paard leren via opstapje op te stappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mover

paard leren via opstapje op te stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 21:26

Hallo Bokkers

Misschien heeft iemand van jullie een goed advies>

Mijn verzorg/bijrijdpaard heeft op dit moment geen ervaring met iemand die opstapt via een opstapje (stoel of zijkant bak). Of tenminste niet in de vrij ruimte daar waar hij niet vast staat en dus eigenlijk niet veel kan doen.

In het begin besteedde hij hier weinig aandacht aan en kon ik hem altijd wel zo manouvreren naast bankje buiten, of hek van de bak of boomstam buiten (en hem daar beetje langs te laten grazen) dat ik vrij gemakkelijk kon opstappen. Nu heeft hij het echter door na een paar keer dat ik hem zo wil laten staan zodat ik kan opstappen (m.a.w. werk aan de winkel!). Dit doe hij nu niet meer zo gemakkelijk en als ik hem ergens plaats gaat hij juist draaien met zijn kont in diagonale richting - of gaat paar stapjes naar achter - alles om mij juist niet op te laten stappen. Ik weet niet goed hoe ik het duidelijk aan hem moet overbrengen of hem zo ver krijg dat hij datgene doet wat ik vraag.

Hij is net iets te hoog voor mijn lengte zodat ik vrij moeilijk enkel via de beugel kan opstappen, daarbij wil ik niet half aan het zadel hangen en mij er op moeten sjorren als dat allemaal helemaal niet nodig is en hij mij gewoon met een krukje laat opstappen. Mijn vorige paard mocht ik opstappen bij poetsplaats waar ik haar opgezadeld en al - even met een los halstertouw kon vastmaken aan de balk (na opstappen kon ik rond nek halster dan gewoon losmaken)- zij bewoog dan wel paar stappen naast stoel - en ik stoel een beetje mee plaatsen maar omdat zij toch al door had dat zij vast stond en niet verder kon en dus zinloos was - liet zij mij gewoon na 2 keer ofzo opstappen. Verder nooit problemen mee gehad.

Bij deze stal mag ik niet opstappen op het paard al bij de poetsplaats - dus bij balk in de buurt - (dus met enige mogelijkheid tot beetje vast te zetten op een losse manier) omdat dit een veel groter terrein is - ik ben dus genoodzaakt in de vrije ruimte een mogelijkheid te hebben om kruk neer te zetten of paard naast bankje buiten te zetten en paard dat accepteert. En het voelt niet echt prettig met een vrij hoog paard naast je te staan waar je dan verder niet gemakkelijk op kan stappen!!!!!! Dan heeft hij in feite macht over jou (door jou niet op zijn rug te laten)

Heeft iemand van jullie een techniek, methode of echt goede aanwijzing hoe dit het beste is aan te leren? Als ik aan het poetsen ben zet ik krukje steeds naast hem neer (zonder zadel nog) en ga erop staan - zo van niets aan de hand. Maar als ik in de bak wil rijden of buiten ben ik op het moment afhankelijk van een andere ruiter die mij even helpt om zijn teugels en voorhoofd vast te houden of even af te leiden waardoor zijn concentratie niet gericht is op het opstappen.

Ik zoek dus naar een goede techniek om hem te leren mij te accepteren met opstappen via opstapje of via bakrand of waar dan ook, waar hij gewoon even netjes stil staat en recht staat wat mij de gelegenheid geeft rustig op te stappen. Zodra ik een voet in de beugel zet doet hij niet moeilijk ofzo en kan ik mijn been erover gooien. Het is meer dat hij niet recht stil wil staan voor een opstapgelegenheid maar naar achteren loopt of zijn achterlijf wegdraait. Hij voorkomt dus gewoon dat ik opstap op die manier.

Hoe kun je een paard dit het beste aanleren? Bepaalde methode of techniek?
Ben heel benieuwd hoe ik het nou uiteindelijk zover krijg dat deze opstapmethode bij hem nou geen probleem meer vormt.
Verder is hij heel braaf, rustig en een werkwillig paard en bereid naar mij te luisteren - hij is geen dominant type (het is mijn verzorgpaard nu ongeveer 1 1/2 maand - dus dit speelt tussen ons na onze eerste periode van wennen, vertrouwen en luisteren)

Alvast bedankt voor je reactie.

groeten, Monique

EmptyWords

Re: paard leren via opstapje op te stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:11

leer hem op commando stilstaan, kun je hem corrigeren als je wilt opstappen door het commando te herhalen.

