Veulen verkopen voor de maak.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jeskim

Veulen verkopen voor de maak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 04:53

Ik heb zelf een mooie fjordenmerrie staan, waar ik mee fok.
Nu heeft een hengstenhouder me gevraagd of hij mijn merrie ook door zijn hengst mag laten dekken en dat hij dan het veulen koopt.
Ik wil mijn merrie keur hebben, maar kan niet alle veulens zelf houden, dus wat dat betreft zou dit een mooie regeling zijn..
De merrie heeft nu 4 veulens gehad en de 5de is op komst. Ze zou anders ook gewoon gedekt worden, dus het risico is er niet anders om.

Hoe zou je dit op papier moeten zetten? en waar moet ik om denken?
Ik zat te denken aan een contract en dan de dekking gratis en voor een hengstveulen een bijbetaling van de hengstenhouder en bij een merrie veulen nog wat meer bijbetaling.

Iemand tips, suggesties, over hoe ik het moet regelen en wat ik in het contract moet opnemen.

TaanStippel

Re: Veulen verkopen voor de maak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:28

Ik zou ook toevoegen dat de onkosten van dierenarts en dergelijke voor hem zijn, aangezien hij erom gevraagd heeft en graag een veulen wilt.

Ook nadenken wat je wilt als het mis gaat, stel je merrie overlijdt of het (on)geboren veulen.

Dat zijn even de eerste dingen waar ik op kom, misschien later nog meer maar heb hier eigelijk geen ervaring mee Lachen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 22:03

Ze wordt toch gedekt dit jaar.. Maar moet ik dat wel incalculeren dan..

hooiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:15

Rekening houden met zoals de merrie overlijd zoals susieQ87 zegt.

stel er gebeurt wat met veulen op 4 maanden oud,
wie maakt de beslissing en kosten voor het veulen dan?

Ik zal dekking betalen,komt er een beeldschoon mooi veulen uit kan je er altijd meer voor vragen.Dus ook geen vaste prijs afspreken.

En wat als je toch het veulen wilt houden omdat het je droomveulen is? zijn belangrijke punten.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:08

Of stel er gebeurd iets waardoor je niet meer met je merrie zou kunnen fokken of iets dergelijks.

Je wilde haar zelf ook sowieso al laten dekken dit jaar ? Maar hij vraagt erom om een veulen uit jouw merrie, zou deze kosten zeker van hem vergoed (proberen) te krijgen want het veulen is in principe voor hem maar zoals hooiii hierboven zegt; wat als het je droomveulen is en je wilt hem/haar zelf houden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:31

ik heb het destijd ook met een hengstenhouder gedaan. We hebben toen een onderhandscontract gemaakt. Hierin hebben we afspraken vastgelegd voor wie welke kosten, maar ook welke risico's waren. Indien je dit contract per email wilt ontvangen, dan stuur je mij maar een pbtje.