niet de oorzaak kunnen zijn van dat hij zijn bit niet in wil...
En ze was verdoofd en zelfs toen ging ze nog allemaal met dr hoofd omhoog en alles en de dierenarts dacht zeker dat het iets was, maar ze kon echt niks vinden

Nu weet ik het echt niet meer hoor... Ik ze me dan gewoon aan het uitbproberen???? Ik snap het niet meer Verward Verward

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:59

weet je zeker dat het echt met de mond te maken heeft??
zou het kunnen dat je paard het hoofd gestoten heeft en last heeft tussen de oren?

vaak namelijk als je een bit indoet pak je ze ergens anders ook bij het hoofd..even goed zoeken of er misschien ergens anders een gevoelige plek zit.

Temma00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 14:04

Jaa dat zou kunnen dat ze ergens anders las van heeft, maar ik heb al een keer geprobeerd te kijken. Maar als ik zeg maar boven bij zijn hoofd begin doet ze niks daar mag ik gewoon aankomen en voor op haar neus boven ook. En zodra ik in de buurt van de zijkant van haar mond kom begint ze om hoog te vliegen. en ze wil ook haar mond niet open doen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:07

wat gek joh...lopen daar ook honden rond toevallig?
zou het kunnen dat een hond haar gebeten heeft?

of wacht es...ik had vroeger een paard wat de mond gestoten had,die had ook een dikke lip toen,dat was echt drama om daar weer een bit in te krijgen.
ben bezig geweets om gewoon zacht met mijn handen te masseren en een zacht bitje genomen van rubber om het vertrouwen weer terug te krijgen.

misschien heeft ze zich met de mond gestoten?

Temma00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 14:18

Ja echt heel gek!! ik snap er zelf ook niks van. De dierenarts zegt het zijn gewoon streken. Maar ik kan me niet voorstellen dat zat zo van de ene op de andere dag in een paard op komt. nee geen honden.

ja zoiets zat ik ook al te denken maar dan zou er toch iets te zien moeten zijn op haar mond een wondje of iets...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:19

wat voor bitje heb je dan?

nee streken lijkt me sterk.
als het normaal met rijden ook gewoon heel goed ging kan ik me niet voorstellen dat je paard ineens denkt van he ik wil geen bit meer in,zo denken ze niet..

Temma00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 14:30

gewoon trens een normale en hij is ook dicht aan de zijkanten bij de ringen als je begrijpt wat ik bedoel. Want je hebt ook van die hele goekope waar die ringen los erin zitten en die kunnen draaien. Daar kunnen de velletjes nog wel eens tussen gaan zitten. Maar nee met rijden heb ik helemaal nergens last van

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:33

en als je nou...gewoon een paar dagen je paard laat?
dan rijd je niet of je gaat even met halster rijden..

ook niet aan de mond gaan zitten,gewoon even met rust laten en met en dag of vier es kijken hoe het dan is.
een blauwe plek kun je niet zien en bij de dierenarts was je paard toch wel gevoelig op de wang?

nu is je paard natuurlijk ook nog es net behandeld en gevijld dus is het wat beledigd?

gewoon een paar dagen afblijven en daarna es kijken hoe het dan is.
je kunt inderdaad eventueel wat stroop of honing aan je bit smeren voor de lekkere smaak.

maar ik zou denk ik gewoon even niks doen, geef een kleine vakantie en misschien is straks alles wel weer normaal Haha!
Laatst bijgewerkt door ellepel op 04-04-08 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Temma00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 14:51

Ja klopt dat dacht ze maar nu dacht ze van niet

okee ik zal het proberen.. Bedankt voor je advies Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:52

tja als de veearts verder niks kan vinden...valt te proberen toch?

ozymandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:38

Temma00 schreef:
Maandag ging ik gewoon rijden net als anders en mijn paard wilde op eens zijn bit niet meer in. Terwijl ik de dag ervoor nog gereden heb en ze doet er nooit moeilijk over. Ik heb er maandag twee uur bij gestaan!!! Mijn paard is 1.70 en ik ben 1.63. Dus als ze haar hoofd omhoog doet ben ik nergens Ik had van alles geprobeerd het bit aan een kant losmaken, een halster omdoen maar ik kreeg het niet voor elkaar zelfs niet met mijn ouders erbij. Toen heb ik maar mijn lerares opgebeld en die was even gekomen. Zij pakte haar bij dr neus net als met een praam. Toen hebben we het uiteindelijk voor elkaar gekregen. Gisteren ging ik weer rijden. En toen was het weer het zelfde probleem. en toen heb ik het weer op de zelfde manier gedaan. Mijn vader pakte ook haar neus vast en ik deed het hoofdstel in. Zonder dat ging het niet. Het was zelfs nog een beetje erger als de dag ervoor. Met haar hoofd

En als je een beetje met je hand bij haar neus komt begint ze weer. Ik heb na het rijden steeds mijn hand op haar neus proberen te doen tot ze het accepteerde dat ging op zich wel. maar hoe los je zo iets nou goed op zodat ze het weer gaat accepteren. Of is zo steeds bij de neus pakken de beste manier? Of krijgt ze er zo alleen maar meer een hekel aan?

even op t laatste stukje:

leer je paard wijken voor druk. In dit geval bovenop het hoofd. Bovenop zachte druk en dan wacht je net zo lang tot ze naar beneden gaat. Belonen. Zelf al bij het minste naar beneden gaan. Dit bouw je op tot aan hoe laag je wilt. Daarnaast is het een nuttige oefening die je kunt gebruiken om tijdens bv. iets spannends haar daar van af te leiden. Laag staan met het hoofd brengt ook rust vanwege stoffen die vrij komen..

En wat zou de oorzaak kunnen zijn? Heeft iemand dit vaker meegemaakt zo van de ene op de andere dag? Ze heeft volgens mij geen last van haar tanden want ze eet goed en emt rijden merk ik er niks van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:16

dat wijken opd ruk is wel een hele fijne oefening, ik leer het ook alle paarden aan.
ik geef dan altijd commando 'go down 'erbij,maar als paard toch echt al een probleem heeft is het aanleren ervan toch wel wat moeilijker denk ik?