het is duidelijk dat hij niet bang is van het krukje dus zit het hem toch in het geduld denk ik

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:16

leren stilstaan idd!
grondwerk dus Lachen

daarna met een lang touw, evt longeerlijn eraan,
zelf op krukje gaan staan, paard naar je toe halen, op commando stil laten staan, en belonen..
daarna stijg je op Lachen

Later doe je als je bent opgestegen belonen Lachen anders krijgt hij t in de smiezen alsie beloning krijgt dat jij daarna opstijgt Knipoog

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:10

Ja ,
Je kan hem idd leren stilstaan. En als je de eerste paar keren iemand meevraagt om hem vast te houden en dan zien of het je ook alleen lukt:)

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:13

misschien scheelt het ook als je na het opstappen niet iedere keer meteen aan het werk gaat,dus dat je ook regelmatig gewoon op en af stapt,nu denkt hij dat hij altijd maar aan het werk moet als je op wil stappen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:22

Zet hem met zijn rechterkant bij een muur of hek. Wel zo dat er ruimte blijft om op te stappen. Hij kan dan niet wegdraaien en heeft al snel door dat je hem door hebt. Leren stil te staan is wel en eerste vereiste om het uit te kunnen breiden. Ik heb mijn paard dat geleerd met de klikker en worteltjes. Net als een hondje moet hij blijven staan terwijl ik weg loop. En dat gaat nu heel goed. Het commando dat ik daarbij gebruik is "Staan" maar dat is eigenlijk niet zo handig want het klikt te veel als braaaaf. Stay is misschien een goede. Met een paar weken oefenen heeft hij het zo onder de knie....

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:38

beugelriemen 2 gaatjes langer maken. Dan heb je helemaal geen krukje meer nodig

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:44

bij ons is stay gewoon stay
maw stilstaan

en als die stap verzet zet ik m terug op de plaats en herhaal weer het commando

of ik nu aan het poetsen ben iets wil pakke
aan het op zadellen ben
mezelf op het opstapje aan het heisen ben
of aan het opstappen ben
en pas alsik zeg we gaan gaan we
niet eerder

dus als ik zit ga ik niet direct weg das gewoon kwestie van aanleren en consequent hier in zijn

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:44

Waarom denk je gigil, dat ze het hier vraagt...
Het is véél beter voor een paardenrug om met een trapje op te stappen, ik stap ook altijd met trapje op en niet omdat ik niet lenig genoeg ben, maar om mijn paard te ontzien.
IMO een hele domme opmerking.

Om even een núttige post te maken:
Ik heb mijn paard adh van Parelli geleerd stil te staan naast het trapje. Ik heb het trapje op ongeveer 1.5 meter van een hekje gezet en heb hem er eerst een paar keer doorheen laten lopen. Daarna heb ik hem stil gezet op verschillende plekken. Vervolgens ben ik op het trapje gaan staan en heb hetzelfde geprobeerd. Toen hij keurig voor het trapje stil stond, kreeg hij van mij een uitgebreide knuffelbeurt.

Als je dit uitbreidt naar met zadel en hij blijft beleefd wachten tot jij zit, krijgt hij van mij een snoepje en vertrekken we op MIJN hulp.
Succes ermee!!

Het stilstaan oefen ik door yoyo (achteruit) en vooruit hulp, touw naar je toe halen. Eigenlijk heel simpel Tong uitsteken Als hij dan een pasje op eigen initiatief naar voren doet, yoyo ik hem 1 pasje terug en vv.

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:51

rij jij ook met het trapje op je rug als je buiten gaat rijden en er onverwachts af moet?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:59

ik niet Haha!

maar er is altijd wel een opstap te vinden onderweg Knipoog

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:54

Ik rij nog niet buiten, maar ik ga mee met Nickyu.
Er is altijd wel iets te vinden buiten.

Mover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 10:42

Ja precies, buiten is wel iets om op te stappen - liggen boomstammen als bankjes en tig van andere mogelijkheden - ook daar was het eerst geen probleem - dan ging hij gewoon even lekker grazen naast boomstaam of bankje en hup ik erop.

Maar nu dat een paar keer is gebeurd - zowel buiten bij diverse plekken als in bij bak en bakrand - heeft meneer het door en gaat hij dus niet mooi recht stil staan maar gooit zijn achterlijf diagonaal naar achter waardoor ik heel erg sta te klunzen om er op te komen.

Zal wel grondwerk doen en geduldig aanleren. Hij staat netjes stil hoor bij Ho - en heel gehoorzaam verder - maar hij legt nu de link van oh als ze mij naast iets zet, stapt ze op - en ik ben niet zijn eigenaar natuurlijk - en alle andere zaken heeft hij geleerd van zijn andere eigenaren en is heel zoet enzo - niet bang - maar dit speelt nu tussen hem en mij en moet ik hem aanleren op juiste wijze - ik rijd nog maar 2 maanden hoor - maar tijdens rijden en meelopen en wandelen en stoppen is hij heel zoet en goed beleerd. Totaal verkeersmak en heel rustig.

De stal waar hij staat mag ik niet overal opstappen dus ik ben gebonden aan de open ruimte, kan hem niet tegen muur aanzetten ofzo. Dat is juist het hele gedoe anders was er niets aan de hand.

Ja beugel paar gaatjes langer maken - ga ik ook proberen - maar probleem is dat dan weer aan het zadel gaat sjorren en trekken en je aan het zadel gaat hangen waardoor dat verschuift en minder goed is voor de rug van het paard. Dus waarom zal ik aan dat zadel hangen als het niet nodig is en hij gewoon netjes recht staat naast een boomstam of een bankje.

Liever gebruik ik ook niet zo'n rotkrukje en stap gewoon via bakrand op - maar als ik naar buiten ga mag ik pas voor of bij het poorthek opstappen en daar is geen muur - helemaal niets - tot nu toe loop ik dan fijn met hem richting weilanden waarna ik via mogelijkheden in het land gewoon een opstapje zoek. Maar omdat hij dat nu allemaal door heeft - en zijn achterlijf wegdraait moet ik het hem wel leren.

En anders maak ik die beugel gewoon een stuk langer en stap ik op - en maak ik beugel weer korter.

Heb verder nog wel goede adviezen (grondwerk en oefenen) gelezen bij topic waar mensen problemen hebben met opstappen omdat paard dan gaat lopen -dat doet hij verder niet gelukkig.

Bedankt voor input.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:26

Als een paard gaat draaien op het moment dat je gaat opstappen van de grond, heb ik geleerd dat je zijn hoofd helemaal naar de rechterbeugel moet brengen (dus de rechterteugel gewoon heel kort) en als het paard gaat draaien, hij je zo door zijn eigen gedraai helpt in het zadel te komen.
Een probleem wordt het als je vanaf een vast opstapje opstapt. Een kruk kun je desnoods verplaatsen.

Uit je verhaal denk ik op te kunnen maken dat het gewoon zieken is van het paard, en niet de angst voor jou omdat je op dat opstapje ineens een stuk groter bent dan op de grond.

Hier zijn een aantal oplossingen voor:

1) ervoor zorgen dat je sneller bent dan het paard, niet te lang op het opstapje treuzelen.

2)Buitenteugel heel kort zodat hij met zijn neusje naar de rechterstijgbeugel staat, als hij dan draait, draait hij zijn kont naar je toe ipv je af.

3) leren dat hij stilstaat bij een opstapje. Neem daar de tijd voor. Ga dat opstapje op, en weer af, weer op en weer af, poets desnoods zijn rug van een opstapje, en zet hem iedere keer weer terug als hij wegdraait. Het helpt om iemand aan de andere kant van het paard te laten staan en met een stokje de achterhand terug te tikken.

4) Op het moment dat hij wel stil is blijven staan, niet wegrijden. Afstappen en weer opstappen. En doe dat 20 keer achter elkaar. Zelfde als hij loopt te klieren. Hij zal moeten leren dat hij door dat gedraai niet onder het werk uit gaat komen.

En als je opstapt, doe dat iedere keer met opstapje. Het moet een gewoonte worden.

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:40

Ik stap ook altijd op met een opstapje omdat beter is voor de rug van mijn paardje.
Zij wilde ook niet meer stilstaan bij de ton nadat ze door had wat er ging gebeuren.
Onze aanpak was heel simpel, wil je niet stilstaan? Dan zet ik je heel duidelijk een paar flinke passen naar achter in een goed tempo.
Opstappen!
Wil het niet, dan weer een paar passen naar achter wegzetten......
Na een paar keer bleef mijn merrie echt wel stilstaan, braaf!!!!

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:00

als je op de correcte manier opstijgt (je weet wel met van die hupsjes) dan hoef je helemaal niet aan je zadel te hangen en je paard bijna om te trekken om er op te komen.

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:01

en anders eerst wat oefeningen doen, zodat je wat leniger wordt, dan gaat het ook al een stuk makkelijker. (dit is niet banketstaaf bedoeld)

Mover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 13:27

Goed advies Cassidy - zo zal ik het hem leren!

Bedankt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:47

gigil schreef:
en anders eerst wat oefeningen doen, zodat je wat leniger wordt, dan gaat het ook al een stuk makkelijker. (dit is niet banketstaaf bedoeld)

als mijn beugels op de juiste hoogte zaten kwam die als ik er naast stond boven mijn middel
dan kan je hupsen wat je wilt maar je komt niet boven het "dode"punt ..

en al ben je flexibel en lenig (wat niet iedereen kan bereiken ..)
dan nog belast je je paard vanaf de grond meer als dan wanneer je een opstap gebruikt ..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:55

Idd, lenigheid heeft niets ermee te maken of je makkelijk op een groot paard komt. Lichaamslengte en lengte van benen daarentegen juist wel.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:05

..... en het is véél beter voor de rug van je paard om een opstapje te gebruiken, of je nu 8 of 80 bent! En, als je western rijdt (zoals ik en velen met mij) maak je je beugels niet 1-2-3 een gaatje langer! Duivel

Zo, en nu even een helpende hand met je vraag: Zoals hierboven al diverse keren aangegeven, blijf concequent met opstappen, zet je paardje overal langs; een stro-baal, een stoel, een betonnen paal, een boomstam, zelf een band van een trekker is prima, maar, om te oefenen stap je zo op, als hij netjes blijft staan (eventueel met wat hulp van een derde) stap je weer af en beloon je, eventueel met een koekje of een stukje appel/wortel. Dan ga je een stukje wandelen en zogauw je weer een "opstapje" ziet, doe je weer het zelfde. Je zult zien dat al gauw je paardje opstappen associeert met iets "leuks c.q. lekkers" Dat ga je dan uitbouwen met blijven ziiten en een rondje lopen of een kwartiertje rijden of wat dan ook. Je zult zien dat binnen een maand je je paard overal langs kan zetten en hij braaf blijft staan! Heel veel succes!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:12

Ik stap tegenwoordig ook altijd op met een opstap, mijn fjord draaide ook wel eens in de rondte, maar dat is naarmate ik consequent bleef en het vaker deed eigenlijk opgelost.

Heeft bij mij ook te maken met dat het beter is voor hem. Lachen

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:28

Ik denk dat de topic hier niet is of je vanaf de grond wel of niet moet opstappen. Er wordt gevraagd naar een oplossing met een opstapje.
Ik stap al jaren op met een opstapje om de redenen die hier al genoemd zijn. Ik beleer mijn jonge paarden hier ook in. Idd is grondwerk en gehoorzaamheid je basis, met veel belonen. Probeer ook eens langs een hindernis op te stappen, zodat hij niet weg kan draaien. Hou bij het opstappen de buitenteugel korter zodat hij zijn hoofd naar rechts draait. Dan kan hij met zijn kont niet wegdraaien. En véél belonen, eventueel met een brokje of snoepje..Wedden dat hij het leuk gaat vinden?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:32

Mijnes doet het sinds 3 weken ook ( wordt met de dag minder moet ik zeggen het ene moment loopt hij wel weg het andere moment niet!!)

Hij is nog jong 4 jaar en dus ook aan het puberen nu.
Zodra die van mij aan de wandel wilt gaan ( en je ziet dit al van te voren aankomen met de lichaamstaal) dan geef ik een brul en een kleine ophouding aan de teugels. heel soms wil een pets op mijn zadel ook wel even mee werken!!

Dus ik doe het zonder grondwerk en ik heb er nu zo goed als geen last meer van Ja

bendetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:16

Ik stap ook op met kratje, puur omdat mijn paard 1.85 m groot is en nog jong...
Als het echt moet, wat ook al een paar keer in de buitenrit is voorgekomen, dan stap ik zo, zonder problemen op.

Ik heb het hem geleerd door eerst iemand hem vast te laten houden, later stond die persoon er gewoon naast en daarna kon ik zo alleen op stappen..
Bij het uittesten, wat hij ook heeft gedaan, heb ik hem telkens terug op zijn plaats gezet en af en toe kratje verschoven...

Bij ons in de binnen stap ik ook vaak in de hoek op... Zodat hij niet weg kan, ja alleen naar voren of achteren, maar dit kun je snel genoeg corrigeren...misschien is dit ook een idee....
succes er in ieder geval mee...